Nostopuomi 1,6 m - 2,8 m | AvantClub - Keskustelupalsta

oke

Jäsen
Keskustelun aloittaja
7.4.2011
633
171
43
Vantaa
Käyttäjäpäiviltä ostetulle pitkälle sylinterille on nyt tehty nostopuomi.
Sylinterin pään sisäisiä kanavia piti hitsata umpeen, että sylinteri
alkoi toimia.

Nostokoukun etäisyys Avantin eturenkaista on maksimissaan
3,8 metriä. Kolmella takapainolla varustetulla 630:lla pystyi siirtämään
6,6 m x 1,8 m:n kattorakennelmaa (ei kuvassa), paino telineineen yli 300 kg,
pitkittäin. Varsinainen nosto tehtiin sitten poikittain ja ilman telinettä.

Oke
 

Liitteet

  • IMG_2918_1024x768.jpg
    IMG_2918_1024x768.jpg
    271,9 KB · Katselut: 5 761
  • IMG_2922_1024x768.jpg
    IMG_2922_1024x768.jpg
    355,5 KB · Katselut: 5 665
Komea puomi. Jippi puomi on ollut ostoslistalla. Olisi muutama ahdas paikka mihin nostelen klapisäkkejä (trukkipiikeillä ei ylety).
Et sitten yrittänyt laittaa sylinteriä putken sisään kuten tehtaalaisessa on?
 
Puomi ja oivallus hyödyntää pitkää kohuu hintaista sylinteriä kokoontumiseta on hieno!
Ihmettelin samaa kuin "Leppis", miksi sylinteri ei ole puomin sisällä suojassa?
 
  • Tykkään
Reaktiot: Ville_remppaaja
Saitko siis nostettua tuon 300 kg, kun Avantin puomi ja jatkopuomi olivat molemmat zoomattu ulos

:shock:
 
Sylinterin alapää on nelikulmainen, melko iso klunssi.
Puomin juuresta oli paljon helpompi tehdä tällä tavalla luja ja
huoltoystävällinen. Tiedossa ei ole "ahtaita nostoja".

Oke
 
Avantin puomi ei ollut aivan ulkona.
Takapainoja 3 kpl ja kuski 110 kg (minä.)

Oke
 
Mistähän noita pikakiinnityslevyjä oikein saikaan? Osaatko sanoa noin kustannusarviota ko. puomille? Täytyis varmaan rakentaa ens kesänä autotallin kattotuolien nostoa varten! Ethän vain ole sattumalta tehnyt piirrustuksia ko. kapistukselle? :roll:

Kiitos jo etukäteen vinkeistä!
 
Ylöjärvellä mydään 20 mm pikakiinnityslevyä suunnilleen satasella.

Paljonko yksi kattotuoli suunnilleen painaa? Tuommoistahan saattaisi tosiaan tarvita. Kun sattuu olemaan pari sylineriäkin valmiina....
 
En usko, että ne painaa yli kolmea sataa kiloa.... Arvaus on, että 150-200kg! Sellaisia nostelis nopeasti itse koneella paikoilleen ja säästäis puomin hinnan nosturiauto kuluissa!
 
Maasturisti sanoi:
Paljonko yksi kattotuoli suunnilleen painaa?

Kattotuoli painaa 46kg. Rakennuksen leveys kivijalasta 6metriä, kattoristikon korkeus 1,5metriä, tehdasvalmisteinen rimpula.
Ei edes tarvi konetta nostamiseen, rahtari purki yksinään käsipelillä ristikot kyydistä, oli kuulemma kiire niin ei käyttänyt nosturia.
 
Voisiko joku vahvistaa (esim. Maasturisti :p ) että 50/30 x 1200 tarkoittaa sitä, että sylinterin ulkomitta on 50mm, varsi 30mm ja iskunpituus 1200mm? Näin tulkitsen asiaa, mutta meneekö metsään?
 
En minä osaa, Menee veikkaukseksi. Linkeistä löytyy jotain mitoitusohjelmia ja ohjeita:

http://www.salhydro.fi/fi/sylinterin-mitoitus
http://www.hydrauliikka.eu/index.php?sivu=laskurit&alasivu=sylinterit
https://wiki.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=12158140


Btw. Avant 514: kai tarkastit ettei rahtia laskutettu konepurun mukaan :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Ville_remppaaja
Tuo 50 tarkoittaa männän halkaisijaa ei ulkohalkaisijaa, muuten tulkinnat meni oikein. Yleensä ilmoitetaan vielä asennusmitta varren ollessa sisällä. jos silmälaakerit molemmissa päissä, niin reikien keskeltä keskelle
 
Rahaa kului yhteensä 300-400€, kun omaa työtä ei lasketa.

