Pakettiauto kuljetusvälineeksi? Vs peräkärry.. | Sivu 3 | AvantClub - Keskustelupalsta
Tein kaupat tämmöisestä kärrystä:

http://www.transcaravan.com/images/mallistokuvat/1350-351L180%20%20%20180X350X41%20%20jarru.jpg

Ja tuo on siis Respon 1350-351L180, jolla on pituutta 350cm ja leveyttä 180cm. Kippi on ja perälaudan yli voi ajaa. Teinkö huonon valinnan? Hinta jääköön myyjän ja minun väliseksi.

Mitä sanoo raati?
 
Mulla on fiat ducato 2.5 tdi lavaauto kuljetusautona huippu peli alumiini lairat ja ajorampit,kantavuuttakin on paperien mukaan 1400 kg lavan pituus 3700
528 kulkee hienosti tällä
 
Tero sanoi:
Mulla on fiat ducato 2.5 tdi lavaauto kuljetusautona huippu peli alumiini lairat ja ajorampit,kantavuuttakin on paperien mukaan 1400 kg lavan pituus 3700
528 kulkee hienosti tällä

Minkäs ikäinen tuo Ducato sulla on? Ja paljonko sen oviaukon korkeus siinä on?

Itse tosiaan nyt siis laskeskelin, ettei kannata ainakaan vielä ostaa vähäisillä rahoilla käytettyä pakua. uusi kärry oli parempi ratkaisu.
 
jets sanoi:
Tein kaupat tämmöisestä kärrystä:

http://www.transcaravan.com/images/mallistokuvat/1350-351L180%20%20%20180X350X41%20%20jarru.jpg

Ja tuo on siis Respon 1350-351L180, jolla on pituutta 350cm ja leveyttä 180cm. Kippi on ja perälaudan yli voi ajaa. Teinkö huonon valinnan? Hinta jääköön myyjän ja minun väliseksi.

Mitä sanoo raati?

Teit varmaankin järkevän päätöksen, taloudellisesti edullisin ostaa, omistaa ja ylläpitää. Hyvä!

Teron Ducaton oviaukon korkeus lienee riitävä, koska on (avo?) lava-auto. :roll:
 
..Jaa.. vai lava-auto.. :D Pitäisikö täällä muka lukea muittenkin kirjoituksia? En lue edes omiani..

Peräkärryn kauppahan on tosiaan vielä peruttavissakin, joten saapi vielä haukkua tuota Respo-ostostani. Onko kokemuksia Respon kärryistä?
 
jets sanoi:
Tein kaupat tämmöisestä kärrystä:

http://www.transcaravan.com/images/mallistokuvat/1350-351L180%20%20%20180X350X41%20%20jarru.jpg

Ja tuo on siis Respon 1350-351L180, jolla on pituutta 350cm ja leveyttä 180cm. Kippi on ja perälaudan yli voi ajaa. Teinkö huonon valinnan? Hinta jääköön myyjän ja minun väliseksi.

Mitä sanoo raati?

Hyvältähän tuo kuvissa näyttää. Onko sisäpuoliset kiinnityslenkit kunnolla rungossa kiinni; pultit näyttävät jotenkin pieniltä (voi olla, että kuva vain hämää)? Onko pohjavaneri kuinka paksu ja onko Avantin renkaiden kohdalla edes suunnilleen pitkittäisiä palkkeja? Usein maksimikantavuuttaa tavoitellaan esimerkiksi liian ohuella vanerilla, joka ei välttämättä raskasta konetta (ainakaan pidemmän päälle) kestä. Toki esim. turkkilevyllä siitäkin varmaan selviää, mutta painoa tulee sitten joka tapauksessa jo lisää.

Myyjällä näytti olevan vähän enemmän kantavuutta omaava 1-akselinen. Ihan vaan sillä ajattelin, että jos joskus kuitenkin konetta päivität tai ostat toisen kun bisnes lentää ;) Niin ja useinhan halvinta mallia ei välttämättä kannata ostaa, jottei joutuisi päivityskierteeseen, jossa kyllä aina jotain häviää. Tosin kuten Sekatyömies kirjoitti, peräkärryn omistaminen ja ylläpito ovat joka tapauksessa aivan omaa luokkaansa verrattuna vanhaan pakuun. Niin ja uusi kärry mun mielestä ehdottomasti, vanhoista pyydellään aivan hävyttömiä hintoja.
 
Jepulis. Nyt on kärry kotona. Kiinnityslenkkejä en tarkastanut tarkemmin ja sen teenkin huomenna.

Aion kiinnittää renkaiden kohdalle parit laudat kulutusta ottamaan. Etenkin kaivurin jalat nirhaavat äkkiä vesivanerin nilelle ja läpikin. Saman tein tuon vanhankin kärryn kanssa heti kun vanerit sain vaihdettua.

En ole vielä ehtinyt kokeilla konetta kärryyn, mutta huomenna sitten. Hyvältä ja tukevalta se vaikutti, mutta niinhän ne kaikki uutena. Tupla-lehtijouset näytti olevan. Pitää vielä laittaa tuo kaasujousi paikalleen, ettei kolahtele ihan niin pahasti.
 
Kiinnityslenkit eivät näköjään ole runkopalkeissa kiinni, lähellä kylläkin. Mutta metallissa kuitenkin.

Eilen harjoittelin uuden kärryn ja Avantin kanssa.

Ikävä kyllä, joudun peruuttamaan koneen kyytiin :( Olisi sittenkin pitänyt ostaa pitempi kärry. Mutta pakko sanoa, että kippi helpottaa työskentelyä todella paljon. Joskin on vaikea tottua siihen kippaukseen, hirvittää vieläkin.

