Nurmijyrä? | AvantClub - Keskustelupalsta

exjko

Moderaattori
Keskustelun aloittaja
24.2.2009
1 226
1
121
63
Onkos teillä patentteja Avantin käyttämisestä nurmijyränä kylvön jälkeen. Vai saavutetaanko paras tulos kuitenkin perinteisellä hiekka/vesi täytteisellä työnnettävällä jyrällä. Tai vaikka betonista kaivonrengasta pyöritellen....
 
Vanhoista maasturin renkaista olen tehnyt pötkön pinnapulteilla. Olikohan siinä 6 kpl n. 200 mm leveitä renkaita. Niitä työntelen ja joskus laiskuuksissa myös vetelen koneen perässä nurmiremonteissa.
 
Tuollainen tuli tehtyä harjateräspätkistä, painoa n. 60kg, + kivilaatikko. Vois kyllä helposti liittää avantin eteen mutta itse työnnän sitä käsin kun ei ole avantissa nurmivarustusta..
 

Liitteet

  • jyrä.JPG
    jyrä.JPG
    116,9 KB · Katselut: 4 658
Maasturisti sanoi:
Vanhoista maasturin renkaista olen tehnyt pötkön pinnapulteilla. Olikohan siinä 6 kpl n. 200 mm leveitä renkaita. Niitä työntelen ja joskus laiskuuksissa myös vetelen koneen perässä nurmiremonteissa.

Ite ajattelin vähän laittaa trukkipiikkeihin poikittaistangon ja sillä liikuttaa betonista kaivonrengasta. Mutta minulla on Avantissa vain leveät TR kumit. Tuleekohan renkaanpainumista enemmän haittaa kuin säästää hikeä?

Saakohan muuten nurmikonalun jyrättyä liian tiukkaan, eli pitäisikö kone unohtaa vallan?
 
Saakohan muuten nurmikonalun jyrättyä liian tiukkaan, eli pitäisikö kone unohtaa vallan?


Nurmikon "sisääntuloväylään" painui monttu ja ajattelin perustaa sen oikein kunnolla, jolloin laitoin vähän sepeliä alle ja multaa päälle ja jyräsin tiukkaan seurauksella että siinä kasvaa multaa edelleen parilla nurmihaituvalla.

Tavallisesti huristelen kohtuudella muutaman kerran koneella muokatun maan yli edestakaisin, sillä muuten pohja ei konetta kanna ennen kuin parin vuoden nurmen kasvatuksen jälkeen. Ja tarttis kuitenkin päästä nurmea leikkaamaankin. Eli kun säilyttää kohtuuden, niin koneella voi ja kannattaa ajaa tiivistystä perustettavalla nurmella. Tiivistysajelun jälkeen yleensä haravoin vielä kevyesti pinnan ennnen ja jälkeen siementen kylvön. ja paikasta, kelistä ja muokkaussyvyydestä riippuu jyräänkö lopuksi koneella vaiko käsipelillä.
 

Uusimmat keskustelut