Onko kellään JAPA 305+ klapikoneesta kokemuksia? | AvantClub - Keskustelupalsta

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
5 401
862
138
Bobäck
Eli onko kone hyvä ja kestävä eikä tukkeudu kovin helposti. Jaksaako halkoa hyvin kun siinä on vain 5.6 tonninen halkaisija jne.

Harkitsen sellaisen ostamista mobiilialustalla ja bensamoottorilla jolloin sen voisi vuokrata silloin kun ei itse käytä.

Olen laskelmissa laskenut 30 päivän vuokratuloilla.
 
Mulla on Palaxin vastaava sähkökäyttöisenä ja hyvin jaksaa, vaikka on vain 4tn puristusvoima. Enempi taitaa olla kiinni moottorin väännöstä kuin hydrauliikan puristusvoimasta. Sähkömoottorissa vääntöä riittää, edullista käyttää ja käytännössä huoltovapaa.

Kaveri on moittinut japan kuljetinhihnan kestävyyttä, mutta muuten se taitaa olla vähän jämäkämpää tekoa. Minusta ei noista vuokrakäyttöön ole oikein kummastakaan, ellei sitten halua itselleen murheita.
 
Japa on ollut kaksi vuotta omassa käytössä ja halkaissut kaiken tarjotun puun.
Rekisteröity mobiilialusta, sähkömoottori ja syöttökuljetin. Omatekoinen
syöttöpöytä alusta alkaen. Viime kesänä myös erillinen sähkökäyttöinen
purunimuri oli jatkuvassa käytössä

Ylivuotisella puulla halkaisualuetta pitää puhdistaa käsin melko usein.
Poistoraot saisivat olla väljemmät myös tuoreelle puulle. Mekaniikassa on
voideltava kaksi kohtaa, jos koneen vipu alkaa tuntua jäykältä. Vivustoon
kertyy purua. Puhdistin ne pois kannen alta kahden vuoden käytön jälkeen.

Suoraan liiteriin tehdessä kaipaisi kääntyvää kuljetinta ja paria muuta pikkujuttua.
Ostaisin silti saman koneen uudestaan, jos nyt pitäisi hankkia. Ostettu Porvoosta.

Tervetuloa kokeilemaan toukokuussa, kun lumet on sulaneet ja Avant on siirretty
mökille.


Oke
 

Liitteet

  • Japa_305_plus.jpg
    Japa_305_plus.jpg
    135,5 KB · Katselut: 3 181
Kiitos Oke vastauksesta. Ei mun tarvitse kokeilla itse kun kerran sinä hommaisit uudestaan jos tilanne vaatisi. Kertoo mulle riittävästi. Eli tilaukseen.

Ja mun vuokrauskäyttö on tyyliin juuri tutut ja kaverit jne.
 
Olikos tuota saatavilla polttomoottoriversiona? Itse olen semmoisesta haaveillut, kätevää kun voisi siirtää mökillekin.

Mitäs hintoja ne on näillä pyytäneet?
 
Japassa on huono tuo katkasun kahva, kun se tulee yläkautta. Enempi kun tekee, niin niskaan alkaa ottamaan mukavasti. Eikä puu saa olla kovin pientä, kun se menee hitaaksi tehdä.
 
jets sanoi:
Olikos tuota saatavilla polttomoottoriversiona? Itse olen semmoisesta haaveillut, kätevää kun voisi siirtää mökillekin.

Mitäs hintoja ne on näillä pyytäneet?

lähtö vaikuttaisi olevan n9.5k€

Ja saa bensakoneella!
 
Ootko kysyny Pilkemasterista tarjousta. Tr versio makso 2014 muutamien lisävarusteitten kans vähän päälle 6k€. Tai kun sulla on iso Avantti, niin siihen Pilkemaster smart. http://agromaster.fi/klapikoneet/pilkemaster-smart/pilkemaster-smart-1/
 
STEFFE sanoi:
Eli tilaukseen.
Eikös sinulla ollut jo vihreä klapikone, meinaan että olis vieläkin ne puut tuolla naapurin tontilla maatumassa :oops:
"Jonkun" pitäisi korjata edes toinen moottorisaha, että sais pätkittyä rungot.
Ensi viikolla varmaan ehtii työmaalle, näkyy aurinko paistavan niin nätisti sielläpäin :p
 
pleh sanoi:
STEFFE sanoi:
Eli tilaukseen.
Eikös sinulla ollut jo vihreä klapikone, meinaan että olis vieläkin ne puut tuolla naapurin tontilla maatumassa :oops:
"Jonkun" pitäisi korjata edes toinen moottorisaha, että sais pätkittyä rungot.
Ensi viikolla varmaan ehtii työmaalle, näkyy aurinko paistavan niin nätisti sielläpäin :p

Kyllä mä vähän keräilen näitä välillä. On mulla perus vihreäkin. On toki lainassa tällä hetkellä!
 
Smart sopii vain kukkakepeille. Ei ole mun juttu. Ja evo 36 on suht hinnakas eikä enää mee jarruttomana.
 
