Ohjaamon parantelua | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
Moi
Tuollai se nyt on leikattu, etureunaa kylläkin lyhensin vielä.
Harmeilta ei säästytty vaan halkesi itsestään kun oli ruuveja kiristelty, perkule... :evil:
En tee toista enään, kuitenkin satasen levy.
Hankkimani saranat ei taida käydä kun sarana osa tulee liian pitkälle. Täytyy sovitella vielä.
 

Liitteet

  • 2017111621460000.jpg
    2017111621460000.jpg
    136,4 KB · Katselut: 1 055
  • 2017111621460100.jpg
    2017111621460100.jpg
    102,3 KB · Katselut: 1 049
  • 2017111621460101.jpg
    2017111621460101.jpg
    98,5 KB · Katselut: 1 085
Moi
Tuo webasto meni aika kivuttomasti paikalleen. Lämmintä puhaltaa kyllä kovasti ei kärsi kättä pitää...
Etulasin kiinitin tekemällä kierteet kaareen.
Aika hitaasti etenee, täytyy lisätä tahtia että kerkee auraus hommiinkin tarvittaessa.
T.Timo
 

Liitteet

  • 2017112721303900.jpg
    2017112721303900.jpg
    131,8 KB · Katselut: 1 015
  • 2017112721303901.jpg
    2017112721303901.jpg
    136,6 KB · Katselut: 996
  • 2017112721303902.jpg
    2017112721303902.jpg
    110,8 KB · Katselut: 998
  • 2017112721304000.jpg
    2017112721304000.jpg
    111,4 KB · Katselut: 1 007
Siitä lipasta sitten lähti kunnon pala lohkeamaan!?
Onko se levy polykarbonaattia? "Arla" taitaa tehdä maitotuotteita paremmin :)
IKH myy jotain naarmuuntumatonta konepleksejä.
 
Öhöm tuo kulma on se jota itse leikkasin jotta kahva ja letkut ei ota kiinni.
Toinen kulma on halki joka ei näy kuvassa, kun on niin likainen.
No niin nyt sitten tuli kiire, pitää perjantaina viedä tontille tuo härveli.
T.Timo
 
Hei
Eipä ole edennyt tämä projekti. Lauantaina tuli vilu auratessa kaverin mökki tietä,(6h ja eka kerran jäin kiinni bmw:llä,piti vain pihasta työntää lumet ,mutta 2km tie piti kuoria jotta pääsi liikkumaan.) Joten päätin jatkaa ovi hommia. .
Kierretangosta tein säädettäviä tappeja 10 kpl ovi pleksin kiinnittämiseen oven runkoon.
Välillä piti irroittaa ovi saranoiltaan, ja nappas kiinni kattopleksiin, ja halkihan se meni.
Elikkäs joudun vaihtamaan katon vielä kerran :oops:
Jyväskylätä ei vaan saa tummennettua polykarbonaattia mistään! Jouduin ottamaan kirkkaana.
Akryylillä ei tehnyt yhtikäs mitään, jokaisesta ruuvin reijästä lähti halkeamaan johonkin suuntaan.
Mistä saisi toimivan kahvan tuohon oveen? IKH:lla on kahvoja mutta niitä on miljoona erillaista eikä myyjä jaksanut kovin montaa selata... Onko joku traktori malli jossa hyvä? olis helpompi tilata kun tietäisi mallin.
T.Timo
 

Liitteet

  • 2018010218083100.jpg
    2018010218083100.jpg
    92,1 KB · Katselut: 1 306
  • 2018010218083101.jpg
    2018010218083101.jpg
    118 KB · Katselut: 1 304
Kahvoihin en ota kantaa, mutta itse tein katon IKH:n levystä POLY 505, on kommentilla sävytetty, mutta on savunvärinen. Vahvuus 5mm, alkuperäinen 6 mm.
Toistaiseksi kestänyt ehjänä.
 
