Painonhallintaohje koneen kuljetukseen | AvantClub - Keskustelupalsta

Leppis

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
2.10.2008
4 147
924
138
Laitetaan tänne koneiden oikeita painoja, niin osataan sitten hankkia oikeankokoisia kuljetusvälineitä.
Tyyppikilpi, mikä löytyy kaikista koneista, on merkitty koneen paino. Tämä paino on peruskoneen paino turvakaarineen ja vakiorenkain. Muiden hyttimallien ja kaikkien lisälaitteiden paino pitää lisätä tähän painoon, jotta saadaan kokonaispaino tietoon.

Rekisteröintipainot ovat painoja, jotka tehdas ilmoittaa ensirekisteröinnin yhteydessä.
Rekisteröintipainoissa millä Avantit on katsastettu ja merkitty rekisteriotteeseen kuuluu mukaan 90% täynnä oleva polttoainetankki, hydrauliikka öljyt ja 70 kg kuljettaja. Joku voi haluta koneen kaikkein isommilla renkailla, takasivupainoilla, lisälaitteilla mitä niitä nyt löytyykin. Kaikilla noilla paino lisääntyy ja nämä täytyy mahtua enimmäispainoon katsastuksessa.

Peräkärryn kyydissä olevan Avantin painon saa varmemmin tietoon ajamalla hyväksytyn vaa'an kautta. Painoon vaikuttaa renkaiden koko, talvella ketjut, mahdolliset työlaitteet, polttoaineet. Tietysti jokainen lisävaruste jo nimensäkin mukaan lisää painoa.

Tehtaalta saatuja rekisteröintipainoja:
530 DLX hytillä 1990 kg
640 DLX hytillä 2010 kg
800 sarjan painot saadaan ensiviikolla

Eli kyllä näillä koneilla voidaan puhua 2000 kg painoista mitä pitää kuskata.
Sitten kyytiin otettujen muiden työvälineiden paino täytyy huomioida.
Peräkärry millä näitä pystyy kuljettamaan painaa 650-900 kg.
Kokonaisvetomassa onkin sitten 3000-3500 kg tienoilla.
 
Mitä ihmettä... 530 vakiopaino on aika paljon pienempi. Miten tuo dlx-hytti voi noin paljon painaa...?
Paino1250 + 170 kg
 
Hämää myös nuo ilmoitukset, Avant 530 DLX hytillä, kokonaispaino 1200kg!
 
Ketjuvetoinen 320 dieselmoottorilla 690 kg. Käsittääkseni tähän ei kuulu turvakaarta tai -kattoa. Ne olivat kai lisävarusteita aikanaan. Ainakin monesta käytetystä puuttuvat. Kannattaa myös huomioida lumikuorma mitä koneen ja kärryn rakenteissa kuljettaa talvella. Jos ihan tiukalle laskee painot, niin voi jäädä kärry kesäkäyttöön.

Kuvaston (2019) mukaan:

Avant 220: 700 kg
Avant 225: 700 kg
Avant 225 LPG: 760 kg

Avant 313: 530 kg
Avant 320S: 720 kg.

Avant 423: 1030 - 1080 kg

Avant 523: 1200 + 170 kg
Avant 528: 1250 + 170 kg
Avant 530: 1290 + 170 kg

Avant R28: 1390 kg
Avant R35: 1460 kg

Avant 630: 1330 + 170 kg
Avant 635: 1360 + 170 kg
Avant 640: 1420 + 170 kg

Avant 745: 1850 kg
Avant 750: 1910 kg
Avant 755i: 1970 kg
Avant 760i: 2100 kg

Avant e5: 1640 kg
Avant e6: 1400 kg
 
@Pientilallinen laittamassa listassa painot ovat vakiovarustekuntoisena, eli Rops-turvakaari ja Fops-turvakatto kuuluu painoon mukaan.

Muokkaan tuota ensimmäistä hieman myö tuonne alkuun.
Rekisteröintipainot ovat painoja, jotka tehdas ilmoittaa ensirekisteröinnin yhteydessä.
Niissä on hieman pelivaraa, joka tulee mahdollisista kaikista lisälaitteista.
Joku voi haluta koneen kaikkein isommilla renkailla, takasivupainoilla, lisälaitteilla mitä niitä nyt löytyykin. Kaikilla noilla
paino lisääntyy ja nämä täytyy mahtua enimmäispainoon katsastuksessa.

