Miellyttävän valon asentaminen 760i koneeseen | AvantClub - Keskustelupalsta

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
5 401
862
138
Bobäck
Nyt projekti alkaa. Sain tänään illalla testata uudet lamput silleen että ne oli irrallan katolla ja piuhat kiinni. Valo oli hieno. Ei yhtä raju kun siinä mun isossa paneelissa mutta silmälle erittäin miellyttävä. Samalla myös valaistu alue oli selvästi tasaisemmin valaistu. Lumisadekaan ei pahemmin heijastanut valoa takaisinkaan!

Huomenna asennan 2 kpl eteen ja ensi viikolla 1 taakse. Nyt puhutaan siis valojen kuninkaasta!

Laitan kuvia ja lisää dataa huomenna! ;)
 
Nyt on askareltu koko aamun. Lamput oli helppo vaihtaa alkuperäisien jogtojen päihin. Piuhat poikki ja vanhat stöpselit irti. Kolvi käteen ja uudet piuhat tinaamalla kiinni. Kutistesukka päälle omat kummallekin piuhalle ja yksi iso koko paketin päälle.

Lamppujen mukana tuli omat haponkestävät/RST kiinnityspultit jotka sopivat suoraan katon reikiin! Lamppujen oma johto oli 50cm mikä riitti hyvin.

juju näissä lampuissa on se että niiden värimaailma on silmälle optimoitu. Eli ei käytetä julma määrä tehoa sellaiselle aaltopituudelle mistä meillä ei ole hyötyä. Selkeesti huomasi eilen illalla kun kokeilin että valaisuteho silmien näkökulmasta oli loistava. Vaikka lamput ovat vain 35W/kpl niin valaisvat selkeesti paremmin ja tasaisemmin kuin vanha valopalkki.

Valot tehdään suomessa ja ovat korkealuokkaista kotimaista työtä.

Valoista löytyy lisää infoa http://www.5watts.fi
 

Liitteet

  • IMG_3425.JPG
    IMG_3425.JPG
    84,9 KB · Katselut: 3 119
  • IMG_3424.JPG
    IMG_3424.JPG
    57,9 KB · Katselut: 3 113
  • IMG_3423.JPG
    IMG_3423.JPG
    39,7 KB · Katselut: 3 120
  • IMG_3421.JPG
    IMG_3421.JPG
    56,6 KB · Katselut: 3 108
  • IMG_3420.JPG
    IMG_3420.JPG
    64,2 KB · Katselut: 3 099
Taakse tulee vielä yksi mutta ei ollut saatavana eilen. Menee alkuviikkoon.

Laitan kuvia illalla että miten valaisevat pimeässä!
 
Jännä tuote, mutta hinnoittelulla pilattu niin ei noita kauheasti varmaan tulla koskaan myymään. Ihmetyttää myös, ettei tuohon hintaan noissa ole edes deutsch pistoketta. Jos mietitään, että esim. tohon meidän länkkäriin tarvittaisiin noita 10kpl, niin pikkasen alkaa jo hinta tuntumaan..
 
STEFFE sanoi:
steyr sanoi:
tohon meidän länkkäriin tarvittaisiin noita 10kpl, niin pikkasen alkaa jo hinta tuntumaan..

Miksi 10 kpl?

Tämänhetkinen työvalojen määrä ja pienemmällä määrällä tulee isossa koneessa ongelmaksi valojen suuntaus. Vaikka pienemmässä määrässä riittäisi teho, niin sitä ei saada tarpeeksi tasaisesti ympäri konetta. Tossa kun on takana kaivuulaite ja edessä kuormaaja niin valaistavaa aluetta on paljon.

Mutta varmasti noi on hyvät valot, hinta vain on liikaa. Toiset suomalaiset(nordic) paljon myydyt ja yleisesti kaivinkoneissa ja kaivoskoneissa olevat työvalot kun on yli puolet halvempia..

Sama ongelma tuossa hinnoittelussa on yhdessä vilkkupaneelissakin ja jälleenmyyjä myönsi sen itsekin. Puoleen hintaan saa yhtä tehokkaita muita paneeleita.
 
Asianhan voi noikin tulkita jos ei ole perillä asioista. Käytä siis ihan mitä lamppuja haluat ;)

Sen voin kertoa että 10 kpl ei tarvitse laittaa vaikka sulla olisi kauha edessä ja kaivuria 3 sivulla!!! :lol: :lol:
 
Varmasti hyvä valaisin jos mekaaninen kestävyys, pieni koko ja värilämpötila(4500k) sopii silmälle-hinta laatu suhde normi käyttöön onkin sitten super surkea.Samassa hintaluokassa saa jo Super valoja jos tinkii tuosta rungon kestävyydestä.
Mielenkiintoista miten kolmella valolla pärjäilee,itsellä työkoneessa 18 työvaloa,ledejä kaikki ja silti meinaa jäädä varjokohtia.
 
