Pääkytkinongelmia | AvantClub - Keskustelupalsta

hymykuopat homeessa

Jäsen
Keskustelun aloittaja
20.8.2015
23
0
1
Olen tottunut pääkytkimenä käyttöön vanhoissa traktoreissa. Myytävät kytkinmallit tuppaavat olemaan muovisia rimpuloita, jotka eivät kestä jatkuvaa käyttöä. Harmikseni huomasin, yli kymmenen vuotta sitten, Avantin käyttävän tällaista kertakäyttökytkintä. Luovuin sen käytöstä vaihdettuani sen muutamaan kertaan. Onneksi ei ole vielä palanut. Uudemmassa, 640, kytkin oli edelleen rimpula. Paremman kytkimen asentaminen ei ole ihan pikkujuttu. Nyt, kun asia on tullut ajankohtaiseksi, olen alkanut miettiä kontaktorin asentamista helpompana ratkaisuna. Tuskin ongelmat poistuvat, mutta ajattelin kokeilla. Tehdas voisi reagoida, ennen kuin suosittelee jatkuvaa rimpulan kanssa kiukuttelua. P.S. Onko peltikuorisen kanssa paloriski sama, kuin uudemmissa?
 
Eos mikä on ongelma? 1000h/10v piti uusia ja seuraava on kestänyt toisen mokoman. Samoihin reikiin sattuu myös metallikuorinen jos semmoinen tuntuu paremmalta. Muoviseen löytää helpommin vara-avaimen tarvittaessa
 
Ilmeisesti se on tätä päivää, että kytkimet paukkuvat. Molemmista Jontikoista voimansiirron kytkin on jouduttu vaihtamaan alle tuhannen tunnin aikana. Warnin vinssin (4,5t) kontaktori sulasi maalämpökanavaa ketjukaivurilla kaivettaessa. Tehdas vastasi kontaktorin olevan ratifioitu 150A virralle. Kulutus oli pahimmillaan 170A testikäytössä. Kontaktori "suolestettiin" ja yhdistävä kupariliuska oli 0.4*13mm. Amerikkalainen kupari on ilmeisesti suprajohtavaa. Avantin takanostolaitteen vaihtokytkin teki temput ja polanneterä valui maahan yhdessä yössä. Metsässä! Nauretaan yhdessä. Siinä vaiheessa, kun työkalun lukituskytkin mittasi pinnaani, relestettiin molemmat toiminnat.
 
Minulla on muovirimpuloita puutarhatraktorissa ja avant218:ssa.
Molemmissa on sama juttu että jos ei starttaa kunnolla, muutama tökkäsy pääkytkimen vipua alaspäin ja uusi yritys, silloin yleensä starttaa.
(kytkimet näennäisesti "kytkevät" mutta kun pyydetään virtaa, virran kulku alkaa pätkiä, jännitemittarista voi jopa havainnoida että jännite voi väristä 0V ja 12V välissä)

Onkohan veneilypuolen kytkimet samanlaisia surkimuksia?
(olen mm. miettinyt että pitäisikö startin ajaksi rinnalle rakentaa kytkeytymään solenoidi tukevoittamaan virran kulkua)

Toisaalta, jos olisi jokin tietty pääkytkinmalli jota vois turvallisin mielin ostaa toimivaksi todettuna, sekin auttais.
 
Itselläni on ollut 220 avantissa kahdesti ongelmia päävirtakytkimen kanssa tuhannen tunnin aikana. Molemmilla kerroilla alkuperäinen varaosa pelasti pulasta. Hintaa about saman verran kuin tarvikeosassa. Tarvikkeet joita löysin eivät sovi suoraan tilalle koska originaalissa on ohuemmat pultit virtaliitännöissä enkä jaksanut ruveta kaapeleita muuttamaan. Tosin pikkukoneella tulee ihan julmetusti noita kytkentöjä kun välillä käyttökerta vaihtelee minuutin ja viiden tunnin väliltä.

