Pakettiauto kuljetusvälineeksi? Vs peräkärry.. | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Olen ammentanut niin menestyksekkäästi planeetan viisautta, että otetaanpa lisää :)

Kärryn vaihto on nyt ajankohtainen, mutta jokin hulluus koputtelee nyt pääkopassa, että hankkisikin kuljetusvälineeksi pakettiauton.

Pohdittavanahan on nyt sitten joko uusi perävaunu tai vanha pakettiauto. Veikkaan että semmoinen 150-200tkm ajettu mahtuisi ehkä budjettiin.

Vaan mitäpä on raati mieltä? Kuljetettavanahan on siis about tonnin verran, eli 220 plus kaivuri ja muuta tykötarvetta.

Hyötynä on tietenkin se, että olisi sitten mukavasti toinen auto ja kuljetuskapasiteettia muutenkin paremmin. Haittana se että tuommoiset pakut voivat olla melkoisia pommeja ja syövät polttoainettakin melkoisia määriä. Mutta pakuhan toimisi pikku-Avantille ihan mainiosti omana tallinaan kun ei ole käyttöä.
 
Hei,
veikkaan että tulee pituusongelma pakettiautossa. Eli pitää osta vanha "busi" jotta sat 220 kaivurineen sisään. Itsen kuljetan perävaunulla jok on 324 pitkä ja se on lyhyt! Eikä mulla ole kaivuriakaan.

Muutenhan pakettiautossa olisi paljon hyviä puolia kun saisi koneen suojaan jos on rapakeli.

Seurataan mitä mieltä muut ovat!
 
Mikä on tuo vanha "busi"?

Tehtaaltakin tarjosivat kuljetuskärryksi 326cm pitkää kärryä. Konehan on itsessään ~175cm ja kaivuri tuo tuohon vähän päälle metrin lisää. Tosin pitääköhän sitten jo peruutella kyytiin, että painopiste on järkevästi?

Pistän tänään kaivurin kasaan, niin täytyy mittailla tarkemmin.

Toi meikäläisen kone kaivureineen on ollut menestyksekkäästi hevostrailerissa sisällä. Ei kait nekään kovin pitkiä ole?

No, odotellaanpa mielipiteitä.
 
Peltikuorisen pakun saa halvemmalla kuin vastaavan lava-auton. Mersun Sprintter tai Folkkarin LT/Crafter kannattaa hommata niiden hyvän vaihtuvuuden ja edullisten varaosien vuoksi.

Pakussa on käyttömaksu rasitteena satasia vuodessa. Kuorma-autoksi rekisteröidyn pakun (yli 3500kg) saa ilman käyttömaksua, mutta siinä on kovampi vakuutus. molempi pahempi.

Jos ostat kuorma-autoksi rekisteröidyn, pitää jarrulliseen kärryyn olla vähintään C1e kortti.

Pakun kannattaa olla isoin mahdollinen eli sprintter maxi korotettuna, ajokorkeuden pitää olla n. 210 että saat myös seuraavan avantin sisään, runko kapenee kattoa kohden ja jos on 200 aukko, siitä ei mahdu yleensä 500/600 avant leveydestä sisään.

Pakuja saa välillä edullisesti huutokaupoista/tarjouskilpailuista niiden vapautuessa ammattikäytöstä n. 10 vuotiaina. Ainakin wihuri, ilmailulaitos, espoon kaupunki ja eltel ovat myyneet viimeisen puolen vuoden mittaan tarjousten perusteella esim vanhoja huolto-autoja (volsuja ja mersuja). Hintataso ajokuntoisissa alkaa n. 3500 eur. Huomioi että kun ikää tulee, alkaa kansiremontti ja muut isommat hommat olemaan koko ajan lähempänä, ennalta kannattaa selvittää missä rohjoa huoltaa. Jos huoltoa on saatavissa vain omana pihapalveluna ilman kummempia työkaluja ja kokemusta tai kaupalliseen täyteen hintaan, niin vanha paku kannattaa jättää kauppaan. Mulla kilahti volsusta kansi 205 tkm kohdalla ja alakerta 220 tkm kohdalla. Ikää autolla tosin oli 20 vuotta.