Siinä se onkin. Ei se määrä vaan se laatu. Minäkin olen usein noudattanut periaatteen että lisää vaan. Aina se ei mene niin. 2 eteen ja 1 taakse riittää.

Kävin äsken pimeässä kokeilemassa(auraamassa) ja totesin että pitää pikkasen nostaa niitä. Ehkä 5 astetta. Käyn vielä tekemässä sitä ja otan kuvan.

Valokeila on niin leveä ettei niitä lamppuja monta tarvii.
70w(5200 lumen) keulalla nyt ja näkee paremmin kun tuo edellinen 180w(16200 lumen)

Kuuluu ryhmään:ei se määrä vaan laatu.

Ja uskokaa, mä pistin heitä aika tiukilla tässä asiassa. Minähän en usko ennen kun omilla silmillä näen.
 
Sitä luokkaa tsitavat olla yksin kappalein.

Kävin äsken vähän nostamassa niitä ja nyt on valokeila oikeassa kohdassa. Kiinnittäkää huomiota kuusien väriin! Värit ovat hyvin aidot ja sen takia silmä ei rasitu. Mutta näisdä kuvissa siis 2 lamppua katolla. Ei ajovaloja kytkettynä!
 

Liitteet

  • image.jpeg
    image.jpeg
    67,5 KB · Katselut: 1 502
  • image.jpeg
    image.jpeg
    68,5 KB · Katselut: 1 493
Jaa, teillä saa VPK:n tiloissa värkätä omia koneita. Ihan hyvä, jos ei oo omaa lämmintä tallia.

Noitten LED-valojen värisävy näyttää kuvissa todellakin olevan aika hyvä. Noihan alkaa jo vastata hyviä H4-tuikkuja :lol:

Mä pikkasen vierastan yleensä yhtään minkään lisälaitteen asentamista mihinkään kiinni niin, ettei sitä voi myöhemmin helposti irrottaa. En olisi suoraan johtosarjaan juottanut lamppuja kiinni. Tää on tietysti makuasia.

LED-valojen kestävyydestä täytyy kertoa, kun tipautin kympin Motonetin valon yli 2m korkeudesta betonilattialle. Olin ihan varma, että hajos. Mitään näkyvää vauriota ei tullut, joten pistin johdot kiinni. TOIMII !! Ihan hyvin kympin valolta. Ei noitten valojen tartte enempää kestääkkään.
 
Juu kyllä me palokuntalaiset saadaan tallia käyttää. Ja mukavaa kun sieltä löytyy kaikki perustyökalut! Ja tilaa on!
 
steyr sanoi:
STEFFE sanoi:
steyr sanoi:
tohon meidän länkkäriin tarvittaisiin noita 10kpl, niin pikkasen alkaa jo hinta tuntumaan..

Miksi 10 kpl?

Tämänhetkinen työvalojen määrä ja pienemmällä määrällä tulee isossa koneessa ongelmaksi valojen suuntaus. Vaikka pienemmässä määrässä riittäisi teho, niin sitä ei saada tarpeeksi tasaisesti ympäri konetta. Tossa kun on takana kaivuulaite ja edessä kuormaaja niin valaistavaa aluetta on paljon.

Mutta varmasti noi on hyvät valot, hinta vain on liikaa. Toiset suomalaiset(nordic) paljon myydyt ja yleisesti kaivinkoneissa ja kaivoskoneissa olevat työvalot kun on yli puolet halvempia..

Sama ongelma tuossa hinnoittelussa on yhdessä vilkkupaneelissakin ja jälleenmyyjä myönsi sen itsekin. Puoleen hintaan saa yhtä tehokkaita muita paneeleita.
Olen kyllä samaa mieltä Steyr sinun kanssasi, että isoon koneeseen tarvitaan juurikin kappale määrällisesti enemmän valoja kuin pienempää. Ja länkkärissä tosiaan tarvitaan enemmän valoja kuin perus pyöräkuormaajassa kun siinä on takana puomi jossa on laajat liikealueet.

Esimerkiksi miten saat yhdellä takavalolla valoa takahiekoittimen telalle, koneen peräkulmiin ja 20m koneen taakse????? :?: :?:
 
Ja niinkun aikaisemmin kirjoitin. Jos on hyvät valot ja laittaa lännkkäriin 10 kpl niin voit kaivaa kun mehumaijalla vaikka ympärii.

Ensinnäkin kaivinpuomi on keskellä eli lamput pitää olla koneen reunoilla. Ja puomi ei liiku yli 180 astetta sivusuunnassa joten missä on ongelma?

