Pakettiauto kuljetusvälineeksi? Vs peräkärry.. | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
Sekatyömies sanoi:
jarine80 sanoi:
...,mielestäni avantin kuljetukseen parasvalinta traileri!
...ja vielä sellainen millä voi kuskata muutakin kuin sitä avanttia esim.hlö autoja yms.(eli vuokrata pelkkää kärryä kun avantti jo vuokralla)...
:roll:

Sieltä tuli viisaita sanoja, tuo tukee liikeideaasi ehdottomasti parhaiten!
Täällä meillä päin on firmoja (huoltoasemia, koneliikkeitä jne.) jotka vuokraavat trailereita ja
varsinkin autonkuljetustrailerit ovat suuressa suosiossa. Trailerin vuokraaminen on melko riskitöntä ja
pääomakuluja vähän. Kannattaa harkita!


Ja vallankin laskeskella niitä käyttökuluja pääomakulujen lisäksi. Vanhaa pakua et voi vuokrata kenellekään. MOT. Samalla rahalla saat hyvän kärryn, jonka kulut on 100 eur vuodessa. Saat kärrystä helposti 50-75 eur/vrk vuokraa.

Pakun käyttökulut ohittavat 4 k€ kärryn hankintahnnan viimeistään 3. Vuoden kohdalla.

Vetoauton 1500 kg max massa asettaa haasteita kärryn valinnalle. Kannattaa koittaa löytää 1 akselinen niin pääsee mahdollisimman suureen hyötykuormaan. Toi sr tuotteen peltikärry on massaltaan pienimpiä, mitä joskus löysin. Alu kärryissä hinta herkästi tuplaantuu, mutta ne tietenkin kestävät ryhdikkäinä pidempään.
 
Todellakin. Vanhaa pakua ei vuokrailla. Vielä jos pari lasillista lisää, niin olen päässyt pakukuumeesta eroon.

Kyllä se koppitraileri/tmv on järkevin vaihtoehto. Mutta semmoinen kärry mihin mennään ajorampeilla, ei ole ykkösvaihtoehto. Eli kuomullinen ja kipillinen kärry, jonka paino on alle 600kg ja kantavuus about tonnin, on vahvoilla. Tietysti sisäkorkeus pitää olla sen 190cm.

Kyllä se järki joskus tähänkin päähän menee.
 
kovakoppainen missä siäkorkeus on 190cm voi olla mahdollista löytää. Toki painoongelma voi tulla vastaan. Pelkään vaan että jos se on kuomuversio, siis joko nouseva tsydeemi, niin se lepattaa kyllä jo 60km/h vauhdisa niin että vähemmästäkin pelästyy! Ja kun kuomu on tukeva 80 vauhdissa, niin paino ongelma taitaa olla vieläkin suurempi.

Kerro ihmeessä jos löysit jotain sopivaa joka täyttää ehdot sinnepäin!

Itsellä oli ajatus teettää kuljetustraileri erikoismitoilla, silleen että vaunu olisi mahdollismman kevyt, mutta en ole löytänyt ketään firma joka edes vastaa sähköposttin kun olen ollut yhteydessä heihin! Olen vähän niinkun luopunut ajatuksesta jo...
 
HUH! Me jo pelättiin että tähän menee koko pullo :lol: ...mutta hyvä niitä on miettiä monelta kantilta.
Umpi kärryä voisi vuokrailla muuttokuormien kuljettajille...hevosenkuljetuskärryä tuskin kukaan
haluaa siihen hommaan... :roll:
 
Sekatyömies sanoi:
HUH! Me jo pelättiin että tähän menee koko pullo :lol: ...mutta hyvä niitä on miettiä monelta kantilta.
Umpi kärryä voisi vuokrailla muuttokuormien kuljettajille...hevosenkuljetuskärryä tuskin kukaan
haluaa siihen hommaan... :roll:

Saattaa vielä mennäkin, kun tuota viiniä on ns laatikollinen (3l) ;) Viskiäkään ei ole tähän hätään..

Tuota mäkin mietin, että lieneekö menekkiä hevoskärryllä, mutta tässä lähellä on kyllä paljon hevostiloja. Mutt markkinoinnistahan se on kiinni.

Ja tosiaan se paino tulee monasti ongelmaksi näitten koppikärryjen kanssa. Yritän kovasti sopivaa löytää. Mieluusti saisi tonni olla vielä kantavuutta, eli about 500kg jäisi kärrylle painoa.

Ehkä löytyy.. ehkä ei.

Yksi kauppias ehdotteli, että voi laittaa lisälaidat ja sitten kuomun, mutta tulee melkoiseksi tuuliviiriksi siten.