Vihdoin lämppäri valmis.... :lol:
Kahva hukassa edelleen...?
Onko alkuperäisessä ovessa se kiinnipitävä kieleke mallia tappi vai kuin koti ovessa??
 

Liitteet

  • 2018010421522000.jpg
    2018010421522000.jpg
    119,2 KB · Katselut: 1 258
  • 2018010421522100.jpg
    2018010421522100.jpg
    123,9 KB · Katselut: 1 263
  • 2018010421522101.jpg
    2018010421522101.jpg
    160,3 KB · Katselut: 1 265
  • 2018010421522102.jpg
    2018010421522102.jpg
    135,5 KB · Katselut: 1 263
Kiitos Steffe, pitäis varmaan kysäsätä tehtaalta hintaa...
Nyt on ohjaamo valmis sekä lämppäri. :lol:
Pikku ikkunakin tuli tehtyä alas, ja taas joutui soveltamaan kun ei oikein kuvia löytynyt.
Etu ikkuna on siipi muttereilla kiinni kun muutakaan en keksinyt.
Kokeilin eilen konetta, ja lämppäri on tehokas ainakin nolla keleillä kuuma tuli!!
Pitää vaan muistaa ajaa ovi kiinni!! Meinas lähteä jo irti...
Kuminauhalla ratti akselin ympäri mennään niin pitkään kun kahva löytyy.
T.Timo
 

Liitteet

  • 2018010717003200.jpg
    2018010717003200.jpg
    172,3 KB · Katselut: 1 189
  • 2018010717003201.jpg
    2018010717003201.jpg
    121,9 KB · Katselut: 1 189
  • 2018010717003202.jpg
    2018010717003202.jpg
    108,9 KB · Katselut: 1 194
  • 2018010717003203.jpg
    2018010717003203.jpg
    153,8 KB · Katselut: 1 210
  • 2018010717003204.jpg
    2018010717003204.jpg
    123,6 KB · Katselut: 1 209
Vanha jäärä joka on joskus sanonut hakevansa ohjaamon seinät pois autotallin vintiltä ja asentavansa ne paikoilleen "sitten kun lunta tulee tarpeeksi" :mrgreen:
Taisin vähän luvata jo viime syksyksikin! Viestiketjun eka.

Kai vanhoja luita rupesi kolottamaan näin syksyllä. Nyt on koneessa kaikki sivut tuulelta suojattu ja ovitolpassa puhaltelee lämmitin.
L-hytin kolme sivua mulla tosiaankin oli jo olemassa valmiina. Ei tarvinnut muuta kun marssia tehtaalle varaosiin, tilata ovipieli missä lämmitin ja tietysti se ovi. Tarvi siihen lisäksi kopallinen pikku hiluja!

Jotta asennustilaa järjestyisi tarpeeksi tarvitsi irrottaa kaikki katteet metrin korkeuteen . Jäähdytin vesineen pois ja pohjapanssarin luukku samalla puhdistusta varten. Kuvassa näkyy jo pujotetut siniset lämmitysletkut. Lämmitysvesien lähtö vesipumpusta ja paluu jäähdyttimen alavesiletkun väliin uudella liitosputkella.

Kuvassa on uusi ovitolppa lämmityslaitteineen. Puhaltimen johtosarja löytyi sykkyrältä oikeanpuoleisen katteen alta. Hyvä niin, ei joutunut sitä tekemään erikseen.
Ovitolppa on tehty teräslevystä, kestää potkia polvellaan kulkiessa ohjaamoon ja paiskoessa ovea kiinni. Lukon vastapeluri on kiinni juuri tuossa kulmalla.
Musta ohut kaapeli on lämmönsäätövaijeri. Kuvassa tuo on vielä kiinnittämättä paikoilleen.

Vanhasta ohjauspaneelista ei sitten löytynyt kolmea riviä kytkimien aihioita. Joutui paneelin vaihtamaan uuteen, jotta puhaltimen ohjauskytkimen sai kiinnitettyä. Kuvassa näkyy vanha nurin päin.

