Minikaivuri | AvantClub - Keskustelupalsta

Ana

Jäsen
Keskustelun aloittaja
16.4.2012
2
0
1
Morjensta kaikille!

Minkälaisia käyttökokemuksia foorumilaisilla on minikaivurista? Itselläni kaivuutyöt koskisivat lähinnä salaojien, portin perustusten ja muiden pihan pienten kaivuutöiden tekemistä. Riittääkö työlaitteessa tehot ja käyttöominaisuudet. Koneena Avant 528/630.

Kiitos jo etukäteen! :)
 
Mulla on 520:n kanssa minikaivuri ja se on sopiva moneen hommaan. Kaapelioja syntyy helposti amatööriltäkin, salaojan kanssa pitää osata jo noita korkeuksiakin miettiä. Jos alusta on märkä, ongelmaksi tulee edestakaisin ajelu ja koneen painuminen. Matalaa ojaa kaivaessa sivulle kääntö riittää linkussa kaivuujätteelle, mutta syvemmälle mentäessä joutuu vähän liikuttelemaan edestakaisin jolloin myös urat syvenee.... Zoomin kanssa pääsee aika pitkällekkin, esim laskuojan liittymää tehdessä. Tehot ei ole olleet ongelma, kova savikin menee kun on kauhassa piikit. Tosin, kostea savi ei kauhasta aina hevillä irtoa.
 
Minulla on jo toinen minikaivuri menossa, vaihto johtui koneen vaihdosta. Ensimmäinen oli hampaaton ja koneestakin (200-sarja) johtuen
melko avuton.
Nyt on hampaallinen versio ja teleskooppipuomin kanssa pystyvä peli, tehokkuus on suorastaan yllättänyt.
Kaapeli- tai salaojan kaivamiseen 400mm leveä kauha on turhan leveä, mutta yleiskäyttöön sopiva.
Viikko sitten siirtelin/juonsin tukkeja metsässä minikaivurilla, näppärä peli siihenkin.
Hyviä ominaisuuksia ovat myös kohtuullinen hinta, pieni säilytystilan terve ja koneen liikuteltavuus kaivuulaitteen kanssa.
Huonot puolet "Exjko" jo mainitsikin edellä, olen samaa mieltä.
 
Onko kukaan rakentanut kapenevaa "jatkokärkeä" 400:een kauhaan hampaiden tilalle kiinnitettäväksi.
pitäisi kaivaa pihavaloille sähköjohdot pehmeään maahan
 
Ei ole tullut jatkoa tehtyä, mutta ns. Oikeissa kaapelikauhoissa on pitkä huulilevy, jolloin ei haittaa vaikka pesä menisi tukkoon. Normaalissa kauhassa ja etenkin kapeammassa menee savessa ja märässä kauha nopeasti tukkoon ja on työläs avattava. Pitkällä huulella voisi saven ja märän mullan irroitus onnistua ilman pesän tukkeutumista.
 
Itselläni on ollut minikaivurin ohessa mietinnässä tehdä 30cm leveä kauha suoraan 218:n adapteriin. Kauhan muotoilu tulisi niin että sillä voisi kaivaa 30...50cm syvää uraa maahan.
Ja hampaiden kera sillä voisi saada esim kantoja ylös maasta.
 
Osaisikohan joku kertoa, mistä saisi 200-sarjan minikaivuriin sopivia pultattavia irtohampaita etelä-suomen alueelta?
 
No niin, nyt on uusi minikaivuri 150:nen (A33153), kauhan kallistusadapterisarjalla (A35320) kotona.
Käyttökokemuksia ei vielä ole, mutta joitakin havaintoja kylläkin.
-Kun kaivuri on irti koneesta, se istuu kauniisti kauhanpohjan varassa ja työlaitekiinike on maasta ylhäällä n.40cm.
Kytkeminen koneeseen on siis parantunut luokkaa 100%.
-Pituus ja kaivuusyvyys on lisääntynyt 100mm, jonka hyvin huomaa laitetta siirrellessä.
-Kallistussylinteri lisää tilantarvetta liikkeisiin ja on otettava huomioon kaivuutyön aikana, muuten saattaa syntyä vaurioita.
-Niveliä ja rasvanippoja on PALJON, (nippoja luokkaa 10kpl en laskenut tarkasti).

