Mikä moottoriöljy Kubotaan | AvantClub - Keskustelupalsta

mthynell

Jäsen
Keskustelun aloittaja
14.3.2010
23
0
1
Vihti
Öljyt pitäisi vaihtaa. Tällä hetkelle koneessa (D1105) on Shell Rimula R3 Multi 10W-30, mutta tuo on hieman hankala löytää sopivan kokoisessa astiassa. 20 litraa on minulle hieman liikaa (samoin 209 L).

Olisiko suosituksia 4 l kannussa myytävistä öljyistä?
 
Valitettavasti 10w30 mineraaliöljyä 4L purkeissa on nykyään todella vaikea löytää. Tätä samaa kysymystä olen itsekin pähkäillyt. Myös mulle 20L purkki on vähän turhan suuri kerralla hommattavaksi.

Olen itse käyttänyt (muistaakseni/luultavasti) Mobil Delvac Super 1400 10W-30 öljyä. Sitä myydään 4L purkeissa. Se ei kuitenkaan käsittääkseni ole enää mineraaliöljy, vaan vähintään osasynteettinen. Voi olla jopa täyssynteettinen. Mitään ongelmia ei ole ainakaan vielä ilmennyt.
 
Onko jokin syy olla käyttämättä täyssynteettistä moottoriöljyä?

En tiedä Avantista, mutta vanhemmissa autoissa öljyn vaihto täyssynteettisiin saa joskus moottori vuotamaan vaikka se olisikin pysynyt aivan kuivana mineraali- tai osasynteettisillä öljyillä.
 
Kemian tunneilta on mielessä että mineraaliöljy on suunnilleen sitä mitä putkesta tulee, tosin eri laadut tislattuna. Synteettinen öljy taas on krakkaamalla yms. valmistettua, jossa on kemiallisin reaktioin valmistettu raakaöljystä parempia tasalaatuisia jakeita yhdistämällä tai erottamalla hiilivetyketjuja. Autokoulun opettaja taas valisti että taunukseen voi laittaa mitä vain hyllystä löytyy, kunhan ei lähde autobahnalle. summasummarum: Jos kerran mineraaliöly on hyvällä säkällä yhtä tasalaatuista kuin synteettinen öljy, niin mikä tekee siitä paremman heikommin tiivistettyihin moottoreihin? Onko siinä epäpuhtauksia joukossa, jotka toimivat tiivisteen jatkeena vaiko miten?
 
En ole kemisti.
Luin kerran, että öljyissä on suuria eroja. Vesimolekyylit ovat vielä erikseen.
Vesimolekyylit voivat olla litteitä, soikeita tai joskus jopa pyöreitä.
Mineraaliöljyn molekyylit enimmäkseen soikeita.
Puoli-synteettisen öljyn molekyylit soikeita ja pyöreitä.
Täys-synteettisen öljyn molekyylit pyöreitä.

Mitä pienemmillä toleransseilla laakerit ja liukupinnat ovat koneistettu toimimaan, sitä pyöreämpiä öljymolekyylien pitäisi olla.
Sillä seikalla, onko kyseessä vanha kone vai uusi, ei nähdäkseni ole merkitystä. Vanha kone tulee entistä paremmin voidelluksi pyöreillä molekyyleillä.

Uuteen koneeseen ei siis pidä laittaa vettä voiteluaineeksi, eikä mineraaliöljyä eikä puolisynteettistä öljyä vaan aina täyssynteettistä öljyä, jos sen öljyn ominaisuudet koneen valmistajan luokitusvaatimuksille riittävät.

Vaseliini on öljyn ja sitkosaineen sekoitus. Minkälaisia molekyylejä vaseliinissa on, sitä en tiedä, - mutta luullakseni kaiken muotoisia on putkilossa tarjolla.

Ps.
Kun ensimmäiset höyrykoneet tulivat markkinoille yli 160 vuotta sitten, niiden männän ja sylinterin välys mitattiin muutamissa kymmenesosa -tuumissa. Tämä johtui siitä, että silloiset työstökoneet olivat karkeatekoisia.
Työstökoneiden kehityttyä välykset pienenivät, voiteluteknologia kehittyi ja voitiin ottaa käyttöön moottoreiden kehityttyä tiivisterakenteita kuten renkaita mäntiin.
Höyrykone käyttää periaatteessa vettä energiana ja koneen sisässä liikkuu jatkuvasti vettä. Voitelumolekyylit vesi-öljyssä ovat litteitä, soikeita ja pyöreitä. Höyrykone vaikuttaa olevan ikuinen.
Vanhan auton moottoriöljyssä viisaat sanovat olevan lopulta ennen öljynvaihtoa kolmannes öljyä, kolmannes polttoainetta ja kolmannes vettä. Silti se käy ja kuumennettuaan turvoksiin asti vetää oikein hyvin.
 
Yksi virheistä minkä voi tehdä, on mennä käyttämään synteettistä öljyä moottorissa jossa on alusta saakka käytetty mineraaliöljyä.
Mineraaliöljyn ominaisuus jäädä mönjäksi moottorin sisäosiin tulee ongelmaksi synteettisten öljyjen huuhtelevuuden myötä,
jolloin saattaa lähteä likapaakkuja liikkeelle.
 
Olen ollut siinä ymmärrykssä, että Kubota ei anna moottorille takuuta jos käyttää synteettisiä öljyjä.
 
Öljytikku oli melkein alamerkissä, joten lisäsin lorauksen Shellin perus puolisynteettistä 10W/30 koska öljynvaihtoon oli vielä 40h jäljellä. Edellinen ö-vaihto oli ylöjärven huollossa, joten kai konessa oli sitten mineraalia. Kai tässä tapaukssa se pieni määrä oli OK, vai kannattaisiko vaihtaa uudet saman tein
 
Ei haittaa mitään, moottoriin jää aina vähän vanhaa öljyä
öljynvaihdon yhteydessäkin, eikä sekään konetta riko.
"Vähemmän oikealainen" öljy saattaa aiheuttaa kulumista pitkäaikaisesti
käytettynä. :cool:
 
Maasturisti sanoi:
Kemian tunneilta on mielessä että mineraaliöljy on suunnilleen sitä mitä putkesta tulee, tosin eri laadut tislattuna. Synteettinen öljy taas on krakkaamalla yms. valmistettua, jossa on kemiallisin reaktioin valmistettu raakaöljystä parempia tasalaatuisia jakeita yhdistämällä tai erottamalla hiilivetyketjuja. Autokoulun opettaja taas valisti että taunukseen voi laittaa mitä vain hyllystä löytyy, kunhan ei lähde autobahnalle. summasummarum: Jos kerran mineraaliöly on hyvällä säkällä yhtä tasalaatuista kuin synteettinen öljy, niin mikä tekee siitä paremman heikommin tiivistettyihin moottoreihin? Onko siinä epäpuhtauksia joukossa, jotka toimivat tiivisteen jatkeena vaiko miten?


Vastaan itse vanhaan kysymykseeni, kun löysin hyvän linkin.
http://www.neste.fi/binary.aspx?path=2589;2655;2698;2706;3306;3308&page=3308&field=FileAttachment&version=11

Elikkäs täyssynteettiset saatetaan tehdä kokonaan kemiallisesti, jolloin eivät sisällä ollenkaan raakaöljyä. Nämä parafiini ym. pohjaiset kemiallisesti valmistetut synteettiset öljyt vat tyypillisesti korkeinta laatuluokkaa ja ilmeisesti hankalasti tai ei ollenkaan suomesta saatavissa. Mineraaliöljystä ei saa korkeimman luokan synteettistä mitenkään, ölypohjaisiin jää aina sattumia ja vettä matkaan. Öljyjen pesuvaikutukset ja lisäaineet ja niiden puutteet tekevät longlife yms. uusista öljysekoituksista turmiollisen vanhalle koneelle.
 
Onko tullut huonoja kokemuksia jos kubotaan laittaa täyssynteettistä öljyä? Laatuluokitukset täyttyy ainakin heittämällä.
 
Kubota D722 manuaalista:

above 25 C (77 F)
SAE30 or SAE10W-30 SAE15W-40
0 C to 25 C (32 F to 77 F)
SAE20 or SAE10W-30 SAE15W-40
below 0 C (32 F)
SAE10W or SAE10W-30 SAE15W-40

Moottori on niin vanhaa suunnittelua, että tuossa mainitaan vain perinteiset yksi- ja moniasteöljyt.
Itse olen käyttänyt vanhassa Kubotassa 15W-40 mineraaliöljyä. Mobil Delvac on ainakin perinteisesti ollut hyvä öljy.
 
  • Tykkään
Reaktiot: DilleWille
Mineraaliöljy parempaa kubotaan, mineraaliöljy kestää paremmin pinnoilla vrt synteettinen, esim jos ruohonleikkurin moottoriin jossa roiskevoitelu pistät jotain täys synteettistä öljyä niin voitelu jää vajaaksi kun täys synteettinen öljy ei tartu pinnoille vrt mineraali esim kampiakselin ylälaakeri vaurioita on tullut todistetusti leikkureihin täys synteettisellä öljyllä. Muutenkaan välttämättä täys synteettinen ole parempaa kuin mineraali öljy, mineraalipohjaisia öljyjä on nykyään todella laadukkaita jotka hakkaa suorituskyvyssä täys synteettiset
 
Muusta en tiedä mutta 520 kubota d722 800+H tunteja käyttäen Teboilin diamond diesel 5W-40W. sitä ennen 800H ties mitä ollut. Aina kirkkaat öljyt Ja ei vuotoja taikka kulutusta.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Huoppi

Uusimmat keskustelut