Nelitoimikauhan avautuminen | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
Mulla menee kanssa vasemmalle ja letkut meinaa olla liian pitkät ottaa tietyissä asennoissa renkaisiin. Kerran letkut meni poikki tämän takia liittimistä, sain korjattua vian lisäämällä ylimääräisen tukipalan letkuille. Vieläkin vaatisi jonkinlaisen "roikottimen" joka pitäisi letkut ilmassa.
 
Letkut lähtee vasemmalle ja pituus on riittävä. Puomi sisällä joutuu hieman katsomaan, ettei letkut ota kiinni pyörään.

Saat käännettyä letkut, kun pyörität ensin spiraalin irti ja sitten löysäät hieman liittimiä.

Selvä moka sekä kokoonpanossa että tarkastuksessa.


Oke
 

Liitteet

  • Vasemmalle.jpg
    Vasemmalle.jpg
    109,1 KB · Katselut: 2 404
Kiitoksia molemmille nopeista vastauksista ja vielä erityisesti hyvästä kuvasta.

Täytynee kokeilla tuota letkujen kääntöä, koska minusta on pahempi asia, että letkut ovat lyhyet kuin, että ne uhkaavat osua pyörään. Jos osuminen uhkaa, täytyy koittaa sitoa letkut vaikka järeillä nippusiteillä kauhaan.

Olisikohan tässä mahdollisesti kyseessä tilanne, että aiemmin letkut olisivat lähteneet vasemmalle? Koska teillä molemmilla on ollut ongelmia letkujen osumisesta pyörään, kun ne ovat vasemmalle meneviä, tehdas on ehkä voinut kääntää letkujen suunnan. Jos mutka on käännetty toisinpäin, jotta tuota ongelmaa ei tule, mutta ei ole huomattu, että letkut jäävät lyhyeksi.

Toinen asia, joka voi vaikuttaa, on koneen letkuliitin. En tiedä, onko 500- ja 600-sarjan puomeissa mittaeroa, mutta katselin Avantin sivuilta kuvia. 520:n kuvissa oli vanha pikaliitin ja 635:n kuvissa sarjapikaliitin. Sarjapikaliitin on selvästi korkeammalla suhteessa puomin osaan, jossa se on kiinni kuin vanhan mallinen liitinsysteemi. Tämä saa kauhan letkut tuntumaan vielä lyhyemmiltä.

Jos letkut vasemmalle käännettynä olivat liian pitkät ja koneessa on vanha liitin, voi pyörään osuminen olla tosi lähellä.

Minulla on 2011-mallin 520, johon tehdas vaihtoi sarjapikaliittimen.
 
Toivon, että tehdas kommentoisi tähän ketjuun asiasta, koska näin puusta katsoen asia vaikuttaa laadunvalvontaongelmalta (minun kauhassa letkut menneet väärin) tai suunnittelumokalta (letkut käännetty tarkoituksella, mutta äärirajat jääneet tarkistamatta).

Muuten kauha tuntuu jämäkältä ja hyvin lyhyen kokeilun jälkeen uskon, että tien tasoittelu sillä ja sen suussa olevalla kynsilanalla toimii hyvin. Vaatii tietysti vähän totuttelua. Varsinkin kivien poimintaa tulee riittämään.
 
Yksinpuhelu jatkuu...

Käänsin nuo mutkaputket toiseen suuntaan (vasemmalle) ja nyt liitosletku riittää siihen, että kauhan voi kääntää ala-asentoon ja letkuihin jää sopivasti löysää. En koskenut muihin muttereihin kuin mutkien kiinnitysmutteihin. Liitosletkuihin jäi hieman ylimääräistä kierrettä, mutta ei häiritsevästi. Yritin aluksi kääntää mutkat eri suuntien kautta (toinen vasta- ja toinen myötäpäivään), mutta liitosletkut olivat aivan kierteellä. Uusi yritys siten, että hieman sormin avittamalla sain ylemmän mutkan suostuteltua alemman yli (myötäpäivään kertäen).

Liitosletku ei mene lähelle pyörää. Tämä voi johtua siitä, että koneessa on sarjapikaliitin (kytkentä ylempänä) tai liitosletkussa on kierrettä, joka pakottaa sen kulkemaan ylempänä.


