Onko kukaan tehnyt nivelauraa avant 220:seen? | AvantClub - Keskustelupalsta

mainari

Jäsen
Keskustelun aloittaja
12.11.2010
36
0
6
Pohjanmaa
Olisi tekeillä 220 avanttiin nivelaura, jotta lumen keräys pienissä määrin olisi mahdollista. Onko kukaan tehnyt moista laitetta?
Minulla työnalla 140cm leveä, eli siipi 70cm.
Siipien ohjaus tulee 2/6 sähkötoimisella suuntaventtiilillä ja kahdella hydraulisylinterillä. Olisin kysynyt, että kuinka tulisi sijoittaa sylintereitten asennot? siipiin nähden, Olisiko jollakin piirustuksia kyseisestä laitteesta? Muuten aura on tehtävä valmiiksi muilta osin ja lopuksi mitoitettava sylinterit ja niiden oikeat paikat kohdalleen.
 
Tuollaisen piirretyn kuvan löysin,on vähän suurempaan koneeseen, mutta periaate varmaankin sama.
http://www.pome.fi/tuotteet/aurat/nivelaurat/nivelauracad.htm
 
Tuossa olisi kiinnostuneillle otoksia syntyvästä nivelaurasta.
Tänään pääsin asentamaan sylinterit. Ensi viikolla saan 2/6 suuntaventtiilin ja letkut. Vielä siinä on hitsattava muutamia saumoja. Hiontaa ja maalaus.
Haastavintahan hommassa on se, kun ei ole mitään käytössä olevia valmiita mittoja vaan joutuu kaikki miettimään, suunnittelemaan ensiksi valmiiksi ja sitten vasta toteutus.
Työlaitteen rakentelu on todella palkitsevaa ja onhan se laitteesta riippuen haastavaakin.
Mottona on, että sitä mitä ei saa se tehää itse!
 

Liitteet

  • Valokuva0346.jpg
    Valokuva0346.jpg
    69,5 KB · Katselut: 5 243
  • Valokuva0347.jpg
    Valokuva0347.jpg
    68,4 KB · Katselut: 5 238
  • Valokuva0351.jpg
    Valokuva0351.jpg
    68,6 KB · Katselut: 5 220
  • Valokuva0354.jpg
    Valokuva0354.jpg
    66,6 KB · Katselut: 5 254
mainari sanoi:
Työlaitteen rakentelu on todella palkitsevaa ja onhan se laitteesta riippuen haastavaakin.
Mottona on, että sitä mitä ei saa se tehää itse!

Olen samaa mieltä....ja hyvää näyttää tulevan! -Tsemppiä vaan auran viimeistelyyn!
Toivottavasti raportoit valmiista tuotteesta ja käyttökokemuksista kuvien kera.
 
Tuossa olisi taas muutama kuva valmistumisen etenemisestä.
Huomenne olisi tarkoitus saada toimimaan kokonaisuudessaan.
Asiaa mutkisti mangneettiventtiilin ohjaus. Napin ja venttiilin väliin piti tilata asentorele joka pitää venttiilissä halutun asennon paikoillaan.
 

Liitteet

  • Valokuva0367.jpg
    Valokuva0367.jpg
    71,2 KB · Katselut: 5 083
  • Valokuva0363.jpg
    Valokuva0363.jpg
    64,3 KB · Katselut: 5 086
  • Valokuva0370.jpg
    Valokuva0370.jpg
    79,8 KB · Katselut: 5 075
No niin nyt on laitetta päästy kokeilemaan käytännössä. Ainoastaan lumi puuttui, kun on kevät jo kerennyt näinkin pitkälle. Mutta vaikuttaisi toimivan tuossa jäätiköllä kokeiltaessa. Lumen keräys onnistuu ja auraaminen kummallekin puolelle. Joten todeta täytyy, että onnistunut rakennelma. Onpahan ensi talveksi sitten valmiina tehtynä, no sitä luntahan ei sitten tietenkään tuu, mutta ei se haittaa, jos tämän rakentelulla pelasti teidän kaikkien lumitöiltä. Heh....
 

Liitteet

  • Valokuva0371.jpg
    Valokuva0371.jpg
    77 KB · Katselut: 5 005
  • Valokuva0372.jpg
    Valokuva0372.jpg
    67,5 KB · Katselut: 5 027
  • Valokuva0373.jpg
    Valokuva0373.jpg
    73,5 KB · Katselut: 5 029
Hieno peli! Siististi toteutettu ja ajatuksella tehty. Lumen suhteen voimme olla luottavaisin mielin,
joka vuosi sitä on tullut, joskus vähän liikaakin. ;)
Käsittääkseni käskytät auran sylintereitä hydr.ulosotonpolkimella sisään/ulos puoli kerrallaan (vas,/oik.).
Toinen siipi on aktiivinen napiin koskematta ja vaihto toiselle siivelle tapahtuu napin ollessa painettuna.
-Oletanko oikein, vai olenko aivan väärässä?
-Miten toteutit kellunnan, entä törmäyslaukaisun (-väistön)?
 
Hieno auraus peli...etenkin monitoiminen. Tuollaista olen kanssa haaveillut omaan koneeseenkin.

