Mitä otettava huomioon minikaivinkoneen hankinnassa | AvantClub - Keskustelupalsta

Timotopi

Jäsen
Keskustelun aloittaja
30.5.2016
2 450
1 966
113
Jyväskylä
Laitetaas tähän keskustelua mitä olisi hyvä olla koneessa jo hankinta hetkellä ja mitä kannattaa tarkastaa ettei tekisi saman tien virhettä??
Ilmeisesti täällä on jonkun verran pikkukauvureita jo porukalla, sekä osalla hankinta käynyt mielessä?? (vai mitä Leppis?)
Itse löysin juuri yhden koneen joka olisi mielestäni oikeaa koko luokkaa kun pyörittimen haluaisi olevan koneessa.
Oma mieltymys on kokoluokassa 2000-2500kg, jotta on kuljetettavissa omilla vehkeillä ja jaksaisi nostaa maasta sen pyörittimen lisäpainon?
Toki alla olevan linkin kaivurin hinta on aivan liian korkea itselleni, kun tuommoinen pitäisi löytyä parinkympin hinta luokassa.....

http://vaihtokoneet.kh-koneet.fi/kh...-22/94d4eadd-e1fb-4cdb-b4b9-e2ed670aa58d.html
 
Suuri ero on siinä, tuleeko omaan käyttöön vai vuokrakäyttöön. Jos vuokrakäyttöön, niin ehdottomasti nostosylinteri puomin taakse turvaan, eikä alapuolelle, kuten Timon linkin Yanmarissa. Sylkän suoja on siinäkin jo vääntynyt ja kokemattomat asiakkaat saavat sen varmasti rikki. Ikkunalasit suoria, jotta niitä saa lasiliikkeestä edullisesti. Kokemusta tästäkin...

Kallistaja tosiaan on must, mutta jos on sekä kallistaja että roto, menee monella aloittelijalla sormet solmuun. Taaskin oma käyttö vs. vuokrakäyttö.

Vuokrakäyttöä ajatellen, kannattaa ostaa semmonen kone, jossa huoltopalvelut on lähellä ja niillä on liikkuva huoltoauto. Mullakin haaverin sattuessa asiakkaalla, Finnsiirron huoltoauto on tunnin päästä paikalla ja kone korjattu parissa tunnissa, ja hommat jatkuu. Itse ei tarvi käydä paikallakaan ja asiakas (tai sen kotivakuutus) maksaa lystin.

Muuten mulla ei ole minikaivureista kokemusta. Tuo mun Hissu on toukokuun jälkeen ollut n. 600h asiakkaalla töissä, ja tyytyväisiä ovat olleet. Itsekin olen oppinut sitä aika hienosti käyttämään ja sen käyttö on jopa hauskempaa kuin Avantin...
 
Tarkistuksia = Välykset tietysti. tuossa esimerkki koneessa on tyvitaitto joka on hankala kunnostaa. Telaston kunto. Alavaunun hydrauliikan läpiviennin vuodot kuin myös rotaattorissa. Puoltaako ajaessa .
 
Kuletus ongelmia voi tulla kärrypelillä. Todellinen työpaino on enemmän kun tuo 2.2t. Kauhoja aina enemmän kun yksi mukana,luiska,kuokka-ja kaapelikauha? Pyörittäjään sopis hienosti myös koura. Ostoslistalle ton jälkeen pieni vaihtolava-auto :p
 
Onko noissa eroja ohjaimissa? Eli onko joikkarit toteutettu aina samalla lailla ? Ohjaako suoraan hydrauli ventiilejä vai onko toteutuksissa myös sähkö ohjattuja?
Mun kärryyn voi ottaa 2600kg joten kai tuon painoinen vielä menis!
Onko jotain merkkejä jota tulisi välttää?
Paljonko noi telat suurin piirtein maksaa jos joutuu uusimaan?
Mikä on paljon ajettu kaivureissa vai meneekö vähän samalla tavalla kuin avantit?
Onko noissa pikku koneissa aina väljää kun kattelee esittely videoita niin jäätävästi heiluu kauhan päässä....
 