Levitin kokeeksi muutaman kauhallisen 0-32 mm mursketta tielle ja tasaisen ainekerroksen tekeminen on huomattavasti helpompaa kuin normaalilla sorakauhalla. Lisäksi aloitin uuden huusipolun teon tasoittamalla niityltä parikymmentä metriä koneen levyistä väylää. Tasoitus toimi hyvin molempiin suuntiin. Eteenpäin puskulevyllä ja taaksepäin avautuvan osan takareunalla. Kävin myös koekaivamassa muutaman kauhallisen esiin polulle tulevaa pohjamaata, joka on metsämaata, jossa on hienoa jaetta ja kiviä aina mikroaaltouunin koon saakka (ja ylikin). Pienemmän aineksen siilaaminen kärryyn onnistuu hyvin (kauhaan jäävät suuret kivet. Kaikki hommat onnistuvat paremmin kuin odotin. Ainoa ongelma tuli eteen, jos painoin liian kovaa puskulevyä maahan, jolloin etupyörät nousivat ilmaan ja ohjauskyky meni. Tämä on Avantin ominaisuus, koska siinä on voimaa yli oman painon.

Toistaiseksi positiivinen kokemus pienten alkuvaikeuksien jälkeen.

Oli unohtua: Kiersin hammasterän (122 cm suora terä IKH:sta) päätyreikiin pari 18x40 mm pulttia ja nailonmutteria. Niiden avulla saan terän pysymään kauhan leuassa tosi hyvin. Täytyy vain lisätä vielä kaksi vastaavaa terän keskimmäisiin reikiin, jotta voin kiinnittää terän toispuoleisesti. Helpompi hinkata tien reunaa, kun ei tarvitse jännittää putoaako Avant ojaan. Tässäkin näkyy Avantin keveys, koska liian suuri paino terällä nostaa etupyörät lähes ilmaan ja ohjauskyky menee. Oja lähestyi pari kertaa turhan nopeasti. Terä ei ole kovin pitkä, mutta lyhyempää terää on helpompi hallita ja sillä voi jopa höylätä tietä. Kovin pitkää ei Avant varmaan pystyisi työntämään.
 
Kyllä noita letkujen liittimiä voi ihan huoletta vähän avata ja kiertää letkuja niin ettei niihin jää turhia kierteitä. Se on ainakin mun mielestä jopa suositeltavaa. Liittimien mutterit täytyy tietysti kiristää uudelleen kiinni, mutta niitä ei kannata/tarvitse vetää ihan älyttömän lujaa kiinni. Liian tiukalle kiristämällä hajoo paikat, mutta liian löysäksi jättämällä liitin vain alkaa yleensä melkein heti vuotamaan. Sitten vaan uusi yritys ja pikkasen kireemmälle kuin edellisellä kerralla.

Mielenkiintoisia kokemuksia ja havaintoja. Nelitoimikauha on todella hyvä. Sen paras ominaisuus mun mielestä on mahdollisuus siirtää esimerkiksi hiekkakasa melkein viimeistä murusta myöten. Tavallisella kauhalla viimeisiä hiekkoja joutuu työntelee edestakaisin moneen kertaan ja siltikään niitä ei saa kyytiin yhtä tarkasti kuin nelitoimikauhalla "nipistämällä".

Tota hammasteräjuttua täytyy koettaa itsekin. Hyvä vinkki !!
 
Liitosten vuotaminen juuri huolestuttaa, koska minulla ei ole kokemusta hydrauliikasta ja sen osista. Ei siis ole varaosiakaan. En tiedä, onko tuollaissa liittimissä jokin tiiviste, joka pitää uusia joka kerta, jos liitosmutteria edes löystytetään. Lievä ylimääräinen kierre poistuu varmaan, jos sarjapikaliittimen puolella olevia muttereita löysää ja letkuja kiertää hieman.

Tuosta hammasterästä sen verran, että terässä on neljä reikäparia, joista "ylimpään" kiersin pultit. Lainausmerkeissä ylimpään siksi, että teräs ollessa kiinni kauhan leuassa ao. reikä on ylempänä. Ajattelin aluksi laittaa toisen pultin "alempaan" reikään, jotta saisin kauhan hieman vinoon siten, että kuskista katsoen oikealla puolella oleva terän pää olisi alempana. Näin voisin saada tien pintaan paremmin oikean hieman kaarevan muodon. Tämä ei onnistunut, koska kiinnitin molemmat pultit aivan terän päihin. Kauhassa olevat pienet ohjainlaput, jotka ohjaavat avautuvan kauhan osan oikeaan paikkaan tulevat tielle, jos pultti on "alemmassa" reiässä. Jos terän ottaa leukaan toispuoleisesti, niin terän vasen pääty jää kauhan "sisälle" eikä tule kauhan vasemmasta reunasta ulos. Tällöin voisi vino kiinnitys onnistua. Täytyy kokeilla.

