Mikä vakuutusyhtiö halvin | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
Ei tässä nyt siitä ole kysymys mikä kannattaa ja mikä maksaa vaan että Liikennevakuutuskeskus joka tapauksessa korvaa sellaisten koneiden vahingot, joilla ei ole liikennevakuutsuvelvollisuutta.

Finlexistä ei löytynyt ennakkotapausta, joten tämä on joka tapauksessa mielipidekysymys, kun asiasta ei ole oikeuskäytäntöjä. Lopulta vasta KKOn päätös vahvistaa oikeuskäytännön. Siihen saakka jokainen saamme pitää omaamme oikeana.
 
Jotain näitä kevytmoottorikelkkoja mainostettiin, ettei tarvitse katsastaa kun kulkee alle 15km/h
Tässä on nopeus noussut yli 20km/h, joten myyjä on laittanut listalle optiona rekisteröinti katsastuksen. http://superlion.fi/store/product/snowlion-kevytmoottorikelkka

Mun Terri on kevyttyöreki, nopeus 30 km/h. On ollut joskus rekisterissä, vaan ei löytynyt trafilta tietoja. Liikennevakuutukseen voi silti laittaa.

Vakuutukset kannattaa olla kunnossa!
 
Juu, vakuttukset kannattaa ilman muuta olla ajantasalla ja kunnossa. ja alle 15 km/h kulkeville moottorityökoneille liikennevakuutuksen tarjoaa liikennevakuutuskeskus, silloin kun konetta ei ole tarvetta rekisteröidä eikä se ole koskaan ollut rekisterissä.
 
LVK:n sivuilta löytyi sopivin vastaus tähän mennessä.


https://www.lvk.fi/fi/liikennevakuutuskeskus/blogi/14.2.2017-liikennevakuutettava-vai-ei/

Tuota voisi tulkita niin että jos ajaa siirtymiä kauha maassa lumitöissä, pitää olla vastuuvakuutus ja jos nostaa välillä kauhan ylös pitää ajoneuvo rekisteröidä ja ottaa liikennevakuutus.


________________
Poikkeus vakuuttamisvelvollisuudesta: moottorityökoneet ja traktorit

Esimerkkinä liikennevakuutuslaissa mainituista vakuuttamisvelvollisuuden poikkeuksista ovat moottorityökoneet ja traktorit. Liikennevakuutusta ei tarvitse ottaa sellaiselle moottorityökoneelle tai traktorille, jota ei tarvitse rekisteröidä ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa.

Yllä mainittu selkeän kuuloinen poikkeus voi lähempää katsottuna tuottaa haasteita:

Ensinnäkin rakenteellinen nopeus ei ole aina tiedossa, etenkään vanhojen työkoneiden osalta.Toiseksi, vaikka laitteen rakenteellinen nopeus olisi alhaisempi kuin 15 km/h, täytyy osata arvioida laitteen luonteen ja käyttöalueen perusteella edellytetäänkö siltä rekisteröimistä. Tällöin siirrytään liikennevakuutuslain tulkitsemisesta ajoneuvolain puolelle.

Kaikkiin liikennevakuuttamista koskeviin kysymyksiin uusi liikennevakuutuslaki ei anna suoraan vastausta. Vakuutusyhtiöistä ja Liikennevakuutuskeskuksesta saa kuitenkin apua vakuuttamisen raja-alueilla olevien ajoneuvojen tapauskohtaiseen tulkitsemiseen.
 
Maasturisti sanoi:
Vakuutusyhtiöistä ja Liikennevakuutuskeskuksesta saa kuitenkin apua vakuuttamisen raja-alueilla olevien ajoneuvojen tapauskohtaiseen tulkitsemiseen.
Vaakuutustarjouksia kysellessä, ei läheskään kaikilta vakuutusyhtiöiltä löytynyt Avanttia tai pienkuormaajaa listoilta. Näiltä sitten pitäisi löytyä apua raja-alueella!
 
Ei millään pahalla mutta nyt keskustelu velloo kysymyksen ympärillä mikä on täysin sivutuote. Pää kysymys on että kannattaa ensin pohtia sitä rekisteröintivelvoitetta. Ja aika harva meistä täyttää sen kriteerin ettei olisi rekisteröintivelvoite.

Avant kone on aika haasteellinen saada ryhmään tienpitokone joka on varusteltu tiepitoon. Siinä teillä on haaste.

Ehdotan että Maasturisti ajaa Avantinsa auroineen Sellon viereen niin että kone on töissä ja pyytää että joku muu soittaa poliisit paikalle niin sitten saadaan KKO päätös 5-7v kuluttua.
 
