Paripyörät avanttiin

raksaaja

Jäsen
Keskustelun aloittaja
24.5.2009
161
0
16
Oulu/Ylikiiminki
Onkos kukaan kokeillut kuinka hyvin avanteissa pelaisi paripyörät.
Eli alkuperäsiten renkaiden kylkeen laitettaisiin esim. leveät mönkkärin läskit joissa ilmanpaine 0,5...1.0 bar tjsp.

Traktoreissahan moisella systeemillä jatetaan maan pintaan kohdistuvaa painetta laajemmalle alalle.

Ajattelin jotta moinen systeemihän vois tuoda vakautta lisää (esim metsässä) ja auttaa avanttia tarpomaan mutaisessa tai muuten vaan pehmeissä paikoissa.
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Jossakin netin syövereissä näin kuvan profista paripyörin, mutta runko-ohjatussa alkaa kääntäminen tekemään tiukkaa aika nopsasti, kun pyörät alkavat hinkata kurvissa toisiinsa.

Sinänsä suosittelen laittamaan alle niin leveät kiekot tai vaikka parit, kuin alle mahtuu. Jo muutaman sentin lisäys leveyteen lisää vakautta uskomattoman paljon.
 

raksaaja

Jäsen
Keskustelun aloittaja
24.5.2009
161
0
16
Oulu/Ylikiiminki
Maasturisti sanoi:
Jossakin netin syövereissä näin kuvan profista paripyörin, mutta runko-ohjatussa alkaa kääntäminen tekemään tiukkaa aika nopsasti, kun pyörät alkavat hinkata kurvissa toisiinsa.

Sinänsä suosittelen laittamaan alle niin leveät kiekot tai vaikka parit, kuin alle mahtuu. Jo muutaman sentin lisäys leveyteen lisää vakautta uskomattoman paljon.
Jees plox.
Paripyörät varmaan vois olla vaan edessä, mutta se ehkä oiskin riittävää. Taakse vain levikepalat.

Piti agrimarketista soittaa minulle 200 sarjalaisen levikepaloista (saatavuus + suositeltavuus), ei ole kuulunut vielä mitään.
Pitääpä soitella perään...
 

linna

Jäsen
4.8.2009
92
0
6
Tehtaan kanta noihin 200:en levikepaloihin (joita ei itse asiassa ole olemassakaan, vaan ne on 300:en) on että ei suositella. Rasittavat liikaa ajomoottoreiden laakereita. Itsekkin noita kyselin ja luovuin ajatuksesta.
 

kd8500

Jäsen
2.3.2009
142
0
16
200-sarja ja levikepalat

Ostin 216'n vuonna 2005 tehtaalla valmiiksi asennetuilla 50 mm levikepaloilla ja lisäpyöräpainoilla. Konetta käytettiin n. 500 h kivisillä rantarinteilla ennen vaihtoa isompaan. Levikkeistä oli oikeasti iloa jyrkissä paikoissa. Napamoottoreissa ei ollut ongelmia.
Koska ainakaan aikaisemmin 200-sarjaan ei saanut leveämpiä renkaita, suosittelen levityksiä lämpimästi kaikille 200-sarjan käyttäjille.

JJ
 

linna

Jäsen
4.8.2009
92
0
6
Kovin on sitten muuttunut kanta asiaan neljän vuoden aikana. Onkohan tullut ongelmia kuitenkin joillekkin.
 

raksaaja

Jäsen
Keskustelun aloittaja
24.5.2009
161
0
16
Oulu/Ylikiiminki
linna sanoi:
Kovin on sitten muuttunut kanta asiaan neljän vuoden aikana. Onkohan tullut ongelmia kuitenkin joillekkin.
Ja onko nuissa tuoreemmissa 200 sarjalaisissa heppoisemmat komponentit?
Jokin selvä pelko Avanttechnon tuotekehityksessä/huollossa näyttäs olevan noita kohtaan.
(minäkin olen sitä tiedustellut eikä niitä ainakaan automaattisesti luvata laittaa, tai ainakin takuu loppuu siihen)
Tai sitten he vaan haluavat pelata varman päälle???
 

linna

Jäsen
4.8.2009
92
0
6
Kyllä tuossa jotain on varmaan ilmennyt.
Tuo mitä aiemmin asiasta kerroin ei ole minun omaa tarinaa, vaan kyllä se on ihan tehtaalta saatu vastaus. Se on vielä maili keskustelu, joten siitä on mustaa valkoisella.
Olenkin kummastellut, että mistä tuo levike homma on iskostunut 200:en omistajille, mutta tuo kd8500:en vastaus sen sitten selvitti. Itse kun olen tälläinen tuoreempi Avantin omistaja (En tosin iältäni :| ).
 
