Oman koneen vuokraus omalle firmalle | AvantClub - Keskustelupalsta

Isokuti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
17.11.2022
33
26
18
Vihti
Onko jollain palstalaisista vastaavaa tilannetta joka on itselle tulossa.

Avant omissa nimissä ja jos laitan putiikkia pystyyn jossa Avant työt sivuhomma niin vuokrasin konetta itseltä firmalle.

Ei kannata myydä firmalle kun sen työt vähäisiä ja omia töitä suurin osa.

Kiitos jo etukäteen.
 
Vähän sivusta haettuna, mutta käsittääkseni pitäisi yhä olla pätevä - ajantasainen kirjanpitäjä/tilintarkastaja osaa vastata paremmin ja tietysti verotoimistosta voi kysyä (salanimellä). Verotuskysymykset ovatkin sitten mielenkiintoisia henkilökohtaisella puolella ja alvit tulee tutkia mennen tullen.
Yrittäjä voi kuitenkin myös vuokrata asunnossa sijaitsevan erillisen työtilan yhtiölleen. Tällöin yrittäjälle syntyy henkilökohtaisessa verotuksessa verotettavaa vuokratuloa ja osakeyhtiölle vähennyskelpoista menoa. Yrittäjä voi vähentää vuokratulosta työtilan pinta-alaa vastaavan osuuden asunnon kuluista.
Vuokrasopimus tehdään normaaliin tapaan, ja vuokran tulee olla todellista markkinahintaa vastaava.
 
Vähän sivusta haettuna, mutta käsittääkseni pitäisi yhä olla pätevä - ajantasainen kirjanpitäjä/tilintarkastaja osaa vastata paremmin ja tietysti verotoimistosta voi kysyä (salanimellä). Verotuskysymykset ovatkin sitten mielenkiintoisia henkilökohtaisella puolella ja alvit tulee tutkia mennen tullen.
Yrittäjä voi kuitenkin myös vuokrata asunnossa sijaitsevan erillisen työtilan yhtiölleen. Tällöin yrittäjälle syntyy henkilökohtaisessa verotuksessa verotettavaa vuokratuloa ja osakeyhtiölle vähennyskelpoista menoa. Yrittäjä voi vähentää vuokratulosta työtilan pinta-alaa vastaavan osuuden asunnon kuluista.
Vuokrasopimus tehdään normaaliin tapaan, ja vuokran tulee olla todellista markkinahintaa vastaava.
Joo ton tiedän. Minulle tulee pääomatuloja. Ja käyty kirjanpitäjän kanssa pelisäännöt. Tarkoitus vaan vaihtaa ajatuksia miten on toiminut ja mikä ajoi kollegan vastaavaan tilanteeseen jne...
 
Ja varmaan OY pitää perustaa. Toiminimellä kun omat ja firman rahat on joka tapauksessa samoja.
Samoja joo, mutta jotenkin tuntuu, että toiminimen eurot on pakko olla arvoltaan huomattavasti pienempiä kuin päätyöstä saamani, koska joudun jatkuvasti rahoittamaan toiminimeä palkkatuloistani.;)
Saattaa tietty johtua siitäkin, että toi mudassa möyryäminen ei enään kiinnosta ja se jatkuva "kitinä" tuntiveloituksesta ei hivele korvia.
Nyt on tosin helpottanut, kun kone maksettuna ja 2017 mallisessa 640:ssä ei ole edes 300h vielä mittarissa. Olin jo aikeissa ostaa itselle, mutta ne valtion loputtomaan kassaan menevät Alv:t kirvelee ja siksi olkoon toi toiminimi vielä voimissaan ainakin jonkin aikaa.
 
  • Rakastan
Reaktiot: Timotopi
Mun käsityksellä:
Yleisemmässä kalustossa, kuten mönkijät tai traktorit, toiminimitapauksissa voi tehdä vähennyksiä ajopäiväkirjan mukaan. Tämä niissä tilanteissa, jos kaluston käyttö on pääasiassa yksityiskäyttöä ja firma ei omista.

Monissa rajatapauksissa esim mönkijöitä ei hyväksytä suoraan firmalle, kun verottaja oletuksena olettaa käytön olevan hupia. Perusteluilla kuitenkin noin saatu. Esim puolen hehtaarin metsäomistus ei riitä mönkijän laittamiseen metsähankinnoiksi.

Avantin kilometri/kulukorvauksen määrittely voi ollakkin huomattavasti mielenkiintoisempaa.

Sitten mutuilua:
OY tapauksessa kuitenkin yritys ei oo verrannollinen henkilöön kuten tmi. Tällöin luulisin että voit vuokrata kalustoa yritykselle ja se on sitten pääomatuloa yksityispuolella. Tuossa kuitenkin oltava tarkkana monilta osin.

