Penkka petti | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 197
139
63
Espoo
Tuli lingottua liian lähellä penkkaa ja etugummit luiskahtivat ojan puolelle, eli oja lähti "syömään". Viimeistelin perinteikkäästi, eli ensin yritin vauhdilla etukautta päästen hiukan enemmän ojaan ja sitten perää heiluttelemalla sain koneen siirtymään sivusuunnassa vieläkin syvemmälle. Oli nöyrryttävä tarjottuun hinausköyteen. Tosin vajaavetoinen avustaja ei saanut narua liikkeelle, mutta zoomi auttoi jälleen pois pulasta, kun avustaja pysyi punttina paikallaan.

Kun vain muistaisi jälkiviisaudet penkan kanssa elikkäs vauhti pois ja suoraan omia jälkiä takaisin. Mutta aina pitää yrittää. Neliveto mahdollistaa jumiutumisen paikkoihin joihin ei vajaalla vedolla pääse.
 

Liitteet

  • penkka.jpg
    penkka.jpg
    60,1 KB · Katselut: 4 501
Pieni nyppäsy työlaitetta ylöspäin auttaa hiukan koneen suunnan muuttoon, vaikka kyllähän tuo kävelee ilman ketjuja helposti sivulle.. :)

Olin kanssa viikonloppuna kiinni ojassa. Yritin ylittää ojan ennalta "pakatun" lumisillan kautta. No eihän tuo sitten kuitenkaan kestänyt Avantin painoa.
Junttasi itsensä kiinni peräpaino toiseen penkkaan ja etupyörät jäi ruopimaan toiseen penkkaan. Ei kulkenut mihinkään ojasta ei edes taakse zoomin avulla. Pienen aikalisän jälkeen (ei antanut luonto periksi hinausapua hakemaan) virittelin pitkän liinan puskulevystä pellon reunalla olevaan tolppaan ja sain kuin sainkin sillä vedettyä zoomin avulla eteenpäin koneen pois ojasta. Seuraavalla kerralla täytyy ottaa kovempi vauhti.. :)
 
Jep, mullakin mökin tietä auratessa kynnösvako haukkasi toisen puolen pyörät ja sitten se meni zoomailuksi jne... Tielle jääneet pyörät sutivat tyhjää ja vaossa olleet eivät liikahtaneetkaan. Kone täytyi vekslata poikittain, jotta molemmat takapyörät sai työnnettyä takaisin tielle.

Siinä tuli mieleen, että jos vehkeessä olisi lukko, niin auttaisiko se tässä tilanteessa? Onko näkemyksiä?
 
Lukon apu riippuu paikasta. tässä olisi varmasti päästy peruuttamalla pois, jos olisi aloitettu ajoissa. kun yritin ensin etukautta, ohjasi ojanpenkalle kaadettu n. 10 cm runko penkkaa kohden ja lopetin yrittämisen kuvan otto hetkellä, sillä takarenkaasta n. 20-30 cm päästä alkaa n. 80 cm syvä oja, johon vehje olisi varmaankin kaatunut.
 
Juu, jojo on käynyt mielessä. Lähinnä taaksepäin tekee useimmiten mieli mennä vaikka kone on paikallaan. Puomilla auttamalla päästään liikkumaan ja lukkokin auttaa, mutta useimmiten kyyti loppuu siihen kun pohja tavoittaa maanpinnan renkaiden jäädessä ilmaa haukomaan tai takapuntti löytää kovan kohdan (kone uppoaa vaikkapa riittävän ison kannon tai kiven edessä, joka on ainoa reitti kohteeseen). Tässä kohtaa etenemistä auttaisi taakse suunnattu vinssi. Clasulla (clasohlson.fi) oli jo mönkkärin tarjousvinssi kourassa, mutta se oli siksi heppoisen oloinen, että jäi kauppaan. Kiinnityspisteitäkään ei ole takana riesaksi asti. Vinssi pitäisi saada niin ylös ettei se horaise ensimmäisenä vettä ja mielellään niin ettei se ole koukun tiellä. Toisaalta mahdollisimman alhainen kiinnityspiste on eduksi konetta irroitettaessa vaikkapa mutakylvystä. Otollisimmassa paikassa se vinssi siis haittaisi jäähdytystä.

Jos vehkeen sijoittaa moottorin kaveriksi ja tuo vaijerin ohjureilla taakse, pitää olla aika varma siitä ettei asennusta tarvitse tehdä kuin kertaalleen. Ohjureiden avulla saisi ehkä vaijerin kulkemaan taktisesti parempaa reittiä, jolloin kone nousisi vinssin tehosta riippuen takana piilevien esteiden yli tai päälle.

Ainakin proto - sisussa on vinssi sijoitettu ajoneuvon keskelle, josta vaijerin voi tuoda rullien kautta molempiin päihin konetta.
 
Avantilla on tehty ainakin yksi sellainen versio asiakkaalle jossa vinssi on takana. Tuo laite meni Italiaan jossa kaveri tekee jyrkässä rinteessä vuorilla töitä. Vinssi pitää koneen paikallaan ettei putoa alas rotkoon. Tuota pitäisin aika hyvänä testinä Avantin laadusta tai sitten kaveri on tosi kylmäpäinen ;) Mutta tarkoitus oli sanoa että kyllä tehtaalla tehdään tilauksesta räätälöityjä ratkaisuja. Itsellenikin on tehty yksi tälläinen tilaustyö.
 
