mikä malli | AvantClub - Keskustelupalsta

mikä näistä?

  • 200

    Ääniä: 6 14,6%
  • 400

    Ääniä: 12 29,3%
  • 500

    Ääniä: 17 41,5%
  • muu

    Ääniä: 15 36,6%

  • Ääniä yhteensä
    41

kiinnostunut

Jäsen
Keskustelun aloittaja
29.6.2010
4
0
1
Mikä malli olisi paras mökille ja pieneen maataloon? olen miettiny 200-, 400- ja käytettyä 500-sarjan laitetta Hommana olisi n.1hehtaarin ruohikko, pihavajan pohjan kaivuu, paalien käsittelyä, ja metsän hoitoa ja paljon muita arki askareita.
 
Taitaa aika harvalla olla oikeasti kokemusta 400-sarjan koneista. Ei mulla ainaskaan, valitettavasti. Olisikin mielenkiintoista kuulla jos joku oikeasti osaisi kertoa kuinka paljon 420 eroaa 520 mallista käytännön hommissa.
 
Minusta 200 sarjan merkittävimmät erot 400- ja 500-sarjaan ovat:

+ edullisempi hankkia
+ kevyt
+ pieni ja ketterä (erinomainen esimerkiksi ruohonleikkuussa)

- ulottuvuus (zoomipuomia ei edes saatavilla)
- bensakone (jos tunteja tulee paljon)

Ehkä voisi tiivistää että 200-sarja soveltuu paremmin puutarhan hoitoon kuin sen rakentamiseen ja noissa isommissa päinvastoin.
 
No, kun tuota työlistaasi katsoo, niin sanoisin, että kyllä tuo paalien käsittely taitaa vaatia vähintään tuon 500 sarjan koneen; ainakin, jos niitä on paljon siirreltäväksi. Tosin taitaa 400 sarjalaisellakin niitä pystyä vielä siirtelemään. Nostovoimissa on kyllä ainakin speksien mukaan kohtuullinen ero; tosin enhän minä edes tiedä mitä tuollainen paali (jos tarkoitat niitä valkoisia muovikääröjä pellon laidoilla) oikeasti painaa :oops:

Ja kuten Nantti tuossa jo mainitsikin, että zoomipuomia ei saa edes tuohon 200 sarjalaiseen, ja ainakin itse olen tarvinnut sitä melkeinpä joka kerta, kun hommia tuolla Avantillani teen. Suosittelen sitä kyllä lämpimästi. Toki varmasti ilmankin pärjää ja laitteilla on kuitenkin tosiaan tuhansien eurojen hintaero, niin kannattaa tietysti tarkkaan tutkia tarpeensa. Mutta tosiaan jos alkuun päädyt 200 sarjaan, niin siihen et tuota zoomia ikinä saa, vaan pitää lähteä päivittämään suurempaan ja se ei varmasti tule halvemmaksi kuin olisi heti ostanut sen isomman.

Itse katselin ensin 300 sarjan laitteita, mutta niillä ei kyllä valmiilla nurmikolla oikein liikuta, joten ne karsiutui nopeasti listalta pois. Sitten tutkin 200 sarjan ja jotenkin se tuntui tarpeisiini pieneltä ja kiikkerältä rinneolosuhteisiin (jota se ei varmastikaan kuitenkaan olisi ollut, kun olen muiden juttuja tässä viime aikoina lukenut täältä foorumilta). Päädyinkin sitten onnen kantamoisen kautta "vanhaan" peltikuori 530+ malliin, johon olen ollut todella tyytyväinen. Noin tuhannen kilon harkkolavan kanssa kone jo uupuu niin, etten viitsi sitä rääkätä, vaan teen suosiolla useamman reissun ja säästän konetta; harrastaja kun olen ;)
 
Minulla on aika samantapaiset käyttötarpeet, tosin ilman paalihommia. Ojankaivua, muuta piharakentamista jne, puiden hakua,tekoa ja oksien haketusta, nurmea saman verran, veneennostoa, ja kaikenlaisia askareita jotka ilman konetta ovat raskaita tai jäävät muuten vain "ensi kevääseen". Kone 630. Muuten on sopiva (paino&voima) laite, mutta noita vaihtoehtokoneita painavampana painelee huonosti perustettuja nurmia eikä ole niin ketterä tiukimmassa nurkkapyörityksessä (ruohonleikkuu) kuin vertailemasi koneet. Kuten edellä jo todettiin, pienempi kone olisi parempi pihan hoitoon.

Ehkäpä valinta kannattaa tehdä sen mukaan mikä on ajateltu suurin nosto- ja tehotarve ja mitoittaa kone suoriutumaan siitä. On kurjaa jos kallis hankinta "turhan nuukailun" vuoksi ei sitten jaksakaan kunnolla tehdä kaikkia ajateltuja töitä (ajattelin lähinnä noita paalihommia).

