Tottakai onnistuu, pitää vain jostain keksiä semmoinen adapteri jolla sen akselin saa liitettyä moottoriin kiinni.Ja tuli mieleen, että onko valmiina olemassa, joko hydraulipyöritintä, jonka voisi liittää nivelakseliin... Tai mahdollisesti sähkömoottorilla pyörivää nivelakselia... Tuntuis, että maailmassa ois paljon käyttöpaikkoja kyseselle härpäkkeelle. Ehkäpä turvallisempi, jos sen avantin hydrauliikalla saisi pyörimään... Netti pullollaan traktoripyöritteisiä edullisia klapikoneita muun muassa.
Onnistuisko kiinnittää kolmipisteadapteriin sopiva hydraulimoottori, jossa kiinni suoraan nivelakseli...?
Pumppuihin sopivia holkkeja ja kytkimiä saa kaupan hyllyltä, samoin ura-akselin pätkiä. Noheva sorvari yhdistää palikat tunnissa ja ehtii vielä kahvitkin juoda.Tottakai onnistuu, pitää vain jostain keksiä semmoinen adapteri jolla sen akselin saa liitettyä moottoriin kiinni.
Vai oliko niitä sitten tehtaalla jo valmiina?
Toinen kysymys on sitten toimiiko se systeemi miten hyvin. Itsekin olen ajatellut kokeilla tätä, sen takia kyselin jo tuolla toisessa ketjussa hydraulitehon laskentakaavaa. Saa hahmoteltua mihin töihin sellainen edes teoriassa riittäisi.
Nivelakselia käyttämällä rakennelmasta tulee pitkä, eikä se akselikaan pyöri ilman häviöitä. Kannattaisi ehkä sovittaa moottori suoraan klapikoneeseen ja voima Avantilta Fasterin kautta letkuilla?
Tehoja voi tarkastella karkeasti näin: Avantin moottoriteho x 0,8 ja klapikoneen häviöt 0,8 toiseen kertaan eli sinne työlaitteelle tulee 0,6 - 0,7 x Avantin teho. Klapikoneen valmistaja yleensä kertoo sopivan teholuokan. Traktorissa nivelakseli pyörii kärjistetysti kampiakselin jatkeena ilman turhia kommervenkkejä, eli niissä pienemmälläkin pärjää.
Tarkoitin nimenomaan karkeaa tarkastelua ja lopputuloksena tuossakin on, että moottoriteho käytännössä lähes puolittuu nestettä pumpatessa edestakaisin.Hyötysuhde ok mutta eikö tästä jää puuttumaan vielä hydrauliikan tuotto. Ainakin viissatasessa on niin pieni pumppu että laskentakaavan mukaan sen kautta ei saa koko moottoritehoa ulos.
Jaa sitä suunniteltiinkin nivelakselin kanssa yhdistää.Luulisi että tuohon hydepumpun akselille löytyisi sovite 6-uratapille ja siitä nivelakselilla klapikoneeseen.
Jaa sitä suunniteltiinkin nivelakselin kanssa yhdistää.
Eihän siihen kannata laittaa nivelakselia, hydemoottori suoraan urosholkilla nivelakselin paikalle.
Niin se on tehty hakettimessa ja omatekemässä sorminiittokoneessa.
![]()
Niittokonesovite
Kai tämä menisi "Itse tehdyt työlaitteet?" viestiketjuun, vaikka ei ole kokonaan itse tehty, mutta aloitetaan uusi. Heinän kaatoon sovitin vanhan sorminiittokoneen Avanttiin käyväksi. Kai jokin pieni lautasniittokone olisi ollut parempi vaihtoehto, vaan niitä ei ole saatavilla niin helposti kun...www.avantclub.fi
Tosta mä niin ymmärsin, mutta voinu mennä jotain ohikin ja keskustelukin elääJa tuli mieleen, että onko valmiina olemassa, joko hydraulipyöritintä, jonka voisi liittää nivelakseliin... Tai mahdollisesti sähkömoottorilla pyörivää nivelakselia...