Ovitolpan muovisesta yläosasta sai leikata hieman pois etupuolen ”lipasta” ja puomin puoleisesta reunasta. Näin sai paremmin sovitettua ovilinjan suoremmaksi.
Kuvassa näkyvä lämmönsäätövipu ohjaa vaijerivälityksellä lämmön vesihanaa.
Alempana kuvassa jalkatilaan puhaltava suulake ja säätöritilä millä voi valita kuinka paljon lämmitin kierrättää ohjaamosta ilmaa.

Oven lukko ei meinannut aluksi pysyä kunnolla kiinni. Lukon painonapin päähän oli jäänyt liian pitkä pultti, joka aiheutti oven aukeamisen pienestä töyssystä. Kuvassa pultti oikein tarpeeksi syvällä aukossa.

Aikamoinen ”sykkyrä” tuo oven sisäkehä. Kuvakin epäselvä.
Vielä olisi lattian maalausta, lattiamaton asennusta, äänieristystä yritän parannella ja ilmeisesti lasien / pleksien saumoja saa tiivistellä mahdollisien vesivuotojen takia.

Helpoin tapa olisi ollut vaihtaa kone 640 DLX-hyttiseen. :)

ISO KIITOS tehtaan varaosaosastolle keräilyistä.
ISO KIITOS tehtaan huollolle ohjeistuksesta henkisestä tuesta ja muustakin avusta.

Asenne ratkaisee aina!
 

Liitteet

  • Katteeton.jpg
    Katteeton.jpg
    169,7 KB · Katselut: 801
  • Lämmitin.jpg
    Lämmitin.jpg
    143,8 KB · Katselut: 786
  • Ohjauspaneeli.jpg
    Ohjauspaneeli.jpg
    106,6 KB · Katselut: 801
  • ovitolppa2.jpg
    ovitolppa2.jpg
    155,2 KB · Katselut: 794
  • lukkomekanismi.jpg
    lukkomekanismi.jpg
    85,9 KB · Katselut: 781
  • ovi.jpg
    ovi.jpg
    164 KB · Katselut: 814
Leppis sanoi:
ISO KIITOS tehtaan varaosaosastolle keräilyistä.
ISO KIITOS tehtaan huollolle ohjeistuksesta henkisestä tuesta ja muustakin avusta.

Asenne ratkaisee aina!

Onneksi tuota löytyy sieltä!

Mutta nostan kyllä hattua sulle Leppis. Tuo projekti on ollut iso!
 
Kiitos :mrgreen:

Joo, esim astinlautoja ei heti löytynyt maalattuna. Yhden yön ihme, aamulla oli jo valmiita :)
 
Kuulin L <-> XL paketin lähteneen tehtaalta etelään päin.
Kuinka siellä on onnistuttu asennuksessa?
Tänne mahtuu lisää tarinoita.
 
Häh? Mikä XL? Vai tarkoititko LX?

Kyllä täällä etelässä kaikki on hyvin. Ainakin siis Steffelandiassa! Täällä kun aurinko paistaa ja maailma hymyilee. Uusia työlaitteita odotellessa. Pitäisi vähän saada romua pois nurkista niin että kaikki mahtuisi hyllyihin. Lisää hyllyjä kun ei saa rakentaa hallituksen mielestä. Vaan pitää tulla toimeen näillä. No talvella mä säilytän talvityövälineet yläpihalla jotta ne olis helposti saatavilla. Eli lumiaura, siipilumikauha, hiekoitin, uusi zoomi ja linko. Nättiin riviin vaan autotallin viereen niin saa helposti otettua siitä. Seuraava työlaite mitä voisin laittaa kiertoon on tuo siipilumikauha. Zoomiauran myötä se jää mulle tarpeettomaksi todennäköisesti. Yritän muutenkin vähän vähentää tuota lumenaurausta.... sohva maistuu paremmalta! :lol: :lol: :lol:
No jos nyt auraisi tämänkin talven.... Ainakin asiakkaat ovat tilanneet. Yksi uusi on tullut ja yhden vanhan jätin pois kun oli niin hankala kokonaisuus. Peruivat useimmiten ja sitten kun piti käydä niin piti silti pohjia myöten skrapata. Ilmoitin että hintaa on eri jos sillä systeemillä mennään. Ei ole kuulunut mitään sen jälkeen.

