Pääkytkinongelmia | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
Eilen jäi Avantti hetkeksi naapuriin kun sammutin koneen pysähtyäkseni naapurin tarjoamalle "virvokkeelle". Luulin päässeeni päävirtakatkaisijan vaihtoon mutta ihmetyksekseni akku oli kuollut totaalisesti. Jännite näytti 12.6 V mutta kun starttasi niin tippui alle viiden voltin. Ei mitään ongelmia päivällä vaikka tuli useita käynnistyksiä. Eka kerta itsellä kun kuolee akku näin, yleensä huono starttaus enteilee loppua...
 
Nykyakut saattaa kuolla juurikin noin. Eikä aina edes tarvi naapuin virvokkeita :cool:
Oma vuodelta -14 peräisin oleva akku teki juuri näin. Ironisesti samana päivänä, kun Iltasanomien nettilööppi kertoi helteen tuhoavan akkuja. Tällä kertaa hellettä suurempi syy taisi olla dementoituva omistaja: ensimmäistä kertaa olin unohtanut päävirran päälle. Taisi olla viikkoja..
Koneelle oli käyttöä, enkä pistänyt akkua ensin lataukseen. Lähti käyntiin vaivattomasti, kuten kesällä kuuluukin. Ajoin pätkän, ja sammutin kuorman sitomisen ajaksi. Ja siinä se. Poikittain pihatiellä.

Akkuliikkeen kesäpoika epäili mittarin toimivuutta, kun akun kuntoa ihmeteltiin. Kokeneempi konkari sattui paikalle, ja kaivoi esiin vanhat instrumentit. Diagnoosina oikosulku(?) ja tuhoutunut.

Jotta pysyttäisiin aiheessa, epäilin ensin pääkytkintä, koska hätäavuksi pulpettiveneestä lainatulla akullakaan ei startannut. Yleismittari kuitenkin väitti pääkytkimen toimivan, joten akkukauppaan. Siinä ja siinä, että Avantin ja männyn välistä mahtui.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Laitellaan ja nostellaan tänne (kun ei uuttakaan aihetta en pysty näköjään avaamaan). 2011 mallin 218 jossa oli ihmeakku (agm) joka kesti 11 vuotta, vaikken aina muistellut ylläpitolattturiakaan pitää päällä. Viime vuonna talvella ei käynnistynyt, jotten ostin uuden ikälopun tilanne hapotettavan (Yosa). Nyt vuoden päästä oirehtii oudosti. Mökille tultaessa eilenkin oli 7 astetta pakkasta ja hörähti saman tien käymään lumitöihin. Yö suojassa, ja aamulla hieman yskähtää, startti ei jaksa pyöriä. Tässä oli kuitenkin alla tulipalopakkaset mutta yksi suojakeli välissä. Sama trendi on ollut talven, ja tunnelma on että lämpötila käy suojan puolella niin sen jälkeen käynnistyy pakkasella (-5-8) vaan kun "lämpeää" ajossa ja sitten viettää yön samassa pakkasessa ei lähde. Kerran lämmittelin puhaltimella vajan ja sen jälkeen lähti. Onko vika tod näk akussa (vuodessa kai voi mennä?) vai pitäisikö epäillä jotain muuta. Akku on helppo kokeilla koska hain Biltemasta uuden agm-akun, ja sen voin vaihtaa kun lämpötila nousee sellaiseksi että viitsii availla paikkoja. Mutta onko muita vian lähteitä joille nuo oireet kuulostavat tutuille. Mikä voisi jumittaa niin ettei startti jaksa pyöriä? Värkkiä vähän ajettu, n. 250 tuntia. Olen aika käsi näissä moottorihommissa, joten arvostaisin kokeneempien neuvoja.
 
Moron, saatta johtua jostain hapettuneesta liitoksesta. Akunkengät katsoisin ekana ja startin pään sitten, niin ja maadoitukset. Nyt kun sulla on se uusi akku, kenkien puhdistuksen jälkeen vielä kokeilet vanhalla akulla ja sitten uudella! Voihan nämä nykyakut tehdä mitä vaan.
Se pääkytkin on helppo testata ohittamalla vaikka starttikaapelilla.
 

Uusimmat keskustelut