Kun on kaksi autoa, on siinä ehdottomasti hyviä puolia. Voi jättää rouvalle auton, kun lähtee kaverin luo *talkoisiin*. Työkaluja ja tykötarpeita voi säilytellä kiinteästi autossa jne.
Ja saathan sinä sitä pakuakin vuokrailtua kun nyt olet yrittäjäksi ryhtymässä.
 
Itsellä kokemusta peräkärryistä ja kuorma-autosta. Pakettiautokin on johon avantin saisi mahtumaan, ei ole kyllä ikinä käytetty siihen. Jotenkin arvelen että jos käyttöä on vähänkin enemmän niin paketiauto (isokin) alkaa tuntua ahtaalta, etenkin kun kone pitäisi kiinnittääkin joka kerran ja sitä tavaraa kertyy mukaan... Käyttötarpeestahan tuo tietysti paljon riippuu, voi iso pakettiauto jossain tapauksessa olla hyväkin ratkaisu. Kärryistä on aika paljon kokemusta, ei kannata ostaa halvinta. Eikä pienintä. Kantavuutta kannattaa olla reilusti yli tarpeen niin käy pitemmän päälle halvemmaksi. Jos siis käyttöä on paljon. Alumiinikärryä en (enää) ostaisi... Anssems on hyvä, ja varmasti moni muukin, se on vain ainoa hyvä josta on kokemusta.
 
Tossa olis kova rauta koneen kopilliseen kuskaamiseen. Hinta tosin on 2-3k pitkällään.

http://www.nettikone.com/volkswagen/lt-46/996088
 
Kyllä on taas hyvää pohdintaa ja tietoa. Tosiaan itsellänihän on vain tuo B-kortti.

Ja sen hintaluokan pakua, mitä olen katsomassa, ei kyllä tohdi vuokrailla.

Uusi peräkärry on aina uusi. Autojen huolto-osaaminen on huonolla tolalla meidän taloudessa. Joskin seikkailuhenkeä on liiankin kanssa.

Korkeushan se on suurin rajoite pakettiautoissa ja myös kuomullisissa peräkärryissä.

Kuomu/koppiperäkärryjä saa suositella. Ongelmana on myös se, että autollani saa vetää max 1500kg laillisesti. Sekin eräs syy, miksi pakua mietin.
 
Tossa oli valmistaja jota kattelin sillä silmällä, kun olin vielä liukuohjatun omistaja:
Kärry on sähkö/spray sinkitty, mutta kestää satunnaiskäyttöä vähintään 20 vuotta.

http://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1273084

Leveyden ei välttämättä tarttis olla 160 cm, jos meinaat vain 200 sarjaa kuskata.
Toisaalta saat tuohonkin tonnin hyötykuormaa, jossa kulkee koneet ja varusteet nykyautollakin.


-m
 
Itse käytän ja suosittelen 200-sarjalaiselle vanhempaa hevoskuljetuskoppia. Kahden hevosen koppi sopii leveydeltään, pituudeltaan ja korkeudeltaan aivan loistavasti 218 koneelle. Lastaussilta on valmiina ja kyytiin mahtuu peruskauhan lisäksi ainakin pari lisälaiteta jos vähän järjestelee. Yksiakselinen kärry painaa 500-600kg eli B-kortilla saa vielä jonkin verran lastata. Hevostalli.net palstalla saa koppeja reilulla tonnilla. Koppien sisäpuolella on yleensä silmukoita mihin koneen voi vetää liinoilla kiinni.

Meidän koppi on mallia Kylingekärran -86 ja on aktiivisesti käytössä myös hevosille. Sillä on keskellä sellainen pystytolppa väliseinää varten, jonka joudun ottamaan pois kun haluan Avanttia sinne ajaa.
 

Liitteet

  • Koppi.jpg
    Koppi.jpg
    97,2 KB · Katselut: 5 643
http://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1273084
Vähän on heiveröisen näköinen vaihtoehto...mutta niin kuin täällä on muutamaan kertaan annettu ymmärtää,
mielipiteeni eivät ole välttämättä oikeanlaisia. :roll:
 
http://www.sr-tuote.fi/

Täälä oli se peltikärry yksiakselisena. 1200/1500 kg painoilla ja 4800 pituudella. 200 sarja menee kyytiin vaikka peräkärryn kanssa.
 