Ensimmäisellä vikakerralla päävirtakytkin ei yhdistänyt aina vaan piti kytkeä uudestaan päälle. Toisella kerralla päävirtakytkin ei irroittanut lainkaan.
 
"kyy pätkimet" eivät tosiaankaan ole mitään pommin kestäviä muovi runkoineen.
Johtoja kiinni laittaessa saa helposti rikki jos ei pidä kiinni toisella avaimella kiristäessä.
Kuparipultti pyörähtää ja jää vinoon aiheuttaen huonon kosketuksen.
 
Hahmottui pläni:
-laitan painikkeen jonka painan pohjaan samalla kun aion vääntää startin virta-avaimella
-painike kytkee jännitteen 100A releen kelalle
-rele saa maan pääkytkimen jälkeen (eli rele ei vedä jos pääkytkin ei ensin ole kytketty)
-rele toimii rinnan pääkytkimen kanssa + tarjoaa oikopolun akun "-" navasta moottorin runkoon.
-lisää merkkiledin kojetauluun joka indikoi jos akku on kytketty (jos esim pääkytkin ei irrota tai rele on hitsannut itsensä kiinni)

Kötystyksen tarkoitus olisi tukevoittaa virransaantia kun nuo ostamani muoviräpöstykset (ja 218:n alkuperäinen) ei näytä ongelmitta johtavan virtaa startin hetkellä.

ja saman tekisin Husqwandrare ruohonleikkuriin ja avanttiin...
niin ja moottorikelkastakin puuttuu pääkytkin, sinnekin pääkytkin + tommonen relevehe...

tai sitten ei
 
Jeps, noi mun onkelmat:
"Mun Avant218:ssa päävirtakytkin pelleilee silleen että se näyttää esim 13v ja kun starttaa, jännite voi tipahtaa nollaan.
Sitten jännite voi pomppia nollan ja 13 välissä.
Kun työnnän päävirtakytkimen avainta alaspäin ja starttaan samalla niin silloin käynnistyy.
"

Meni sille jamalle että ei lähde käyntiin.
Jännitemittari tipahtaa nollille ja näyttää mitä sattuu.
Vaihdoin uuden päävirtakytkimen.
Ei lähde käyntiin.

-> Mutta varmaan se pääkytkin oli rikki, kuitenkin, roskiin laitoin.

Jännitemittari edelleen hölmönä.
Yleismittari juoruaa että jännitemittari ei puhu totta.
Yleismittari kertoo kuitenkin että kun käännän päävirran päälle, jännite lähtee heti tippumaan.
Kun kytken käyntivirran, jännite tippuu lisää.
Yleismittari kertoo että kun startatessa solenoidi kalahtaa, jännite menee nollille.
Katkaisin jännitemittarin piuhan.

Nyt jännite ei lähde tippumaan kun laitan päävirran päälle, mutta ei jaksa startata.
Akku on aika heikko/väsy, laitoin auton akun siihen rinnalle.
Nyt startatessa (lähtöjännite 12V) solenoidi papattaa hidasta sarjatulta ja jännite laskee reilusti.
Kun lopetan starttaamisen, jännite nousee nopeasti takaisin.

-> myös jännitemittari oli siis osittain oikosulussa ja varmaan teettänyt lisärasitusta ainakin akulle.

Kokeilin vielä silleen että otin oman akun irti ja pelkästään auton akku antaa virtaa, solenoidi papattaa.

Jäljitin missä virtalukon piuhassa on solenoidin ohjaus.
Laitoin siihen kiinni start napin ja kokeilin. (päävirta, sitten käyntivirta avaimesta ja startin yritys starttinapilla)
Solenoidi papattaa. Ehkä hitusen aiempaa kuuluvammin.

-> virtalukko on ehjä, mutta avaimia vääntyy mutkalle/rikki koko ajan ja ne on kalliita, nappi tulee jäämään.

Kokeilen vielä yhdellä ihan uudella akulla, luultavasti edelleen vain papattaa.