Mutta tämä kuullostaa ihan samalta kun joku toinen keskustelu aikaisemminkin(silloin muistaakseni Avantit haukuttiin lyttyyn). Uutta tapaa nähdä/tehdä asioita ei onnistu. Koska aina on tehty näin! Mulle se sopii hyvin mutta mä meen eteenpäin! Jos joku pystyy perustelemaan miksi joku toinen tapa on parempi niin minä kuuntelen, opin ja kokeilen.
 
STEFFE sanoi:
MRJ sanoi:
STEFFE sanoi:
Ja puomi ei liiku yli 180 astetta sivusuunnassa joten missä on ongelma?

Itseasiassa 234 astetta on kääntökulma :D :D

Kaikissako???? Poikkeuksia löytyy varmasti!


Ainakin noissa uudemmissa. Esite sanoo uudesta 180+54 astetta. Eli tuo +54 astetta tulee kun on kulmakaivuulaite puomissa ja käsittääkseni se on ollut vakiovaruste 90-luvulta alkaen...
 
Menee vähän offtopic-jutuksi.

Mutta hyvät valot varmaan, hinta vaan aivan posketon, jos tuo pitää paikkansa...
 
En mä Steffen näitä valoja ollut haukkumassa, hintaa vain kritisoin. Ihmetyttää se, että mikä tossa tekniikassa voi maksaa huomattavasti enemmän kuin toisella suomalaisella valmistajalla.
Laitoin tonne 5 watts:iille viestin, kun lupaavat tehdä valaisusuunnitelman koneeseen.
 
Juu,ei kai tässä kukaan ole valoja varsinaisesti haukkunut,tietysti tulee hintaa kun kuoret tehdään todella vahvoiksi ja varmasti on asennuspaikkoja jossa vaaditaan kestävyyttä. Mutta onko avantin katolla sellaisia rasituksia,jotta lisähinnalle on katetta? Muilta ominaisuuksilta kun valo ei sitten poikkea muista,paitsi värilämpötila on lediksi alhainen(monelle liian alhainen).
En vieläkään ymmärrä tuota avantin kolmen valaisimen filosofiaa,miten ahtaassa paikassa näkee esim. renkaan reunat?. Itse päädyin avantissa monien kokeilujen kautta kuuteen. Eteen kaksi isoa,kummallekin sivuille suoraan alas suunnattuna ja taakse sitten kaksi. Kaikki valot on kattopinnan alapuolella,jotta menee matalampiin parkkihalleihin,valokeilat on leveimpiä mahdollisia. Varjokohtaa jää edelleen koneen+renkaiden alle ja taakse tulee varjo moottorikopasta. pitänee vielä lisätä ainakin yksi puomiin.
 
Jos valoja moititaan hintavaksi eikä (edes yritä) näe kokonaiskuvaa niin menee mielestäni haukkumisen puolelle.

Mersu on pirun kallis jos vertaa fiattiin. Kummallakin pääsee perille, useimmiten.

Hauskinta on aina se että puhutaan satojen tuhansien eurojen koneista mutta itketään tietämättömyydessään muutaman satasen lampuista! Ei oikein ole linjassa.

Jos laitat 10 kpl niitä 100 euron lamppuja katolle niin fine. Samalla rahalla voi saada muutakin. Ei se määrä vaan laatu.

Ja sävystä vielä. Olemme ehkä tottuneita siihen että valo on kylmä(sinärtävä) ja ollaan ehkä mielletty että silloin on paljon valoa! Siinähän nimenomaan mennään puihin. Paljon tehoa sinärtävään skaalaan eivät annan meidän silmälle mitään lisäarvoa. Lämpötila alhaisena pitää nimenoman sen kuvan mitä silmille välittyy luonnollisena ja värit pysyy myös oikeanvärisinä.

Edelleen saatte laittaa niin monta peruslediä kun haluatte ja rasittaa silmienne(varsinkin pimeässä) niin paljon kun haluatte. Halusin vain tuoda esille että on olemassa vaihtoehto joka a. ei vaadi niin monta lamppua b. on käyttäjälle ystävällisempi. Mutta kun ei näin ole tehty edellisten 10v aikana niin ei kai sitten kannata miettiä asiaa nytkään. Hyvä niin.

Minä nautin ainakin nyt paljon luonnollisemmasta valosta ja minä en ainakaan tarvitse valoa renkaan alla kuten jotkut. Mun renkaiden alapuoli koskettaa maata! ;)
 
Pointti on siinä että kyseessä ei ole mersu,vaan ylihinnoiteltu tuote! Lisäksi päivänvalon värilämpötila on noin 5500k, joka lähtökohtaisesti on optimi-sitten muu on mielipiteitä ja tuota värilämpötilaahan tämä tuote ei tuota
 

Uusimmat keskustelut