23.8.2010
7
0
1
Mullan levitystä varten rakentelin paripyörät. Ostin halvimpia peräkärryn napoja, joista sorvailemalla ja hitsailemalla syntyi tuommoiset. Toimii hyvin, ja kärsii syksyin keväin mennä vähän pehmeämmällekin nurmikolle. Vähän arvelutti miten napamoottorien laakerit suhtautuu asiaan, mutta ei ole tullut mitään ongelmia, vaikka olen ajellut hankalistakin paikoista täysillä kuormilla.
 

Liitteet

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Hienot on pelit :) Nämä näyttävät kiinteiltä, eli kaikki 8 pyörii, mutta entäpäs jos jättäisi navan paikoilleen levikkeeseen pyörimään. Pyörät olisivat silloin apupyörinä mukana, eivätkä jarruttaisi käännöksissä niin pahasti? Huono idea. Pitäisi olla lukot apupyörissä, jos jäisi niiden varaan kiikkumaan tai jos ne liikaa jarruttelisivat liejun seassa....

Mahtuuko kääntämään kaikki, vai ottavatko kumit kiinni tiukemmissa kaarteissa?
 

jets

Jäsen
18.5.2010
953
0
16
Perhana että on kyllä hienot nuo paripyörät. Mitenkäs tämmöinen puusilmä-peukalokämmen tuollaiset saisi omaan avanttiinsa? Tekisitkö korvausta vastaan?
 

exjko

Moderaattori
24.2.2009
1 094
29
48
Maasturisti sanoi:
Hienot on pelit :) Nämä näyttävät kiinteiltä, eli kaikki 8 pyörii, mutta entäpäs jos jättäisi navan paikoilleen levikkeeseen pyörimään. Pyörät olisivat silloin apupyörinä mukana, eivätkä jarruttaisi käännöksissä niin pahasti?

Pystyykö pelaamaan rengaspaineilla? Noihan ulommat ei tarvi varmaan paljoa kantavuutta, eli sen puolesta ei varmaan huolta vaikka paineet olisi 0.1, niin silloin halkaisia pitäisi olla pienempi ja muutenkin joustavampi käännöksessä. Entä jos laittaa kuluneet kummit ulommaksi? Tai muuten pienempikehäiset...
 

Avantgardisti

Jäsen
7.3.2010
58
0
6
Nyt olisi kiva saada mitat akseliputkelle; pituus, paksuus. Mitä ainetta akseliputki on? Putki kai menee napojen läpi ja sitten hitsillä jäykäksi? Alkoi näet himottaa laittaa tuplapyörät 218:n takapäähän ja siirtää sieltä painot etupyöriin. Saattaisi kaatumisriski aika lailla pienentyä ja vetokyky parantua? :roll:
 

natikka

Jäsen
4.6.2010
32
0
6
jos laittais nuo nurmirenkaat ulonmaisiksi nehän on tuuman pienemmät eivät ottais ainakaan kovalla maalla kokoajan kiinni
 
23.8.2010
7
0
1
Hyvin mahtuu kääntymään, ei ota pyörät toisiinsa kiinni. Kokeilin aluksi laittaa nurmikumit ulommaisiksi, mutta silloin sisempi pyörä uppoaa vähän syvemmälle ja osa paripyörän ideasta häviää. Toimii siis parhaiten kuten kuvassa, ja jaksaa tämä pikkuinen 216:kin niitä käännellä. Putki on 60 x 4 mm teräsputkea ja valintaperuste ei ole kovin tieteellinen: sitä sattui olemaan. Ei mene putki navasta läpi, on vaan hitsattu päittäisliitoksella napoihin. Näillä pyörintänopeuksilla ei haittaa, vaikka olisikin joku milli heittoa.

Jets kyseli tekisinkö näitä. Ei taida aika riittää, mutta voin kyllä lainata näitä "protoja". Tuli mieleen, että kun moni näyttää rakentelevan lisälaitteita, voisiko tällä foorumilla pyöriä joku lainauspooli? Tämmöisiä erikoisempia ja harvemmin tarvittavia vehkeitä joutaisi lainaksikin, ja monella muulla voi olla sama tilanne.
 

raksaaja

Jäsen
Keskustelun aloittaja
24.5.2009
161
0
16
Oulu/Ylikiiminki
@satunnainen kaivaja

Mainio patentti.
Muistaos laittaa ulompiin renkaisiin alhainen ilmanpaine, se säästää ajomoottorien/napojen laakereita.
 

Samankaltaiset keskustelut