Niittokonesovite | AvantClub - Keskustelupalsta

Leppis

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
2.10.2008
4 147
924
138
Kai tämä menisi "Itse tehdyt työlaitteet?" viestiketjuun, vaikka ei ole kokonaan itse tehty, mutta aloitetaan uusi.

Heinän kaatoon sovitin vanhan sorminiittokoneen Avanttiin käyväksi. Kai jokin pieni lautasniittokone olisi ollut parempi vaihtoehto,
vaan niitä ei ole saatavilla niin helposti kun sormikoneita. Sormikoneita siinäkin mielessä, että huolimattomassa leikkuuterän käsittelyssä
etenkin terää kuljetusasentoon laittaessa saattaa sormet katketa.

Ensimmäisen ajokerran jälkeen yllätyin kuinka hyvin kaato "sätkättimellä" onnistui, vaikken edes terää teroittanut edellisen jäljeltä, kun
kone on kuitenkin ollut seisonnassa useamman vuoden tosin hyvissä suojarasvoissa.
Ajon aikana tuli kylläkin pieniä säätöjä mieleen. Kallistus adapterin aion ottaa käyttöön heinän kaatoon, kunhan saa hommattua ulosottoon
hydrauliikan jakosysteemin. Työlaitekiinnike tuli niittokoneeseen kiinni kiinteästi. Tähän täytyy vielä (talven aikana) rakennella jokin laukaisu
etten riko koko härveliä piikkien sukeltaessa turpeeseen. Hydrauliikkamoottorin alle teen vielä suksen vähentääkseni heinien kasaantumisia
kulmikkaaseen muotoon. Kasaantumisilmiö tosin saattaa poistua kallistusadapterin avulla.



Pientä siistimistä ja maalausta kone tietysti vaatii kunhan heinäkiireiltä ehtii.
 

Liitteet

  • Moottori niittokoneeseen.JPG
    Moottori niittokoneeseen.JPG
    344 KB · Katselut: 7 792
  • sorminiittokone.JPG
    sorminiittokone.JPG
    328,6 KB · Katselut: 7 987
Re: Avanttiin itse sovitettu muu työlaite.

Upea!

Sopisko laite myös pensasaidan siistimiseen? Menis sivu kivasti yhdellä ajolla :)
 
Re: Avanttiin itse sovitettu muu työlaite.

Pensaiden leikkuu oli kyllä mielessä, mutta nyt se ei onnistu muuten kun jäykistämällä alanivelen suoraksi ja laittamalla rungon kiinni
pystyasentoon työlaitekiinnikkeeseen.
Hydrauliikkamoottorin olisi tietysti voinut asentaa suoraan terän päälle nivelen sisälle, mutta se olisi jo vaatinut lähes koko rungon
uusimisen ainakin nivelen kohdalta ja toisenlaisen kiertokangen työstämisen. Näin tämä kävi helpoiten.
 
Re: Avanttiin itse sovitettu muu työlaite.

Vau, tuo on kierrätystä parhaimmasta päästä... Vanhoja, pieniä, piikkilangankiristäjän perään sopivia työkoneita on laitettu sulatukseen aivan liikaa, mutta hienoa että uusiokäyttöönkin intoa riittää...
 
Re: Avanttiin itse sovitettu muu työlaite.

@Leppis

Hienoa!
Minulla on appiukon jäämistöstä sorminiittokone jemmassa, joskus aion minäkin sen kierrättää avanttiin.
Kallistusadapterin sijasta olin miettinyt että toi helavehje vois olla hydraulisesti kääntyvä. Eli alkuperäinen nivel ikäänkuin jäykäksi ja koko paketti kääntyy jne...

Ja sitten tienlaitoja urakoimaan... ;)
 
Re: Avanttiin itse sovitettu muu työlaite.

Hienoa huomata että muutkin ovat löytäneet tallin takaa vanhoja koneita.
Itselläni on 1938vm mccormick niittokone työn alla avanttiin.
Yritin muuttaa sitä viime vuonna mönkijän perässä vedettäväksi, mutta teräs pyörät hiven aiheutti harmia.
Joten paloittelin pilleillä koneen osiksi vanteet koristeeksi, runko kierrätykseen.
Leikkuupäätä sovittelen parasta aikaa sopimaan adapterin kanssa trukkihaarukoihin.
 
Re: Avanttiin itse sovitettu muu työlaite.

Mulla on Deering-merkkinen kahden hevosen niitokone. Ikää myös jo jotain 80 vuotta. Korvasin siitä vanhan puisen aisan neliöprofiililla ja laitoin tavallisen 50mm vetokidan aisan päähän. En ole Avantilla sitä viitsinyt vetää kun tolla 320 koneella on niin tylsä ajella pidempää matkaa molemmat kädet kahvoissa, mutta olen vetänyt sitä vanhalla city-maasturillani. Hyvin leikkaa ja autolla on mukava niittää heinää kun voi samalla vaikka kuunnella radioo ja hörppii virvokkeita. :cool:
 
Re: Avanttiin itse sovitettu muu työlaite.

Jatkan itsekkin sitten tähän viestiketjuun.
Sain tänään valmiiksi oman niittokoneeni.
mcavant.JPG


Kuva on eiliseltä ja siitä puuttuu vielä letkutus ja kuristinventtiili.
Hydraulimoottori on kytkettynä terään varrella jossa on päissä unibal nivelet. Moottorin on piilossa H-Palkin alla.
Vaikkakin leikkuupäällä on runsaasti ikää, pienellä teroituksella se tuntuu silti tekevän ihmeitä.
Taaskaan en ymmärrä miten olen pärjännyt ilman niittokonetta.
Leikkuupään leikkuu kohta on säädettävissä kun vain siirtää trukki piikkejä tarpeen mukaan.