-Käyttömahdollisuudet ovat selvästi monipuolisemmat, koska kauhoja yms. on helppo vaihtaa, sekä kääntää eteen- tai taaksepäin koneeseen nähden, pika kiinikkeen s-30/150 ansiosta.
-Kallistus kääntää kauhaa niin paljon, että tavallisella kauhalla V-uran kaivaminen on mahdollista.
-Vakio kauha on 400mm leveä ja siinä on suora huulilevy, johon on kiinitetty pultattavat kynnet. Tämäkin tekee kauhasta
monipuolisemman. Aiemmin kynnet olivat hitsattuja tai kauha oli valittava ilman kynsiä.
 
Juu, kuulin että olit käynyt ja tehnyt hyviä hankintoja!
Itse kävin messujen päätteksi ja auttelin messuosaston purkamisessa.
-Täytyy ihmetellä miten tarmokas ja rutinoitunut tomija voi noin nuori nainen olla! (Hanna)
 
Koen kanssa että Hanna on oikein mukava. On asiantunteva ja rehellisesti myös myöntää jos menee yli hänen tietoa mutta on kyllä valmis selvittämään asiaa. Oikein näppärästi esitteli ja tarjosi Avantteja koko aamupäivän kun mä olin siellä. Tuli useita asiakkaita kerralla katsomaan joten vähän autoin parhaani mukaan esittelyssä. Oli hauskaa kun ihmiset luuli että kuulin osastolle ja Hanna välillä kyselikin multa että miten oli tai mitä maksoi kun satuin seiomaan kuvasto kädessä. Oli oikein mukavaa vähän auttaa käyttäjäkokemuksella.

Kaiken kaikkiaan koen että että Hanna on nainen oikeella paikalla. Nauttii selvästi työstään.

Joo vein vähän vanteita ja nostopuomin pois seltä mitä Hanna ystävällisesti toi mukanaan messuille. Vanteet vein jo rengastettavaksi a sain samalla kuulla että kumit tulee 4 vk päästä! No ei kiirettä, konehan tulee vasta lokakuun lopussa.

Muuten messut oli melko kuolleita. Ei ollut kovin paljon katsottsvaa.

Nyt vaan puukoura viritystä trkemään. Tänään tuli viesti että paketti oli matkahuollossa muta en kerennyt hakea. Uusi yritys keskiviikkona. Ehkä mä saan sen kasattua ensi viikonloppuna!
 
Tämä juttu sopisi muihinkin ketjuihin, mutta laitan sen nyt tähän kun minikaivuri on lähtökohtana.

Laite siis koostuu uudenmallisesta minikaivurista (Avant) + käätönivelestä (Sekatyömies) + kourasta (Farma).

Kouraa voi käänellä tässä kokoonpanossa lähes mihin asentoon hyvänsä. Väljää tai heiluvaa liitosta ei ole
missään välissä, joten työskentely on tarkkaa ja monipuolista.

Pikakiinnikkeen ansiosta kouran tai kauhojen kääntö ja vaihto on nopeaa/helppoa. :D
 

Liitteet

  • Minikaivuri ja koura5.jpg
    Minikaivuri ja koura5.jpg
    285,4 KB · Katselut: 3 489
  • Minikaivuri ja koura3.jpg
    Minikaivuri ja koura3.jpg
    268,9 KB · Katselut: 3 516
  • Minikaivuri ja koura9.jpg
    Minikaivuri ja koura9.jpg
    280,8 KB · Katselut: 3 521
  • Minikaivuri ja koura11.jpg
    Minikaivuri ja koura11.jpg
    279,6 KB · Katselut: 3 507
  • Minikaivuri ja koura13.jpg
    Minikaivuri ja koura13.jpg
    290,3 KB · Katselut: 3 528
Hyvältä näyttää!
Tuo pikakiinnityslevy S30 helpottaa paljon eri työvälineiden tekoa tuohon minikaivuriin. Eikös nuo ole kohtuu edullisiakin valmiina nuo S30 kiinnityslevyt?
Tuohon vois rakennella piikin jolla sais vetää ensin puskasta juuret poikki ja sitten vaihtaa kauhan ja kaivaa puskan ylös.
 