Kun sulla on käytössä kirjanpitäjä niin kyselisin sieltä.
 
"OY tapauksessa kuitenkin yritys ei oo verrannollinen henkilöön kuten tmi. Tällöin luulisin että voit vuokrata kalustoa yritykselle ja se on sitten pääomatuloa yksityispuolella. Tuossa kuitenkin oltava tarkkana monilta osin"

Tarkotus ei ole hämmentää tilannetta mutta miksi tarkkana moniltaosin?
Yksityishenkilö vuokraa oy:lle ja ottaa vuokran,ilmoittaa pääomatulot ja oy vähentää vuokrahinnan omassa verotuksessa.
Vastaavaan törmäsin kun kyselin voinko vuokrata omistuksessani olevaa omaisuutta toiminimiyritykselleni,en voi. Olis pitäny olla oy.
Toiminimiyritykseni voi vuokrata taas minulle itselleni,tietenkin normi hintaan ja velvoitteet pitää hoitaa.
 
Tuli tämän päiväisestä kokemuksesta mieleen, et jos on omia koneita jotka ei ole firman ja myyt vaikka työlaitteita kuten minä ja ostelet sitten firmalle uusia tai toisia laitteita. Niin tehkää kauppakirja aina, koska näköjään vanhat ilmoitukset myynnistä esim torissa ei ole enää saatavissa. Koitin maksaa lainaa pois pankista vähän reilummin joka on onnistunut aiemmin niin tulikin kysymys mistä rahat peräisin? Sanoin että kaivurista jonka ostin keväällä ja nyt möin. Sitä selvitteli jonkin aikaa siitä mulla on kyllä kirjanpidossa kuitit molempiin suuntiin. Sitten tulikin kysymys mistä rahat käteis talletuksiin pitkin vuotta, johon minä että myyn koko ajan torissa irtaimistoa sekä avantin omia laitteita kun on firma ja ostan sitten firman nimiin seuraavia laitteita. Ei riittänyt tämä vaan nyt on kirjallisesti käytävä kaupat läpi ennen kuin suostuvat lyhentämään lainaa?? Hitto mikä homma kun ei muista mitä kaikkee oon myyny. Eli älkää viekö pankkiin rahaa eivät halua näköjään....
 
"OY tapauksessa kuitenkin yritys ei oo verrannollinen henkilöön kuten tmi. Tällöin luulisin että voit vuokrata kalustoa yritykselle ja se on sitten pääomatuloa yksityispuolella. Tuossa kuitenkin oltava tarkkana monilta osin"

Tarkotus ei ole hämmentää tilannetta mutta miksi tarkkana moniltaosin?
Yksityishenkilö vuokraa oy:lle ja ottaa vuokran,ilmoittaa pääomatulot ja oy vähentää vuokrahinnan omassa verotuksessa.
Vastaavaan törmäsin kun kyselin voinko vuokrata omistuksessani olevaa omaisuutta toiminimiyritykselleni,en voi. Olis pitäny olla oy.
Toiminimiyritykseni voi vuokrata taas minulle itselleni,tietenkin normi hintaan ja velvoitteet pitää hoitaa.

No juu, oot oikeessa, viimesen lauseen oisin voinu jättää kirjottamatta.

Eipä tuossa mahdottoman ihmeitä oy muodossa, menee kuten mainitsit.
 
  • Tykkään
Reaktiot: 640
Tuli tämän päiväisestä kokemuksesta mieleen, et jos on omia koneita jotka ei ole firman ja myyt vaikka työlaitteita kuten minä ja ostelet sitten firmalle uusia tai toisia laitteita. Niin tehkää kauppakirja aina, koska näköjään vanhat ilmoitukset myynnistä esim torissa ei ole enää saatavissa. Koitin maksaa lainaa pois pankista vähän reilummin joka on onnistunut aiemmin niin tulikin kysymys mistä rahat peräisin? Sanoin että kaivurista jonka ostin keväällä ja nyt möin. Sitä selvitteli jonkin aikaa siitä mulla on kyllä kirjanpidossa kuitit molempiin suuntiin. Sitten tulikin kysymys mistä rahat käteis talletuksiin pitkin vuotta, johon minä että myyn koko ajan torissa irtaimistoa sekä avantin omia laitteita kun on firma ja ostan sitten firman nimiin seuraavia laitteita. Ei riittänyt tämä vaan nyt on kirjallisesti käytävä kaupat läpi ennen kuin suostuvat lyhentämään lainaa?? Hitto mikä homma kun ei muista mitä kaikkee oon myyny. Eli älkää viekö pankkiin rahaa eivät halua näköjään....
Tästä viisastuneena myy jatkossa kaikki tappiolla ;)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Timotopi

Uusimmat keskustelut