omavalmiste | AvantClub - Keskustelupalsta
No ohhoh, ei voi kuin ihmetellä sitä taidon (ja ajan) määrää joka tuollaiseen tarvitaan. Samalla kuitenkin täytyy myös ihmetellä että eikö olisi kannattanut vähän tarkemmin tutustua Avanttiin ja sen perusratkaisuihin ja käydä koeajamassa sellaista.

Ihmetystä aiheuttavat mm.

Voimansiirto
Suhteellisen tehokas bensamoottori, vain yksi hydraulinen ajomoottori(?) ja melkoinen kardaani- ja perähässäkkä. Käsitykseni mukaan bensakoneen kierrokset hoidetaan yhdellä polkimella ja suunnan valinta toisella. Ilmeisesti Avant-mainen portaaton pehmeä liikkeelle lähtö ja koneen vauhdin tarkka hallinta eivät onnistu (mielestäni yksi hydraulisen voimansiirron parhaita ja tärkeimpiä ominaisuuksia). Jarruistakin tuossa jutussa puhutaan (no ehkä sille saa sitten vakuutuksen halvemmalla :) ).

Kallistuva taka-akseli
Avantissa on syystä jäykkä runkonivel ja jäykät akselit. Tuossa toteutuksessa koko konetta pitää pystyssä vain etuakseli. Tämän oli tekijä itsekin (liian myöhään) huomannut. Tätä ajatellen tuo turvakaarikin vaikuttaa vähän riittämättömältä. Enpä lähtisi tuolla vehkeellä epätasaiselle alustalle.

Hammastanko-ohjaus linkussa
Aika eksoottiselta ja monimutkaiselta kuulostava ratkaisu tehostimineen kaikkineen. Ilmeisesti Avantin ratin jatkeena oleva "pumppu" on sitten kallis.

Mutta hattua täytyy nostaa moiselle taituruudelle ja ennakkoluulottomuudelle. Olisi meiltä monelta muulta jäänyt kyllä tekemättä.
 
Kyllä mä mielestäni melkein mitä van värkkään mutta nyt nostan kyllä kädet pystyyn. Vaikka olis(eikä nyt taida olla) taitoja, niin tohon olisin aivan liian laiska. Tunnustan. Mä kilautan kaverille Ylöjärvelle ja pyydän konetta pihalle!
Huom. tämä ei ollut 750 tilaus...
 
No joo, joku vois sanoo, ett kun piha on lumen peitossa, niin kilauttaa kaverille auraamaan sen. Se mikä toiselle työtä, on toiselle harrastus. :mrgreen:

Oon seuraillut ton rakentamista jo pidempään. Ihan ehdottomasti yksi Härvelit.comin hienoimpia ja valmiimpia laitteita. Nostan hattua rakentajalle. Silti pari juttua Nantin tavoin tossa on pistänyt silmään. Ensimmäisenä vedon toteutus ketjulla ajomoottorista. Voi olla ihan riittävä, mutta silti hieman heiveröisen näköinen toteutus. Toinen on toi kallistuva taka-akseli. Siihen kannattais rakentaa jokin säädettävä rajoitin, jolla sen voisi halutessaan lukita. Kolmantena ihmettelen miten mahtaa olla kaverin perheolot, kun kolmessa vuodessa ehtii tollasen rakentaa. Tällä vapaa-ajan määrällä mikä meikäläiselle suodaan, multa menis vaikka olisin yhtä taitava niin ainakin 30 vuotta tollasen rakentamiseen !!!! :cool:
 
Moron vaan kaikille!

Kuulin että koneeni ratkaisut olivat herättäneet ”kiinnostusta” täällä vihreällä foorumilla, joten vastailenpa muutamiin…

Heti alkuun kiitoksia tunnustuksesta! ”Koneen” rakentelussa todellakin on vierähtänyt jokunen tovi, tosin tämähän kuulunee kuitenkin jokaisen harrastuksen luonteeseen.

Projektin tehtävänä ei suinkaan ollut home made Avant, sen ovat jo kiinalaiset hoitaneet. :D Avantin ominaisuuksista jutussa puhuttiin lähinnä siksi, että avantia monta kertaa kuolanneena sen tekniset tiedot oli kätevästi esillä.

