Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaasut | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Nyt on muutto käynnissä uuteen paikkaan. Verstaalla odottelee MIG-kone (ei se lentokone :) ) ja sormia jo syyhyttää päästä opettelemaan MIG-hitsausta.

Verstaan myyjällä oli käytössä vuokrapullot ja ne on nyt viety pois. Aluksi ajattelin että käyn vain kaasupullon tuohon MIG:n.

Nyt on hieman epäselvää vielä, että mistä tarkalleen ottaen esim AGAn pullon voi hakea vuokralle (myyjä suositteli misonia tms) ja missä niitä täytetään? Eli miten käytännössä tuo kaasuasia hoituu?

Varmaan tyhmiä kysymyksiä, mutta lyhyt googlaus ei selvää vastausta tuottanut.

Ja mitä kaasua suosittelette? Ja tietysti, mistähän se opettelu kannattaisi aloittaa? Jossain määrin teoria on selvillä.

Varmaan parempiakin foorumeita tällaiseen kyselyyn olisi, mutta täältä kun aina saa hyvät ja selkeät vastaukset :) Ainakin masinistit tuntuu olevan niin aktiivinen, että kyselyt hukkuu nopeasti siellä.
 
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

www.albee.fi

Henkilökohtaisesti voin suositella tuota. Nykyään saa oman pullon myös Walliukselta ja Agaltakin mutta tuoa Albeen hyvänä puolena on että pulloon kuuluu mittarit ja hana kiinteästi ja ne on sijoitettu kiinteästi kivasti kahvan alle suojaan eikä törrötä pullon kyljessä. Kun pullo tyhjenee niin pikaliittimellä letku irti ja uus pullo tilalle.

Aloitus on aina kallista, noin 350e on 11 litran pullo joka merkillä ja täyttö noin 80e.

Hiilidioksidia en suosittele, hyvä ja halpa on tälläkin kertaa eri pullossa.
 
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

ts customs sanoi:
http://www.albee.fi

Henkilökohtaisesti voin suositella tuota. Nykyään saa oman pullon myös Walliukselta ja Agaltakin mutta tuoa Albeen hyvänä puolena on että pulloon kuuluu mittarit ja hana kiinteästi ja ne on sijoitettu kiinteästi kivasti kahvan alle suojaan eikä törrötä pullon kyljessä. Kun pullo tyhjenee niin pikaliittimellä letku irti ja uus pullo tilalle.

Aloitus on aina kallista, noin 350e on 11 litran pullo joka merkillä ja täyttö noin 80e.

Hiilidioksidia en suosittele, hyvä ja halpa on tälläkin kertaa eri pullossa.

Jahas, oliko tuo 350€ siis pullo omaksi vai vuokralle? Minulle suositeltiin vuokraamista ja ymmärrän sen hyvin, ei tarvitse ainakaan huolehtia pullon katsastuksista yms.

Mitenkäs pitkään tuo 11 litran pullo riittää? Ja onko tuo se korkea pullo?
 
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

Joka merkilla "omaksi" 11l pullo täytenä noin 350e. Pullo noin metrin korkuinen ja riittää sen mitä riittää. :) Vuokra puollon vuokraa maksat vaikka et hitsaisikaan.

Ja Albeella pullo vaihtuu aina kun täytät eli saat heti uuden pullon mukaan kun tyhjän kassa menet. Eli tarkistuksista ja mittarin kunnosta ei tarviset huolehtia.


small
 
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

Jahas, kiitoksia neuvoista. Albee kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta.
 
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

Meillä AGAn omistuspullo, tosiaan vaihtuu aina täytössä uuteen. Tuo "historiallisista" syistä, taitaa tosiaan AGA olla kallein. Ja komppaan ts customia eli kaasuksi Mison vaikka onkin vähän kalliimpaa (taitaa olla Mison 25)

Niin ja muistaa säätää kaasun syöttö sopivaksi ettei ole nupit ihan kaakossa tai että mitään ei tule.
 