Kyllä kai Evo 30 menee jarruitta ja siihen motolaippa, niin menee 36cm puukin poikki. Motolaippa on huomattavasti nopeampi katkasussa kuin moottorisahan laipalla oleva.
 
Onpas hinnat plompsahtanut.

Muistan kun kauniina keväisenä päivänä selasin nettikonetta kesken keväisen kurssipäivän. Tuommoinen palaxin joku kärryversio traktorivälitteisenä oli perikunnalla kaupan 2000 eur. Lupasin soitella tarkemmin päivän päätteeksi mutta se oli jo mennyt. Raumalata saakka se olisi pitänyt hakea. Liki yhtä kaiholla muistelen, kun ohi mennyttä unimoggia. Parhaimmat kaupat ovat ne jotka jäivät tekemättä?
 
Maasturisti sanoi:
Onpas hinnat plompsahtanut.

Joo ja nykyään kun kaikki tällaiset pitää olla kilvissä jos meinaa tienpäälle mennä. Ja toki onhan ne kehittynyt koko ajan.

Itse ajattelin näin(perutellakseni itselleni): Jos hommaan Avantin versio niin se sitoo Avantin ja vuokrausmielessä rajoittaa sen pelkästään Avanttien käyttäjille. Nyt kun otin sen omana "yksikkönä" niin Avantti on vapaa ja sen voi helposti vuokrata lähes kaikille koukkulaisille, eli vuokraajien kohderyhmä ei ole niin suppea! Sinänsä ihan samaa että vuokraako kukaan mutta sain ainakin hyvät perustelut luotua hankkimispäätökseen!! :lol:
 
Maasturisti sanoi:
Onpas hinnat plompsahtanut.

Muistan kun kauniina keväisenä päivänä selasin nettikonetta kesken keväisen kurssipäivän. Tuommoinen palaxin joku kärryversio traktorivälitteisenä oli perikunnalla kaupan 2000 eur. Lupasin soitella tarkemmin päivän päätteeksi mutta se oli jo mennyt. Raumalata saakka se olisi pitänyt hakea. Liki yhtä kaiholla muistelen, kun ohi mennyttä unimoggia. Parhaimmat kaupat ovat ne jotka jäivät tekemättä?
Tarkistin justiinsa. Peruskone oli 5000€ ja rapsakan tonnin toi lisää tukkinostin, motolaippa ja isompi halkaisuvoima. Palaksia ei alle 10 000 ois saanu etes ja se ois ollu vielä huonompi konekkin.
 
Maasturisti sanoi:
Onpas hinnat plompsahtanut.

Muistan kun kauniina keväisenä päivänä selasin nettikonetta kesken keväisen kurssipäivän. Tuommoinen palaxin joku kärryversio traktorivälitteisenä oli perikunnalla kaupan 2000 eur. Lupasin soitella tarkemmin päivän päätteeksi mutta se oli jo mennyt. Raumalata saakka se olisi pitänyt hakea. Liki yhtä kaiholla muistelen, kun ohi mennyttä unimoggia. Parhaimmat kaupat ovat ne jotka jäivät tekemättä?

Jotain tämmöistä hintaluokkaa mäkin metsästelen. Mutta on tuota muutakin hankintaa ja valmista polttopuuta on vielä ainakin vuodeksi, ehkä jopa kahdeksi.

Ajattelin että semmoinen 3000-4000 euroa alkaa olemaan maksimi mitä kannattaisi maksaa. Jos polttopuusta maksaa vaikka 50e/pinokuutio ja vuodessa menee sellainen 20-25 pinokuutiota, niin 3 tonnilla ostaa jo valmiina 2-3 vuoden polttopuut. Ja vaivaa on kuitenkin aika paljon edelleen puitten tekemisessä.

Omaa puuta on mökillä pystyssä riittävästi ja polttopuukonetta voisi vuokrailla, joten voisi kalliimpaa ajatella mikäli vuokraustakin tekisi.

Toisaalta, jos laittaa 10 000 euroa 5-6KW tuulimyllyyn härpäkkeineen, pienenisi polttopuun kulutus noin 1/3 osaan eli menisi vuodessa enää se n 7-8 kuutiota. Siinä säästöä ostopuulla syntyy 600-700 euroa vuodessa. Ei maksa hetkessä myllykään itseään takaisin, mutta vaivaa säästyisi pirusti!

Vaikka traktori onkin käytettävissä, tarkoitus on hankkia polttomoottorikäyttöinen klapikone.

Jos käyttäisi vain sähköllä toimivaa halkomakonetta ja moottorisahaa, menee aikaa 20 kuution tekemiseen helposti parin viikon illat.

Noh, kunhan ajattelin ääneen..
 