Kelluntaa aura saattaa kaivata. Ainakin mulla isommassa ei puomin oma kellunta ehdi toimia.
 
Kiitoksia vain palautteesta. :D
Kelluntaa laitteessa ei senkummempaa ole, kuin mitä koneen ja laitteen välinen väljyys. Eikä myöskään törmäystä vaimentavaa jousitusta. Laite on suunniteltu omaa pihaa ja jalkakäytävää lumesta puhtaana pitäen. Suht tasasella saa ajella ja noita osuttavia nurkkia ei juuri ole. Eihän se tietenkään pois sulje sitä etteikö joskus johonkin tökkäisikin. Ja mikäli käytössä tulee esille edellä mainittujen asioden puute, niin otetaan laite takaisin pajalle suunnitteluun ja toteutetaan vaadittavat muutokset.
Ainahan kaikkia voi parannella oman maun mukaan. :roll:
Tuosta mangneettiventtiilin ohjauksesta.
Nappi on jousipalautteinen ja siksi vaati mielestäni asentoreleen väliin, joka pitää venttiilissä halutun puolen valittuna. Muutoin olisi pitänyt pitää nappia painettuna aina toista siipeä säädettäessä. Ja kun napista päästäisi olisi venttiili palautunut toiseen asentoon.
Elikkä nyt napista valitaa kerta painaluksella haluttu puoli. Jalkapolkimella säädellään siiven asento halutuksi. Sitten annetaan napista painallus ja venttiilin asento muuttuu ja on mahdollista säätää toista siipeä haluamaansa asentoon.
Saikohan tuosta yrittämästäni kerronnasta mitään tolkkua? ;)
 
Jees, asia tuli ymmärretyksi, olin jo unohtanut releen... :oops:

Toisessa puskulevyssäni (ei Avantin) olen ratkaissut törmäyssuojauksen asentamalla paineensäätöventtiilin
sylinterin kaveriksi. Iskun tullessa ja paineen kohotessa liian suureksi venttiili päästää öljyä takaisin säiliöön.
Yksinkertaista, toimivaa ja rauta/kuljettaja pysyy ehjänä.
Tökkäsyiltä tuskin kokonaan voi välttyä ja jos kokemus osoittaa muutostarpeita olevan, niin tuota paineensäätöventtiiliä
varmaan voi soveltaa tuohonkin auratyyppiin.
 
Terve!
joo, kyllä tuollainen venttiili oli mielessä, kun laitetta suunnittelin, mutta ajatuksena oli koittaa ensin kuinka toimisi ilman. Ja toinen varmaankin edullisempi ja kans toimiva ratkaisu olisi tehdä nykyisen Hardox-huulilevyn kaveriksi paksusta kumista huulivevyn jatke. Kokeilussa nyt huomannu, että tuo Hardox huuli sopivassa kulmassa leikkaa jääkokkareita, kuin partahoylä. Jotenka jääklimpitkin lähtee nätisti. Siihenhän ei sitten tuo kumi kykenisi ;) .
 
Rakentamani nivelaura on toiminut aivan loistavasti. Mitään parannuksia ei ole tarvinnut tehdä auraan. Ei suurempaa kelluntaa, kuin mitä kiinnityspiste antaa väljyyttä/liikkeen vapautta. Eikä terän joustoakaan ole tarvinnut.
Ainut asia jonka paransin oli sähköliittimen sijainti koneessa. Joka vasta siirron jälkeen osoittautui juuri oikeaksi paikaksi.
Suosittelen tuollaista modifuointia kun lisäliittimiä asennatte. Tarvittaessa tuohon koteloon mahtuu kaksi tai jopa kolmekin lisäliitintä. Väri on vielä toistaiseksi turhan tumma, joka tulee korjaantumaan kunhan sitä oikeaa jostakin löydän.
 

Liitteet

  • Valokuva0096.jpg
    Valokuva0096.jpg
    71,3 KB · Katselut: 2 700
  • Valokuva0098.jpg
    Valokuva0098.jpg
    71,1 KB · Katselut: 2 696
Heino aura, ei muuta voi sanoa.

Tuota tekemääsi kytkentäkotelosysteemiä kannattaisi kyllä tehtaallakin vähän miettiä varusteeksi. Kun on vaikka säädettävät trukkipiikit tai lingon torven sähkösäätö, ne vaatii irrallisen johdon vetämisen ohjaamoon. Pitkä roikkuva johto jää helposti johonkin jumiin ja vikaantuu.
 
Hienon näköisen auran oot tehny. ;) Nyt kun oot sitä varmasti useesti käyttäny ni onko tullu jotain asioita mitä muuttaisit vai onnistuko kerralla täydellisesti? Minkä mittaset sylinterit noi on?

Sen takia kyselen ku näyttää toi sun auras nii hyvältä et meinasin vähä kopioida sitä :D Jos vaan sallitaan....
 