Tyvitaitto on kyllä tärkeä. Noiden pikkukoneiden tyypillisiä työmaita ovat salaojahommat ja tyvitaitto nopeuttaa ja helpottaa niitä tosi paljon. Itsellä oli muutama vuosi sitten päivän vuokralla Volvo EC 18, en keksi pahaa sanottavaa siitä. Volvolla on myös hyvä ja laaja huoltoverkosto. JCBt ovat olleet Koneviestin testeissä usein kuskien suosikkeja.
 
Onko noissa eroja ohjaimissa? Eli onko joikkarit toteutettu aina samalla lailla ? Ohjaako suoraan hydrauli ventiilejä vai onko toteutuksissa myös sähkö ohjattuja?
Mun kärryyn voi ottaa 2600kg joten kai tuon painoinen vielä menis!
Onko jotain merkkejä jota tulisi välttää?
Paljonko noi telat suurin piirtein maksaa jos joutuu uusimaan?
Mikä on paljon ajettu kaivureissa vai meneekö vähän samalla tavalla kuin avantit?
Onko noissa pikku koneissa aina väljää kun kattelee esittely videoita niin jäätävästi heiluu kauhan päässä....
Mun käsittääkseni Euroopassa joikkarit toimii samalla logiikalla. Ne on kyllä sähköisesti ohjattuja ja köykäisiä käyttää.

Ainakin mun Hissussa tapit on todella tiukat, eikä rasvaa mene kuin pari painallusta max. verrattuna Avantin tappeihin, joihin holahtaa putkilo kerrallaan ja silti ne on väljät muutaman sadan tunnin jälkeen...
 
  • Tykkään
Reaktiot: Juhani
Laitetaas tähän keskustelua mitä olisi hyvä olla koneessa jo hankinta hetkellä ja mitä kannattaa tarkastaa ettei tekisi saman tien virhettä??
Ilmeisesti täällä on jonkun verran pikkukauvureita jo porukalla, sekä osalla hankinta käynyt mielessä?? (vai mitä Leppis?)
Itse löysin juuri yhden koneen joka olisi mielestäni oikeaa koko luokkaa kun pyörittimen haluaisi olevan koneessa.
Oma mieltymys on kokoluokassa 2000-2500kg, jotta on kuljetettavissa omilla vehkeillä ja jaksaisi nostaa maasta sen pyörittimen lisäpainon?
Toki alla olevan linkin kaivurin hinta on aivan liian korkea itselleni, kun tuommoinen pitäisi löytyä parinkympin hinta luokassa.....

http://vaihtokoneet.kh-koneet.fi/kh...-22/94d4eadd-e1fb-4cdb-b4b9-e2ed670aa58d.html
Minusta tuo hinta on aika pulska tuon ikäiselle koneelle?
 
Mulla on tuossa ”naapurissa” yksi jolla on kaivinkone. Sillä on 33 VIO kone. Kun hän tämän viimeisen hommasi niin hän mainitsi 2 tärkeää asiaa. Pyörivä propotiltti ja lyhyt perä. Hän sanoi että noilla pienemmillä koneilla kaivetaan SO töitä paljon ja silloin perä pitäisi mahtua telojen sisäpuolelle kun seinien vierellä kaivetaan. Ja tosiaan tyvitaitto niissä taitaa vakiona olla.
 
Miten tärkeä kriteeri vuokrauksessa on lämmitettävä hytti? Avantilla olen kyllä pärjännyt ilmankin ja pystynyt sieltä nopeasti apumiestä neuvomaan. Erään myyjän mukaan hytti on ehdoton. Sehän lisää peräylitysta, jolloin se rajoittaa kaivuutoimintaa rakennuksien lähellä. Siksi tyvitaitto lienee välttämätön.
 