Ehdotuksia otetaan vastaan. Kiitoksia edellisistä.
 
Sekatyömies sanoi:
HUH! Me jo pelättiin että tähän menee koko pullo :lol: ...mutta hyvä niitä on miettiä monelta kantilta.
Umpi kärryä voisi vuokrailla muuttokuormien kuljettajille...hevosenkuljetuskärryä tuskin kukaan
haluaa siihen hommaan... :roll:

Joo mietin kans että sopivalla hinnalla koppikärry pärjäisi tuntipakuille muuttohommissa. Tosin noissa ajoissa voi sattua vahinkoja kun on kokemattomat kuskit vieraassa ymäristössä. Sitä varten saa tietysti vakuutuksia.
 
jets sanoi:
Ehkä löytyy.. ehkä ei.

Yksi kauppias ehdotteli, että voi laittaa lisälaidat ja sitten kuomun, mutta tulee melkoiseksi tuuliviiriksi siten.

Ehdotuksia otetaan vastaan. Kiitoksia edellisistä.

Teetin omaan pikkukärryyni kuomun peltisepällä, joka teki rautaprofiilista kehikon ja vuorasi systeemin alumiinilla. 50 cm kuomu painaa ehkä 40 kg.-> 350 kärryn 170 cm kuomulle painoa n. 150 kg. (laidan kanssa 200 korkea.) Pläkkärillä kun teetät, saat just semmoiset päälirakenteet kun haluat. Mun seppä oli hangossa ja voin suositella. 1.5mm tavara on paksuinta mitä voi kanttailla hänen koneillaan ja 6m saa kantattua kerralla
 
Onko kellaan tuntumaa "pienista" pressukapellikarryista isommilla taipaleilla ja isommilla nopeuksilla? Kurkkasin 1300 kg yksiakselista vankkuria tukikehikolla ja pressulla, tilava oli ja lastia sai kyytiin lavan reunoja myoten ylos asti. Plussana se etta tavaraa voi lastata lavalle joka suunnasta kun vetaa pressua auki.. Kaupunkipyorityksessa varmaan mainio ja tykkasin muutenkin ajatuksesta mutta kovasti viela emmin vaikutelmaa hinattavasta tornista...
 
muuttokuormien kuljettajille...hevosenkuljetuskärryä tuskin kukaan
haluaa siihen hommaan...

Jos se on pesty ja siisti, niin miksei ? Mukavahan sinne olis kantaa laatikot, sohvat ja jukka-palmut selkä suorana suoraan sisään. Helpompaa kuin kurotella niitä jonkun kuomukärryn sisään. Hevostallissakin voi illallistaa, kunhan paikka on remontoitu ja hevoshoitajan sijaan ovella on vastassa hovimestari. On testattu.
 
Tässä wiskiä naukkaillessa ja näitä juttuja lukiessa tulee vaan väkisin mieleen että tarviiko sen konekärryn olla ollenkaan katettu? Avant kestää ulkona ja kuljetusmatkat on todennäköisesti lyhyenpuoleisia. Yksiakselinen umpipohjainen kärry/traileri jotta saa kuskattua mahdollisimman pienellä veturilla ja muutakin kuin kulkuneuvoja. Pituutta 4m jos sellaasen löytää. Jos meinaat asiakkaalle antaa kärryn vedettäväksi niin korson ladoja koukulla on nykypäivän ekoverotuksen takia aina vaan vähemmän. Tietty jos itte meinaat kiskoo niin sit tietty mitoitat kärrys veturis mukaan.

Tollaista sähkösinkittyy mä en ostais. Tai tietty jos neljässä vuodessa tienaa hintansa niin mikä sitten. Onhan ne kauniita mutta kuumasinkityt on ikuisia. Jollei repee hitsauksista.

Ja jos suunnittelee muuttokärryy vuokrata niin sitä varten oma jarruton 1-akselinen 324 pitkä kuomukärry. Ei siin sohvan kans kuitenkaan kantavuus lopu kesken. Tai vaikka ois viis pesukonetta...

Avanttiin lait sit jäljityslaite, GSM -pohjainen paikannin. Tuppaa noi rakennustyömaat olla hyvin seurattuja.
 
STEFFECTIVE: lle

Vastaus: Itse olen olen ostanut jo kolme peräkärryä allamainitulta yritykseltä, tässä kuva Rehi LS 3500, joka on omiin tarpeisiin tosi toimiva, mahtuu kone ja muutama työlaite mukaan, tekee mittatilaustyönä sellaisen kun haluat, voin suositella, kannattaa ainakin soitella ja kysyä.