Ei ole kopiosuojattu joten eikun siitä vaan.... Aivan omasta pästä tuon värkkäsin mittojen osalta. Aura toimii aivan loistavasti. Voisin sanoa, että onninnistui heti kerrasta aivan täydellisesti. Ainoan muutoksen jonka olen tehnyt on. Olen laittanut kampaterät lisäksi. Tuokin sen takia, että tuota pyörätietä auratessa jälki meinasi jäädä liukkaaksi.Nyt ei enään jää. Sen toteutin seuraavanlaisesti. Halusin säilyttää aurassa olevaat hardoxit (suorat terät), joten poltin plasmalla tuohon terään kampaterälle pultinreijät, pulteilla kiinni. Näin ovat pois otettavissa. Kulutettuahan tuota 10mm kampaterää ei tuolla koneela saa koskaa loppumaan. Nyt en sylinterien mittoja muista. mutta voin kyllä tarkistaa ja kirjoittaa tiedot tänne saitille.
 
Tuossa tiedot tusta eilisestä keskustelusta!
Sylinterit ovat
Sylinteriputki pituutta 290mm paksuutta 60mm ja sylinterinvarsi 30mm paksu.
 
On kyllä hieno aura! Ja nyt tietysti myyt lisenssin tehtaalle :) Tai alat itse maksusta tekemään. Meikäläistä ainakin tuo voisi kiinnostaa.
 
Ihan vain uteliaisuuttani kyselen. Jets mitä olisit valmis maksamaan tuollaisesta aurasta? Lähinnä kiinnostaa, että millaisessa hinnassa tuollaista auraa pidätte? pelkkien uusien osien hinta oli jo useita satoja euroja. En sillä että rupeaisin niitä tekemään. Yllätti nimittäin minutkin työn määrällä. Tietysti siinä paloi aikaa, kun suunnittelu tapahtui rakentelun yhteydessä. Ja lopuksi tuon joistikin muuttaminen sellaiseksi jossa mikrokytkin releelle joka ohjaa venttiiliä. Ja vielä sellainen tieto tuleville rakentajille. Minä en ainakaan löytänyt sellaista spaakin päätä jossa olisi ollut sama jenka kuin avantin kierteet ovat. Joten siihenkin joutui sorvaamaan tapin, jossa muistaakseni ulkokierre on m10 ja sisä avantin vakio. Saatan muistaa väärin, mutta olisiko ollut m6
Voitte oikaista mikäli olen väärässä.
 
Mä voin ottaa kantaa myös tuohon hinta asiaan.
Sehän on selvä etyä ensimmäinen kappale kun valmistaa niin aikaa menee aina rutkasti. Seuraavan kun kopioi niin menee suht vikkelästi. Suunnittelusta toki pitää maksaa ja jne.

Olen sitä mieltä jos siinä on valmis paketti kasassa jota ei tarvitse kun kytkeä koneeseen( jos haluaa nappi joykkariin niin joutuu itse rakentamaan) ja piuha missä on katkaisija virtaulosottoon niin kyllä siitä pitäisi varmaan 1800€ maksaa. Vaikka siinä ei ole jousitettu terä tai varoventtiili. Jousitetulla terällä ja varoventtiilillä varustettuna hinta olisi varmaan 2500€ nurkilla.

Mutta aura on hienosti tehty ja voisi hyvin olla valikoimissa!
 
No, äkkiseltään ajatellen tuo kummasti kiinnostaisi jos sen hinta olisi vaikka tonnin, mutta jotensakin veikkaan ettei hinta voi olla siellä.

Veikkaan, että 1200€ voisi olla sellainen hinta joka voisi minun lisäkseni muitakin kiinnostaa, mutta ymmärrän hyvin jos hinta tuostakin kipuaa. Mutta ainakin itse vertaan helposti tuota sitten puskulevyn hintaan. Ehkä se 1500€ voi olla sitten lähempänä totuutta?

Ei sillä, että tässä vaiheessa vuotta olisi varaa hankkia yhtään mitään :) Meikäläisen konekaan ei ole ollut vuokralla marraskuun jälkeen..

Henkilökohtaisesti prioriteetit investointien suhteen ovat 170kaivuri-linko-akselillla.

Mutta kyllä tuota varmaan kaupaksi saa, siksi kannattaa tiedustella mahdollisia etukäteistilauksiakin.

Mitäs tehdas sanoo tuosta, oletko kysellyt?
 
jets sanoi:
No, äkkiseltään ajatellen tuo kummasti kiinnostaisi jos sen hinta olisi vaikka tonnin, mutta jotensakin veikkaan ettei hinta voi olla siellä.

Veikkaan, että 1200€ voisi olla sellainen hinta joka voisi minun lisäkseni muitakin kiinnostaa, mutta ymmärrän hyvin jos hinta tuostakin kipuaa. Mutta ainakin itse vertaan helposti tuota sitten puskulevyn hintaan. Ehkä se 1500€ voi olla sitten lähempänä totuutta?

Ei sitä voi verrata puskulevyyn. Monipuolisuus on niin åaljon laajempi ja teknisestihän tuo on monimutkaisempi ratkaisu. Tuossa on puskulevyyn nähden 1 sylinteri enemmän ja ohjausventiili. Puskulevyhän on melko yksinkertainen kapistus.
 

Uusimmat keskustelut