Pinokuutiolle saa varmaan laitta enempi hintaa. Saattaa jopa 75€ olla pinokuutio, jos heittokuutio on noin 45€. Heittokuutio on noin 60% pinokuutiosta. Traktorikäyttösessä on se mukava puoli, kun voima ei lopu kesken ja melutaso on huomattavasti pienempi, jos traktorissa on ulosotolle useampi kuin yksi vaihtoehto. Mää pyöritän, joko 750 tai 1000 ulosotolla melkein tyhjäkäynnillä.
 
jets
Ajattelin että semmoinen 3000-4000 euroa alkaa olemaan maksimi mitä kannattaisi maksaa.
Minulla oli sama raja, joten JAPA ja muut jäivät pois listalta. Ostin Kellfri:n 13-KW340. Hieman arvelutti Kiinassa tehdyn laatu, mutta kahden ensimmäisen päivän jälkeen toimivuus on odotuksia parempi (tosin ei minulla ole vertailukohtaa muihin kuin normaaliin halkaisukoneeseen). Kestävyydestä en osaa vielä sanoa, mutta vuoden kuluttua 30 - 40 heittokuution jälkeen tiedetään enemmän.
Koneessa ei ole syöttöhihnaa, mutta 2 metrin ranka (halkaisija 4 - 20 cm) ei sitä tarvitsekaan. Rankapöytä pitää vielä rakentaa työtä helpottamaan. Koneessa ei ole myöskään poistokuljetinta, mutta minulla on erillinen klapikuljetin sitä varten. Sähkökäyttöinen oli ainoa vaihtoehto minulle, kun ei ole traktoria ja Avanttia tarvitaan rankojen siirtämisessä. :mrgreen:
 
wx1 sanoi:
jets
Ajattelin että semmoinen 3000-4000 euroa alkaa olemaan maksimi mitä kannattaisi maksaa.
Minulla oli sama raja, joten JAPA ja muut jäivät pois listalta. Ostin Kellfri:n 13-KW340. Hieman arvelutti Kiinassa tehdyn laatu, mutta kahden ensimmäisen päivän jälkeen toimivuus on odotuksia parempi (tosin ei minulla ole vertailukohtaa muihin kuin normaaliin halkaisukoneeseen). Kestävyydestä en osaa vielä sanoa, mutta vuoden kuluttua 30 - 40 heittokuution jälkeen tiedetään enemmän.
Koneessa ei ole syöttöhihnaa, mutta 2 metrin ranka (halkaisija 4 - 20 cm) ei sitä tarvitsekaan. Rankapöytä pitää vielä rakentaa työtä helpottamaan. Koneessa ei ole myöskään poistokuljetinta, mutta minulla on erillinen klapikuljetin sitä varten. Sähkökäyttöinen oli ainoa vaihtoehto minulle, kun ei ole traktoria ja Avanttia tarvitaan rankojen siirtämisessä. :mrgreen:

Ei taida olla Kellfrillä polttomoottorikäyttöistä? Itselleni ei tuo sähkökäyttöisyys sovellu, tai soveltuu huonosti.
 
Pikkusen tuntuu niskassa, kun tänään 20 kuutiota pilkoin puita Pilkemasterilla. Sille on kaikkiaan tullu jotain 300-400 kuutiota tehtyä ja jotain 75 kuutiota nyt menneen viikon aikana.
 
No niin! Kone tuli kotiin! Hyvin seurasi autoa 190 km! Ja ennen kotiin matka laitetta koekäytettiin ja sain hyvän käyttöopastuksen! Kiitos Samille siitä!

Nyt pitäisi sitten vaan keksiä hyvä tarina vaimolle :lol:
 
STEFFE sanoi:
No niin! Kone tuli kotiin! Hyvin seurasi autoa 190 km! Ja ennen kotiin matka laitetta koekäytettiin ja sain hyvän käyttöopastuksen! Kiitos Samille siitä!

Nyt pitäisi sitten vaan keksiä hyvä tarina vaimolle :lol:

Olethan sinä niitä tarinoita joutunut keksimään ennenkin, olet tainnut tehdä jo jonkinmoisen pohjustuksen
 
lajaatena sanoi:
STEFFE sanoi:
No niin! Kone tuli kotiin! Hyvin seurasi autoa 190 km! Ja ennen kotiin matka laitetta koekäytettiin ja sain hyvän käyttöopastuksen! Kiitos Samille siitä!

Nyt pitäisi sitten vaan keksiä hyvä tarina vaimolle :lol:

Olethan sinä niitä tarinoita joutunut keksimään ennenkin, olet tainnut tehdä jo jonkinmoisen pohjustuksen

Joo näin se asia menee... Välillä jotuu olemaan luova! :idea:
 
Mites tuo pienempi JAPA 235 ja paikallismoottorilla pitäisi nimenomaan olla. Tai joutuu traktorikauppaan, ehkä jos voisi multionesta hydr. painetta syöttää, kävis joku sellainenkin malli?


Ajatuksia. isompi JAPA on on nostanut aika rajusti hintaa?

-Jari
 
Riipuu ihan millä nipeudella ja millaista keppiä aikoo tehdä polttopuuksi. Kuinka iso hydrauliikantuotto on Multionessa? Japalla on 30l/min tuotolla toimiva traktorikäyttöinen klapikone.
 

Uusimmat keskustelut