Ostin ihan tavallisia 18x40 mm pultteja, jotta voin kokeilla, saako terän pysymään kauhan leuoissa. Terän oikeat kiinnityspultit ovat 16 mm pultteja, joissa on kuningaspultin kaltainen neliöosa, joka sopii terän reikään. Iski vain saituus, kun koko hammasterän käyttö kauhan kanssa on testausta, eli riittääkö tuo viritys, vai pitääkö terälle tehdä pieni oma runkokehikko, johon sen saa kiinnitettyä. ;) Tulisi vain toinen työlaite.
 
Liittimissä on yleensä kahdentyyppistä tiivistystä.
Tasopinnat, joiden väliin laitetaan tiiviste ("ucit") ja metalli-metalli-kartiopinta.
Kumpikaan ei ole arka avaamiselle ja sulkemiselle, jos et hampaat irvesssä
väännä pitkillä työkaluilla. Tiiviste kestänee kymmeniä käyttökertoja.

Liittimet on mahdollista rikkoa kuormittamalla niitä mekaanisesti väärin.
Letkut voi rikkoa myös samalla tavalla. Liialle taivutukselle joutuva letku
alkaa vuotaa ajan myötä, kun siihen tulee sisäisiä vaurioita. Sekin vie
aikaa yleensä vähintään satoja tunteja. Suunnitteluvirhe.

Pahimmat tuhot saat aikaiseksi, jos hydraulinesteeseen pääsee pölyä tai
muuta likaa. Avonaiset hydraulikomponentit on pidettävä puhtaassa tilassa.
Nestettä ei saa säilyttää avoimessa astiassa.

Hydraulisylinterien O-renkaat ja muut tiivisteet tulisi asentaa muuten kuin
ruuvimeesselillä. Sillä rikotaan tiiviste näkymättä ja takuuvarmasti.

Oke
 
Liittimet on tehty avattaviksi ja uudelleen suljettaviksi. Niiden avaamisesta ja uudelleen kiristämisestä ei kannata huolestua. Kuten Oke totesi, kestää tätä varmasti kymmeniä kertoja.

Liitin jos jää liian löysälle, niin se ei mene vuotaessa mitenkään rikki. Siksi mielummin liian löysälle kuin liian kireälle ;)
 
Kiitos vinkeistä. Alempi liitin tihkui vähän (sormeen tuli pisara mutterin alareunasta). Kiristelin muttereita ja tänään se yllättäen lakkasi tihkumasta, vaikka viimeisen kiristyksen jälkeen se ei ollut aivan kuiva.

Liika kiristäminen on hankala asia. Minulla on normaalit avokita/kiintolenkkiavaimet. Työkalua käyttävä henkilö on muuttuja. Mikä on jollekin hampaat irvessä, voi toiselle olla normaali vääntö. Onkohan olemassa momenttiväännintä, jolla voisi vääntää avokitaavaimia?
 
Joskus liitin (kartio r tai jic) ei pidä vaikka tiukkaa, avaa ensin ja kiristää uudelleen auttaa. Ei noissa momenttia tarvi maalaisjärki riittää. Avantin kokoluokan letkuissa ei kenenkään tarvi "täysillä" vääntää normi rautakaupan avaimilla. Jos kiristys ei auta löysää ja kiristä uudelleen.
 
Nuo haroittimen mutterit voivat olla nyt hieman liian tiukalla, mutta en taida alkaa avata ja uudelleen kiristää niitä, jos tihkumista ei enää esiinny.


Kauhan valinnassa pähkäilin jonkin aikaa 110 ja 128 cm välillä. Päädyin pienempään ja ensimmäisen "projektin" (puuceelle parempi väylä) jälkeen kapea oli oikea valinta. Se ei vähentänyt koneen ketteryyttä. Väylä on nimittäin vedetty muutaminen pensaiden välistä tasoittamalla maa ja osittain kuorimalla pintaa pois. Päädyimme aikanaan Avantiin sen pienen koon takia. Pieni koko on toisinaan haitta (520:n kapeus sivuttaiskallistumassa hirvittää), mutta olen pyrkinyt pitämään polut polkuina enkä ole tehnyt niistä autolla ajettavia. Pieni traktori olisi tehnyt niin.

