Omatekoinen lumilinko 216:een | AvantClub - Keskustelupalsta

poropeukaloinen

Jäsen
Keskustelun aloittaja
23.1.2012
8
0
1
Terve

Minulla on ollut Avant 216 muutamia vuosia ja tunteja koneeseen on kertynyt reilut 250.

Viimetalvena iski kipinä lumilingosta. No se ei sitten ollutkaan ihan suoraviivainen juttu, vaan hanke lähti ihan käsistä.
Kun kävi selväksi, että Avantin oma linko ja 216 ei ole ihan paras yhdistelmä, päädyin ratkaisuun tehdä lingon itse. Ratkaisu ei ole ihan tavanomainen, mutta nyt jo viikon käyttökokemuksella erittäin toimiva ja tehokas.
Linko on rakennettu Kovan 110 cm leveän yksivaiheisen lingon ympärille. Voimalähteeksi asensin 21 hv B&S, jotta ei loppuisi voima kesken ja voin taata että vielä ei ole tullut vastaan lumipenkkaa, johon tuo teho ei olisi riittänyt.
Alkuperäisessä Kovan lingossa ei ollut torven suunnan säätötoimintoja, joten toteutin ne kahdella tuulilasinpyyhkijän moottorilla.

Ao linkistä voi seurata lingon syntyvaiheita.

Laitan myöhemmin lisää videomateriaalia koekäytöstä yms.

http://www.youtube.com/watch?v=2-akIt88fkg
 
poropeukaloinen sanoi:
No se ei sitten ollutkaan ihan suoraviivainen juttu, vaan hanke lähti ihan käsistä.
No on sulla ollut viitseliäisyyttä rakenteluun. Täytyy sanoa, että hieno peli.
Moottori on tuossa edessä, kuinkahan mahtaa pakokaasut tulla omaan nenään?
Tietysti voihan pakoputken kääntää vielä samaan torveen lumien kanssa, niin lumet vie mennessään!

Ihan, kuin olisi kuvissa vilahtanut "pyhimys".
 
Terve

Kustannuksia en ole uskaltanut laskea, mutta jos nyt rohkenisi arvioimaan

-lingon runko 400€
-moottori 600€
-kulmavaihde 100€
-hihnapyörät 100€
-lukuisat kiilahihnat (koepituudet ja katkenneet) 80€
-kääntömoottorit (ovat muuten udet Daihatsun varaosat) 80€
-releet / diodit / katkaisimet / johdot / starttirele / sulakerasia / ledvalo 250€
-peltiä / kulmarautaa / lattarautaa yms 80€
-kiinnikkeet, pultit, mutterit... (pääosin rosteria) 50€
-muut tilbehöörit n 400€
+työt

Olisko jotain tällaista - oho - tulihan sille hintaa. Toisaalta näyttävät myyvän vähän samannäköisiä vekottimia mönkijöiden keulaan roikkumaan neljällä tonnilla ja ylikin, mutta tehoja niissä ei ole kuin alle 10hp.

Ei ole olllut pakokaasuista haittaa. Suuntasin putket (tuplaputket "pyhimystyylisesti" :) ) nätisti sivulle alaviistoon.
On muuten koko pakosarja / vaimennin(4-kammioinen) tehty suorasta pellistä. Valmistaputkea/kulmia on käytetty vain loppupäässä ja haitaripunosliitos vaimentimen ja pakosarjan väissä varmuuden vuoksi. Vaimentimen HOT- lämpösuoja on kotoisin romikselta.
Vähän jännitti miten vaimennus toimii, mutta hyvinhän se. Vaimea tiukka metallinen soundi.
 
Terve

Kustannuksia en ole uskaltanut laskea, mutta jos nyt rohkenisi arvioimaan

-lingon runko 400€
-moottori 600€
-kulmavaihde 100€
-hihnapyörät 100€
-lukuisat kiilahihnat (koepituudet ja katkenneet) 80€
-kääntömoottorit (ovat muuten udet Daihatsun varaosat) 80€
-releet / diodit / katkaisimet / johdot / starttirele / sulakerasia / ledvalo 250€
-peltiä / kulmarautaa / lattarautaa yms 80€
-kiinnikkeet, pultit, mutterit... (pääosin rosteria) 50€
-muut tilbehöörit n 400€
+työt

Olisko jotain tällaista - oho - tulihan sille hintaa. Toisaalta näyttävät myyvän vähän samannäköisiä vekottimia mönkijöiden keulaan roikkumaan neljällä tonnilla ja ylikin, mutta tehoja niissä ei ole kuin alle 10hp.