Diesel on oiva vaihtoehto bensaan verrattuna koska kierroksia ei tarvita suunnattomasti tallaisissa harrastehommissa, kulutus on todella alhainen (noin 1,5-2,0 l/h), ja melukin pysyy kohtuudessa.

Jos mahdollista, varusteita kannattaa hankkia "vastaisuuden varalle". Asiasta on lisää keskustelua foorumissa.

Onnea ja harkintaa hankitaprojektille.
 
Hei

Olen hankkinut ensimmäiseksi koneeksi mallin 216 (v. 2005), jonka jälkeen 528 (v. 2008) ja nyt pihalla jököttää 630 (v. 2009). Isommat koneet varustettuina aikansa suurimmilla napamoottoreila sekä isoilla HD renkailla.
Kokemuksemme mukaan 216 oli ylivertainen pihakone ruohonleikkuuseen, riittävä halkomaan puita tai lumitöissä kauhalla. Kavamiseen laite on lelu. Puomin ulottuvuus on vaatimaton.
528 oli pettymys, jonka takia se vaihtui pian malliin 630. Pahin 528'n puute oli vaatimaton työntövoima (n. 750 kp), joten kone ei jaksanut nousta jyrkkää 25 asteen rantarinnettä ylös kun kauha täynnä soraa. Jokainen voi harrastaa hieman statiikkaa ja todeta saman.
630 painaa noin yhtä paljon kuin 528 muttaa tuuppaa 1400 kp. Nyt nousuongelmia ei ole.

Em. perusteella voisi kuvitella, että 420 on pätevä laite, sillä siinä painon ja työntövoiman suhde on parempi kuin 528'ssa.

Onnea Avantin hankintaan
JJ
 
Millä hitaa mahtaisi kotiin tulla käytetty 500 tai uusi/käytetty 400. Varusteina zoomi, ajonvapautus, kellunta, luistonesto, 2 toiminen hydr. ulosotto?
 
Käytetty 400:n voi olla vaikea löytää. Malli on lähes tuliterä. Nettikoneessa on yksi uusi huippuvarustein jotain 26 k€. Pelkkä peruskone on käsittääkseni noin 16 k€. Zoomi, lukot ja muut "pakolliset" härvelit nostavat hinnan noin 20 k€ paikkeille.

Käytetyt 500 sarjalaiset ovat halvimmillaankin olleet mielestäni 7-8 k€. Kyseessä on yleensä tällöin ollut vanha, kuvien mukaan melko rähjäinen 513. Uusi 520 taitaa olla alkaen jotain 20 k€ kieppeillä. Käytetyt enemmin tai vähemmin tämän alle. Mielestäni kohtuukuntoisen ja ikäisen (2-5 v vanha) saa noin 15 k€ paikkeilla.

Edellä esitetyt hinnat eivät sitten ole mitään virallisia apteekin hintoja. Ne ovat enemmin tai vähemmin mun muistikuvia pyyntihinnoista enimmäkseen nettikoneessa. En siis tiedä millä hintaa oikeasti kauppaa käydään. Korjatkaa muut jos olette eri mieltä tai tiedätte paremmin nykyiset hinnat.

Yksi hyvä (ehkäpä paras) hintatason tarkistuspaikka voisi olla soittaa Ylöjärvelle ja kysyä hintoja J.Jarkolta.
 
Uusi 420 mainitsemillasi varusteilla keväällä ilman kelluntaa pyöri 18 k€ paikkeilla sorakauhalla ja trukkipiikeillä tiukan tinkaamisen jälkeen. Hinnasto on tosin uusiutunut käsittääkseni toukokuussa, jos sen nyt koulutuksesta oikein muistan, joten tuskin hinnat ainakaan laskeneet ovat.

Kuten Timberman totesi, ei muuta kuin soitto tehtaalle, niin siitä se selviää. Itse kysyin myös paikallisesta Agrimarketista tarjousta. Nettikoneesta kannattaa tarkistaa uudet 420 ja 520 mallit, jotka sieltä nyt löytyy ja myyvätkö vain sun tarvitsemin työvälinein vai ainoastaan könttänä. Hinnat näyttävät olevan samat, joten noista saa aika hyvän käsityksen noiden laitteiden hintaeroista. Ja jos tulee sopivan hintainen laite vastaan, niin älä epäröi, vaan sitten pitää tehdä nopeat kaupat tai jäät nuolemaan näppejäsi; näin kävi itselleni muutaman koneen kanssa.