Ei saada, kun mun koneessa on kilvet ja liikennevakuutus.

Nyt pitää hakea Ramirentistä kone vuokralle ja tehdä sama homma.

Joskus tuon aiheen kanssa koitin löytää ratkaisua, kun OP myi Avant - vakuutusta yksityiskäyttöisille koneille ja siinä oli ehtona että koneen pitää olla rekisteröimätön ja liikennevakuuttamaton. Rekisteröityyn koneeseen vakuutusta ei tuolloin myyty ja rekisteröintiä ei voi perua. Ei edes maasta viennillä, joka olisi kevein tapa rekisteröinnin päättämiseen. Jos tuo saman koneen takaisin on siinä rekisteröintivelvoite sarjanumeron perusteella. Kerran rekisteröityä ei saa ajaa ilman liikennevakuutusta missään, siinä on samat sanktiot kuin autossa.
 
Monissa Avant Tecnon omissa markkinointivideoissa ajellaan liikenteen seassa ja/tai pyöräteillä kilvettömillä koneilla. Luulis, että valmistaja tietäisi tämän asian parhaiten?
 
Juha sanoi:
Monissa Avant Tecnon omissa markkinointivideoissa ajellaan liikenteen seassa ja/tai pyöräteillä kilvettömillä koneilla. Luulis, että valmistaja tietäisi tämän asian parhaiten?

Moni niistä on kilvissä. Olen myös kiinnittänyt huomio samaan asiaan ja myös siihen ettei majakka ole päällä. Moni video on myös kuvattu alueilla mitkä voidaan luokitella suljetuksi.

Toisaalta veikkaan että tehtaan vastuu ym vakuutukset ovat kunnossa. Ja kone voi olla koekilvissä vaikka kilvi ei ole kiinnittetty. Ei oikein mutta silti.
 
Maasturisti sanoi:
Ei saada, kun mun koneessa on kilvet ja liikennevakuutus.

No niinhän se oli.

Siinä toisessa ketjussa todettiin jo että laki on vähän haastava enlä puolusta sitä millään lailla. Esim ruohonleikkureiden osalta tuo on ihan pöljä juttu. Se että ymmärtääkseni Joensuun nurkilla ja Järvenpäässä on sakotettu ruohonleikkureita jotka ajavat ei suljetulla alueella ilman kilpiä niin ei tarkoita että piliidin resurssit riittäisi muuslla asian valvomiseen ja herää luonnollisesti myös kydymys että onko se oikea kohde kohdistaa niukat resurssit. Mutta se ei muuta perus ongelmaa. Lain kautta syntyvä rekusteröintivelvoite.

Mutta palataan huomenna asiaan. Voi olla että uudistunut tieliikennelaki on tuonut jotain mullistavia muutoksia asian tiimoilta.

Mitä koskee työmaita niin nejän ”pitäisi olla” aidattuja jne jolloin ne täyttäisi suljetun slueen kriteerit.

Huomiseen!
 
Äsken sain selkeän vastauksen. Espoon poliisi pitää Avantit ja Bobcatit ehdottomasti rekisteröintivelvoitteen alaisina ja sitä kautta vakuutus kikkailu poistuu. Näin Länsi-uudellamaalla.

Eli olkaa varuillanne. Ehkä tätä koetaan väärän tiedon levittämiseksi edelleen mutta tämä on valvovan osapuolen kanta. Eli uusi tieliikennelaki ei ole tuonut muutosta siihen hienoon vastaukseen mikä oli siinä toisessa ketjussa mikä poliisilta silloin oli saatu 2010. Ja huom, en ota kantaa että onko laki järkevä vai ei.

MUTTA: Jos jostain syystä kuten aidattu suljettu alue vapauttaa rekisteröintivelvoitteesta niin ehkä niitä koneita ei sitten tarvitse vakuuttaa. Siihen en ota kantaa kun harvalla on sellainen tilanne.

Minun osalta tämä keskustelu on päättynyt.
 
Kuitenkin käyttötarkoitus ratkaisee tämänkin asian. Ja kun asiasta ei ole ennakkopäätöstä olemassa, on mielipide jokaisen, myös poliisin ja käräjäoikeuden oma, kunnes asiasta on KKOn päätös.

Joka ei ole kilvettömällä koneella koskaan ajanut, heittäköön ensimmäisen kiven.
 
Maasturisti sanoi:
Kuitenkin käyttötarkoitus ratkaisee tämänkin asian.
Mitä tällä tarkoitat?

