• Tervetuloa AvantPlaneetan uudistetulle foorumille! Lue ja keskustele aiheesta lisää klikkaamalla tätä linkkiä.

Ohjaamon parantelua

Leppis

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
2.10.2008
2 436
91
48
Kuulin L <-> XL paketin lähteneen tehtaalta etelään päin.
Kuinka siellä on onnistuttu asennuksessa?
Tänne mahtuu lisää tarinoita.

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 018
55
73
Bobäck
Häh? Mikä XL? Vai tarkoititko LX?

Kyllä täällä etelässä kaikki on hyvin. Ainakin siis Steffelandiassa! Täällä kun aurinko paistaa ja maailma hymyilee. Uusia työlaitteita odotellessa. Pitäisi vähän saada romua pois nurkista niin että kaikki mahtuisi hyllyihin. Lisää hyllyjä kun ei saa rakentaa hallituksen mielestä. Vaan pitää tulla toimeen näillä. No talvella mä säilytän talvityövälineet yläpihalla jotta ne olis helposti saatavilla. Eli lumiaura, siipilumikauha, hiekoitin, uusi zoomi ja linko. Nättiin riviin vaan autotallin viereen niin saa helposti otettua siitä. Seuraava työlaite mitä voisin laittaa kiertoon on tuo siipilumikauha. Zoomiauran myötä se jää mulle tarpeettomaksi todennäköisesti. Yritän muutenkin vähän vähentää tuota lumenaurausta.... sohva maistuu paremmalta! :lol: :lol: :lol:
No jos nyt auraisi tämänkin talven.... Ainakin asiakkaat ovat tilanneet. Yksi uusi on tullut ja yhden vanhan jätin pois kun oli niin hankala kokonaisuus. Peruivat useimmiten ja sitten kun piti käydä niin piti silti pohjia myöten skrapata. Ilmoitin että hintaa on eri jos sillä systeemillä mennään. Ei ole kuulunut mitään sen jälkeen.

Ai niin, eihän tää nyt oikien tähän otsikkoon liittynytkään mutta voin todeta että Leppis on tullut vanhaksi. Mäkin nuorena poikana sanoin (ja varmaan kirjoitinkin) että hytit ovat amatööreille. Niin mä vaan jouduin syömään sanojani. En ikinä enään tilaisi konetta ilman hyttiä. Ja se pitää olla lämmin, ilmastoitu ja ilmajousitetulla penkillä... Eli liittyi sentään vähän aiheeseen. ;)

lajaatena

Jäsen
29.10.2009
647
16
18
Etelä-Suomi
"En ikinä enään tilaisi konetta ilman hyttiä. Ja se pitää olla lämmin, ilmastoitu ja ilmajousitetulla penkillä... Eli liittyi sentään vähän aiheeseen. ;)"
Lainattiin yllä olevaa Steffen kommenttia , pitää muuten paikkansa

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 018
55
73
Bobäck
lajaatena sanoi:
"En ikinä enään tilaisi konetta ilman hyttiä. Ja se pitää olla lämmin, ilmastoitu ja ilmajousitetulla penkillä... Eli liittyi sentään vähän aiheeseen. ;)"
Lainattiin yllä olevaa Steffen kommenttia , pitää muuten paikkansa
Tätä se vanhuus teettää.... :lol: :lol: :lol:

oke

Tunnettu jäsen
7.4.2011
411
8
18
Vantaa
Vuosihuollon yhteydessä vaihdoin 630 vm 2010:n sivuikkunan neljän kiinnikkeen
M5 ruuvi+mutteri yhdistelmän M6x30 lukkopulttiin. Nyt sivuikkunan saa irti ja kiinni
helposti ja nopeasti ilman avustajaa (ja työkaluja). Kaksi muuta kiinnikettä
toimivat sellaisenaan, koska seinä jää metallikorvakkeen ja lasin väliin.

Välimutteria ei tarvita eikä ikkunan paikka muutu ulommaksi, jos sisempään
muoviholkkiin tehdään M6 kierre. Minä porasin 6mm poralla vanhan reijän isommaksi
ennen kuin tajusin tämän. Vaihdoin kuvassa näkyvän normaalin mutterin ohueen,
jolloin korotukseksi (=lisäraoksi) tuli 3 mm.

Oke

Liitteet

Leppis

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
2.10.2008
2 436
91
48
Noinhan se on hyvä. Minä suunnittelin laittaa jenkalliset vetoniitit noihin kannakkeisiin ja kiinni samoilla muovikantamuttereilla millä moottorin suojakin on kiinni.

Oletko Oke löytänyt sopivia tiivisteitä tolppiin? Teipin lisäksi...
Liian tiivistä ei tietysti kannata tehdä ettei happi lopu.

oke

Tunnettu jäsen
7.4.2011
411
8
18
Vantaa
Olen tyytynyt teippiin ohjaamon tiivistyksessä. Jos joku löytää sopivia,
tarpeeksi paksuja, joustavia ja kiinni pysyviä tiivisteitä, kokeilen niitä
aivan varmasti. Vanhempien Avantien ohjaamoa tuskin saa liian tiiviiksi.