RHS-putket taisivat maksaa 80 euroa. Niistä jäi yli metriset
pätkät. Tapit ja korvakkeet on hankittu IKH:sta. Hydrauliletkut ja
liittimet on hankittu jostain hydraulikaupasta. Adapterilevy, 20 mm, ja
hydraulisylinteri on hankittu Avantilta. Koukku on saatu lahjaksi.

Piirustuksia ei ole tehty eikä tarkkoja lujuuslaskelmia laskettu.
Konstruktio perustuu "näppituntumaan". Jännitykset ja taipuma on
kuitenkin tarkastettu taulukoiden avulla. Tyven hitsaukset teki minua
parempi hitsari. Hitsauskone oli 350A Mig.

Isompi RHS-putki on 4" x 4", seinämä noin 4 mm ja pienempi putki
on jotain 90 x 90 x 4. Kokeilin kaupassa, Romuosma Oy, Savonlinna,
että putket menevät sisäkkäin.

Tukipalat yms. on poimittu ja vannesahattu metallipajan ylijäämäpaloista.
Niiden paksuudet lienevät luokkaa 6 - 10 mm. Kulmatukipalojen
sisäkulmat on sahattu auki hitsausjännitysten vähentämiseksi ja
sadeveden poistamiseksi.

Laitan vielä mukaan neljä tarkempaa kuvaa konstruktiosta.
Hydraulisylinteri on helposti irroitettavissa (muuhun käyttöön).
Puomi on silloin lukittava tapilla haluttuun pituuteen.

Konstruktio on vapaasti käytettävissä.

Oke
 

Liitteet

  • IMG_2911.jpg
    IMG_2911.jpg
    188,5 KB · Katselut: 2 649
  • IMG_2910.jpg
    IMG_2910.jpg
    240 KB · Katselut: 2 636
  • IMG_2909.jpg
    IMG_2909.jpg
    205,4 KB · Katselut: 2 617
  • IMG_2908.jpg
    IMG_2908.jpg
    162,6 KB · Katselut: 2 700
Kiitos Oke ihan älyttömästi! Tilasin sylinterin ja homma alkaa pikkuhiljaa rullaaamaan. Ekaa kertaa kun luin artikkelisi (kuukausia sitten) ajttelin, että tuollaisella ei ole kyllä mitään virkaa! Jälkeenpäin aloin pyörittelemään ajatusta päässäin ja hoksasin, että autotalliprojektin aikana on yhtä jos toista, mitä pitää ylemmäs nostaa. Kattotuolit, aluskatteet, huovat, turpeet jne. jne. Lisäksi ilmaantui muitakin tarpeita, joten nyt painettiin START-nappia. Kuvista on todella paljon hyötyä, vaikka mitoitus tulee olemaankin jotain muuta (näppituntuma), muodostuen sylinterin mitoitusten perusteella.

KIITOS vinkeistä, ideasta, kuvista ja AVUSTA! Pistän kuvia, jahka puikko alkaa sulamaan. Nyt odottelen sylinteriä Saksasta ja sitten rautakauppaan - hinta-arvio osui minullakin samoille nurkille. Tehtaan omaan verrattuna säästöä tulee siis 500-600€ :roll:
 
esim tuolta
http://stores.ebay.de/hydrauliktechnik24/25-16-/_i.html?_fsub=2646083016&_sid=963402916&_trksid=p4634.c0.m322
 
Ideaa tuli tuossa jo käytettyä. Nostokone käy vähän pieneksi, mutta testien perusteella 100 pystyy puomi suorana(2,7m) nostamaan.
Vielä maali päälle niin on käyttövalmis.
Sylinteri on 1200mm iskulla 36/50 varella(Kymppitaito).
Materiaali RHS 70x70x4 ja 60X60x4, RHS putken hitsasus sauma vähän haittaa mutta putket liikkuvat käsipelilläkin sisäkkäin.
Mitoitus tapahtui "hyvältä tuntuu" periaatteella, noilla nosto tehoilla tulee testien perusteella riittämään(tehdään sitten uusi KUN kone vaihtuu).
 