Itselläni kävi vielä tuuri, kun olin yhteydessä tehtaalle, niin he sitten osasivat tarjota sopivaa konetta, joka heille sattumalla tuli myyntiin. Tuolloin odottavan viikot olivat pitkiä ja polte kova, mutta kyllä kannatti odottaa ;) Ilman muuta jäitä hattuun, kyllä se sopiva kone sieltä sullekin vielä tulee vastaan.
 
Olen katselllut tällaisia: http://www.nettikone.com/avant/420/844448 olis ainakin melkein kaikki valmiina ;) Ja tätä: http://www.nettikone.com/avant/216/846873 . Ja tätä: http://www.nettikone.com/avant/528/846936 . Ja tätä: http://www.nettikone.com/avant/520/847960 . Ja tätä: http://www.nettikone.com/avant/m520plus/845836 tän vois saada edullisesti. :lol: Ja tiedoksi: paaleja ei ole hirveästi ja ne ovat pyöröpaaleja
 
Riittäisikö 200/400 sarja mökille/talon "piha koneeksi"? Muut tuntuvat olevan niin suolaisissa hinnoissa :D
 
Käsittääkseni 200-sarjan koneet ovat aika paljon köykäsempiä koneita tehon ja kapasiteetin suhteen verrattunaa 420 malliin. Toki myös hinta on huomattavasti edullisempi. Mielestäni 420 ja 500-sarjan välinen ero on melko pieni ja hinta/teho/laatu-suhteessa 420 antaa aika hyvin vastetta ainakin näin paperilla ja teoriassa niitä verratessa. Isompi 420 on myös kakssataseen verrattuna helpommin myöhemmin vaihdettavissa isompiin 500/600-sarjalaisiin kun työlaitekiinnike on sama. Noissa kakssatasissa on aivan oma pienempi työlaitekiinnike.
 
Lyhyen kokemukseni 220:n käytöstä perusteella voisin sanoa, että 200-sarjan laitteillakin kykenee melkoisen uskomattomiin suorituksiin. Joskin olosuhteet tietenkin pakottavat kekseliääksi, mutta pihahommissa väittäisin 200-sarjan laitten olevan parempi kuin suuremman. Eniten pihahommissa 200-sarjan eduksi kääntyy paino ja koko. Nurmikko ei mene pilalle ja mahtuu menemään pienempäänkin rakoseen.

Mökkityömaalla olen pistänyt 220:n rehkimään kaivurin kanssa isompaakin urakkaa, mutta kieltämättä isomman sarjan vehkeellä saisi kenties hieman paremmin julmetut kannot liikahtamaan ja muutoinkin tehokkaammin asioita tehtyä. Suurin ja oikeastaan ainoa pettymys sattui suuremman kiven kanssa, jota nostaessa kone kippasi nokilleen alamäkeen mentäessä. Onneksi kauha otti vastaan pehmeästi sammalta vasten ja lastia laskemalla kone palautui käyttöasentoon. Pienen lisäpainon (lue: vaimo) avulla sekin kivi sitten siirtyi onnellisesti kivilaiturin ainekseksi.

Jotenkin on semmoinen fiilis, että isompaa konetta en uskaltaisi ajaa ihan niin rankkoihin paikkoihin kuin tätä. Kevyempi kone on helpompi myös saada pystyyn ja ei tunnu ihan niin tuomiopäivän laitteelta isompiin verrattuna. Lisäksi kuljettaminen on huomattavasti helpompaa, kohtuullisen hintaisen kärryn avulla kuljetus onnistuu ja henkilöauton rajoitukset eivät heti kilahda vastaan. Kuskailen vehjettä kaivurin, sorakauhan ja puskulevyn kanssa, joten autoni rekisteriotteen ilmoittamat rajoitukset eivät tule ihan vastaan.

Mutta, kuten sanottua, toisinaan toivon että olisipa ollut varaa hankkia 420 malli. Toisaalta taas, kiroilisin nyt varmaan sitä, että joudun hakemaan itse kuormaimen erikseen ja taas sitten työlaitteet erikseen kun siirto on ajankohtaista.
 
Itselläni tosiaan tuo vanha peltikuori 500 sarjalainen, joka painaa kauhan kanssa reilun tonnin. Keväällä nurmikolle jäi selvästi traktorirenkaan painaumat, jotka tosin hävisivät hyvin nopeasti. Tällä hetkellä ei jää vanhalle peltonurmelle minkäänlaisia jälkiä, vaikka kauha täynnä mursketta, trukkipiikeissä maakellarin harkkoja tai betonisäkkejä nurmen päällä ajelen. Tällä uskoisin, että uusi 400/500 sarjalainen toimii vielä ihan hyvin vanhalla nurmella, mutta ei tietenkään uudella. Ja mitä tulee ketteryyteen, niin Avantin sivujen teknisten tietojen mukaan 200 sarjan kääntösäde on 2100mm, 420:n 1970mm ja 500 sarjalla 2050mm; voikohan nuo pitää paikkansa?? Leveydessähän on sitten toki myös eroja riippuen rengastuksesta.