Etuperin meneminen kyytiin onnistuu, jos etulaita on auki. Peruuttaessa hankaluus tulee siitä, että jos kaivurin kauhalla kuljetan samaan aikaan etukauhaa, niin koneen takapyörät nousevat ilmaan kipin kulman johdosta. Tämä hankaloittaa hieman, mutta etukauhan voi vetää kyytiin ramppia pitkin.

Kiinnittäminen on nyt helpompaa, koska kiinnityslenkkejä on enemmän. Kärry on myös rauhallisempi kuin vanha kärry. Vanha kärry on muuten myynnissä:

http://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1322262
 
gravedigger sanoi:
Meillä kuljetuksessa on käytetty Böckmannin Duo hevoskoppia vm 2010, ja ainakin 528+ menee heittämällä sisään :)

Mahtuuko kaivurin kanssa sisälle? Tai oikeastaan, minkä työlaitteiden kanssa se sinne mahtuu?
 
Ainakin peruskauhan kanssa mahtuu ongelmitta, trukkipiikkien kanssa pienellä asettelulla. Kaivurin kanssa voi käydä ahtaaksi.
 
Sekatyömies sanoi:
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=Ju91U2WfTHw

Lisää vaihtoehtoja...

No onpahan innovaatiota. Tuo olisi ihan mainio. Mahtaa tosin olla kallista.
 
Toi on hieno keksintö. Jos ymmärsin oikein, niin vaunuissa korkeuden säätö hoidetaan hydrauliikalla ja jousitus kierrejousilla. Ihmettelen etteivät ole käyttäneet ilmajousia. Niillä olis saanut toteutettua molemmat toiminnot.
 
Timberman sanoi:
...vaunuissa korkeuden säätö hoidetaan hydrauliikalla ja jousitus kierrejousilla. Ihmettelen etteivät ole käyttäneet ilmajousia. Niillä olis saanut toteutettua molemmat toiminnot.

Jos jousitus ja lavarakenteen lasku maahan toteutettaisiin ilmajousilla, niin paineen kadotessa kärry tulisi kelkkana perässä.

Tuossa ratkaisussa jouset kantavat kuorman ja hydraulisylintereilläillä akseli(t) vedetään kohti vaunun alustaa, kun halutaan lastauskorkeus
matalaksi. Eli jouset puristetaan kasaan hydrauliikan avulla.

Näin tieliikenne tilanteessa kärry säilyttää maavaransa nestepaineesta riippumatta. -Ehkä, jos ymmärsin rakenteen oikein. :roll:
 
Jos jousitus ja lavarakenteen lasku maahan toteutettaisiin ilmajousilla, niin paineen kadotessa kärry tulisi kelkkana perässä.

Ei sitä tavallistakaan kärryä enää vedetä jos on kierre- tai lehtijousi poikki. Ilmajousitus on koeteltua tekniikkaa ja toimii. Maailmalla käytetään jopa hienoimmissa hevoskärryissä ilmajousitusta takaamaan hepoille pehmeä kyyti ja juuri helpottamaan lastausta.
 
Timberman sanoi:
Ei sitä tavallistakaan kärryä enää vedetä jos on kierre- tai lehtijousi poikki. Ilmajousitus on koeteltua tekniikkaa ja toimii. Maailmalla käytetään jopa hienoimmissa hevoskärryissä ilmajousitusta takaamaan hepoille pehmeä kyyti ja juuri helpottamaan lastausta.

Juu juu, en tarkoittanutkaan mitenkään moittia ilmajousitusta, sitä käytetään myös raskaassa kalustossa, paperikoneissa jne.
Mutta jos esim. rekan ilmajoustin pettää ei runko ota tiehen kiinni tai kierrejousi katkeaa niin ei silloinkaan runko pääse alas asti.
Yritin vaan pohtia tuota rakenneratkaisua, ei tarvitse pahastua. :)
 
Sekatyömies sanoi:
Eli jouset puristetaan kasaan hydrauliikan avulla.
Noissa kärryissä nostetaan pyörät jousineen päivineen runkoon nähden ylöspäin.
Jousta ei puristeta kasaan, niin kun vähän epäilitkin. Kasaanpuristettuna voisi kyllä olla toimiva..

Kaikin puolin mielenkiintoinen ratkaisu.
 
Proficat näyttäis mahtuvan peruskauhan kanssa Hi-Aceen, kestääkö autonpohja vanerilevy pellin päällä? Onko joku kokeillut?

cattilainen
 
Eikös hiacessakin oviaukko kapene ylöspäin? Ainakin sprintterin matalammissa malleissa ottaa kyljet vastaan 400 sarjan konetta vaikka muuten mahtuisi.
 
Mittailin että mahtuu, proficattihan on ilman ohjaamoa. Tuota auton pohjan kestävyyttä kyselin.

cattilainen
 
avant sanoi:
Mittailin että mahtuu, proficattihan on ilman ohjaamoa. Tuota auton pohjan kestävyyttä kyselin.

Olen kuljettanut Avant 220 Citroen jumpperissa jossa on 12mm vanerilevy pohjalla (turvakatos pois paikoiltaan).
En kyllä ole huomannut vaurioita pohjassa, joten uskoisin että toimii myös myös kohdallasi. Lisäksi olen lastannut vielä tarvittavat työkalut mukaan, ja jos ei kaikki ole sopinut niin peräkärry perään.
markkuvaari.
 

Uusimmat keskustelut