Jos noin yleisesti, moni ajattele asian suoraviivaisesti, kotona pihalla voi ajella ilman rekisteriä ja tietä pitkin kaupalle täytyisi olla kilvet.
Tuskin poliisi tulee pitämään ratsiaa mun pihalle, muuta kun jossain ääritapauksessa.
 
Sitä että tuohon liittyy ne laissa (vakuutus ja ajoneuvo) mainitut poikkeukset.

Onko maataloutta kananpito (kyllä, kaverilla on kanoja veikkolassa, melkein kaupungissa), vai sellainen toiminta, johon saa maataloustukia? Entäpä tienpito, kun korjaan mökkitietä, olenko tekemässä tienpitoa, vai yksityisesti huristelemassa. Tuostakin on KKO:n ennakkotapaus n. 1980 luvulta, jossa kolmen mökin yhteistie tulkittiin ykisityiseksi piha-alueeksi, en nyt jaksa kaivaa, mutta finlexistä löytyy.

LVK:ssa lakimies taisi mainita ettei ryhdy ottamaan kantaa siihen mikä tulkitaan suljetuksi alueeksi. Ehkä sekin on tapauskohtaista ja lopulta ulkopuolisten tosiasiallinen pääsy ja liikkumisen sallinta ratkaisee, ei puomi, tai läpikulun kieltävä kyltti jos tilannetta ei valvota.
 
Finlexistä löytyi tapaus, jossa pihaa ei lopulta tulkittu julkisesti liikennöitäväksi tieksi. Tapaus on kyllä varsin ikävä. Mutta tämän päätöksen valossa pihassa huristellessa ei tarvita vakuutuksia (edit: kun kyseessä on alle 15 km/h kulkeva laite, jota ei koskaan ole rekisteröity).


https://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1985/19850126t?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=piha-alue
 
Vähän hitaasti jauhaa nämä viranomaiset.....

Ympyrä sulkeutui.

Poliisi valvoo ja noudattaa heidän ohjeita. Kiista tilanteessa tuomioistuin päättää kuka on oikeassa ja kuka on väärässä. Poliisi toimii lähtökohtana lainsäädännön perusta ja Traficom vastaa ohjeistusista.

Poliisin kanta meillä oli jo vuodelta 2010. Se ei ole muuttunut.

Poliisin vastaus:

"Kyseinen laite luokitellaan moottorityökoneeksi (vaatii T-kortin). Päältä ajettava ruohonleikkuri tulee säännösten mukaan rekisteröidä, jos sitä käytetään muualla kuin yleiseltä liikenteeltä selvästi eristetyllä alueella. Selvästi eristettyjä alueita ovat mm. suljetut aitaukset ja alueet, joille yleisen liikenteen pääsyn estää jatkuva aukoton vartiointi. Selvästi eristetty alue on myös esim. suljetuin portein ja aitauksin muulta liikenteeltä suljettu omakotitalon nurmikkoalue. Sen sijaan esim. yleisiä tai muuten avoimia puistoalueita, julkisia nurmialueita sekä omakotitalojen ja kerrostalojen avoimia piha- ja nurmikkoalueita ei katsota eristetyiksi alueiksi

Päältä ajettavien ruohonleikkurien osalta on otettava huomioon myös liikennevakuutuslainsäädäntö. Liikennevakuutuslain mukaan liikenteeseen käytettävällä moottoriajoneuvolla tulee olla aina liikennevakuutus. Liikenneministeriö on ottanut kantaa päältä ohjattavien ruohonleikkureiden rekisteröintivelvollisuuteen. Sen mukaan ruohonleikkuri pitäisi rekisteröidä myös silloin, kun sitä käytetään "ei eristetyksi alueeksi" katsotulla avoimella omakotitalon pihalla taikka mm. ylitetään yleiseksi liikennealueeksi katsottava tie. Tämä tulee usein esiin mm. huoltoyhtiöiden siirtyessä pihalta toiselle huoltamaan nurmikoita.

Jos laitteen käyttöalue (esim. avoin omakotitalon piha) on sellaista aluetta, jossa se säännösten mukaan pitää olla rekisteröity, koskee vakuuttamisvelvollisuus myös alle 15 km/h kulkevaa ajoneuvoa. Jos omakotitalon piha on eristetty eli suljettu aitauksin ja portein, ei ko. leikkurille tarvita liikennevakuutusta. Jos leikkurin nopeus on yli 15 km/h, vakuuttamisvelvollisuus on olemassa vaikka rekisteröintivelvoitetta ei olisikaan."

