Mitäköhän tänään keksisi | Sivu 62 | AvantClub - Keskustelupalsta
Vietin eilen Paraisten kauniissa saaristomaisemissa kantojyrsintäpäivän. 8 asiakasta ja kymmeniä kantoja. Suurin ja hauskin projekti oli 2 kpl Saarnin kantoja, n. 80cm kpl. Meni melkein tunti... Kuvassa jyrsin on kantojen yläpuolella...

1618764487350.png
 
  • Tykkään
Reaktiot: mek ja Aku9
Minä kävin tänään jyrsimässä "pikku"koneella 5 kantoa, oli siinäkin muutama 80cm halkaisijaltaan.
Tuohon saarniin minulta olis varmaan menny viikko.
 
Minä kävin tänään jyrsimässä "pikku"koneella 5 kantoa, oli siinäkin muutama 80cm halkaisijaltaan.
Tuohon saarniin minulta olis varmaan menny viikko.
Saarni on yllättävän pehmeää. Olen kerran kiertänyt 120cm tammen kantoa varmaan pari tuntia. Siitä ei lähde lastua tai kappaleita, vaan sahanpurua Avantin jyrsimellä... :)
 
Käy varmaan niin, kun puu on kovempaa ei tuo pinempi kierros nopeus haittaa niin paljon, pehmeämällä alkaa helposti haukkomaan ja hyppimään, tammessa ei sitä tehnyt.
 
Vietin eilen Paraisten kauniissa saaristomaisemissa kantojyrsintäpäivän. 8 asiakasta ja kymmeniä kantoja. Suurin ja hauskin projekti oli 2 kpl Saarnin kantoja, n. 80cm kpl. Meni melkein tunti... Kuvassa jyrsin on kantojen yläpuolella...

katso liitettä 5899
Minä ottaisin kuvassa olevassa tapauksessa moottorisahalla ensimmäiset 40 senttiä pois, tai sen verran kun hyvin moottorisahalla saa, sitten vasta tarjoisin kantojyrsintä. Varsinkin jos vielä joutuu siivoaamaan silput pois.
 
Minä ottaisin kuvassa olevassa tapauksessa moottorisahalla ensimmäiset 40 senttiä pois, tai sen verran kun hyvin moottorisahalla saa, sitten vasta tarjoisin kantojyrsintä. Varsinkin jos vielä joutuu siivoaamaan silput pois.
En jaksa kantaa moottorisahaa mukana, enkä todellakaan siivoa silppuja pois. Istun ilmastoidun Arskan kajuutassa kuunnellen radiota ja jyrsin menemään... Tontilla oli muitakin pienempiä kantoja, joten pääsin sinne 200 eur/h taksoihin. Eikä ollut onneksi kiviä...
 
Minä kans jyrsin kantoja perjantaina. Oli 70-100cm kuusen kantoja tarjolla. 6kpl noita pitkään kantoon sahattuja meni 1,5h. :cool:
Ois muuten jyrsimen terät / terän jalat myynnissä jos joku tarvii, Kaikki 20kpl nipussa. kaikki työkntoisia teriä. Laittakaa privaa jos kiinnostaa. Vara teriksi tai omaan projektiin
 
Teriä kyllä kuluu. Syksyn jälkeen olen uusinut jo yli 40 terää, ja jalkojakin, eli taskuja on hajonnut puolisen tusinaa. Tewery-niminen firma Suomessa myy teriä kympin kappale.
 
C902AD7A-90B7-41E0-9FF7-B83C0E1FE039.jpeg
4BD0410E-4334-442E-AA45-BEE9A781226B.jpeg
04CD51C2-DA7B-4967-8C52-84DD6D6327A9.jpeg



Tuossa on kuvaa sarjasta. Huonoin on ekana ja samalla ainoa josta on lohennut pala ja muitten kunto on kuvien mukainen. Todella hyvät terät vielä ja kiinitys pultit tulee kans mukana
 

Liitteet

  • 0 bytes · Katselut: 0
En oikein ymmärrä... vaihdoit hyvät terät? Miksi taskutkin?

Terät kannattaa kääntää ja vaihtaa yksitellen tarvittaessa.
 
Tarjouksia olen kippikärryista pyydellyt ja vaihtoehtoina nyt Saris K3 356x184 3500kg tai hieman lyhempi vastaavanlainen Eduard. Jotenkin tuntuu että Saris olisi tehty kestävämmäksi??? Hinta vaan on kovempi. Ainakin nykyinen Magnum 3000 ollut todella hyvä. Riittääköhän pituus minikaivurille? Ja taas pitäisi miettiä, onko todella tarvetta. Perustelen hankintaa itselleni sillä, että saisi työkohteen maa-ainekset vietyä ja tuotua, ei tarvitsisi aina kallista koura-autoa.
 
Tarjouksia olen kippikärryista pyydellyt ja vaihtoehtoina nyt Saris K3 356x184 3500kg tai hieman lyhempi vastaavanlainen Eduard. Jotenkin tuntuu että Saris olisi tehty kestävämmäksi??? Hinta vaan on kovempi. Ainakin nykyinen Magnum 3000 ollut todella hyvä. Riittääköhän pituus minikaivurille? Ja taas pitäisi miettiä, onko todella tarvetta. Perustelen hankintaa itselleni sillä, että saisi työkohteen maa-ainekset vietyä ja tuotua, ei tarvitsisi aina kallista koura-autoa.
Osta pieni vaitolava-auto. Ei tarvii joka kiloo laskee minkä kyytiin ottaa. Kulutkin maltilliset. Polttoainekulut pienemmät mitä minun vetoautossa. Tänään viimeks mietin että eroon päästävä 3500kg:n "vetomassoista".
 
Tänään rivitalokohde, jossa kolmen rakennuksen kaikki pensaat, syreenit. kannot ym. remontin alta pois. Nelitoimikauhalla lähti suurin osa, mutta syreenit otin repijällä ja minukaivurilla. Huomenna saarnien kantojen jyrsintää tiedossa. Näin se loma etenee, no ei jaksa joutenkaan olla.
 

Liitteet

  • 20210517_135118.jpg
    20210517_135118.jpg
    2,8 Mt · Katselut: 159
  • 20210517_153414.jpg
    20210517_153414.jpg
    3,1 Mt · Katselut: 222

Uusimmat keskustelut