Yksi asia rupesi askarruttamaan, ajossa nostaa mittarin mukaan hydr.öljyn lämpöjä kovin ylös. Saattaneen myös johtuu minun kuristimesta, onneksi sen vaikutus on helppo huomenna koittaa. Kun tuo venttiili vastustaa vain toiseen suuntaan pyörittäessä. Mutta pitäisikö hydr.moottorin paluuletku kuitenkin sitten liittää tuohon urospuoliseen pikaliittimeen ?
 
Re: Avanttiin itse sovitettu muu työlaite.

totanoin... Ilmeisesti tuollaisella niittokoneella voisi mennä jonkin verran pajukon puolellekkin. Onko kokemusta miten paksua se leikkaa ja miten kestää? Eikös noissa joissain malleissa ollut puinen 'sulake', jos kiveen ajoi. Jos se särkyy, niin niitä ei taida ihan jokapoika veistää uusiksi...
 
Re: Avanttiin itse sovitettu muu työlaite.

Olen perässävedettävällä niittokoneella jonkun sormenpaksuisen männyn ja pajun kaatanut. Ei tuntunut missään.

Deeringissä on puinen työntötanko "sulakkeena", jolla edestakainen liike välitetään "juoksupyörältä" terälle. Perimätiedon mukaan pykälää kestävämmän heavyduty-sulakkeen saa vanhasta jääkiekkomailan varresta.
 
Re: Avanttiin itse sovitettu muu työlaite.

Hienoja sovellutuksia olette tehneet! Minäkin olen yrittänyt löytää kohtuuhintaista
niittokonetta Avanttiini, joko sovellettavaa tai valmista palkkiniittokonetta.
Avantin tehtaalta kyselin käytettyä,sillä uuden hinta on kohtuuton käyttööni (n.2*kesä)
nähden. -Kertoivat laadukkaan sveitsiläistuotteen menevän ammattikäyttäjille, eikä niitä
siksi juurikaan tule takaisin vaihtokoneena.
Netistä olen yrittänyt löytää sovellettavia niittokoneita - turhaan.
Jos tiedossanne on em. laitteita, niin laittakaahan tietoa/osoitetta planeetalle!
 
Re: Avanttiin itse sovitettu muu työlaite.

Kaitpa tääkin vielä menis (ainakin löyhästi) otsikkoon:

omaavant08.jpg


Sovitin 200 -sarjan kaivuri 150:n Proficattiin. Letkut on välillä kireellä kun toin venttiilipöydän n. 20cm lähemmäs konttorii. Oisko 200:n puomi lyhyempi ja pystymmässä kuin Profin? Ylätuen puomiin tein pultattavaksi, ei mua haittaa kiinnityksessä yhden M20 kiinnittäminen. Eipä oo löysiä muuta ku hanikoitten toisessa päässä...

Ne ketä väittää näitä moottorilapioiksi nostaa varmaan penkiltä yli 200kg... Tai sit ei tiedä mihin tällaasella pienelläkin pystyy.
 
Voitko ottaa kuvan missä niittokone on leikkuuasennossa, olis mielenkiintoinen nähdä. Itsellä alkamassa sama projekti. Onko vinkkejä rakentamiseen/mitä tekisit toisin?
 
Tuo mun moottori on hankittu tehtaan kautta, niillä kun oli valmiita nivelakselisovitteita.
Näin sain sen helpoiten sovitettua valmiiseen niittokoneen runkoon.
Kierroksia on hiukan liian vähän, joka saattaa johtua kylläkin vaan letkutuksien ahtaudesta.

Moottori kannattaisi laittaa lähelle taitekohtaa, niin että niittokoneella voisi leikata myös terä pystyssä esim. pensasaitaa.
Hydraulisen käännön tuo vaatisi silloin ja hyvän kellunnan puomin oman kellunnan lisäksi.
Nyt tuossa on jousikuormitteinen säädettävä kellunta.

Laukaisu laite tuosta puuttuu. Alkuperäinen ei oikein soveltunut ja oli vähän kiire saada kone kuntoon.
Muutaman kerran on törmännyt terä mättäisiin niin että avantin perä on heittänyt sivulle.
Ei ole mennyt mitään vielä rikki, onhan tuo kylläkin tukeva ja tehty traktorikäyttöön.
 
Paljonko vastaavasta hydraulimoottorista saa pulittaa, noin suurpiirtein? Itsellä ei mitään käsitystä hintahaarukasta.. Letkuja saan tarpeen tullen tehtyä vaikka itse vaikka eivätpä ne omaisuuksia maksakkaan.
 
Aiheuttaako muuten leikkuuterän liike kuinka paljon värinää koneen kabiiniin asti? Koitin vloppuna vetää perässä hevosvetoista niittokonetta ja ainakin siinä liike tuntui persauksessa asti..
 
gravedigger sanoi:
Aiheuttaako muuten leikkuuterän liike kuinka paljon värinää...

Avantin oma niittokone ei aiheuta värinää, vaan saa ilman vastusta terä ilmassa koko koneen tietyillä kierroksilla tutisemaan. Niittäessä ei väristä eikä tutise.
 

Uusimmat keskustelut