Ai niin, eihän tää nyt oikien tähän otsikkoon liittynytkään mutta voin todeta että Leppis on tullut vanhaksi. Mäkin nuorena poikana sanoin (ja varmaan kirjoitinkin) että hytit ovat amatööreille. Niin mä vaan jouduin syömään sanojani. En ikinä enään tilaisi konetta ilman hyttiä. Ja se pitää olla lämmin, ilmastoitu ja ilmajousitetulla penkillä... Eli liittyi sentään vähän aiheeseen. ;)
 
"En ikinä enään tilaisi konetta ilman hyttiä. Ja se pitää olla lämmin, ilmastoitu ja ilmajousitetulla penkillä... Eli liittyi sentään vähän aiheeseen. ;)"
Lainattiin yllä olevaa Steffen kommenttia , pitää muuten paikkansa
 
lajaatena sanoi:
"En ikinä enään tilaisi konetta ilman hyttiä. Ja se pitää olla lämmin, ilmastoitu ja ilmajousitetulla penkillä... Eli liittyi sentään vähän aiheeseen. ;)"
Lainattiin yllä olevaa Steffen kommenttia , pitää muuten paikkansa

Tätä se vanhuus teettää.... :lol: :lol: :lol:
 
Vuosihuollon yhteydessä vaihdoin 630 vm 2010:n sivuikkunan neljän kiinnikkeen
M5 ruuvi+mutteri yhdistelmän M6x30 lukkopulttiin. Nyt sivuikkunan saa irti ja kiinni
helposti ja nopeasti ilman avustajaa (ja työkaluja). Kaksi muuta kiinnikettä
toimivat sellaisenaan, koska seinä jää metallikorvakkeen ja lasin väliin.

Välimutteria ei tarvita eikä ikkunan paikka muutu ulommaksi, jos sisempään
muoviholkkiin tehdään M6 kierre. Minä porasin 6mm poralla vanhan reijän isommaksi
ennen kuin tajusin tämän. Vaihdoin kuvassa näkyvän normaalin mutterin ohueen,
jolloin korotukseksi (=lisäraoksi) tuli 3 mm.


Oke
 

Liitteet

  • Kiinnike_25.jpg
    Kiinnike_25.jpg
    71,2 KB · Katselut: 1 172
Noinhan se on hyvä. Minä suunnittelin laittaa jenkalliset vetoniitit noihin kannakkeisiin ja kiinni samoilla muovikantamuttereilla millä moottorin suojakin on kiinni.

Oletko Oke löytänyt sopivia tiivisteitä tolppiin? Teipin lisäksi...
Liian tiivistä ei tietysti kannata tehdä ettei happi lopu.
 
Olen tyytynyt teippiin ohjaamon tiivistyksessä. Jos joku löytää sopivia,
tarpeeksi paksuja, joustavia ja kiinni pysyviä tiivisteitä, kokeilen niitä
aivan varmasti. Vanhempien Avantien ohjaamoa tuskin saa liian tiiviiksi.

Aiemmin mainitun lukkopultin pituus on väärä. Oikea pituus on 25 (ei 30).
Lukkopultilla on se etu tässä paikassa, että se pystyy liikkumaan sivusuunnassa.


