Moottoriöljynvaihtoväli... 520 | AvantClub - Keskustelupalsta

exjko

Moderaattori
Keskustelun aloittaja
24.2.2009
1 226
1
121
63
520 Series ykkösen ohjekirja sanoo moottoriöljylle vaihtoa 100h välein (tietysti eka vaihto jo 50h)
Kubotan D722 ohjekirja toteaa vaihtoväliksi 100h korkeammalla öljypohjalla. Matala olisi 75h
Series kakkosen ohjekirja sanoo vaihtoväliksi 200h .

Öljymäärä kaikissa mainittu sama 3.8 litraa, paitsi Kubotan manuaalissa mainittu matala öljypohjavaihtoehto on 3.2l . Laatu API-CC 10W-30. Suodatinvaihto 200h kaikissa.

528:ssa olisi öljymäärä isompi, eli 5.1 litraa, huoltoväli sama

Mitäs kehitystä mahtaa olla tapahtunut, 520:ssä, että vaihtoväli on tuplaantunut edellisestä korimallista ja myös Kubotan ohjekirjasta?
 
En ole varma mitä on tapahtunut, mutta näin tuossa ohimennen 600 sarjan koneen, jossa oli mittarissa reilu tuhat tuntia ja pari vuotta vanhalla päiväyksellä öljynsuodattimessa tussattuna 500 tuntia.

Tästä voisi päätellä että uudempiin malleihin siirryttäessä vaihtoväli pitenee jopa viisinkertaiseksi ;)
 
Vm. 2008 ja uudemmissakin 630:ssa on mootoriöljystä sanottu ohjekirjassa seuraavaa (moottori D1105, 5,1 litran öljypohja):
Ensimmäinen vaihto 50 h (samalla suodatin)
Seuraavat vaihdot: 200 h välein (myös suodatin) tai vuosittain.

Öljyä menee käytännössäkin noin 5 litraa tai vähän yli.

Itse olen käyttänyt Shellin öljyä, tyyppiä Rimula R3 Multi 10W-30. Saa ostaa ainakin 20 litran päniköissä (ja varmaan isommissakin), pienemmissä en ole löytänyt.

Suurempi öljymäärä = vähemmän rasitusta per tilavuusyksikkö samaa aikayksikköä kohden.
--> Jos ei moottori kehity, niin öljytilavuuttaa lisäämälläkin voidaan vaihtoväliä kasvattaa.

Itse olen huomannut että käytetyn moottoriöljyn pinnalle muodostuu laakeassa vaihtoastiassa sellainen noin puolensentin - sentin paksuinen kirkas kerros jossa öljy näyttää puhtaalta, alempana olevan öljyn ollessa tavallisen likaista ainetta (öljy astiassa parin tunnin verran). Vettä se ei tietenkään ole, vaan olisiko niin että notkeutuneessa öljyssä olevat likapartikkelit, ainakin suurimmat, laskeutuvat hieman ja näin pinnan öljy "puhdistuu". Dieseliä ei öljyn seassa varmaan näin paljoa voi olla.
 
Itse vaihtelin öljyt 530+ koneeseen (vm. 2007) muutama viikko sitten, jossa tuo sama D1105 Kubota. Käyttöohjeen mukaan tuohon menee 4.1 litraa, joka pitikin hyvin paikkansa öljytikun ylempään merkkiin (suodattimen vaihdoin myös). Ilmeisesti noissa 528 & 630 sarjan koneissa on tosiaan korkeampi öljypohja.

Onko muuten tuohon öljysuodattimen vaihtoon mitään kätevää vinkkiä? Oli aika hankala saada otetta tuosta.
 

Uusimmat keskustelut