Ja tuostahan saa sitten seuraavan laitteen tehtaan kuvastoon ;) Hieno vehje ja tietäisin heti muutamia käyttökohteita. Harmi ettei tuommoista oikeastaan varmaan kannata edes haaveilla tehtäväksi 200-sarjalaiseen, loppuu koneen paino hyvin äkkiä.
 
Asiallinen vekotin! Sillä voi kyllä tiettyjä juttuja tehdän kun koura saa käännetty. Mutta sillä ei voi pyörrittää pöllejä!!!!

Sain laatikollinen osia tänään... Ehkä mä sunnuntaina ehdin aloittaa.
 
Kiitos vaan kehuista! :)

Miksi pölliä pitäisi pyörittää?

-Tuossa nivel kääntyy 180 astetta + kallistin n. 45 astetta/ puoli, joten pöllin tyven voi kääntää haluamaansa suuntaan tai
juontaa vapaasti ohjautuvana metsästä.

-Lisäksi voi tarttua pystyssä tai vinossa oleviin kappaleisiin esim. saaviin, ruukkuun, isutettavaan pensaaseen jne.
-Hain nimenomaan monikäyttöisyyttä, sillä puu hommia on kovin harvoin ja uusi minikaivuri on siihen tarpeeseen loistava kampe.
 
Monipuolinen se on. Sitä en kiistä!
Ja hienosti tehty, ammatti jälkeä.

Mä taas tarvitsen pyörritintä koska vedän tukit/pöllit tien viereen ja haluan ottaa sitten niistä kiinni ja mahdollisimman vähin koneliikkein nostaa ne tukkikärryyn. Nehän sillon makaa pituus suunnassa mutta alas laskiessa ne menee useimmiten pienellä kulmalla kärryyn. Lisäksi mielestän se on kivaa kun niitä voi pyörrittää! Vaikka ihan vain ajankuluiksi! Sahaan ne aina 2.4m pituuteen(6x40cm) siinä tien/polun laidalla. Sitten nappaan ne ja nostan kärryyn. Ajattelin vielä suunnitella sellainen adapteri että saisi vinssi alaosaan kiini ja nostopuomi/koura yläosaan kiinni. Silloin ei tarvitse edes vaihtaa työvälinettä välillä!

No sunnuntaina pääsen aloittamaan projektiani!
 
jets sanoi:
... tietäisin heti muutamia käyttökohteita. Harmi ettei tuommoista oikeastaan varmaan kannata edes haaveilla tehtäväksi 200-sarjalaiseen...

Kyllä kouria on rakennettu 200-sarjalaiseenkin, olen saanut sellaisesta kuviakin sähköpostissa.
Ulottuvuutta vaan ei kovin paljon saa...
Laitteen rakentaja voi itse laittaa kuvia tänne saitille nähtäväksi, jos haluaa, minä en luvatta sitä tee.
 
Monitoimi laite todellakin, mielikuvitus vaan esteenä mihin kaikkeen tuota voisi käyttää.
Laitathan käyttökokemuksista lukemista sivuille.
Onko tuo lukitusruuvi M12? Joutuu varmaan koville pitempien pöllien iskusta.
Eihän sen tietysti tarvitse olla lukittu juonto hommissa.

Hieno peli, olen kanssa harkinnut minikaivurin ostoa.
Monipuolisempi vaihtoehto jippi puomille, etenkin jos tekee jatkoksi metrisen koukullisen puomin.
 
Juu, tuon uuden minikaivuri mallin monipuolinen hallittavuus on ihastuttava juttu, samoin tuo pikaliitäntä.

Ruuvi on M20 ja kara-akselin koneistuksen tein niin että ruuvin/kierteen voi suurentaa M24:si, jos tulee tarvetta. :cool:
Kouran kiinnitys on M24, joten käsittääkseni mitoitus on melko hyvin linjassa.

Kouran nostokyvyksi Farma ilmoittaa 1000kg, joten Avantti käytössä on vaakasuunnassa tapahtuvat nostot mahdollisia.
Kevyemmällä kouralla olisi pitänyt tyytyä vain riippuviin taakkoihin.
 

Uusimmat keskustelut