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

Itselläni on Prestolta Helsingin Malmilta ostettu CO2-pullo ja
Woikoskelta ostettu Argon-pullo. Kummankin täytön saan
Varkauden Woikosken myymälästä viimeistään seuraavaksi
päiväksi. Pullojen katsastus on voimassa 10 vuotta.

Pullot ovat samaa kokoa, kun tuo ensiksi mainittu.
Omassa käytössä hiilidioksiidipullo riitti viimeksi noin vuodeksi.
Argonia ei ole vielä täytetty vähäisen (alkavan) käytön vuoksi.

Suojakaasun lisäksi tarvitset kärryn kaasulle ja hitsauskoneelle,
henkilökohtaiset suojaimet sekä hitsaustyöpöydän.
Sammutusvarusteita olisi myös hyvä olla käsillä kaiken varalta.
Lisätietoa saat, kun käyt Tulityökurssin.

Oke
 

Liitteet

  • Hitsauskarry.jpg
    Hitsauskarry.jpg
    129,1 KB · Katselut: 3 916
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

RHS-putket, kulmaraudat, lattaraudat ja betoniverkot taitavat
olla ne yleisimmät aloitusmateriaalit. Niistä tehdään kaikenlaisia
telineitä yms. Seuraavaksi sitten aletaan rakentaa Avantille uusia
työvälineitä.

Oke
 
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

Suosittelen Espoon Kaasumestareita. Todella hyvä asiantunteva palvelu.

Edellisten tavoin suosittelen Mison 18 seoskaasua. Toimii hyvin mustan teräksen kanssa ja ei räiski niin paljoa kuin hiilari.

Mulla on AGAn UNICYL-vaihtopullo. Sen tilavuus on 11 litraa. Yhdellä pullolla hitsaa harrastelija (tai ainakin minä) ehkä noin vuoden. Pullo on alumiinia ja kevyt. Vaikka kyseessä on omistuspullo, niin se tosiaankin vaihtuu aina täytettäessä ja mistään tarkastuksista ei tarvitse välittää mitään. Uuden pullon saa heti mukaan palauttaessa tyhjän. Pullo maksoi mun muistakseni pari vuotta sitten noin 300 euroa ja sen vaihto täyteen maksaa jotain 60 euron paikkeilla. Muistelisin nähneeni noita UNICYL-pulloja myynnissä jopa IKH:ssa.
 
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

http://www.woikoski.fi
Woikosken kaasua Voikkaalta suomesta suosin :) täyttöpaikka lähin ja halvin.
CO2 on hyvä suositeltava tavallisten rautojen MIG hitsaukseen.
Seosterästen/kovempien hitsaus onnistuu parhaiten jollain seoskaasulla => Argon :)
 
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

Joo, täytynee hylätä tuo Albee kun ei saa Misonia. Mison 18 on se mitä on suositeltu näköjään täällä ja muuallakin. Myöskin kysäisin asiasta verstaan myyjältä, ja hän suositteli myöskin mison 18:aa. Teen varmaan saman kuin hänkin ja käväisen Etralta AGA:n kaasua.

Ja juu, kärryt ja suojavarusteet on kunnossa. Myöskin sammutin löytyy verstaalta. Sen verran olen puikolla jo hitsaillut, että on edes hieman oppia alla.

Tässä uupuu nyt vain se kaasupullo. Ja seuraavaksi pitäisi sitten varmaan alkaa katsomaan kaasuhitsauskaasupulloja, nekin välineet löytyvät, mutta en vielä oikein tiedä onko tarvetta.

Tulityökurssi on käymättä :( Voisi olla viisasta käydä. Olisi tosin monta muutakin kurssia joita pitäisi ja kannattaisi käydä.
 
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

Hyvä että kaasut tulee kuntoon, se vielä noista suojavarusteista että mielestäni HYVÄ itsetummuva hitsausmaski on hitsin laadun ja mukavuuden kannalta erittäin olennaista. Mulla on Speedglasin maski ja hitsisauman laatu parani sillä oleellisesti :D .
 
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

Ville_remppaaja sanoi:
Hyvä että kaasut tulee kuntoon, se vielä noista suojavarusteista että mielestäni HYVÄ itsetummuva hitsausmaski on hitsin laadun ja mukavuuden kannalta erittäin olennaista. Mulla on Speedglasin maski ja hitsisauman laatu parani sillä oleellisesti :D .

Itse hankin heti alkuunsa automaattimaskin, se on ihan pirun loistava. Tämä tosin on vaan tämmöinen muutaman kympin automaattimaski, asiansa on ajanut. Nyt mieli tekisi jotakin laadukkaampaa ja mukavampaa maskia.

Maanantaina sitten Mison 18:aa etsimään ;)
 
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

MIG ja TIG täällä. Kaasuina Mison ja Argon. 3M SpeedGlas maski on ollut itselläni aivan ehdoton. Noilla yhdistelmillä onnistuu lähes kaikki hitsaukset :)
 
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

Ei liity ihan otsikon mukaiseen aiheeseen, mutta itsellä tälläinen hitsauspöytä, jossa voi pienempiä projekteja touhuilla. Pöytään teetin reijät joista saa osat mukavasti puristimilla kiinni ja ainakin vielä ollut ihan toimiva systeemi. Kaasupullon teline tuli liian korkealle, muttei ole saanut aikaiseksi siirrettyä telinettä.
 

Liitteet

  • Hitsauspöytä_2.jpg
    Hitsauspöytä_2.jpg
    108,2 KB · Katselut: 1 884
  • Hitsauspöytä_5.jpg
    Hitsauspöytä_5.jpg
    48,1 KB · Katselut: 1 830
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

Maskin merkitystä ei voi kiistää. Mulla nykyään Esabin Origo Tech automaattimaski. Se on kevyt verrattuna (ainakin osaan) halpismaskeja, sillä siinä ei ole mitään pattereita. Siinä on "aurinkopaneli", jolla se ottaa lasin tummentamiseen tarvitsemansa virran. En tunne 3M:n maskeja, mutta varmaan tuossa SpedGlassissa on sama juttu.

Seuraavaksi tärkein turvavaruste on kunnon hanskat. Mä oon hitsannut joskus ilman hanskoja, mutta nykyään ilman hanskoja kädet alkaa heti punottamaan. En kuitenkaan tykkää tavallisista paksuista hitsaushanskoista, vaan käytän vähän ohuempia Esabin Tig-hitsaukseen tarkoitettuja pitkiä hanskoja. Niillä pysyy hyvä sormituntuma tekemiseen. Vaikka ovatkin Esabin "merkkituote", niin eivätkä ole kalliit. Maksoi jotain 10-15 euroa. Saahan toki jostain varmaan vitosella jotkut "työjarrut", mutta pieni lisäinvestointi tässäkin kyllä kannattaa. Niin, ja ilman pitkähihaista paitaa ja housuja EI hitsata :|

Hieno pöytä Kartsa ja erinomainen hitsikone ;)
 
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

Luonnollisesti Albeelta ei saa Misonia kun se on Agan hitsauskaasu merkki. Misoni sanana tunnettu niin kaikki suosittelee sitä mutta samoja kaasuyhdisteitä sisältää miggi kaasupullot, oli nimi tai valmistaja kuka hyvänsä. Itellä näytti olevan tuo ALbee Weld ArMix ja valintana siksi kun uuden pullon saa kuutena päivänä viikossa haettua lähikaupasta. Vaikka varmaan vuodenpäivät pullo kestää mutta kesken hitsauksen se aina loppuu :)

Ennen kyllä oli hiilidioksidi käytössä ja olihan se mahtavaa kun oli puikko konemaalimasta päästy mikkimaailmaan mutta eräänä kertana kun olin muutaman tunnin hitsailluit hiilarilla ja vaihdoin heti lennosta tuohon Weld arMixiin niin kyllä pääsi paskaset naurut. Jälki siistimpää, hitsaus "ääni" siistimpää ja ennenkaikkia puhdasta rautaa hitsastessa lähes olemattomat roiskeen eli vähempi aikaa lamellilaikan kanssa siivotessa.
 
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

Timberman sanoi:
Maskin merkitystä ei voi kiistää. Mulla nykyään Esabin Origo Tech automaattimaski. Se on kevyt verrattuna (ainakin osaan) halpismaskeja, sillä siinä ei ole mitään pattereita. Siinä on "aurinkopaneli", jolla se ottaa lasin tummentamiseen tarvitsemansa virran. En tunne 3M:n maskeja, mutta varmaan tuossa SpedGlassissa on sama juttu.

Seuraavaksi tärkein turvavaruste on kunnon hanskat. Mä oon hitsannut joskus ilman hanskoja, mutta nykyään ilman hanskoja kädet alkaa heti punottamaan. En kuitenkaan tykkää tavallisista paksuista hitsaushanskoista, vaan käytän vähän ohuempia Esabin Tig-hitsaukseen tarkoitettuja pitkiä hanskoja. Niillä pysyy hyvä sormituntuma tekemiseen. Vaikka ovatkin Esabin "merkkituote", niin eivätkä ole kalliit. Maksoi jotain 10-15 euroa. Saahan toki jostain varmaan vitosella jotkut "työjarrut", mutta pieni lisäinvestointi tässäkin kyllä kannattaa. Niin, ja ilman pitkähihaista paitaa ja housuja EI hitsata :|

Hieno pöytä Kartsa ja erinomainen hitsikone ;)

Ja tuon on totta eli henkilökohtaisiin suojaimiin kannattaa panostaa. Sitäkään eroa ei huomaa ennen kuin on kokeillut happis maskeja / hanskoja verrattuna hieman kalliimpiin/ kestävämpiin tavaroihin jossa lukee joku hieno kallis merkki. Loppupelissä esim Esabin maski 30-40e kalliimpi ja hanskat voi olla kympän kalliimmat. Mutta niinhän se aina on että ykkösluokan liput on aina vähä kalliimpia.
 
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

jets sanoi:
Nyt on muutto käynnissä uuteen paikkaan. Verstaalla odottelee MIG-kone (ei se lentokone :) ) ja sormia jo syyhyttää päästä opettelemaan MIG-hitsausta.

Verstaan myyjällä oli käytössä vuokrapullot ja ne on nyt viety pois. Aluksi ajattelin että käyn vain kaasupullon tuohon MIG:n.

Nyt on hieman epäselvää vielä, että mistä tarkalleen ottaen esim AGAn pullon voi hakea vuokralle (myyjä suositteli misonia tms) ja missä niitä täytetään? Eli miten käytännössä tuo kaasuasia hoituu?

Varmaan tyhmiä kysymyksiä, mutta lyhyt googlaus ei selvää vastausta tuottanut.

Ja mitä kaasua suosittelette? Ja tietysti, mistähän se opettelu kannattaisi aloittaa? Jossain määrin teoria on selvillä.

Varmaan parempiakin foorumeita tällaiseen kyselyyn olisi, mutta täältä kun aina saa hyvät ja selkeät vastaukset :) Ainakin masinistit tuntuu olevan niin aktiivinen, että kyselyt hukkuu nopeasti siellä.


Jos hyvää ja hienoa saumaa haluat kaasuksi SK25 ja osta ydintäytelankaa.... :D
On tietysti hiukan tavallista lankaa kalliimpaa mutta on hienoa hitsata.... ja ennen kaikkea tulee nätin näköistä. :lol: :p

Ja vielä kyytipojaksi ostat Speedglass maskin. Sitten kelpaa hitsata.
On meinaa iso ero noilla maskeilla. Itse en huoli enää muuta kun yllä mainitun :D
Mutta nämä ovat tietysti maku asioita....
 
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

No onhan nyt kyllä varsin kummallista, kun monet sanoo ettei passaa hiilidioksidilla hitsata, niin sitten kuitenkin käytetään seoskaasuja joissa on joku 15 tai 18% hiilidioksidia.

Minähän tässä luulin jo että Misonissa on jotakin muuta Argonin kanssa.. No, ainakin Misonissa on argonin ja hiilidioksidin lisäksi typpioksidia 0.03%. Tiedä sitten mitä merkitystä tuolla nyt sitten on.

Mison 18 kuvaus:
Ar + 18%CO2 + 0.03% NO
Seostamattomien ja niukkaseosteisten terästen
MAG-hitsaukseen umpilangoilla ja täytelangoilla,
sekä ruostumattomien terästen rutiilitäytelankahitsauksen
suojakaasuksi. Antaa matalan hitsin
ja vähäroiskeisen hitsaustapahtuman kaikilla
kaarialueilla. Hyvä valinta yleiskaasuksi eri
sovelluksiin.
EN ISO 14175-Z-ArC+NO-18/0,03

Ehkä mulla jo vuoden päästä on antaa omakin mielipiteeni tässä asiassa.. Ja koska eniten on misonia ehdotettu, lienee järkevintä että sitä haen ja alan sen kanssa opettelemaan tuota MIG/MAG-maailmaa.

Noh, tuleeko suosituksia kaasuhitsauksen osalta? Happea ja asetyleeniä kai vielä nykyäänkin käytetään? Vaikka olen kyllä kuullut että jotkut nohevat ovat kokeilleet propaania asetyleenin tilalla.

Veikkaan ettei hitsipilleille ole juuri mulla käyttöä, mutta aika näyttää. Ja jos ei pullot paljoa kustanna, voi ne tuonne ottaa.

TIG-kiinnostaisi myös, mikä voisi olla ihan hyvä syy hankkia astetta parempi invertteri :D
 
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

Juu, Mison on seoskaasu ja on siinä hiilidioksiidiakin. Seoskaasu toimii paremmin. Vähän sama juttu kuin joisi pelkkää vetta tai vettä, jossa on 25% tai 18% alkoholia. Vaikutus on ihan eri :lol:

Kaasuhitsaus lienee pääasiassa menneen maailman menetelmiä. En osaa itse, enkä tiedä missä käyttäisin. Pillejä käytetään mun käsittääkseni eniten ruostuneiden ja kiinni jämähtäneiden osien lämmityksessä/irrotuksessa, polttoleikkauksessa sekä kovametallijuotoksissa. Keskivertoharrastaja tarvitsee harvoin pillejä. Tämä siis täysin yleistäen ja varmasti poikkeuksia löytyy. Voin olla myös täysin väärässä. Odotan kommentteja ;)

TIG-hitsaustakaan en osaa, mutta sen harjoittelu on kyllä tulevaisuudensuunnitelmissa. Asiaa aiemmin jo pikkasen ihmetellessä olen saanut sen käsityksen, ettei noiden inverttereiden "raapaisutigeihin" kannata sortua. Kannattaa hommaa ennemminkin oikea tigi. Raapaisutigin hankintahintaluokka on käsittääkseni vajaa 500 euroa ja oikean (kiinalaisen) tigin saa tonnilla. Mikä on muilla käsitys asiasta ? Kommentteja ? Vinkkejä ? Neuvoja ? :?: :?: :?:
 
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

Jooh, ehkä se oikea TIG olisi hyvä. Yhdellä asiakkaalla hitsauksen opettaja näytti mulle TIG hitsausta ja se näytti todella pätevältä, helpolta ja siistiltä. Jälki oli hemmetin hienoa ja sulaa pystyi ohjailemaan ja hitsin syntymistä muutenkin ohjailemaan ihan eri malliin kuin puikolla ja olettaisin että paremmin kuin MIGilläkin, mikäli ajatukseni MIGillä lentämisestä ovat oikeita.

Kaasuhitsauskin voi tapahtua käsittääkseni hieman samaan malliin kuin TIG, tällöin sitä täyteainetta työnnetään toisella kädellä siihen kaasupillin liekkiin/hitsauskohtaan. Mun mielestä kaasuhitsaustäyteaineet on sellaisia ydintäytetikkuja. Näin ainakin olen ymmärtänyt.

Ainakin paksummankin materiaalin leikkaaminen onnistuisi kai tuolla kaasupillillä.

No kaasuhitsausta tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=rNzBNo_uAlA

Noh, aloittelen tuolla migillä nyt kuiteskin. Verstaalla on kaikenlaista rautaa ja muuta vallan pirusti, tosin ei mitään sellaista metritavaraa kovinkaan paljoa vaan ylimääräisiä paloja sitä ja tätä. Kyllä noista jotain rakentelee ja harjoitteluun ainakin riittää monenlaista kappaletta.

Tuo verstaan myyjä on vedellyt migillä isotkin korjausprojektit ja kestävää on kuulemma tullut. Kattelin että noitten ylimääräiseksi jääneiden leikattujen palojen perusteella heppu on hitsaillut vähän hitonkin paksua tavaraa, jotain 15-20mm paksua tavaraa ainakin löytyy, ohuempaa sitten myös.

Vähän alkaa jo syyhyttämään, mutta piru kun on vielä muutto kesken.
 
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

Kempin MinarcTig 180 MLP:n ostin itse aloittelukoneeksi ja sitä ei ole vieläkään tarvinnut päivittää. Tosin varmaan päivitän sen piakkoin versioksi, jolla Al-hitsaus onnistuu myös. Nyt olen vetänyt MIGillä ne muutamat alu-hitsaukset.

Ehdottomasti suosittelen TIGiksi pulssiohjelmoitavaa versiota (Kempillä se on siis MLP). Taisi maksaa 100€ enemmän silloin. On meinaan eroa kun voi laittaa virran nousu- ja laskuajat sekä pulssittaa verrattuna ilman. Kävin kurssin jossa tuota TIG-hitsausta opetettiin.
 
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

Tuo kurssihomma on ollut mielessä. Mielelläni menisin jollekin metallityökurssille, jos vain sattuisi sopiva löytymään. Nyt kun täällä Lopen suunnilla asustelen ja käyn PK-seudulla töissä, pitäisi kurssi siis löytää joko PK-seudulta, Lopelta tai välimaastosta tms. Pitänee katsoa noita kansalaisopiston kursseja.

Sorvauskin pitää opetella vielä ja paljon muuta.. huhhuh.
 
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

"Nyt kun täällä Lopen suunnilla asustelen"
Laitahan yksityisviestillä osoite tulemaan ja puhelinnumero , poikkean Karkkilasta tervihtimään
 
Re: Mistä MIG-hitsauspullo ja -kaasu(ja) ja kaasuhitsauskaas

Lähipiirissä on käytössä happi ja nestekaasu (asetyleenin sijaan).
Niitä on käytetty ainostaan polttoleikkaukseen ja lämmitykseen.

Polttoleikkausta tarvitaan aina, kun korjataan "raskasta rautaa".
Kaivureita, metsäkärryjä ynnä muuta maaseudulta löytyvää.
Plasma ei käy, kun materiaalipaksuudet ovat isoja ja kohteet
valmiiksi likaisia. Vauroituneet kohdat leikataan pois ja tilalle
suunnitellaan ja hitsataan jotain uutta.

"Raskaan raudan" hitsaukset on tehty 450A Migillä ja pinnoitukset
puikolla. Tuossa migissä suojakaasu on Woikosken Misonia vastaava
kaasu ja pullo on iso.

Seoskaasuista löytyy useita variaatioita, mutta itsellä on tarkoitus
tulla toimeen kahdella eri pullolla (CO2 ja Argon).

Tunnetuin ja käytetyin seoskaasu taitaa olla tämä ilma, jota hengitämme.
Siitä on myös useita variaatioita puhtaasta maaseutuilmasta Pekingin
saastesumuun.

Oke
 

Uusimmat keskustelut