Laitoin tämän rekisteriotteessa olevan painon esille, että kaikki ymmärtävät todellisen painon löytyvän vasta vaa'alla.
Hämää myös nuo ilmoitukset, Avant 530 DLX hytillä, kokonaispaino 1200kg!
Myyjät katsoneet painon tyyppikilvestä.
 
Elikkä kaikki samat mallisarjat rekisteröijään samalla painolla,eli max painolla ja se joka ei ota kaikkia saatavilla olevia lisävarusteita,niin sen kone on kevyempi mitä otteeseen on merkitty? Jos näin niin toivottavasti virkavalta ei lue pelkästään rekisteritietoja jos rajoilla mennään.

Minä jo manailin miks ihmeessä minun kone on punnittu lisäpainojen kanssa,kun kevyempi paino olis parempi kuletuksissa jos kantavuus rajoilla, mutta edellä kerrottu jo syy. Voiko saaha sakot ylikuormasta jos sitä on vaan otteen mukaan?
 
Täytyypä käydä taas kaatiksen vaa’alla.

Kävin kerran multakuormaa hakiessa. Volsu+tyhjä kärry 3740 kg. Mullat kyytiin ja 6880kg.

Vois punnita kaikki erikseen, ni ei tartte arpoa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis ja 640
70 kg kuljettajatkin taitaa olla harvasssa. Tosin tämä paino on mukana vain kuorman lastauksessa ja purussa.

Oke
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Vois punnita kaikki erikseen, ni ei tartte arpoa.
Sama.
[/QUOTE]
Täytyypä katsoa millä painolla saan rekkaroitua tuon 640 jossa ei ole sitä takapainoa. Kuulin tänään ettei mun tarviikkaan käyttää sitä tehtaalla, meistaa vaan numerot runkoihin ja pyytää todistuksen tehtaalta. Toki jos tehtaan todistuksessa lukee 2020kg niin vaikea varmaan muuttaa sitä?? Taidan viedä tutulle kaverille sen ensiviikosta niin katsotaan, sekä käytän puntarilla.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Taidan viedä tutulle kaverille sen ensiviikosta niin katsotaan, sekä käytän puntarilla.
Joo näinhän se menee ymmärtääkseni, saat rekisteripapereihin oman koneen painon.
Siinähän oli lisälaitteita niin paljon, ettei 2,5t taida riittää?
 
Voiko saaha sakot ylikuormasta jos sitä on vaan otteen mukaan?
Voihan asian kiistää ja pyytää punnitusta. Sitten asia tarkistetaan punnitsemalla. Toki täytyy itse selvittää etukäteen mikä on oikea paino, jos mennään aivan rajoilla kantavuuden tai kokonaispainojen kanssa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: 640
Huvikseen katoin oman 530 tiedot. Koneen lapussa merkitty 1460kg ja rekisteriotteessa 1990kg. Todellista painoa en tiedä, kun ei nyt ole vaakaa lähellä missä voisi käydä.
 
Etkä ole meille kertonut! Laitappa uuteen ketjuun tarinaa koneesta.
Miten pelaa ja muutenkin..
 
  • Vau
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9 ja MRJ
Onko kukaan punninnut 530 mallia? Kärryni kantavuus on 1320, meneeköhän laillisesti kyytiin ilman hyttiä, kauhaa ja lisäpainoja?

Hieman sekavaa tämä 1250 + 170 kg. Mikä on toi 170kg?
 
tuosta tyyppikilvestä sen verran, että 520:n kilpi oli muistaakseni 1170kg, mutta se kului aika näkymättömäksi. Kerroin siitä huollossa, niin tekivät uuden mutta siinä paino olikin 1250kg. Kommentti oli että 'tuollaisia nyt on käytössä' Mulla oli silloin 1900kg kärry joka oli varmaan 1300kg kantavuudeltaan joten rajalle mentiin jos oli muutakin völjyssä. Kärryn paperesissa oli oma paino 500, mutta sitä oli modifioitu vuosien saatossa niin omapaino oli varmasti lisääntynyt.

Eli vaakalla se selviää, ei oikein millään muulla. Ja todennäköisesti kärrynkin omapainossa on heittoa vaikka papereissa jotain lukeekin.
 

Uusimmat keskustelut