Pitänee alkaa purkamaan startti + solenoidi -paketti irti. Ei naurata yhtään.
Arvelen nyt että solenoidi on sökö tai niin paskottunut että siitä katkeaa jännite tai se menee oikoseen kun se kytkee, mäntä tipahtaa ja sitten taas saa jännitteen -> papapa.

Elikkä onko joku purkanut 218:sta starttihärdellin irti ja onko jossain siihen ohje ettei tartte niin paljon yrittää ja erehtyä.
Ja tiiättekö tarvikekoodin jolla saisin korvaavan startin/solenoidin lähimmästä kaupasta.
 
Virtakytkimelle piti viritellä kiinnitystä...
uuden-paavirran-kiinnitys.jpg ja tuollai asettui virtakytkin: uusi-paavirta.PNG

Ja samalla kun touhusin, uusin nuita laittamiani alumiiniteippejä sinne missä pakoputken kuumuus hirvittää.
aluteipit.PNG Kuvassa ylpeilee myös se jännitemittari mallia biltema, joka kesti kuites kymmenen vuotta.

ja samoilla tulilla laitoin (rappaus)verkkoa ettei neulasia ja lehti' enään mene moottorin jäähdytystä tukkimaan.
raudoitusverkkoa.PNG ihmettelen miksi eivät tehtaalla olleet suojanneet kuin 1/4 rei-istä.
Kuvassa näkyy näköjään myös DIY jousituspatentti penkille. Parantaa myös jäähdytysilman kulkua.
Tallissa on uusi jousitettu istuin, kunhan kerkiän alkaa sovittamaan paikalleen.
Ja jottei tarvi kaupassa arpoa minkä kokoinen akku tuohon mahtuu, otin tiedosta kuvan:
akunkoko.PNG
Esim. Oulussa ei ole sellaista liikettä josta saisi alkuperäistä kokoa olevan akun.
Ihmetyttää miksi on niin pirullinen koko pitänyt laittaa akulle.
Joutuu laittamaan pienempiä tai hitsaa+rälläköimään uuden akun kannattimen.
 
Viimeksi muokattu:
Aihetta sivuavia luuloja/huhuja maailmalta:
"vaan jännite putosi solenoidin pitorajan alle vasta startin ollessa kuormana."
vois olla, akut huonot tai virta ei pääse läpi
"Startista kärjet loppu solenoidin päästä. Sillon naksaa ja saattaa hieman jopa yrittää pyörähtää mutta ei jaksa koska ei saa tarpeeksi virtaa."
Edesmenneeseen corollaan olen tuon rempannut kerran. Halpa mutta hieman työteliäs operazione.
...
Lähden kokeileen lisää. Pitää jumpata ne solenoidin/startin johdot auki+kiinni ennen kuin puran starttihärdellin irti.
Akun liittimet otin jo teräsharjalla.
 
Upouudella akulla se sitten kuitenkin starttaa.
(putsailin myös solenoidin perässä olevat johtoliitokset)
Laitoin kumiritsalla ja patenttivanteella uuden akun roikkumaan koneen kylkeen. Jospa lähipäivinä hakis pienemmän, joka sopii oikealle paikalleen.

Koneen käydessä jännite jää 8V nurkille, sitä ihmettelen suuresti.

Arveluita...
A) pätkivä pääkytkin teki sen mistä te minua olette varoittaneet, se on ehkä rikkonut latauksen.
tai
B) uusikin akku oli vajaa ja jännite olisi noussut kun kone olisi kotvasen käynyt itsekseen.
(laitoin latautumaan verkkovirtalaturiin)
tai
C) virtaa karkaa jonnekin aivan pirusti
tai
D) minun yleismittarikin on rikki, sen lisäksi että se on halpis
tai
E) kuu ja tähdet on keskenään väärässä asennossa

Saapa nähdä pääseekö tässä korjaamaan latauspuolta seuraavaksi.