Ensimmäisenä vastaavan kokoiseen normaaliin sorakauhaan verratessa havaittu parempi ominaisuus on kärryyn maan/soran lastauksessa kauhan avautuminen. Kärry on erään konehallin halpa mönkijäkärry, josta tein "balkanilaisversion" vaihtamalla alkuperäisten pyörien tilalle vanhat tavallisen peräkärryn renkaat. Soran pudottaminen kärryyn kauha avaamalla on kätevää. Kauhan on tilavuudeltaan hieman pienempi, mutta sillä ei tarvitse nostaa täyttä kauhaa yhtä korkealle. Koska kauha painaa enemmän kuin sorakauha, niin matalampi nostokorkeus on hyvä asia. Kauhan ainevahvuus on pääosin 1,5-2 kertaa sorakauhan ainevahvuus. Maa-aineksen seassa olevien kivien vääntely on mukavamman tuntuista.

Kauhaan täytyy tehdä sama tuunaus, jonka tein sorakauhaan. Kauhan takaseinässä on neljä verkolla varustettua aukkoa. Laitan noiden peitoksi muutaman millin paksuisen kirkkaan muovilevyn, jolloin hienojakoista ainesta lastattaessa verkon silmien läpi ei tule ainetta, joka menisi väärään paikkaan. Jokin 0-16 mm kalliomurske kuulostaa ilkeältä, kun sitä tippuu Avantin työlaitteen kiinntyslevyn nivelten viereisiin koloihin. Yksiosainen levy on helppo kiinnittää, kun siihen poraa sopiviin kohtiin muutaman reiän ja kiinnittää sen verkkoon käyttämällä isoja korialuslevyjä. 6-8 mm ruuvikoko riittää, jotta aluslevyt ovat tarpeeksi isoja.
 
"Onko kellään myytävänä hevosta" Tuli ajankohtaiseksi kun sain ratsastuskentän n. 65m* 35 m, hiekan tasoitettua n. 1250 tonnia eli 25 kasettikuormaa. 20 tuntia ja kenttä on kuvan mukaisessa kunnossa. Kaveri ajoi hiekan kentälle traktorilla ja minä Avantilla 640 + nelitoimikauhalla levitin ja tasoitin + - 5 cm. Tämä karhunterä kauhan väliin ja tasoitus pakilla, sanoisin että on hyvä yhdistelmä. kuva kauhasta ja karhunterästä on aikaisempia kuvia. Käytössä nelitoimikauha joka on 1400 ja hampailla. Karhunterä näkyy kolmannessa kuvassa oikealla odottamassa. Ainoa ongelma tämä hieno hiekka joka työntövaiheessa tukkii kauhan kääntösylinterin alapään ja sitten kun siellä on tarpeeksi hiekkaa sylinterin takana käy kuten alla oleva kuva osoittaa eli sylinteri on mutkalla ja ei muuta kuin Tatu-Jussilta uutta kehiin ja homma jatkuu. Laitetaan muutama kuva nelitoimikauhan kääntösylinterin suojauksesta huolto ja korjaus osastoon.
Vielä täytyy maanantaina käydä porailemassa aitatolpat paikoilleen.
 

Liitteet

  • Ratsastuskenttä taka 11.jpg
    Ratsastuskenttä taka 11.jpg
    264,5 KB · Katselut: 2 470
  • Ratsastuskenttä etu11.jpg
    Ratsastuskenttä etu11.jpg
    218,1 KB · Katselut: 2 469
  • Lanan teräjälki 1 p.jpg
    Lanan teräjälki 1 p.jpg
    164 KB · Katselut: 2 457
  • Kauhankääntösylinteri sivu11.jpg
    Kauhankääntösylinteri sivu11.jpg
    170,9 KB · Katselut: 2 458
lajaatena sanoi:
"Onko kellään myytävänä hevosta"
Ei myynnissä, mutta voin tulla testaamaan kentän, kunhan sinne ei tule enempää esteitä :)

Komean ja hyvän kokoinen kenttä, mahtuu kyllä useammallakin yhtä aikaan ratsastamaan.
Mukavaa tasoitus hommaa sulla ollut :)

Saisi olla kauhan sylinteritila hieman väljempi alapäästään. Varisi hiekat pois vai kiilautuisiko sinne kiviä kun sarjan ensimmäisissä kauhoissa.
 
Hyvin on tolpat suorassa rivissä :) Teittekö kenttään salaojat ja suodatin kankaan alle?
Pora tukkeutuu suodatinkankaaseen helposti :-(
 
Unic sanoi:
Onkohan tuo 1100 leveä nelitoimikauha liian painava 320 koneeseen?