Kaikennäköistä pientä puuhailleena nurkkiin oli jäänyt erinäisistä projekteista ”käyttökelpoista” tavaraa, jota ei viitsinyt romikselle heittää, joten niistä piti kyhätä jotakin. Ostamalla osia suoraan kaupasta olisi ollut helppo rakentaa vaikka millainen laite. Toisaalta olisin silloin voinut ostaa myös jo valmiin pienkuormaajan.

Nykyisen ok talon pihapiiriin en pystynyt kuitenkaan itselleni perustelemaan 10k€ avantin hankintaa, vaikka niitä aina joka paikassa ”kuolaankin”. Myönnettäköön, ettei tämäkään kone ilmaiseksi syntynyt, mutta 1/3 osa käytetyn 200 sarjalaisen hinnasta on kuitenkin jokunen euro vähemmän.

Nurmikkoa on rapiat 1300 neliötä ja parkkipaikkaa ja tietä ehkä 50, joten niistä selviäisi kuntoilumielessä perinteisin menetelmin. Noh, päätin kuitenkin rakentaa pihakoneen ja tulos on nähtävissä.

Syy miksi olen päätynyt muutamiin ”erilaisiin” ratkaisuihin on puhtaasti siinä, että halusin saada nurkissa olevat osat sovitettua pihakoneen muotoon, se luo pakosti joitakin rajoitteita. On totta, että ”puhtaalta pöydältä” suunnittelu antaa paljon enemmän vapauksia ja mahdollisuuksia toteuttaa se mieleinen ja kompromissiton ratkaisu.

Moottori on todellakin tehoiltaan aivan liian iso tuohon , mutta ei sitä tartte paljon tyhjäkäyntiä kovempaa huudattaa.
Perä ja kardaanihässäkkään otin ajatusmallia isommista koneista ja kustannukset voimansiirtolinjaan oli n.70 euroa+ aikaisemmasta projektista ylimääräiseksi jäänyt hydraulimoottori . Suuntaventtiilin moottorikara maksoi lisää sen 20€. Avantin tmv. pienkuormaajan käyttämään ratkaisuun olisin joutunut käyttämään muutaman euron enemmän. Nykyiselläkin ratkaisulla vääntöä saadaan laskennallisesti ihan kelpo määrä, joka myös näkyy käytännössä. Nykyisellä ”sora”kauhalla lunta siirtyy jopa vähän kohmeisenkin penkan läpi, joten lumikolalle se varmasti tuonee helpotusta pahimpaan lumitalveen ja ehkäpä sillä multaakin levittelee tarvittaessa.

Tässä kokonaisuudessa voimansiirtolinja ketjuineen pystyy ongelmitta käsittelemään nykyisen hydraulimoottorin tarjoaman vääntömomentin, vaikka hiukan heppoiselta näyttääkin.

Voimansiirron pumpuksi valikoitui kustannussyistä (harvoja osia, jotka piti uutena ostaa) perinteinen hammaspyöräpumppu, joka ei varmasti ole se paras, mutta on se halvin. Nykyinen ajonhallintaventtiili on varustettu moottorikaralla, joten siinä on himpun paremmat säätöominaisuudet perinteiseen suuntaventtiilin karaan verrattuna. Tälläkin ratkaisulla pystyy säätelemään vauhtia portaattomasti vaikkakaan ei niin tarkasti kuin säätyvätilavuuksisella pumpulla varustetussa järjestelmässä. Em. mäntäpumput ovat kuitenkin aika pirun kalliita ns. ”kotikoneeseen”. Tilanne jossa nykyinen järjestelmä on ”äkkinäinen” tulee suunnanvaihdossa, joka keinupolkimella tapahtuu joskus turhan rivakasti. Tarvittaessa painekompensoidulla virtaussäätimellä saisi kyllä helpotuksen tarkkuuteen käyttämässäni järjestelmässä.

Perien lukottomuuden takia oli pakko valita ratkaisu, jossa kone joustaa jostakin välistä. Ajatusmallia lainasin taas isommista koneista. Niissä toki painoa enemmän ja sitä kautta vakauttakin. Pitempi aika näyttää onko käytetty ratkaisu toimiva vai ei. Paikat joissa kone on kallistunut ei ehkä pitäisi edes yrittää nostaa (millään koneella). Ei se onneksi ihan pienestä kuitenkaan ole kallistunut ja kaatumaankaan en ole saanut. Turvakaari on samaa kamaa mitä olen joskus kilpureissani, käyttänyt, joten se kyllä kestää monin verroin koneen painon.