Vehje2
Mun puutarhatraktorissa (Husqwarna & kohler) on ollut samantapaisia oireita.
(olen vaihtanut solenoidin, tarkistellut akun latauksen, käyttänyt apuakkua, vaihtanut pääkytkimen...)
Se naksauttaa solenoidia/kilauttaa hammasratasta, mutta ei ala pyörittää.
Kun käsipelillä liikautan moottoria jäähdytyspuhaltimesta, se saattaa startata.
Ja ainakin jos kilkuttelee sitä startttia 20 kertaa, se saattaa yllättäen startata.
Tuo avantin kyljessä roikkuva mötikkä oli menossa siihen puutarhatraktoriin.
Saapa nähdä kummeneeko. Merkkiliike myi vuosia sitten jonseredin merkillä olevan startin tuohon.
Ja se on kyllä laiskempi kuin alkuperäinen. Jos ei tuliterällä akulla ala pelata niin maan parhaiten,
niin kai sitten on vauhtipyörän ja startin hampaat tärviöllä eikä ne solahda helpolla limittäin.


Vinkki itselle:
Laita aina uuden akun kylkee selkeä merkki, koska olet sen ostanut.
Halvan akun vaihdat veks viimeistään 3v kohdalla.
Laatuakun (minulla oli Varta) viimeistään 5v kohdalla.
 
Jos mittari on kunnossa, 8V lukemalla ei ladata akkua. Akku vaatii reilusti yli 13V alkaakseen latautumaan. 14.3V olisi hyvä.
Voihan siellä olla kontaktivika etenkin maajohdossa. laturin säädin vika!

Kumpi tartutti vian kunpaan?
Sartti onko varmasti oikea? mc-scatter
Mikä mosa hussessa on?
 
Tarkista huomenna että latausjännite on siellä 14V paikkeilla. Jos ei niin vika lienee latauspuolella. Muut oireet viittaavat kyllä tyhjään tai vanhaan akkuun.
 
Taisi yleismittarikin näyttää alakanttiin jännitteet. Tänään ladatulla akulla ei ongelmia. Akussa oli pysynyt 13V ja startin jälkeen nousi noin 14V:n.
Eli ei ollut mennyt latauspuoli rikki.
Tuolla viritelmällä sai edes siirrettyä vempeleen eilen lähemmäs autotallia.akkuviritelmä.PNG
Tänään hain sellaisen akun (14Ah) joka sopi paikalleen.
uudelle-akulle-pesä.PNGuudelle-akulle-pesä2.PNGuudelle-akulle-pesä3.PNGuudelle-akulle-pesä4.PNG
Akun alle laitoin kyynnysmaton palasen, alapinta kumia, yläpinta helliii akkua.
Akun taakse laitoin kyllästetyn kalikan koska sinne jäi gäppiä 22...28mm.
Kun akku oli paikallaan, myös akun molemmille sivuille jäi gäppiä.
Laitoin kuntosalin kumimatosta suikaleet akun molemmin puolin, ei pääse akku luisteleen.

Loppu kait hyvin, kumminkin.
Pitää vain seurailla pysyykö uusi pääkytkin paikoillaan vai pitääkö porata pultinreikä kiinnityskorvakkeeseenn yms.

Mutta hei, mitä varten on tuo rele?
mikä-rele.PNG
Olen ihmetellyt miten tuo venttiilikopan kansi sietää sitä että pakoputki hohtaa punaisena 2mm päässä.
(alumiiniteippi on apupatentin yritys)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9
Yleismittarin paristo on syytä pitää kunnossa (ei ole eka kerta kun saa mitä lie tuloksia, vajaalla paristolla).
Ja Oikea sääntöhän on että mittari pitää aina tarkistaa tiedetyssä jännittessä, no se on tärkeää kun ruvetaan olemaan korkeammissa jännitteissä.
Mutta sitä mittaria ei pidä koskaan tuijottaa sokeasti (järki mukana).

Hieno juttu jossa akun vaihdolla alkaa toimimaaan, tosin voi se päävirtakytkin kin olla osa syyllinen.
 
"Hieno juttu jossa akun vaihdolla alkaa toimimaaan, tosin voi se päävirtakytkin kin olla osa syyllinen."

Oli siinä pääkytkimessäkin selkeästi vikaa, koska se pätki ja antoi läpi enemmän virtaa kun kahvaa painoi alaspäin.