Oikeuden kanta oli seuraava:
Hei

Käräjäoikeus ei voi antaa juridista neuvontaa. Asiaan kannattaa tiedustella liikenne- ja viestintävirastosta, https:www.traficom.fifi.

Ystävällisin terveisin

Tuuli Valkama
Käräjänotaari - tingsnotarie
Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus - Västra Nylands tingsrätt
Sähköposti - E-post: [email protected]
Puh. - Tel. 029 56 45053
Kirjaamo 029 56 44000 - Registratorskontoret 029 56 50421
Fax 029 56 45157

Eli asia meni eteenpäin Traficomille mistä tuli ensin tällainen perusvastaus:

Hei,

kiitos viestistäsi.

Rekisteröintivelvollisuus ei koske:

- ajoneuvoa, jota käytetään yksinomaan yleiseltä liikenteeltä (tarkoittaa myös maasto- ja jalankulkuliikennettä) eristetyllä työmaalla, tehdas-, satama-, varasto-, kilpailu- tai muulla vastaavalla alueella
- muuta maastoajoneuvoa kuin moottorikelkkaa
- raskasta moottorikelkkaa, jota käytetään jossain muualla kuin moottorikelkkailureitillä
- sadon tuottamiseen, sadonkorjuuseen (esim. puimuri) tai tienpitoon rakennettua (esim. tiekarhu) tai varustettua moottorityökonetta, eikä kävellen ohjattavaksi tarkoitettua traktoria tai vastaavaa moottorityökonetta
- perävaunua, joka on tarkoitettu kytkettäväksi L-luokan ajoneuvoon, traktoriin, moottorityökoneeseen tai maastoajoneuvoon
- muihin ajoneuvoihin kuin autoon kytkettävää hinattavaa laitetta
- rekeä.

Vaikka ajoneuvoa ei tarvitsisi rekisteröidä, täytyy sille joissain tilanteissa ottaa liikennevakuutus. Lisätietoja vakuuttamisvelvollisuudesta saa omasta vakuutusyhtiöstä tai Liikennevakuutuskeskuksesta.

Koko ohjeistus verkkosivuillamme: https://www.traficom.fi/fi/rekisterointivelvolliset-ajoneuvot

Ajoneuvolaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090



Ystävällisin terveisin

Leena Sakko

Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom)
Asiakaspalvelu
Puh. 029 534 5100 (pvm/mpm) arkisin klo 8.00-16.15
asiakaspalvelu (at) traficom.fi
PL 320, 00059 TRAFICOM
www.traficom.fi

Ja koska vastaus ei tyydyttänyt minua kattavauudesta niin esitin asian heille uudestaan jolloin tuli tällainen tarkennettu vastaus:

Hei Steffe,

kiitos viestistäsi.

Jos ajoa tapahtuu muulla kuin omalla pihalla (esim. pihaliittymät, tienylitykset), oli kyseessä ruohonleikkuri tai moottorityökone, tulee ajoneuvo rekisteröinti katsastaa ja rekisteröidä tieliikenteeseen. Rekisteröinnin yhteydessä ajoneuvoon tulee ottaa pakollinen liikennevakuutus.

Poliisi on tieliikenteen valvova viranomainen ja heiltä voi ottaa kannanotto siihen mikä vaikutus on, onko omapiha aidattu/suljettu vai ei.



Ystävällisin terveisin
Pirjo Kauhanen
asiantuntija
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Ajoneuvot – osasto
Rekisteröinti ja verotus
puh. 029 534 5000 (vaihde)
PL 320, 00059 TRAFICOM
www.traficom.fi

Noista jokainen voi päätellä itse asiat ja palata ruutuun 1 missä poliisi antoi hyvin kattavan selonteon jo vuonna 2010.

Asia on osaltani loppuun käsitelty. Mukavaa päivän jatkoja kaikille.
 
Kiitos Steffe, eiköhän tämä tullut nyt kaikille selväksi.

Toivomme, ettei tapaturmia tapahdu liikenteessä, eikä sen ulkopuolisilla alueilla!
 
Olisi kiva tietää, että montako varsinkin yksityiskäytössä olevia ajoleikkureita on liikennevakuutettuja?
Sen jälkeen olisi kanssa mielenkiintoista tietää ne tilastot ulkopuolisille tapahtuneista vahingoista sekä korvauspäätöksistä?
 