Ohjauskaan ei ole se paras ratkaisu, mutta nollabudjetilla melkoisen toimiva, tehostettu, tarkka ja välyksetön. Orbitrol ja sylinteri olisivat käytettävyyden kannalta erinomaiset, mutta miksi maksaisit enemmän, vai miten se mainos meni….. (orbitrol 290, ohjauspylväs 90, sylinteri 110 = 490euroa) Tehostus riittää tälläkin ratkaisulla (selvitettyjen ongelmien jälkeen) hyvin eikä potki käsille vaikka kauhan toinen kulma tökkääkin. Kääntöympyrän halkaisija on sisäpuolella 90cm, joten kone kääntyykin verrattain näppärästi.

Käyttötarkoitus ja kustannukset huomioon ottaen kone on yllättävän käyttökelpoinen. Lumikolan ja lapiomiehen hakkaa 6-0 ja muihin ei harrastuslaitetta kannata edes verrata.

Aamulla heräsin vaimon vierestä ja lapsetkin tunnisti minut vielä, joten silläkään saralla ei hätää. :D

Loppuun on vielä todettava, että jos joskus tarvitsen konetta tuottaviin töihin tai elannon turvaamiseen, niin se kone on tehdasvalmistetta oleva tuote. Niin kauan, kun jaksan harrastaa valmistan laitteet itse. ;)

Ei muuta kuin oikein riemukasta pääsiäisen jatkoa kaikille!!
 
Täältä hatunnosto suorituksellesi, tuodella hienon koneen oot väsännyt :cool:

Itsekin tässä joskus 1980 ;) väsäsin 350cc Ifan koneesta+Anglian laatikko +Anlian perästä pihatraktorin mutta kyllä sun kone on ihan omaa luokkaansa!

Katoavia ovat kyläseppien taidot kun nuoriso roikkuu vaan netissä...
 
Mukava kuulla itse tekijältä näitä tarkennuksia. Ymmärrän kyllä että osa homman hohtoa on itse rakentaminen ja nurkissa lojuneiden tarveaineiden hyödyntäminen. Siitä ei tällainen tumpelo voi kuin haaveilla.

Tuo vakaus on mielenkiintoinen asia; vaikka Avant on täysin jäykkä alustaltaan niin silti meidät Avantistit voi jakaa kahteen ryhmään; niihin jotka ovat vehkeen kaataneet ja niihin jotka eivät ole sitä vielä tehneet. Itse kuulun ensimmäiseen ryhmään :oops: .

Hyvä että turvakaari kestää. Olisin kuitenkin enemmän huolissani siitä kun se on vain yksi kaari ja epätasaisella tai pehmeillä alustalla voi tulla kaikenlaista tuon kaaren ohi ohjaamoon (Itse kaadoin Avantin syvään ojaan miltei katolleen. Jos siinä olisi ollut vain tuollainen kaari niin olisi voinut käydä huonomminkin).

Hyvää Pääsiäisen jatkoa Enskallekin!
 
Siinä on poikkeuksellista suoraselkäisyyttä tulla esittäytymään tallaiselle yhden merkin saitille!
Kiitos siitä ja tervetuloa joukkoon mukaan! :D

Perustelusi, taitosi ja valmistamasi kuormaaja saavat kiitettävän arvosanan!
 
Hienoa Enska600 että olet löytänyt tänne. Tervetuloa !!

Halvalla olet tehnyt hienon pihakoneen. Ja nopeasti. Yrityksen ja erehdyksen kautta moni pääsee lopulta maaliin, mutta kerralla valmista rakentaminen onnistuu vain harvoilta.

Bongasin viestistäsi sanan kilpuri. Se "selittääkin" paljon. Autoharrastus opettaa kaikennäköistä ja kilpa-autoharrastus vielä enemmin :p
 
Sekatyömies sanoi:
Siinä on poikkeuksellista suoraselkäisyyttä tulla esittäytymään tallaiselle yhden merkin saitille!
Kiitos siitä ja tervetuloa joukkoon mukaan! :D

Perustelusi, taitosi ja valmistamasi kuormaaja saavat kiitettävän arvosanan!

