Niittomurskain ja pikkukauha

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 006
23
38
Espoo
Tuli tänään kokeiltua minulle uutta niittomurskainta tositoimissa n. 3000m2 kesannon ajossa. Ruohonleikkurilla olen tähän saakka alaa pyöritellyt, mutta lapset tuovat sinne kiviä ja eläimet keppejä, jolloin terät eivät ole aina koko kesää kestäneet. Olin positiivisesti yllättynyt murskaimen toiminnasta. Ei tarvinnut huudattaa konetta, sai ajettua puomi ylhäällä myös rinteet ja penkat jne. Jälki ei ollut leikkurin veroista, mutta lähtötilanne oli 25 cm.

Toinen päivän ilahduksen aihe oli että keksin lopulta kaivurin pikkukauhalle käyttöä. Laitan sen tosi harvoin kiinni, mutta nyt kaivoin kaapelille ränniä ja totesin jälleen että kauha oli tukossa samantien. Sain ojan kaivettua ja koukkasin paluumatkalla nyppäämässä pari kantoa ylös. Siihen pikkukauha oli täysin ylivoimainen. En ole aiemmin hoksannut sitä siihen kokeilla.

Timberman

Jäsen
6.3.2010
610
0
16
Pikkukauhan, eli siis ilmeisesti sen noin 25cm leveen, tukkeutuminen on paljon kiinni maaperästä. Mä käytän sitä paljon ja hiekkaisessa/kivisessä maaperässä ei ole tukkeutumisongelmia. Naapurin savisella tontilla meni muutaman kerran ihan tukkoon kun eksyin sinne talkoisiin. Pitäis pysyy siis vaan omalla tontilla.... :mrgreen:

Peter

Jäsen
20.11.2011
181
0
16
Espoo
Itsekin käytin käyttänyt jonkin verran tuota 25senttistä, hitsautin siinen pari hammasta ja sillä saa yllättän kovaankin maahan ojia. Totta tuo savimaa - kaivoin naapurille keväällä tosi märässä sitkeässä savessa salaojaa maahan ja kauha oli koko ajan tukossa. Mutta viime viikolla vedin mökillä yli sadan metrin ojan kesävedelle läpi savipellon (nurmikko) - oli kuitenkin sen verran kuivaa että hyvin sujui.

Mielessä käynyt että jos haluaisi näitä savimaa-ominaisuuksia parannella niin voisi hitsauttaa tuollaisen 5-7cm huulilevyjatkeen ja sitten sen jatkeen jatkeeksi niitä kahta hammasta. Tällöin kauhaan jäisi isompi klöntti savea - joka ei kuitenkaan sivuiltaan kiinni - vaan putoaisi helpommin omalla painollaan pois kauhasta.

jets

Jäsen
18.5.2010
953
0
16
Kappas vain, nyt saattaisi siis tulla käyttöä 25cm kauhallekin. Mulla on tuo kauha ja siihen pari ruuvattavaa hammastakin. En ole koskaan laittanut tuota kauhaa paikalleen ja ei ole yksikään vuokralainenkaan. Monet ovat kauhan matkaan halunneet, mutta eivät ole käyttäneet. Kaikki ovat pärjänneet hampaattomalla 40cm kauhalla ihan mainiosti.

Vaan jos tosiaan toimisi paremmin kantojen ja juurien kanssa niin.. taidankin kokeilla.