Mulla oli viimeinen vuokraus viime vuonna joulunpyhät, eli kyllä se lämmin hytti on valtti. Avohytillinen on tietty helpompi pitää puhtaana.
 
Samoja asioita, ehkä tärkeimpänä nuo lyhytperäisyys, esim yanmar vio-sarja ja rototilt, eli pyöritys ja kallistus.
Viossa hytti ei ainakaan lisää peräylitystä ja samoin muistaakseni hitachissa. Huomaa että yanmarin sv-sarja ja lähes kaikki vanhemmat volvot on pitkäperäisiä, paljon hankalampi ahtaissa paikoissa kun pitää kattoo pyöriessä eteen ja taakse..
Ohjaukset taitaa olla tän vuosituhannen vehkessä jo lähes kokonaan sähköisesti esiohjattuja ja samalla logiikalla kaikissa. Ihan pienissä koneissa voi olla mekaaniset vivut edessä, mutta niissäkin ohjaussuunnat on samanlailla.
Mietin vain tuota kuljetuskalustoa, veturihan menis varmaan vaihtoon.. Eikös portterissa oo vetomass max 2500kg?
 
Eikös portterissa oo vetomass max 2500kg?
Juu jos mulle vastasit.
Tässä välissä on tapahtunut jo kaikenlaista ja hankinnat on mulla jäissä pitkään tulevaisuuteen, ellen keksi jostain rahulia.:rolleyes:
Toki aina pitää haaveilla kaikesta.! Eihän sitä tiedä vaikka huomenna joku tulee venekaupoille ja tarjoo juuri oikeanlaista kaivuria vaihossa.:D:p Saattaisin olla hyvinkin herkällä päällä ottaan vaihossa :cool:
Samoin Avant 760 2019 malli vähän ajettu takakipillä, ilman pakokaasujuttuja, HALVALLA saattaisi käydä...;);) (lisälämpö kennolla)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Jyrki pokela
Tyhmä kysymys, mutta mikä on tiltti, rototiltti ja pyöritin vai ovatko kaikki ihan sama asia, entäs propo?
 
En nyt ihan varma oo, mutta ymmärtäisin tiltin kallistajana, rototiltin pyörivän kallistajana ja pyörittimen eli roton pelkkänä pyörittäjänä, yleensä engon tms laite on rototiltin, eli kallistuva pyöritin.
Propo liittyy ohjaukseen, propo-ohjauksessa samalla napilla käynnistyy öljynvirtaus ja menee pyöritystieto laitteelle, ilman propo-ohjausta tarvii öljyn virtaus avata erikseen venttiilillä, esim lisähydrauliikan käyttövivulla.
Saapi korjata jos ei arvaukset ihan kohdalleen osuneet
 
Hienosti korjailee tämä antroid näitä sanoja... Piti olla pyörivänä kallistajana ja seuraavassa sivulauseessa rototiltti
 
En nyt ihan varma oo, mutta ymmärtäisin tiltin kallistajana, rototiltin pyörivän kallistajana ja pyörittimen eli roton pelkkänä pyörittäjänä, yleensä engon tms laite on rototiltin, eli kallistuva pyöritin.
Propo liittyy ohjaukseen, propo-ohjauksessa samalla napilla käynnistyy öljynvirtaus ja menee pyöritystieto laitteelle, ilman propo-ohjausta tarvii öljyn virtaus avata erikseen venttiilillä, esim lisähydrauliikan käyttövivulla.
Saapi korjata jos ei arvaukset ihan kohdalleen osuneet
Noita käytettyjä, kun selaa, niin menee pää pyörälle noiden nimitysten suhteen! :)
 
Propo liittyy ohjaukseen, propo-ohjauksessa samalla napilla käynnistyy öljynvirtaus ja menee pyöritystieto laitteelle
Ja lisäksi: Propo, eli proportionaalisuus tarkoittaa, että sähköisen vivun tai napin liikettäkin voi säätää, eli hiukan liikuttamalla virtausta tulee vain vähän. Päinvastaisena esimerkkinä vaikkapa Avantin joystickin sininen ja punainen nappi. Ne eivät ole proportionaalisia, vaan venttiili paukahtaa täysin auki vaikka kuinka hiljaa yrität painaa nappia...
 