Mutta nuo akut. Loppuviimein ne on jänniä vehkeitä.
Minulla on ollut tuossa pari vanhaa auton akkua, joista olen ajatellut että kun niissä jännite säilyy, niitä johonkin voi vielä käyttää.
Mutta ei niitä pidä yrittää apukäynnistimenä käyttää. Niiden virran anto poikkeuksetta tipahtaa heti kun ampeereita aletaan ottaa enemmän.

Loppuviimein mukava fiilis kun käynnistymisen epävarmuus on vähentynyt rajusti.
(Taitaa se puutarhatraktorikin terävöityä kun tipautan uuden akun paikalleen.)
 
Mutta hei, mitä varten on tuo rele?
katso liitettä 6107
Tuo rele oli muistaakseni se joka ohittaa öljynpainevahdin käynnistyksen ajaksi. Jos rele hajoaa on oireena että joutuu starttaamaan kauan ennenkuin käynnistyy (niin kauan että startilla nousee öljynpaineet).

Kokemukseni mukaan hyvälaatuinen agm-akku kestää avantissa 2-4 vuotta ja normiakku 1-3 vuotta. Ja näin vaikka käytän ylläpitolaturia säännöllisesti. Ilman jatkuvaa ylläpitoa saa riipasta nuo kestoajat minimiin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Osaa sitten aina sattua sopivasti laitteiden rikkoutumiset. Avant jäi eilen ulkovarasto käytävälle, no aamulla piti kiireellä nostaa lava pois autosta ja varastosta toinen lava tilalle. No starttaus tuotti savut ja kaikki virrat katosi, no muovit veks ja pikainen mittaus missä virrat katoaa, pääkytkinhän se.
Ei siinä savotassa varmaan varttia kauempaa mennyt, mutta parin kympin pakkanen...
Lopputulema oli se että ei kannata pysäköidä niin että tukkii kulun eikä hommaa voi esimerkiksi hoitaa toisella koneella
 
Uudella akulla 218 jaksaa startata jos pakkasta on max -1 aste. Hetken aikaa auton sisälämppäristä rakennetulla lämmittimellä moottoria lämmitettyä starttaa ok. Mielessä on että pitäisi rakentaa rinnankytkentä kahdelle akulle...

(sama murhe päältä ajettavassa Huskvarnan 15hp ruohonleikkurissa, kylmänä sekään ei halua startata yhdellä uudella akulla, astinlaudan päällä roikkuu nyt toinen akku ja toinen solenoidi)
 
Ainakin 200 sarjassa hydraulipumppu on kiinteästi moottorin perässä. Pakkasessa kun akusta saa muutenkin huonommin virtaa ja öljy on paksua on omalla akulla starttaaminen tuskaa. Vanhemmassa 200 sarjassa on akun kokokin aika säälittävä. Lämmittäminen tietysti auttaa ja käynnistysspray. Itse laitoin akun napoihin kaapelit joiden päässä on trukkiliitin. Nyt on helppo laittaa lisäakku rinnalle kylmäkäynnistyksissä, niin ei tule ajettua koneen akkua pilalle.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Miksu
Heh, nyt vasta luen tämän ketjun ja tein saman tempun, mitä Raksaaja pohti jo vuonna 2019, eli starttti kytkee päävirtakytkimen perässä olevan releen, joka syöttää solenoidille akulta tulevan pitovirran. Lähtee nyt kuin palmun alta, toistaiseksi. Mulla oli ongelmana että jostain syystä eturungolta ei tullut riittävästi puhtia solenoidille.
 
Mittasin äsken jännitteet, akun jännite takarungolla 12.xx volttia, mutta eturungon ja akun + navan välillä vain 8.xx ? liikaa rasvaa keskinivelessä?
 
Edessä relehässäkän välissä sivumuovien alla on maadoitus piste. Jos siitä ja akun välistä ei löydy 12v on maajohto poikki jostain.
Saattaa haitata releiden toimintaa.
 

Uusimmat keskustelut