REHI METALLITYÖ AY OJAJOENKAARI 85 12700 LOPPI , KANTA-HÄME Puhelin : +358 400 475220
 

Liitteet

  • Rehi lavetti kipattu takaa.JPG
    Rehi lavetti kipattu takaa.JPG
    149,3 KB · Katselut: 2 542
Kiitos vinkistä. Kun ja jos tarve iskee uudestaan niin olen ehdottomasti yhteydessä heihin. Tosiaan kuulin toista kautta että joku laki pykälä on muuttunut mikä tekee yksittäisten vaunujen rakentaminen tosi arvokkaaksi. En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta toisaalta selittäisi sen että kukaan ei koskaan vastannut mun kyselyihini!

Ajatuksena olis ollut tehdä mahdollisimma kevyt runkoinen rakenne missä ei olisi mitään turhaa. Eli konekin voisi ajaa ritilöiden päällä ja ajoalue voisi olla vain koneen renkaiden alla. Siis kaikki turha pois jota saisi mahdollismman alhainen omapaino. Alumiinirakenteinen kävi myös mielessä mutta ei nekään vastannut.

Toi sun vaunu on tosi hieno. Vaatii vaan aika tuhti veturi, muuten loppu kg rajat melko nopasti. Nyt mulla on Muuli 900J(Teuvan metallin tekemä) ja siinä on kanto 1240kg ja kokonaispaino 1500kg. Hyötysuhde siis harvinaisen korkea.
 
Joo-o. Hylkäsin tuon pakettiauton nyt jo kokonaan tästä kuviosta. Ehkä sitten vuoden parin päästä voi miettiä uusiksi.

Parista paikasta ehdotettiin kärryä, johon tulisi 50cm lisälaidat ja kuomu päälle. Tätä ei kuitenkaan suositeltu. Joskin Majavalta oltiin sitä mieltä, että heidän lisälaita+kuomu-yhdistelmänsä on niin tukeva, että se on ihan järkevä jo.

Soitin tuonne Rehillekin ja sieltä tuli oikeastaan paras ehdotus. Kärry ja sitten siihen alumiinista koppi päälle. Painoa tulisi kärrystä 430kg ja katteesta 130kg, joten mulla jäisi 920kg vielä kantavuutta, joten 220+kaivuri+kauha kulkisi ihan hyvin. Kärryä voi vielä kuulemma tuostakin ehkä keventää.
 
Tiedoksi myös muille jotka harkitsevat pakuja kuljetukseen. Unohtakaa nämä citikat, peugeotit ja fiatit.
Itselläni on isokoppainen Citroen Jumper ( malli LH35) perälautanostimella.

Oma avant 216 ei saa sisään, ellei ota ensin turvakaarta pois.
Oviaukko on takana juuri muutaman sentin alamittainen vaikka tavaratilan sisäkorkeus riittäisikin.
 
Tälläisiä koppeja olen katsellut kuljetus/talli käyttöön.Muutamien perään olen kysellyt,lähinnä pituus mittoja,tahtovat olla lyhyitä.
Mahtuuko tosiaan tähän koppiin 218 kauhan kanssa,etu vai takaperin.
Jos tätä merkkiä en löydä,mikä olisi muu 1-aks.merkki johon sopisi 218,vinkkejä?
Jos ja kun tonnin pintaan löytyy saa tarjota.
Hevostalli sanoi:
Itse käytän ja suosittelen 200-sarjalaiselle vanhempaa hevoskuljetuskoppia. Kahden hevosen koppi sopii leveydeltään, pituudeltaan ja korkeudeltaan aivan loistavasti 218 koneelle. Lastaussilta on valmiina ja kyytiin mahtuu peruskauhan lisäksi ainakin pari lisälaiteta jos vähän järjestelee. Yksiakselinen kärry painaa 500-600kg eli B-kortilla saa vielä jonkin verran lastata. Hevostalli.net palstalla saa koppeja reilulla tonnilla. Koppien sisäpuolella on yleensä silmukoita mihin koneen voi vetää liinoilla kiinni.

Meidän koppi on mallia Kylingekärran -86 ja on aktiivisesti käytössä myös hevosille. Sillä on keskellä sellainen pystytolppa väliseinää varten, jonka joudun ottamaan pois kun haluan Avanttia sinne ajaa.
 
Ennen kun kärryn tilaa tai hankkii miten vaan, niin kannattaa käydä kokeilemassa vastaavaa kaappia, sen eteen
valjastettavan vetoauton kanssa.
Veikkaan että on suuri yllätys, miten paljon ilmanvastus vaikuttaa!