Eihän tämä nyt sentään yhden merkin saitti ole vaikka nimi ja väri ovatkin sattumalta saman kaltaiset jonkun valmistajan kanssa. Auliisti annetaan viisauksia tasapuolisesti kaikenlaisten kuormainten käytössä ja ehkä toisinaan ohjataan värisokeita paremmalle tielle.
 
Maasturisti sanoi:
Sekatyömies sanoi:
Siinä on poikkeuksellista suoraselkäisyyttä tulla esittäytymään tallaiselle yhden merkin saitille!
Kiitos siitä ja tervetuloa joukkoon mukaan! :D

Perustelusi, taitosi ja valmistamasi kuormaaja saavat kiitettävän arvosanan!

Eihän tämä nyt sentään yhden merkin saitti ole vaikka nimi ja väri ovatkin sattumalta saman kaltaiset jonkun valmistajan kanssa. Auliisti annetaan viisauksia tasapuolisesti kaikenlaisten kuormainten käytössä ja ehkä toisinaan ohjataan värisokeita paremmalle tielle.

Taas kerran olen ANTEEKSIpyynnön velkaa! :oops:

-Tosiaan onhan täällä vaalean- ja tummanvihreitä koneita...yksi sininen tosin "samalta" valmistajalta ja jollakin on punainenkin sekä keltainen nähty, eli kaikkia merkkejä ja värejä tasan saman verran... en vaan tullut ajatelleeksi... sorry! :lol:
 
Oli sen verran pitkiä nuo mokkitiet aurattavaksi tänä talvena että alkoi tuo kauhominen kauhalla tympäseen. niin tuli rakennettua keulalle jämerän oloinen v-mallin linko jolle kyllä lumi maistuu. ei ole ensi talvena muuta kuin ajella menemään. on tullut paripäivää testattua ja voin kyllä sanoa että pelaa erittäin hyvin.
 
Temppa sanoi:
Oli sen verran pitkiä nuo mokkitiet aurattavaksi tänä talvena että alkoi tuo kauhominen kauhalla tympäseen. niin tuli rakennettua keulalle jämerän oloinen v-mallin linko jolle kyllä lumi maistuu. ei ole ensi talvena muuta kuin ajella menemään. on tullut paripäivää testattua ja voin kyllä sanoa että pelaa erittäin hyvin.

Kuvia ja tarinaa lingosta odotellaan! :)
 
Kertosin mielellään sitten kun kuvia saa laitettua lingosta tänne. 165 leveä v- malli keulassa lumi lentää hallitusti 1-20m ja toimii varmasti myos sose lumella ei mee torvi tukkoon. pyöritys tietty hydraalikaalla. ja 6018 tema pinnassa.
 
Kokeellaan kuvaa tuleeko.
 

Liitteet

  • linko.jpg
    linko.jpg
    170,6 KB · Katselut: 1 845
Tuli vaan niin hoppu päästä testaan näille lumille että jäi vielä tuo heittotorvi viimeistelemättä. Mutta kesällä se tulee kääntyyn ja taittuun suuntaan jos toiseen.
 
Tuo taittuva lippa on yllättävän käytännöllinen jos on ahtaampia paikkoja. Saa helposti säädetty tuota heittoetäisyyttä!
 
Onpa hieno peli! Muotoilu pelkistetyn kikkailematon ja kaikki turha loistaa poissaolollaan, siisti toteutus! :cool:

Mokkitietä lingotessa torven kääntö tuskin on mitenkään välttämätön, toimivuudeltaan varmaankin parhaimmillaan tuollaisenaan.

-Paljonko on roottorin halkaisija, entä kierrosluku?
 
Hieno on linko! Meillä tällä hetkellä käytössä Leppä merkkinen linko (ei avantissa), on paras tähän mennessä käyttämistäni, osittain juuri siksi että on äärimmäisen yksinkertainen. Vain se hydraulisylinterillä käännettävä läppä torven päässä. Ei tukkeudu koskaan ja sillä läpällä saa ohjattua lumen tarvittaessa todella lähelle. Käännettävällä torvella on ne omat ongelmansa...
 
Härveli foorumeilla kaikenmoista.
En kaiva linkkiä, mutta just eilen bongasin Saabin tekniikalla rakennetun nelipyöräohjatun lumentyöntimen. Uskomattomia rakennelmia!
 

Uusimmat keskustelut