Toi propo on varmaan hyvä ottaa huomioon! Jos kerran tuota tarkoittaa... Minäkään en tunne termejä noihin..
Löysin linkin jossa erimerkit hyvin kerrottu ja tekniset tiedot kivasti esillä. Itse katsoisin sopivan painoisen ja sen jälkeen tehokkaimmalla moottorilla olevan ja sen jälkeen ominaisuudet. Näköjään levenevä alavaunukaan ei ole selvyys kaikissa. ?
Kyllä semmoinen kallistelija varmaan vähintään pitäis olla. Toki taas kerran ajattelisin liikaa omaa käyttöä ja se pyöritin olisi saatava, johon sitten ajattelis tukkikouraa...
Kauhan kiinitys pitää olla helppo jotta kauhan vaihto on helppo. Oma avantin 210 jossa tappeja pitää hakata ulos ja sisään ei olisi vaihtoehto oikeeseen koneeseen. Mulla muuten alkaa kaivuut heti kun lumisulaa. Pihavaloille pitää vetää uudet johdot sekä vaihtaa kaikki lamput. Jälleen lyö vikavirtasuojaa pois päältä.

 
Ja lisäksi: Propo, eli proportionaalisuus tarkoittaa, että sähköisen vivun tai napin liikettäkin voi säätää, eli hiukan liikuttamalla virtausta tulee vain vähän. Päinvastaisena esimerkkinä vaikkapa Avantin joystickin sininen ja punainen nappi. Ne eivät ole proportionaalisia, vaan venttiili paukahtaa täysin auki vaikka kuinka hiljaa yrität painaa nappia...
Aivan, noinhan se asia on. Tais olla sähköisestä esiohjauksesta kyse mistä selitin...
 
Tiltti on tosiaan pakollinen. Roto on vähän niin ja näin, koska minikaivurin sivuttaiskääntövoima ei kuitenkaan riitä esim. työntämään maata sivuittain. Lisäksi se on kallis, lisää painoa, ja vie tilaa. En haluaisi semmosta omaan koneeseeni, varsinkaan kun asiakkaat ei osais sitä käyttää. Tilttikin on jo siinä rajoilla... :)
 
3,5tn painoluokassa jo tekee rotolla jotain mutta ei varmaan tommosessa parin tonnin koneessa, ja tosiaan maksaa varmaan puolet koneen hinnasta vielä lisää.
Lisäksi vähentää vielä kaivuun vipuvoimaa kun tuo viimeisen nivelen jälkeen lisää pituutta.

Tiltin saa myös tarvittaessa luiskakauhaan, eli ei tartte olla välttämättä koneessa viemässä tilaa ja voimaa, pikkukauhoissa sillä ei niin ole tarvetta.
Tärkein varmasti tuo kauhan pikakiinnike, vähintään jousikuormitteisena mieluummin hydraulisena.
 
Nyt se löytyi!! Tämmönen taisi olla viimevuonna huutokaupoissa myynissä??
Tuommoinen ominaisuus antaa monta muuta anteeksi jos puuttuu!!! Eikö noi puhelin kopit ole aina johonkin suuntaan kallellaan, voisi olla aika mukava kaivella kun naama ei nojaa aina johonkin sivu ikkunaan??
 
Ohhoh, noin pienessä koneessa aika jees! Toki tuon saman saa aikaan, kun ajaa telat rinteen suuntaan ja nostaa koneen puskulevyllä suoraan. Mut silti...!
 
Tosi elämässä täytyy koneen kulkureitti pedata suoraksi isommillakin koneilla. Saa sitten kaivella keikkumattomalla koneella.
WackerNeuson taitaa olla aikapaljon saksassa tehty kone.
 

Uusimmat keskustelut