Liitteet

  • Nostopuomi.jpg
    Nostopuomi.jpg
    72,9 KB · Katselut: 2 628
Tuolla olis sylinterejä myynnissä http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=5799.msg21658;topicseen#new
 
Itse ostin tuolta ebayn linkistä sylinterin50/30 x 1200. Hinta kotiin tuotuna 174€!! Ei todellakaan hinta päätä huimaa :shock: . Luulen, että itse teen juurikin tuolla Oken mallilla, sillä nostokoneena on 520. Kompromissihan se on aina nostokyvyn ja kaatokuorman välillä. Avant tecnon version ulottuvuus on huomattavasti pienempi.
 
Nikkeli76 sanoi:
Itse ostin tuolta ebayn linkistä sylinterin50/30 x 1200. Hinta kotiin tuotuna 174€!!


Usein kannattaa surffata harrastetavaran perässä. Tilasin taannoin kaksi rengasta lt kuorkkiin, lähtivät saksasta, menivät ainakin ranskan ja belgian kautta ennen kuin olivat parin päivän euroopan kierroksen jälkeen kotioven takana. Hintaa oli suunnilleen yhden vianorin renkaan verran ja kaupan kohteena suomessa tehty nokian rengas.
 
Huomenta Oke!

Muistatko tai voitko mitata kumisten hydrauliletkujen pituuksia tuosta puomistasi? Tänään olisi meno letkukaupoille ja arvelin, että metrin letkut olisi sopivat liikevaran säilymisen kannalta. Olisin siis "vertaistukea" vailla! :lol: . Liian pitkät kun tässä tapauksessa tulevat kuitenkin tielle ja lyhyet rajoittavat elämää...

Meni Thänks!
 
Nikkeli76 sanoi:
Liian pitkät kun tässä tapauksessa tulevat kuitenkin tielle ja lyhyet rajoittavat elämää...

Sopivat saa kun tekee paikanpäällä itse. Esim IKH myy niin sanottuja ruuvattavia liittimiä. Niitä ei prässätä, vaan ne ruuvaamalla puristuvat kiinni letkuun. Tarvittaessa liitoksen voi avata, lyhentää letkua ja ruvata liittimet letkuun uudelleen. Ruuvattavat liittimet ja niihin sopivat letkut riittää Avantin paineille. Ruuvattavien liittimien huono puoli hieman kalliimman hinnan lisäksi on niiden suurempi fyysinen koko verrattuna puristettuihin liittimiin. Etenkin paksumpien letkujen liittimet ovat melko kookkaita.
 
Letkuja ei ole tullut mitattua, kun on kyseessä yksittäiskappale.
Puomi on nyt 300 km päässä, joten mittaminen ei onnistu viikkoon.

Olen yleensä mitannut tarvittavat letkupituudet vesiletkulla tai
vastaavalla mitä käteen on sattunut.

Tarkoissa asennuksissa (esim. kippiperäkärry Hiabilla) olen teetättänyt
ensin letkun toisen pään, jättänyt letkuun tarpeeksi ylimääräistä ja sitten
mitannut tarkan pituuden sovituksen kautta.

Tuo ruuvattava liitin tuntuu hyvältä ratkaisulta, jos letkun siisti katkaisu
onnistuu omin voimin. Yhtä liitintä ei lähdetä puristamaan, kun ajomatkaa
tulee vähintään 90 km.

Oke
 
Kiitos Oke ja Timberman vinkeistä! Letkut hankittu ja kokoonpano alkamassa. Nuo itsekiristettävät letkut ja liittimet oli minulle kokonaan uusi juttu. Samoin tuo vesiletku idea.

Projekti melkein liimailtu kasaan - hätäpäissäni liimasin sylinterin (koukun pään) korvakkeet liian lähelle toisiaan :oops: . Heppasin ne vielä ensin kohdilleen ja sovittelin, että suorassa ovat ja välykset ok. Lopullisen liimausliitoksen jäähdyttyä sovitus sylinterin häränsilmään ja karu todellisuus iski kasvoille. Eihän se varsi mahdukaan samaan rakoon kuin häränsilmä, sillä korvakkeet olivat turhankin leveät!! :evil: No nyt on sitten vuorossa laikkaamista, sillä sauma on todella KESTÄVÄ! HITTO!
 

Uusimmat keskustelut