Mitä sanoo tehtaan omat suositustaulukot ? Ne on aika hyvät. Taisivat sanoa, että "soveltuu", mutta eivät suosittele. Mulla ei ollut nelitoimikauhaa 320 koneen kanssa, joten ei kokemusta. Suosittelisin soittamaan tehtaalle ja kyselemään sieltä mielipiteitä. Nelitoimikauha on aika painava, joten voi olla, että hyötykuorma jää vähäiseksi. Ainakin takapainoja kannattaa laittaa.
 
Joo 1100 kauha painaa sen 152kg. Minulla on kyllä kaksi 30kg takapainoa käytettävissä. Olisi mukava tietää paljonko painaa tuollainen kauhallinen soraa. Se on käytännössä suurin paino mitä voisin liikutella. Tilavuus on 155litraa. Eli painaisikohan pihasora suunnilleen 230kiloa kauha? 385kg siis painoa puomilla. Jos on 700kg nostovoima,niin kyllä parilla takapainolla tuota pitäisi vielä liikutella kö? Pääsääntöisesti hommat olisi kevyempiä pihahommia. Tiedä sitten millai yhdistelmä takapainoja ja painavampaa kauhaa rasittaa konetta.
 
Unic sanoi:
Joo 1100 kauha painaa sen 152kg. Minulla on kyllä kaksi 30kg takapainoa käytettävissä. Olisi mukava tietää paljonko painaa tuollainen kauhallinen soraa. Se on käytännössä suurin paino mitä voisin liikutella. Tilavuus on 155litraa. Eli painaisikohan pihasora suunnilleen 230kiloa kauha? 385kg siis painoa puomilla. Jos on 700kg nostovoima,niin kyllä parilla takapainolla tuota pitäisi vielä liikutella kö? Pääsääntöisesti hommat olisi kevyempiä pihahommia. Tiedä sitten millai yhdistelmä takapainoja ja painavampaa kauhaa rasittaa konetta.


Kyllä soralla päästään 1100 kauhan kanssa lähes 450 kg kuormiin, jos linkin taulukkoa on uskominen: http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=12&t=107

Puomi kuluu pidemmänpäälle. 300 sarjan puomissa antaa periksi lopulta olkatappien ympäristö. Myös työlaitekiinnikkeen tapit kuluvat raskaammassa raksaamisessa. Mutta hyvin rasvattuna molemmat kestävät yli 1000 m3 sekalaista maata jopa 1400 mm kauhalla.
 
Nelitoimikauha ei ole liian painava 320:n. Päinvastoin, sitä kevyemmät laitteet ovat liian kevyitä ainakin vanhemmille 300 - sarjalaisille. Nelitoimikauhan hankkimisen jälkeen ovat etupyörät alkaneet maassa pysymään. Takapainoja minulla ei ole, enkä ole niitä kaivannut. 300 - sarja on suunniteltu nostamisen ehdoilla eli kaikki mahdollinen paino on takana vastapainona. Etupainoille olisi enemmän käyttöä kun takapainoille.

Peruskauhaan en ole Avantilla koskenutkaan sen jälkeen kun nelitoimikauhan hankin. Suosittelen sen hankkimista ja tietenkin kynsillä varustettuna. Jos tarvitsee sileää reunaa, niin kidan avaamalla niitä löytyy kaksin kappalein eli tasaaminenkin sujuu paremmin kuin peruskauhalla. Nelitoimikauhan kidan aukaisu on voimakkaampi kuin 300 - sarjan kauhan kääntö eli sillä saa väännettyä isompia kiviä irti paremmin. Veikkaan vaan että kevyet pihatyöt vaihtuvat alle kuution kiven pyörittelyyn aika nopeasti. Täysi sorakauhallinen ei ole mikään ongelma, mutta pysyttele malliston (uusien tai vanhojen) kapeimmissa nelitoimikauhoissa niin kaivaminenkin onnistuu.
 
Mulla oli kanssa aikanaan 320 kanssa nelitoimikauha ja toimi loistavasti. Suosittelen lämpimästi.
 
Maanantaina meen hakeen uuden 1100mm suorakärkisen nelitoimikauhan nokille. Käytännössä sen sitten huomaa hyödyt ja haitat. Tehtaalla sanoivat että sopii kyllä hyvin 300:seen.
 

Uusimmat keskustelut