Oke
 
Onko kukaan värkännyt itse ohjaamoa 225 malliseen? Minkä paksuista tuo "akryyli" on mitä olette käyttäneet (tuulilasi, sivulasi ja takaseinä) ja mitä tiivistettä tai reunanauhaa olette laittaneet lasin reunaan. Mitähän materiaalia on originaali "pleksi" tehtaalta ostettuna. Onko ne jollakin tapaa jo valmiiksi kaarevat, vai onko ne ns suorat pleksit? Kun olette asentaneet lasin paikoilleen, niin minkä kokoisen reiän olette tehneet ja oletteko käyttäneen niissä mitään joustavia aluslevyjä. Taipuuko tuo akryyli kuinka helposti? Siis turvakaaren mukaan. Onko kukaan asentanut lämmitintä takalasin ulkopuolelle, telineeseen josta ilmaputket sisälle takaseinän kautta? Tarvitseeko lämmityksen edes kohdistua tuulilasille huurtumisen estämiseksi? Riittääkö akussa ja laturissa poveria käyttämään lämmitintä? Mistä olette ottaneet lämmittimeen polttoaineen? Nuo pleksien kiinnitys on kuusioruuvilla turvakaarissa, et kuinka paksua tuo kaari on, et saako niihin tehtyä kierrereiät, vai toimisiko kiinnitys ihan poraruuvilla?
 
Moi
Koitan vastata edes joihinkin kysymyksiisi.
Itse ostin etolasta 5mm pleksiä, en tiedä mitä tehdas käyttää. Taipuu kyllä kaarien mukaan ei ongelmaa. Porasin kaariin 5mm kierteet, varmaan on muitakin kokoja mutta kun olen venemyyjä niin tulin käyttäneeksi busterin ikkuna kiinikkeitä joilla tuli hieman viimeistellymmän näköinen.? Tiivisteet valitsin ihan näön vuoksi, mutta huomasin kyllä asentaessa että suurin osa oli tarkoitettu 4mm pleksille ja aivan helvetillinen asennettava millin liian isolle pleksille... Itse ostin käytetyn webaston joka oli juuri käytetty huollossa ja on pelannut erittäin hyvin. Tämä on diesel versio jostain veneestä ja omistaja oli laittanut isomman tilalle. Jos löydät Bensa webaston niin voit haaroittaa bensalinjasta lähdön. Älä turhaan yritä tehdä liian tiivistä kopista!!!!! Itse luulin sen olevan tarpeen, mutta 2000W Wepa työntää lämpöä niin paljon että parempi on ilman vaihtua. Ei tarvitse ilman osua ikkunalle koska huurut lähtee kun ilma lämpenee. Niin ei akryyliä mihinkään vaan polykarbonaattia. Puhallus ei saa osua sinuun, muuten polttaa itsensä. Kaveri laittoi wepan IKH:n traktoriin ja puhaltaa penkin vierestä eteen päin polttaa jalkaa niin perkuleesti. Tein katon uusiksi sen takia että vesi ei tipu suoraan ikkunoihin auttaa todella paljon, etulasi varsinkin niin pitkä ettei tarvii pyyhkijää. Etulasi on siipimuttereilla jotta helppo ottaa kesällä pois, ja kaareen laitoin tiivistenauhaa ettei rämise.
Kysele pois vaan niin ei tarvii hakata päätä seinään niin paljoo kuin itse ! Toki tallissa oon viettänyt aikaa aikas paljon oluen merkeissä niin silloin parhaat ideat syntyy...
 
Minä myönnän että olen joskus kirjoittanut että hytit ovat amatööreille...Mutta vanhempana ja viisastuneena niin voin kertoa että kyllä se on pirun mukavaa istua lämpimässä hytissä kun ulkona tuiskuu lunta.... Suosittelen lämpimästi...
Ja olen iloinen että jopa uuteen 200 sarjalaisessa saa melko asiallinen hytti tänä päivänä.
 
Täältähän löytyy jo kokemuksia mitä aineita kannattaa hommata :)
 

Uusimmat keskustelut