Sekatyömies sanoi:
http://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1273084
Vähän on heiveröisen näköinen vaihtoehto...mutta niin kuin täällä on muutamaan kertaan annettu ymmärtää,
mielipiteeni eivät ole välttämättä oikeanlaisia. :roll:

Yhdyn kyllä siihen että melko ohutrakenteinen näyttäisi olevan kokoonsa nähden. ;) Mutta kun en tunne sitä mitä ei näy niin saattaa olevan loistavakin kärry isojen(tilaavievien) kuljetukseen.
 
Itse käytän ja suosittelen 200-sarjalaiselle vanhempaa hevoskuljetuskoppia.

Vaikuttaa erittäin pätevältä. Tossa tulee koneelle talli samassa ja hyvä kuljetussuoja. Eikä ilmeisesti ole hintakaan paha jos alkaa vertaamaan mitä vanha paku ja sen ylläpito maksaa. Etenkin jollei ole omaa lämmintä korjaustilaa sekä välineitä ja tietoa. Halvat pakut ovat ihan syystäkin halpoja.
 
Tuota hevoskärryä olen pohtinut aikaisemminkin, mutta katsoin että ovat liian painavia. Mutta ilmeisesti olen väärässä, jos siis vaikka 500kg kärryn löytäisi, se olisi sopiva.

Hmm.
 
Minulla on Umeå hevoskuljetuskärry 216 avantti meni sinne hyvin kauhankanssa. Sinne sopisi varmaankin myös kaivurin kanssa kunhan ajaa etuperin. Sisämitta noissa kopeissa on kolmen metrin luokkaa. Omapaino siinä 500 kg ja kantavuutta 800 kg ylöspäin. Omaan kärryyn mahtuu vielä 420 Avantti ilman kauhaa kyytiin ja kauha irtonaisena mukaan. Kuljetettaessa sateelta ja kuralta suojassa.
 
Taidan taas hylätä tuon hevoskärryidean, näyttää siltä että pitäisi ostaa melkoisen kallis kärry, jos haluaisi varmasti hyväkuntoisen. Ja ei tuota sopivien hevoskärryjen tarjontaa ollut niin hirveästi. Saa kyllä vinkkailla.

Kattelin tuossa, että alle 3000€ olisi saatavilla muutamia sopivia pakettiautoja. Mutta milläpä varmistaa, ettei tule ostettua hirveää romukasaa. Moni on päältä kaunis.

Hirveästi kyllä houkuttelisi tuo paku. Vähänhän sille tulisi kilsojakin, että jokin mukavasti huollettu yksilö pärjäisi meillä varmaan monta vuotta. Veikkaan että korkeintaan 10000km tulisi vuodessa. Olisipahan tosiaan kakkosauto ja samalla vantille oma "talli" siinä.

Autollahan se painopiste ei ole niin tärkeä, joten 320cm pitkä tavaratila riittäisi. 190cm korkeus olisi myös vissiin sopiva.

Mutta mitenkäs pakun kanssa ne ajorampit? Pitäisi kai jotkin kiinnikkeet niille hitsailla?
 
Muista että käytetyssä hinta on vain käsiraha.
Vakuutukset, katsastus ja verot on vähintään tonnin vuodessa ja huollot sekä rengaskulut päälle.
3000 auto on ehtoopuolella, toimivasta pelistä, edes vanhasta ei kenenkään vapaaehtoisesti kannata tuohon rahaan luopua. Vanhan auton jarrurempassa tarvit ainakin kaasupillejä ja kansiremppa maksaa tonnista ylöspäin, mulla kustansi 2500 EUR kun uusin koko yläkerran.

Jos oot vielä innokas, niin tarkista että vedet ja öljyt ei ole sekaisin, indikaatiopaperia on saatavissa autotarvikeliikkeistä asian varmistamiseksi
renkaat maksavat vähintään 100 EUR kpl. Jos autossa ei ole lukkoa ja se on takavetoinen ja rungollinen/jäykällä taka-akselilla, niin talviajon voi unohtaa.
 
