Ohjaamoista valittavaa

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Kävin katsahtamassa näitä uusia ohjaamoita ja ennakkoluulot olivat tietenkin valtaisat kun työkone ympäröidään muovilla. Lähempi tarkastelu kuitenkin osoitti että hommaa oli mietitty jo ennen turvakaarien vuoramista.

Ohjaamoita on tyrkyllä kolmea sorttia, kevytohjaamo, jossa ei ole ovea, ovella ja lämmityslaitteella varustettu ohjaamo sekä eristetty ja lämmityslaitteella varustettu dxl ohjaamo. Parhaiten varusteltuun malliin toimitetaan myös ilmastointia lisävarusteena. Ainakin ruohonleikkuussa ilmastointi olisi lämpöisenä päivänä mukava varuste, tuppaa olemaan suu, silmät ja ohjaamo pölyä täynnä kun ajelee luukut auki.

Kaikissa ohjaamoissa etulasi on turvalasia ja kevytohjaamoissa sivut on pleksiä ja prameammassa versiossa lasia. Lasi/pleksi ovi lienee vanhan ohjaamon metalliovea ronkelimpi avattava silloin kun kone on linkussa. Metallioven välistä uskaltaa livahtaa, vaikka ovi ottaisikin kiinni takarenkaaseen, mutta näiden uusien lasisten kanssa fuskaaminen saattaa päättyä huonosti. Lasivakuutus lienee paikallaan :). Kaikissa ohjaamoissa on lasinpyyhin.

Uusissa ohjaamoissa on mukavia varusteita. Nyt kuskilla on paikka juomapullolle ja kalliimmassa koneessa on jenkkakone katossa, jota äänieristyksen ansiosta voi kuunnella myös ajon aikana. Äänentoistolaitteet on aiempaa peremmin suunnattu kuljettajaa kohti ja soitinta ei tarvitse erikseen huudattaa koneen kanssa kilpaa. Asiapapereille on varattu nyt kunnollinen säilytyspaikka koneen sisäkatosta. Hyvänä turvallisuuslisänä on lasivasara.

Tuulilasi ei nouse vanhaan malliin ylös. Jos tarvitsee kaivurin käyttövivuille pääsyä, se järjestyy tuulilasin alapuolella oleva ruutu pois. Ilmeisesti tähän on päädytty, jotta ohjaamolle olisi saatu enemmän tukevuutta. Vanhassa ohjaamossa etulasin avautuminen oli hyvä jos lähti liikkeelle huuruisella koneella tai hämärässä tihrusteli tarkemmin mitä oli tekemässä.

Mikäli kone on tulossa tieliikenteeseen ja sitä on tarkoitus käyttää vähänkin talvisissa tai pölyisissä olosuhteissa, kannattaa ohjaamoa ilman muuta harkita. Talvella pieni koppi lämpiää muutamassa minuutissa ja lämpöisessä sekä kuivassa kopissa on mukavampi työskennellä ja harrastaa.
 

Liitteet