Aiemmin mainitun lukkopultin pituus on väärä. Oikea pituus on 25 (ei 30).
Lukkopultilla on se etu tässä paikassa, että se pystyy liikkumaan sivusuunnassa.

Oke

Timo59

Jäsen
27.11.2019
16
10
3
Onko kukaan värkännyt itse ohjaamoa 225 malliseen? Minkä paksuista tuo "akryyli" on mitä olette käyttäneet (tuulilasi, sivulasi ja takaseinä) ja mitä tiivistettä tai reunanauhaa olette laittaneet lasin reunaan. Mitähän materiaalia on originaali "pleksi" tehtaalta ostettuna. Onko ne jollakin tapaa jo valmiiksi kaarevat, vai onko ne ns suorat pleksit? Kun olette asentaneet lasin paikoilleen, niin minkä kokoisen reiän olette tehneet ja oletteko käyttäneen niissä mitään joustavia aluslevyjä. Taipuuko tuo akryyli kuinka helposti? Siis turvakaaren mukaan. Onko kukaan asentanut lämmitintä takalasin ulkopuolelle, telineeseen josta ilmaputket sisälle takaseinän kautta? Tarvitseeko lämmityksen edes kohdistua tuulilasille huurtumisen estämiseksi? Riittääkö akussa ja laturissa poveria käyttämään lämmitintä? Mistä olette ottaneet lämmittimeen polttoaineen? Nuo pleksien kiinnitys on kuusioruuvilla turvakaarissa, et kuinka paksua tuo kaari on, et saako niihin tehtyä kierrereiät, vai toimisiko kiinnitys ihan poraruuvilla?

Timotopi

Jäsen
30.5.2016
437
91
28
Jyväskylä
Moi
Koitan vastata edes joihinkin kysymyksiisi.
Itse ostin etolasta 5mm pleksiä, en tiedä mitä tehdas käyttää. Taipuu kyllä kaarien mukaan ei ongelmaa. Porasin kaariin 5mm kierteet, varmaan on muitakin kokoja mutta kun olen venemyyjä niin tulin käyttäneeksi busterin ikkuna kiinikkeitä joilla tuli hieman viimeistellymmän näköinen.? Tiivisteet valitsin ihan näön vuoksi, mutta huomasin kyllä asentaessa että suurin osa oli tarkoitettu 4mm pleksille ja aivan helvetillinen asennettava millin liian isolle pleksille... Itse ostin käytetyn webaston joka oli juuri käytetty huollossa ja on pelannut erittäin hyvin. Tämä on diesel versio jostain veneestä ja omistaja oli laittanut isomman tilalle. Jos löydät Bensa webaston niin voit haaroittaa bensalinjasta lähdön. Älä turhaan yritä tehdä liian tiivistä kopista!!!!! Itse luulin sen olevan tarpeen, mutta 2000W Wepa työntää lämpöä niin paljon että parempi on ilman vaihtua. Ei tarvitse ilman osua ikkunalle koska huurut lähtee kun ilma lämpenee. Niin ei akryyliä mihinkään vaan polykarbonaattia. Puhallus ei saa osua sinuun, muuten polttaa itsensä. Kaveri laittoi wepan IKH:n traktoriin ja puhaltaa penkin vierestä eteen päin polttaa jalkaa niin perkuleesti. Tein katon uusiksi sen takia että vesi ei tipu suoraan ikkunoihin auttaa todella paljon, etulasi varsinkin niin pitkä ettei tarvii pyyhkijää. Etulasi on siipimuttereilla jotta helppo ottaa kesällä pois, ja kaareen laitoin tiivistenauhaa ettei rämise.
Kysele pois vaan niin ei tarvii hakata päätä seinään niin paljoo kuin itse ! Toki tallissa oon viettänyt aikaa aikas paljon oluen merkeissä niin silloin parhaat ideat syntyy...

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 018
55
73
Bobäck
Minä myönnän että olen joskus kirjoittanut että hytit ovat amatööreille...Mutta vanhempana ja viisastuneena niin voin kertoa että kyllä se on pirun mukavaa istua lämpimässä hytissä kun ulkona tuiskuu lunta.... Suosittelen lämpimästi...
Ja olen iloinen että jopa uuteen 200 sarjalaisessa saa melko asiallinen hytti tänä päivänä.

Leppis

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
2.10.2008
2 436
91
48
Täältähän löytyy jo kokemuksia mitä aineita kannattaa hommata :)

Jyrki pokela

Jäsen
18.11.2019
58
33
18
Alavieska
Heh koska olet niin kova rakentamaan.... Odotamme innolla kuinka hienon hytin tämmöiseen saakaan:p
Ei mitään paineita...
Kannattaa kysyä tehtaalta toi kääntäjä siihen lingon lippaan on hyvä!!
Jos nyt edes sais pysymään lumen ja tuulen poissa naamalta:rolleyes: joten ei siitä hieno kyllä tule.
Juu täytyy soitella tehtaalle.

Leppis

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
2.10.2008
2 436
91
48
Vastalumipuhallin, onhan niitä vastamelukuulokkeitakin :)

• Tykkää
Reactions: Jyrki pokela