Kun peruuttelen oman Avanttini avo kärryni kyytiin, sen paino työlaite mukaanlukien on noin puolet sallitusta kokonaispainosta,
niin liikeelle lähtiessä ei tunnu oikein missään.
Mutta kun nopeus nousee 80km/h, saa kiskoa tosissaan ja ottaa ylämäet ennakoivasti huomioon, kulutus nousee n.5l/100km
pelkkän auton kulutukseen verraten.
Kyse on vain Avantin takaseinän aiheuttamasta ilmanvastuksen lisääntymisestä, yhdistettynä tietysti kuljetettavaan massaan.

Jos tarkoitus on kiskoa 4m2 seinää ja1,5 tonnin painoa, vetoautolla jolla suurin sallittu perävaunu paino 1,5 tonnia, on
kokemus varmaankin häkellyttävä. :roll:

-Tietysti en minä oikeastaan mistään mitään tiedä, kunhan kirjoittelen. :oops:
 
Nyt osuit Sekatyömies asian ytimeen. Papereilla nämä asiat näyttävät hyviltä, mutta totuus käytännössä on jotain aivan muuta. Pelkästään jo 500kg vaunun lisääminen taakse tuntuu selkeesti vetoautossa. Ja siihen kun laittaa suora pysty seinä niin johan alkaa näkyä myös kulutuksessa!

Eli kannattaa tosiaan kokeilla enen kun ostaa ettei tule isoja pettymyksiä asian tiimoilta.
 
Joo-o, paperilla se tuo suurin sallittu painokin vain on :)

Sen verran on tullut vedeltyä tuota yhdistelmää ilman katetta ja isolla kärryllä, että tiedän mitä odottaa. Voimanpuutetta ei ole koskaan ilmaantunut. Kulutus on ollut kaivurin ja sorakauhan kanssa, plus jotakin tilpehööriä, siellä 8-9 litran paikkeilla, eli nousua 20-30%.

Odottelisin, että kulutus kopin kanssa on siellä 10 litran tietämillä.

Asuntovaunua olen vetänyt pariin otteeseen köykäisemmällä autolla ja kyllähän sen huomaa.

Hevoskärry tosiaan tuppaa olemaan liian lyhyt. Yksi vuokralainen kävi viime kesänä hakemassa koneen tuplahevoskärryllä. Kone mahtui kaivurin kanssa juuri ja juuri niin, että puomi piti laittaa nojalleen etuseinän kopperoon.
 
Kokeilla kannattaa ehdottomasti niin näkee myös että kone varmasti mahtuu kärryyn. Oma kokemus Kylingekärranista on että se nostaa kulutusta 3-4 l/100km tyhjänä ja 1-2 l/100km lisää kun on Avantilla tai isolla hevosella lastattuna. Kun ajaa hitaammin ilmavastus ei ole mielestäni paha, mutta heti kun nostaa nopeutta yli 80 niin sen huomaa kyllä selvästi. Uudemmissa kärryissä taitaa olla vielä pehmeämmät muodot ja parempi aerodynamiikka.

Meidän kärry kulkee itse asiassa mukavammin lastattuna kuin tyhjänä, mitä johtuu jousituksesta sekä pyörissä että vetonivelessä.

Itse olen yleensä peruuttanut kärryyn, jolloin 218 Avantti mahtuu hienosti vielä sorakauhalla. Kun kävin konetta hakemassa tehtaalta lastasin etupään kapeampaan tilaan ensin kärkikippaava ja yleispihti, molemmat sivullaan pystyssä.
 
Jepjep. Aionkin testailla. Tuo Rehin kärry, mitä ehdoteltiin, on myös vuokrattavana, eli täten helposti testattavana.

Mitenkä pitkiä sisältä nuo hevoskärryt yleensä on? Kun mittailin että 320cm on minimi johon voi ahtautua ja 350cm on mulla kärryn vaatimuksena. Pituutta tulee tuon verran, koska kaivuria ei saa taitettua kovin lyhyeksi ja holkkumavaraa ja tavaralle pitää olla tilaa.
 
Olen hankkimassa käytettyä Kylingekärrän traileria,onko sitä vain yhtä 1-aks./2-hev.mallia,johon 218
sorakauhan kanssa mahtuu.
Kaukaa pitäs hakea "sika säkissä".