Itse epäilen, että varsinkin ulottuvuuden kanssa olisi 200 sarjalaisen kanssa itselläni ollut ongelmia. Nytkin olisi silloin tällöin tarve päästä vielä muutama 10 senttiä pidemmälle (niin tietysti aina ;) ), mutta tietysti koneen kyvyillä on rajansa; näistä olen kyllä sitten yrittänyt selvitä viemällä hieman pienempiä määriä kerrallaan ja päästä mahdollisimman lähelle kohdetta, jotta lapioon ei vaan tarvitse koskea ;) Kärkikippaava kauha olisi kyllä kiva, jota minullekin heti alussa täälläkin suositeltiin; siellä se on valitettavasti edelleen kaupassa monien muiden tarvitsevieni lisälaitteiden pinossa.
 
Osallistumpa minäkin osaltani tälle erinomaiselle palstalle. Vuosi sitten tuli hankittua 513, zoomipuomilla, ajonvapautuksella, kauhalla ja trukkipiikeillä ja 13 hv honda kopiomoottorilla ( kipor noin 10 hv ). Avantti on osoittanut kyntensä jo monessa ainoa ihan selkeä puute on voiman vähyys, siis moottorin tehottomuus. ( saattaa sammahtaa jos ei osaa kaasulla sopivasti kutittaa ). Tälläkin pärjää ei siinä mitään, hommat on pientä nostelua ja mullan/murskeen levittelyä. Hyvä puoli on koneen vaatimaton paino noin 700 kg ja melkein nahkakaljut nurmirenkaat, voi huoletta ajella valmiilla nurmikolla ja helppo kuljettaa. Joitain parannuksia laite tietysti vaatii ( tehokkaamman koneen lisäksi ) turvakaaren tai mieluummin katon ja lisälaitteita reilusti. (tasoituspalkki on jo koeajossa ja juontokouran osat hommattuna )
 
Terve, on tullut ajeltua 15 vuotta avantilla, ensin oli 420 mutta se vaihtui 2006 528+, kokemuksesta uskallan sanoa jotta kyllä sillä liikkuu 120 cm kuivaheinäpyöröpaali ja niitä saa nosteltua 2 kpl päälekkäin paalipihteillä. Samankokonen tuorerehupaali on sitten jo taitolaji kuletella ettei kaaja konetta. Yleiskauha on sitten siivous ja lumitöihin, kesällä on mukava rakenella aitoja kun kärryssä kulkee 20 kilometriä aitalankaa rullalla ja lasikuitutolopat kyytillä, nurkkien puutolpat sitten tuorerehupihtiin. Tulee kerta kierolla valmista aitaa. Jokainenhan ostaa tarpeeseensa. Mönkijää ja pienkuormaajaa ei voi verrata keskenään.
 
Minulla ensimmäinen kone oli 216 kotihommissa. 216 ei pysty käsittelemään pyöröpaaleja muuta kuin kierittelemällä. Kone on kuitekin ketterä pihatöissä, missä ei hirveästi voimaa tarvita ja kauhalla ja puskulevyllä lumityöt onnistuu hyvin. Vaihdoin koneen viime syksynä 420 on paljon tehokkaampi ja tällä pystyy noita paaleja käsittelemäänkin. Itse kuljetan paalit trukkipiikeillä, mutta jos paaleja on paljon niin 520 tai valtavampi on silloin paikallaan. Zoomipuomi on ehdoton valinta ja talvella lämmitettävä jousitettu istuin.
 
Pihakoneena 200-sarjalainen on ihan ok. Itsekin olen haaveillut tosin isommasta, mutta kyllä pihatyöt hoituu 220:llä hienosti. Maatilan "pihatyöt" on sitten jo eri asia. Nostokorkeus on mielestäni isoin puute. Harmittaa, kun esim. pienikin klapisäkki (250l) jää lähes laahaamaan maata, kun lenkeistä nostaa.

Eri työlaitteiden soveltuvuudesta eri koneille Avantin sivuilla saa jonkinlaisen käsityksen mitä milläkin koneella voi tehdä. Niin se vaan on, että jos pienkuormaajaa (alle 2tn) hankkii, saa varautua siihen, että raja tulee vastaan jossain kohtaa. Aluksi, kun 420 tuli markkinoille, ajattelin vaihtaa siihen. Mutta kun huomasin, että mm. vakaaja puuttuu, aloin katsella 500-sarjaa... jne.

Työlaitteet minusta kannattaa ostaa ison koneen kiinnikkeellä ja adapterilla, niin vaihto isompaan sujuu myöhemmin helposti.
 

Uusimmat keskustelut