Neliveto-ongelma Avant 520:ssa | AvantClub - Keskustelupalsta

Vesku45

Jäsen
Keskustelun aloittaja
26.10.2021
2
0
1
Hei
Meillä käytössä Avant M520MXDTT vuosimallia 2008. Kone pelittää muuten hyvin, mutta kun neliveto ei toimi niin kone sutii ittensä kiinni todella helposti. Olisiko syynä ollut, että aiemmin kone oli maatalous käytössä, jolloin ajettiin sisään ja ulos ja kosteutta oli reilusti. Koneen öljyt oli kyllä vaihdettu, mutta hydrauliikka puoli oli jäänyt vaihtamatta. Kun ne vaihdettiin, niin hydrauliikka öljyä oli vähän ja se oli tosi kuraa. Olisiko tuo aiheuttanut sen, ettei ns. neliveto toimi. Onko vinkkiä kuinka iso homma olisi korjata?

Kaikesta vinkeistä kiitollinen Vesku45
 
Tota noin, onkohan koneessa lukkoventtiiliä ja kuinka tuo "kiinnijääminen" tapahtuu, vetääkö kaikki neljä fillaria vai jääkö se satunnaisesti sutimaan kahdella pyörällä. Juurikin tuo lukkoventtiili vaikuttaa tuohon virtaako öljy pakotetusti kaikille neljälle pyörälle. Jos lukkoventtiili on päällä ja öljy ikäänkuin karkaa johonkin pyörää niin ajomoottorien tiivistyksissä voi olla vikaa. Käsittääkseni vuosimallin mukaan napamoottoreissa pitäisi olla jo HD-tiivisteet, paremmin tietävät voivat muistaa lukiko siitä maininta myös ajomoottorien tyyppikilvessä. Toki voi olla niinkin että huonoilla öljyillä nuo ajomoottorit on saatu kelvottomiksi mutta uskoisin hydrauliikkaongelmia esiintyvän muuallakin koska sama öljy kiertää kaikkialla. Tutkitko öljynvaihdossa suodattimien ( paine/paluu ) ja säiliön pohjan sielunelämää, löytyikö pronssin / teräksen hiukkasia. Se kytkin kojetaulussa ei merkitse lukkoventtiilin olemassa olemista vaan mötikkä löytyy etukatteen alta etupyörien välistä. Venttiiliin tulee hydrauliikkaletkut ja siitä lähtee letkut ajomoottoreille.
 
Kiitos vinkeistä. Kun kone tuli uutena tehtaalta 2008 kaikki navat vuoti ja ne piti kiristää, kun olivat jääneet löysälle. Vuoto-ongelma saatiin pääosin kuntoon kiristämällä pultit. Nyt kone jää sutimaan satunnaisesti etu ja takapäästään kahdella pöyrällä. Soran ja sepelin levittäminen on työlästä, kun ei ole pitoa. Pitää tarkastaa löytyykö tuo lukkoventtiili, josta mainitsit. Maatalouskäytössä neliveto-ongelma ei tullut esille, kun ajettiin vain betonilla. Kun tehtiin huoltoa ja öljynvaihtoja tuo neliveto-ongelma ei ollut ollut esillä niin paljoa, jotta olisi älytty tutkia tarkemmin hydrauliikkaöljyä ja suodatinta. Tällä hetkellä etupään ajomoottorit tihkuu öljyä. Muuten hydrauliikassa ei ole ongelmia. Nostaa hyvin. Anteeksi mitä tuo HD tiiviste tarkoittaa?
 
Olisiko ajonvapautusventtiili päällä? Sellainen sähkökytkin siinä konsolissa, joystikin takapuolella keskilinjassa. Voisiko se muuten mennä rikki ja jäädä auki, tuo kuulostaa siltä että vetää vain yhdellä pyörällä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9

Uusimmat keskustelut