Tässäpä kuva tuosta mainitusta vinssitelineestä.
 

Liitteet

  • Vinssin teline takana.jpg
    Vinssin teline takana.jpg
    71,9 KB · Katselut: 4 175
Hyvin ovat tehtaalla osanneet, piirtelin eilen samanlaista tellinkiä :) (pitäisi olla vielä vinssi, rautaa ja hitsaustaitoa...)

Takaylityksen ja jättökulman kanssa pitää taiteilla, jottei ajo-ominaisuudet runsaasti huonone. Mutta tuo malli on hieno!
 
Tulipas tuota zoomia montusta poistumiseen kokeiltua, oli se paljon helpompaa sillä nousta kuin käsin tuuppia :) Lunta siirsin työmaalla sokkelimontun reunalta pois ja tietysti etupyörät liian pitkälle tyhjänpäälle, onneks oli kauhaa vasten jotain tukevaa niin pysty zoomaan ittensä pois kuopasta...
 
Non-nih! Toinen päivä Avantin sarvissa. Ensin oli F1-kisa nuoremman veljen kanssa, joka haastoi Stigan runko-ohjatulla ruohonleikkurilla (Kohlerin moottori siinäkin). No, eihän sillä ollut jakoa, kun Avant 218 pani kaikki 10 km/t likoon. Ja sitten tukkimetsään peräkkäinen. Stiga juuttui lumeen ja pyysi hinausapua. Kyllä lipsui nyt Avantin neliveto ja hetken kuluttua olin syönyt koneen tien ulkopuolelle. Ilman ketjuja takaisin tielle pääsy kesti aika tovin, mutta nousihan Avant sentään omin voimin ja uusi hinausyritys päästi Stigankin pälkähästä. Pöllikuorma kulki kevyesti Aisapoikien ATV-kärryssä. Lupaava alku.
Lumessa ja jäällä ketjut ovat ilmeisen tarpeelliset ja ensi talveksi hankintalistalle. Luistonestoventtiili taitaa sekin päätyä hankintalistalle.

Osa päivästä meni peilien asentamiseen. Nyt on hyvät näkymät myös taakse peilien kautta (yli 70-vuotiaan pää ei oikein enää käänny). Laitan ehkä jo huomenna kuvan peilivarustuksesta. :mrgreen:
 
Penkka petti kun ei ollut tarpeeksi tarkkana ison kivilastin kanssa trukkihaarukassa.
Onneksi vahingot ja vauriot rajoittuivat kuskin egon häpeään.

Mukavaa kesää kaikille
JJ
 

Liitteet

  • Avant nurin.pdf
    441,9 KB · Katselut: 462
Kuvasta taitaa näyttää siltä, että jos metrin olisi päässyt vielä eteenpäin, niin Ava olisi saanut tukea puusta eikä ehkä edes kaatunut.... Vai kuinka?
 
Hienoa, että selvisit pelkällä egon kolahduksella. Aineksia vakavampaankin tulee tuollaisessa kaadossa helposti.
Helposti lyö päänsä johonkin tai jättää vaikka vaan käden turvakaaren ja maapallon väliin. Taisi olla turvavyö kiinni?

Vyötä tulee kyllä pidettyä huonosti. Tänään olin sen verran pahassa paikkaa työstämässä, että tuli pidettyä vyötä kiinni.
Siirtelin kiviä kaksi metriä korkean pystyseinämän reunalla. Olisi kylläkin voinut pyörähtää takaisin pyörilleen. :)

Nyt voisi rasvata kääntösylinterin etupääkin, kun pohja levy on helppo irrottaa :)

Vielä kerran hyvä ettei käynyt pahemmin.
 
exjko & Leppis

Ilman tuota kuvassa näkyvää vanhaa koivua härveli olisi ottanut todennäköisesti täydet 360 astetta. Kyseessä on meidän mäellä oleva aika syvä sodan ajan pommikuoppa (näitä meillä on muutamia), johon täyttelen tulevan konehallin perustusten tieltä kaivettua kiveä ja muuta maa-ainesta. Mainitsin turvalleen menosta omalle rintamaveteraani-isälleni, joka lakonisesti totesi "ai ne pirulaiset edelleen yrittävät...".
No härveli saatiin kiskottua tolpilleen XC70 puolimaasturilla ja menetykset olivat suuruusluokkaa 10 litraa pommikuoppaan valunutta hydrauliöljyä. Ihme, että Kubotasta tai akusta ei poistunut mitään nesteitä.
Avantt 630 toimii parin pienen pintanaarmun komistamana joka tapauksessa edelleen kuin pitääkin.

t. JJ
 
Koneen kaatumisesta paljon puhutaan ja "pelotellaan", mutta vasta katseltuani tuota kyljellään köllöttävää 630 konetta itsellekin konkretisoitui, että niin voi oikeasti todellakin tapahtua. Eilen omalla koneella ajellessani vähän kaltevammalla alustalla heti tuli tuo kuva mieleen, hiljensin vauhtia ja otin pari pykälää varovaisemmin.

Onneksi tuossa ei käynyt pahemmin ja Avantikin selvisi vain parilla pintanaarmulla. