Mitä otettava huomioon minikaivinkoneen hankinnassa | Sivu 3 | AvantClub - Keskustelupalsta
On kyllä siisti ja vähän ajettu. Mulla oli tuollainen Volvo EC18 vuokralla kun kaivoin grillimökin ja terassin perustukset 2015. Helppo käsiteltävä aloittelijallekin ja vahva, käsivarren vahvuiset männyn juuret meni kerrasta poikki.
 
Onko noissa ohjauksissa eroja?? Siis tuntumassa kun kaivaa? Hitto kun en ole missään päässyt kokeileen ensimmäistäkään konetta. Tai sittenkin voi olla parempi etten koskaan pääsekkään. :D :cool:
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Kyllähän noissa eroa on. Tuo volvo on tarkka propoohjauksestaan. Rullat joystickkien päissä mukava kallistella.
Käynnyt noita testailemassa, Takuchin vielä tarkemmat liikkeet. Viikolla kaivelin vanhalla Catilla, jalkapolkimella kauhan kallistus (tiltistä revitty) oli hankalan nopea.
 
Ainakin Volvon isommat koneet ovat Koneviestin testeissä poikkeuksetta saaneet testikuljettajilta hyvät arviot, vaikka mittauksissa suorituskyky ei sitten aina ole ykköstilaan riittänytkään. Volvohan osti aikanaan Åkermanin, jotka jo tunnettiin lujina ja helppoina kaivaa, mutta hieman hitakaisina. Tosin nämä pienemmät Volvot lienevät Pel-Jobin "perillisiä", jonka senkin Volvo osti.
 
Onko noissa ohjauksissa eroja?? Siis tuntumassa kun kaivaa? Hitto kun en ole missään päässyt kokeileen ensimmäistäkään konetta. Tai sittenkin voi olla parempi etten koskaan pääsekkään. :D :cool:
Hitachin oma propo on aivan liian nopea. Piti asentaa kuristin. Toiseen vaihdettiinkin Engconin kahvat ja ohjaukset. Sinnä saa kännykällä säädettyä tiltin ja roton nopeudet itselle sopivaksi. Ihan mahtava toiminto…
 
Ei muuten hellitä kaivuri kuume....:rolleyes:
Onko tietoa mitä tarkoittaa esim noissa
Hitachi ZAXIS 19U-6, 19-5, 19-4 toi loppu numero miksi se on eri noissa käytetyissä mitä löytää??
 
U tarkoittaa lyhytperää ja loppunumerot sarjaa. Mitä pienempi numero, sen vanhempi kone on.
Joitakin sarjoja on tehty useita vuosia.
 
Leppiksen listaa edelliseltä sivuilta selailin ja eri merkeiltä keräsin mielenkiintoiset
kaivurit, joissa edes jonkin verran tehoa ja painot osassa aika maksimi.
Kärryyni voi ottaa 2600kg koukkupainon kanssa. Toki autolla vain 2500kg vetokyky.
Yhtään siis ei ole kaivuri kuumetta edelleenkään.;)
Käytettyä katsellut ja sen kuntoista että kehtaa vuokrata.

Case
CX19C 1 900 Kubota 12,5 K, TT, LA
Cat
301.8 2 029 Cat 15,7 K, TT, LA V Stage V
302 CR 2 262 Cat 15,7 K, TT, LA
ECM
22sr 2 190 Kubota 15,4 K, TT V
Sany
SY18C 1 850 Yanmar 14,6 K, TT, LA V
Sunward
SWE20B 1 940 Yanmar 13,4 K, TT, LA V
Takeuchi
TB225 2 315 Yanmar 16,5 K, TT, LA, EO V Japani
TB325R 2 422 Yanmar 16,5 K, TT, LA, EO V
Volvo
EC20E 2 000 Volvo 12,0 K, TT, LA V
Wacker Neuson
ET18 1 980 Yanmar 13,8 K, T, TT, LA V Itävalta
ET20 2 075 Yanmar 13,8 K, T, TT, LA V Itävalta
ET24 2 285 Yanmar 13,8 K, T, TT, LA V Itävalta
Yanmar
Vio 23-6 2 405 Yanmar 14,6 K, TT, LA Ranska
 
Leppiksen listaa edelliseltä sivuilta selailin ja eri merkeiltä keräsin mielenkiintoiset
kaivurit, joissa edes jonkin verran tehoa ja painot osassa aika maksimi.
Kärryyni voi ottaa 2600kg koukkupainon kanssa. Toki autolla vain 2500kg vetokyky.
Yhtään siis ei ole kaivuri kuumetta edelleenkään.;)
Käytettyä katsellut ja sen kuntoista että kehtaa vuokrata.

Case
CX19C 1 900 Kubota 12,5 K, TT, LA
Cat
301.8 2 029 Cat 15,7 K, TT, LA V Stage V
302 CR 2 262 Cat 15,7 K, TT, LA
ECM
22sr 2 190 Kubota 15,4 K, TT V
Sany
SY18C 1 850 Yanmar 14,6 K, TT, LA V
Sunward
SWE20B 1 940 Yanmar 13,4 K, TT, LA V
Takeuchi
TB225 2 315 Yanmar 16,5 K, TT, LA, EO V Japani
TB325R 2 422 Yanmar 16,5 K, TT, LA, EO V
Volvo
EC20E 2 000 Volvo 12,0 K, TT, LA V
Wacker Neuson
ET18 1 980 Yanmar 13,8 K, T, TT, LA V Itävalta
ET20 2 075 Yanmar 13,8 K, T, TT, LA V Itävalta
ET24 2 285 Yanmar 13,8 K, T, TT, LA V Itävalta
Yanmar
Vio 23-6 2 405 Yanmar 14,6 K, TT, LA Ranska
Osta ritiläauto ja 3t kone tiltillä :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Timotopi
Nyt olisi monta kysymystä kaivureita käyttäneille.
Olenko ymmärtänyt oikein että mitä lähempänä olen maksimi painoa mitä pystyn kuskaan niin sen parempi on kaivaa koneen sivultakin ennen kuin nyökkää nokalleen?
Onko kukaan kokeillu Sany sy18c mallia? Takuu 5 vuotta ja 10000h. Aika kova. Hinta Suomessa?
Sunward SWE20B Onko mitään tietoa?
Takeuchi TB225 painaa 2312kg ja teho 16,5kw toi olis lähellä mitä etsin spekseiltään.
Montako hydrauli linjaa pitää löytyä puomin päästä jotta saa kallistajan ja kouran esim.
Mitä se tiltti maksaa jos joutuu erikseen ostaan (halvin)

Nämä kysymykset johtuvat siitä että olis kiva olla jos itse kaivelee!!
Katsoin vuokratasoa täällä päin ja taloudellisesti ei mitään järkeä laittaa yli 20000€ alv0% koneeseen koska vuorokausi vuokra noin 150€
Sama vaikka laittaa 35000-45000€ niin vuokrahinta 180€ eli eroa ei kuro kiinni millään.
Järjellä näitä ei taaskaan kannata katsella vaan fiiliksellä, jos nyt oikeesti rupee kiinostaan koko asia.
PS.uuden 600 sarjan koneen hintaa eivät vielä tiedä, joten joko odotan ja petyn, tai jatkan kaivurin kuolaamista. :cool:
 
Sany 26 hieroin kauppaa, oli noin 30% halvempi kun merkkikoneet. Ihan ok ja viimeistelty laite oli, joten jos ei merkkituote ole niin tärkeä niin mikä ettei.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Timotopi
Bobcat 425:ttä (2,6t) olen kuljettanut lavetilla ja kaivanut sillä harrastelijana. Sivulta kaivaminen pelottaa edelleen ja työ on hidasta. Osaava kuski saa jo tämän kokoisella koneella paljon aikaan (5 x minä). Kauhan kallistusta käytin vähemmän kuin aluksi oletin, joten en hanki Avantin minikaivuriin sitä. Kauhan pyöritys olisi nopeuttanut minunkin työskentelyäni melko paljon. Siirsin pintamaita pois kallion päältä.

Salaojan kaivoi koneen omistaja itse tekemällään kauhalla. Siinä kauhan kallistusta käytettiin jatkuvasti. Irtomaa nostettiin suoraan Avantin kauhaan ja ajoin sen lähelle tasoitusmaaksi.

Oke
 
  • Tykkään
Reaktiot: Timotopi
Koneen paino ei vaikuta siihen, miten se kaatuu. Mulla pitkäperäinen 2-tonninen Hitachi ei kaadu, vaikka pistää kaikki kauhat kyytiin, puomi suoraksi ja 110-kiloinen isäntä hyppimään kauhaan.

3-tonninen, lyhytperäinen kone taas kaatuu sivulle pelkän kauhan painosta. Eli pitää oppia eri tavalla touhuamaan ja pitää suurimmat painot puskulevyn suunnassa.

Tiltti on ihan pakollinen, mutta nyt kun olen oppinut rototiltillä työskentelemään, niin se on ihan ehdoton.

Engconin rototiltti pieneen koneeseen maksaa 11 plus alv...

Timon kanssa hiukan eri mieltä vuokraamisen kannattavuudesta. Hissun alvillinen hinta oli n. 30 keur. Sen päivähinta on 160 eur, ja se on n. 100 pv vuodesta vuokralla. Siinä on nyt hiukan päälle 1000h mittarissa, 2 vuotta tulee täyteen keväällä, ja se saa itsensä tänä kesänä maksettua. Toki huollot siihen lisäksi. Mutta tunteja se kestää vielä ainakin nelinkertaisen määrän. Jossei sitten taas yllättäen tule vaihdettua sitä uuteen...
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9 ja Timotopi
Kiitos Oke kokemuksista! Näitä haluaisin lisää kuulla.
Jotenkin tuntuu että jos kaivuri painaa saman kuin oma avantti 1800-2000kg niin siitä kun työntää puomin sivulle 3m etäisyydelle niin ei hirveesti nosta sieltä. Tietenkin tuomalla maatapitkin kauha lähelle konetta ennen nostoa varmaan auttaa asiaa.
2200-2600kg kone ehkä eniten mielessä, koska se pyörittäjä kiinostaisi. Myös ulottuvuus puomissa saisi olla mahdollisimman hyvä.
Koura mahdollisuus jotta voisi syöttää puita avantin klapikoneeseen. Tarkoitus myös ostaa kaislaleikkuri kesään mennessä, jolloin kaislojen nosto järvestä onnistuisi.
Juhalle sanoisin että mun älyttömän hyvät bisnes ideat ei kuitenkaan toimi ja vuokrauksia tyyliin 10-15 vuodessa..:D(jos hyvin käy)
@Juha onko se sun Ranger normi paku vai kevyt kuorma auto?
Onkohan noita pyörittäjiä yhtään edullisempia??
Etsimässäni kokoluokassa on sekä s30 että s40 kiinikkeitä ilmeisesti s30 on pienempi ja pieniä lisävarusteita paremmin saatavissa.
 
Ranger on paku. Ei oo mitään järkeä hommata sitä kuorkkina nopeudenrajoittimineen, ammattilupineen ja lisäkorttivaatimuksineen...

Mulla on pikku-Hissussa Latenkoneen Virossa tekemä kallistaja, joka on hyvin suojattu ja toimii hyvin. Olisko ollu 1.5 keur hintaa. Rototilttejä ei kyllä saa mistään halvalla... Vuokrakäyttöön ei rototilttiä kannata pelkästään hommata, kun kukaan ei osaa sitä käyttää kuitenkaan... Omassa urakointikäytössä se taas soi varsin hyvin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9 ja Timotopi
Halvalla toimivaa pyörittäjä ei saa, pari tonnia voi uudessa säästää hankkimalla oikeasta paikasta oikeaan aikaan.
Mutta kyllä koura pyörittäjä kera on kyllä mahtava laite ei siinä mitään.
Oma mielipide on S30 kiinnikkeessä, mun S40 on tiennyt ongelmia sen takia että kaikki puomin päähän tulevat on aina luokkaa painavampia ja syövät tehoa/ulottumaa.
Kone on Cat 302,7 levitettävällä alavaunulla
 
  • Tykkään
Reaktiot: Timotopi
Juu, minun katti on aito kiinalainen!
Edellinen erä oli eurooppalaisia, ei sitä mitenkään mainostettu että sulle tulee sitten kiinalainen. Että ei se Sany sen enempää ole kiinalainen...
 
Enää ei oikein tiijä missä mikäkin kone on valmistettu. Vuonna 2015 ostin Doosanin ja luulin että se ei ole kehitysmaissa valmistettu niin kun ei edelliset sarjatkaan. Toisin oli,halpamaissa tehtiin suurin osa ja tietty prosentti piti kasata siellä maassa joka ilmoitettiin valmistusmaaksi.

Kallisteluun sivulle vaikuttaa eniten perän pituus,ei paino. Mehtäojilla 20t koneella huomas hyvin kun "töpöhäntä" koneella kaiveli oikeesti pehmeellä niin pelkkä puomin sivulle vienti jo rupes kallistaan mitä pitkäperänen ei tee samoissa olosuhteissa.
Kompromissi tehtävä kallistelun ja peräylityksen suhteen. Ite ottasin lyhytperäsen koneen. Lytperäsissä vakautta haetaan alavaunut leveydellä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Timotopi ja Aku9
Moi
Mitäs mieltä tuosta alv asiasta? Toki itsekkin lähinnä alvillisia koneita ostan, mutta nyt olis alviton peli niin sopivalla hinnalla ettei tee mieli maksaa 6000€ lisää jotta saa ostaa alv 0%+alv...??
Taas joutuis kyllä järjesteleen kyytihommia ulkomailta.:cool:
Eihän sitä alvia tarvinnu maksaa viimeksikään kun ulkomailta ostelee, mutta sitten myydessä sitten pitää.
 

Uusimmat keskustelut