Tuskin kannattaa alle kymppitonnin isoa pakua hankkia, jos sillä ajaa aikoo.
Se on sitten toinen juttu jos haluaa harrastaa ajoneuvotekniikkaan tutustumista, tai
hankkii vaan Avantille talliksi. -Silloinkin kannattaa tarkastaa että lattiassa on tarpeeksi
ehjää peltiä. :lol:
 
Käytettyä autoa ostaessa olen pääsääntöisesti käyttänyt katsastusasemien kuntotohtoria hyväkseni ja ihan hyvällä menestyksellä.

Totta kai näistä ehtoopuolen romuista tulee kuluja, mutkunmutkun.. hyötyjä on runsaasti.

En ole hylännyt vielä mitään vaihtoehtoja kokonaan. Jos satsaan kärryyn, sen pitää olla uusi tai sitten erinomaisessa kunnossa.

Taatusti on olemassa semmoisiakin koppi/kuomukärryjä, mihin Avantin voi ajaa. Mielellään kippaava tai sitten takaoven pitäisi toimia siltana. Mutta enpä ole runsaalla googlauksella löytänyt. Mistähän kannattaisi kysellä?
 
Sekatyömies sanoi:
Tuskin kannattaa alle kymppitonnin isoa pakua hankkia, jos sillä ajaa aikoo.
Se on sitten toinen juttu jos haluaa harrastaa ajoneuvotekniikkaan tutustumista, tai
hankkii vaan Avantille talliksi. -Silloinkin kannattaa tarkastaa että lattiassa on tarpeeksi
ehjää peltiä. :lol:

Sanopa muuta. Täytyy ottaa pari lasillista, josko tämä halpispaku-polte siitä hiipuisi.

Tuleekos mielipiteitä näistä:

http://www.nettiauto.com/peugeot/boxer/4321293
http://www.nettiauto.com/volkswagen/lt/4461711

http://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1236609
http://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1295274
http://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1127607
 
varaosien kannalta vaihtoehtoja ovat vain mersut ja volkkarit. Ranskalaisia saa halvemmalla, mutta niistä ei pääse kuin hinnalla eroon ja osia joutuu ostamaan ensisijaisesti merkkiliikkeestä.
Kattele kaupunkien huutokauppoja. Kalkussa tampereella on armeijan huutokauppa toukokuun alussa,(www.millog.fi) niistä saa huollettuja pelejä, jotka ovat useimmiten ajokuntoisia.
 
Tuossa on esim.pakun tilavuus ja olemattomat vuosikustannukset. Jäitä lasiin ja hattuun! :lol:
http://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1285124
 
mielestäni parhaana esimerkkinä avant laitteiston kuljettamisesta on "sekatyömiehen" itse rakennettu traileri on vaan niin pirun hieno ja
kaikillaherkuilla,mielestäni avantin kuljetukseen parasvalinta traileri!
ja vielä sellainen millä voi kuskata muutakin kuin sitä avanttia esim.hlö autoja yms.(eli vuokrata pelkkää kärryä kun avantti jo vuokralla)
tämä pelkästään minun mielipide :roll:
 
Vähän selasin kanssa vaihtoehtoja. Suurin ongelma mihin törmää tosi nopeasti on se että 220 malli on 1856 korkea ilman majakka. Eli vapaatilaa pitäisi olla sellaiset 190cm jotta se mahtuu vähän heilumaan ilman kosketusta. Ei ihan helppo rasti!

Onnea metsästykseen!
 
jarine80 sanoi:
...,mielestäni avantin kuljetukseen parasvalinta traileri!
...ja vielä sellainen millä voi kuskata muutakin kuin sitä avanttia esim.hlö autoja yms.(eli vuokrata pelkkää kärryä kun avantti jo vuokralla)...
:roll:

Sieltä tuli viisaita sanoja, tuo tukee liikeideaasi ehdottomasti parhaiten!
Täällä meillä päin on firmoja (huoltoasemia, koneliikkeitä jne.) jotka vuokraavat trailereita ja
varsinkin autonkuljetustrailerit ovat suuressa suosiossa. Trailerin vuokraaminen on melko riskitöntä ja
pääomakuluja vähän. Kannattaa harkita!
 

Uusimmat keskustelut