Hevostalli sanoi:
Kokeilla kannattaa ehdottomasti niin näkee myös että kone varmasti mahtuu kärryyn. Oma kokemus Kylingekärranista on että se nostaa kulutusta 3-4 l/100km tyhjänä ja 1-2 l/100km lisää kun on Avantilla tai isolla hevosella lastattuna. Kun ajaa hitaammin ilmavastus ei ole mielestäni paha, mutta heti kun nostaa nopeutta yli 80 niin sen huomaa kyllä selvästi. Uudemmissa kärryissä taitaa olla vielä pehmeämmät muodot ja parempi aerodynamiikka.

Meidän kärry kulkee itse asiassa mukavammin lastattuna kuin tyhjänä, mitä johtuu jousituksesta sekä pyörissä että vetonivelessä.

Itse olen yleensä peruuttanut kärryyn, jolloin 218 Avantti mahtuu hienosti vielä sorakauhalla. Kun kävin konetta hakemassa tehtaalta lastasin etupään kapeampaan tilaan ensin kärkikippaava ja yleispihti, molemmat sivullaan pystyssä.
 
Meidän yksiakselinen on mallia 1300 HT17 ja sen sisäpituus lattialla on 275cm. 1½m korkeudella se on noin 290cm kun ramppi on vähän kallistettu. En tiedä mitä muita malleja löytyy. Tämä haettiin Ruotsista missä vastaavanlaisia löytyy todella paljon ja saa halvalla. Toki täytyy sen sieltä tuoda suomeen ja rekisteröidä, jolloin kokonaiskusannus vähän nousee.

Koppia jolla on sisämitta 320 tai 350 voi olla vaikea löytää, mutta ei varmaan mahdotonta. Oikein pitkissä kopeissa on monesti etupäähän sijoitettu erillinen suljettu satulatila, joka sitten syö sitä sisätilaa.
 
Minulla on hevoskuljetusvaunu Umeå Släppet kahdelle hevoselle. Siihen mahtuu 200 sarjan Avant kauhan kanssa kun ajaa koneen takeperin sisään. 420 menee sisälle etuperin ilman kauhaa ja takaperin ajaessa mahtuu kauha irtonaisena kyytiin. Kantavuutta näillä hevoskärryillä on noin 1000 - 1300 kg ja omamassa 500 kg ylöspäin.
 
Juu, ei tuo hevoskärry kyllä sovi meikäläiselle. Pitää mahtua kaivuri, sora/yleiskauha ja konekin vielä kyytiin. Joskus vielä joitakin roippeita ja pahimmassa tapauksessa linko tai puskulevykin vielä. Joten nelisen metriä pitää melkein olla tilaa.

Mutta tuleepa kalliiksi tämmöinen katettu kärry. Arviolta 4000-5000 euroa tuleepi maksamaan. Ja kipuraja olisi kyllä nyt siellä kolmessa tonnissa. Pitäisiköhän nyt ostaa kuitenkin ensin ilman katetta.. prkl!
 
jets sanoi:
Juu, ei tuo hevoskärry kyllä sovi meikäläiselle. Pitää mahtua kaivuri, sora/yleiskauha ja konekin vielä kyytiin. Joskus vielä joitakin roippeita ja pahimmassa tapauksessa linko tai puskulevykin vielä. Joten nelisen metriä pitää melkein olla tilaa.

Mutta tuleepa kalliiksi tämmöinen katettu kärry. Arviolta 4000-5000 euroa tuleepi maksamaan. Ja kipuraja olisi kyllä nyt siellä kolmessa tonnissa. Pitäisiköhän nyt ostaa kuitenkin ensin ilman katetta.. prkl!

Luetelluista välineistä tulee yhteensä n.1200kg painoa, ja roippeet puuttuu vielä kyydistä.
4 metrinen kärrykin painaa jonkin verran... ja siihen vielä n.2m korkea koppi päälle ja kokonaispainoa saa olla 1500kg? :roll:

Tota... paha rasti! :D
 
Heeetkinen... Siis ei linko ja kaivuri mitenkään voi kulkea samaan aikaan. Tarkoitin tietysti, että kaivurin lisäksi voi huonolla tuurilla tulla jopa se puskulevy ja yleiskauha.

Veikkaisin, että lingon ja kaivurin käyttösesongit sattuvat eri aikoihin :D Ja puskulevyä ei muuten ole kukaan meikäläiseltä vuokrannut.

Mutta tulipa ihan kohtuullinen ehdotus, hintaa en vielä tiedä. Lavan pituus olisi 365, metriset laidat ja metrinen kuomu, kierrekippi ja takalaita toimii ramppina.

Veikkaan että tämä viimeisin ehdotelma tulee olemaan edullisin.
 

Uusimmat keskustelut