Ei ole olllut pakokaasuista haittaa. Suuntasin putket (tuplaputket "pyhimystyylisesti" :) ) nätisti sivulle alaviistoon.
On muuten koko pakosarja / vaimennin(4-kammioinen) tehty suorasta pellistä. Valmistaputkea/kulmia on käytetty vain loppupäässä ja haitaripunosliitos vaimentimen ja pakosarjan väissä varmuuden vuoksi. Vaimentimen HOT- lämpösuoja on kotoisin romikselta.
Vähän jännitti miten vaimennus toimii, mutta hyvinhän se. Vaimea tiukka metallinen soundi.
 
poropeukaloinen sanoi:
Terve

Kustannuksia en ole uskaltanut laskea, mutta jos nyt rohkenisi arvioimaan

-lingon runko 400€
-moottori 600€
-kulmavaihde 100€
-hihnapyörät 100€
-lukuisat kiilahihnat (koepituudet ja katkenneet) 80€
-kääntömoottorit (ovat muuten udet Daihatsun varaosat) 80€
-releet / diodit / katkaisimet / johdot / starttirele / sulakerasia / ledvalo 250€
-peltiä / kulmarautaa / lattarautaa yms 80€
-kiinnikkeet, pultit, mutterit... (pääosin rosteria) 50€
-muut tilbehöörit n 400€
+työt

Olisko jotain tällaista - oho - tulihan sille hintaa. Toisaalta näyttävät myyvän vähän samannäköisiä vekottimia mönkijöiden keulaan roikkumaan neljällä tonnilla ja ylikin, mutta tehoja niissä ei ole kuin alle 10hp.

Ei ole olllut pakokaasuista haittaa. Suuntasin putket (tuplaputket "pyhimystyylisesti" :) ) nätisti sivulle alaviistoon.
On muuten koko pakosarja / vaimennin(4-kammioinen) tehty suorasta pellistä. Valmistaputkea/kulmia on käytetty vain loppupäässä ja haitaripunosliitos vaimentimen ja pakosarjan väissä varmuuden vuoksi. Vaimentimen HOT- lämpösuoja on kotoisin romikselta.
Vähän jännitti miten vaimennus toimii, mutta hyvinhän se. Vaimea tiukka metallinen soundi.

Moi,
Komea on linko ja varmaan muutama ilta laatuaikaa on saanut viettää rakennellessa. :D
Tuo kulmavaihde kiinnostaa. Mistä ostit ?
 
Muulla on vaikeuksia lopettaa tämä kumarteleminen sinne linkojumalan suuntaan ;)

Mä haluan samanlaisen. Ja milloinka nähdään demokäyttöä lumen kanssa??
 
Terve

Kulmavaihde löytyi, kuten Kovan linkokin löytyi Nettikoneesta.

Alla vielä muutama kuva tekovaiheesta ja omintakeisista ratkaisuista.

Tavoite oli, että linko on helposti/nopeasti irroitettavissa Avantista.
Johdot jotka täytyy irroittaa ovat kaasuvaijeri, vaihdevaijeri ja sähkötöpseli kaikki on toteutettu pikaliittimillä.
Kuvassa kytkin/vaihdevaijerin pikakiinnityshahlo ja "lukitustappi".
Ohjaamon puolelle on sijoitettu "ferrari"tyyppinen :) kulissivaihde, mistä kytketään lingon pyörintä päälle.
 

Liitteet

  • XtremeXVaimennin.jpg
    XtremeXVaimennin.jpg
    107,3 KB · Katselut: 2 348
  • XtremeXlukko.jpg
    XtremeXlukko.jpg
    83,2 KB · Katselut: 2 247
  • XtremeXPikakiinnitys.jpg
    XtremeXPikakiinnitys.jpg
    202,1 KB · Katselut: 2 248
  • XtremeXKulissivaihde.jpg
    XtremeXKulissivaihde.jpg
    212,7 KB · Katselut: 2 283
Terve

Ennen odotettua testiajoa, tekniikkaa hiotaan vielä tallissa kohdalleen

http://www.youtube.com/watch?v=vzyHLtkNPQ4
 
Lingon testiajo

Se toimii :roll:

Video on lyhyenlainen, mutta "spielberg" on luvannut materiaalia lisää myöhemmin


http://youtu.be/SRiQXr1LeJg
 
Terve

Nyt on päästy sitten pihalle tositoimiin.
Lisäsin vielä lingon etureunaan korotuksen korkeampia lumipenkkoja varten.

Nyt sitten pääsee suunnittelemaan lisävarusteita kesää varten. Jos satuitte aiemmista videoista huomaamaan, itse linko-osa on moottoriosasta helposti irroitettavissa. Linko on vain kahdella pitkällä 25mm tapilla kiinni moottorirungossa. Lingon tilalle voisi sijoittaa vaikka sen generaattorin tai vesipumpun, sirkkelin, yms. Kulmavaihteesta on myös vielä vapaana yksi akselinpää vaikka lisä hydr.pumpulle.

Ao linkistä näet miten linko toimii käytännössä.

http://www.youtube.com/watch?v=MLhunOBov4k
 
Aamen! Hieno on! Ja vallan ilman turvakaaria hurjastelet menemään :) Varohan ettei kurvissa keinahda kyljelleen :)

Saako tuota tukehtumaan mitenkään?
 

Uusimmat keskustelut