Mulla on 313S liikennevakuutettu sekä palo/varkaus. Ei oo halpa, n 1% koneen uushankintahinnasta. Takamuksen on vaan kestettävä se... Onpahan vakuutettu jos hölmöilen jotain tai sattuu henkilövahinko. Mulla tulee niin vähän tunteja että polttoaineetkin maksaa vähemmän vuodessa. Aivan sama. Tärkein vakuutus on kuitenin ROPS turvakaari jonka hain heti Ylöjärveltä tapanimyrskyn jälkeen. Olin nimittäin silloin Avantillani raivaamassa tietä. Ja mitä tulee rekisteröintiin, eiköhän sakoilla selviä jos seriffi sattuu kiukutteleen yksityistielläni ajaessani rekisteröimättömällä.
 
Alla tuo vakuuttamisvelvollisuus on käsittääkseni kerrottu?

1. VAKUUTTAMISEN YLEISOHJEET
LIIKENNEVAKUUTTAMISVELVOLLISUUS
Liikennevakuuttamisvelvollisuus koskee liikenteessä käytettäviä
moottoriajoneuvoja (LvL 15 §). Kuitenkin tietyt moottoriajoneuvot on
liikennevakuutusasetuksella rajattu (LvA 1 §) liikennevakuuttamisvelvollisuuden
ulkopuolelle:
? moottorityökone tai traktori, jos rakenteellinen nopeus enint 15 km/h (esim.
päältä ajettava ruohonleikkuri, trukki)
? leikkuupuimuri tai muu sadonkorjuuseen tarkoitettu maatalouden
moottorityökone,
? perävaunu, peräreki tai hinattava laite (esim. traktorin perävaunu) ja
? lapsen kuljetettavaksi tarkoitettu moottorilla varustettu ajoneuvo (ks. alla
oleva ohje)

43 §
Vakuuttamisvelvollisuudesta vapautetun ajoneuvon aiheuttama vahinko
Liikennevakuutuskeskus korvaa Suomessa sattuneen liikennevahingon, joka on aiheutunut sellaisen ajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä, jonka pysyvä kotipaikka on Suomessa ja jolle ei 8 §:n 1 momentin 1—5 kohdan mukaan tarvitse ottaa liikennevakuutusta.
 
Tässä erikoinen tapaus,luokitellaan sarvitraktoriksi eikä siksi voida(??) rekisteröidä:

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
mikavant sanoi:
Tässä erikoinen tapaus,luokitellaan sarvitraktoriksi eikä siksi voida(??) rekisteröidä:
https://www.koneviesti.fi/artikkelit/lumikoiran-j%C3%A4ljill%C3%A4-snow-dog-1.142296
Rekisteröinti velvoite ei koske:
#Sadon tuottamiseen, sadonkorjuuseen (esim. puimuri) tai tienpitoon rakennettua (esim. tiekarhu) tai varustettua moottorityökonetta, eikä kävellen ohjattavaksi tarkoitettua traktoria tai vastaavaa moottorityökonetta


Jotenkin tuntuu, että tässä tapauksessa mennään hieman harmaalla alueella.
Eihän kukaan kulje 20-30km/h tuolla kävellen perässä. Kyllähän sitä ohjaillaan pulkasta istuen tai seisten. Tietysti sukset jalassa voi myös ajella.
Liikennevakuutus tuohon kuitenkin kuuluisi ottaa nopeutensa vuoksi.
 
Juhani sanoi:
Olisi kiva tietää, että montako varsinkin yksityiskäytössä olevia ajoleikkureita on liikennevakuutettuja?
Sen jälkeen olisi kanssa mielenkiintoista tietää ne tilastot ulkopuolisille tapahtuneista vahingoista sekä korvauspäätöksistä?
Kaupunki on rekisteröinyt talven aikana 37 ajoleikkuria. Reilusti päälle tonnin kustannus per kone. Sakkoja ja muita kommelluksia on varmasti sattunut kun ovat lähteneet moiseen muutostyöhön.
 

Liitteet

  • IMG-20190227-WA0000.jpg
    IMG-20190227-WA0000.jpg
    289,7 KB · Katselut: 954
  • IMG-20190227-WA0001.jpg
    IMG-20190227-WA0001.jpg
    291,5 KB · Katselut: 1 099
  • IMG-20190227-WA0002.jpg
    IMG-20190227-WA0002.jpg
    258,2 KB · Katselut: 1 097
Kaikkea tämä EU:hun kuuluminen teettää? :roll:

Olis varmaan tullut halvemmaksi asentaa päiväajovalot palavilla takavaloilla ja silloin saattaisi kestää paremmin käyttöäkin?
Missä majakka?

Noi vilkut nyt saattaa jotenkuten näkyä jonkun nälkiintyneen kesähessun ajaessa? :lol:
 

Uusimmat keskustelut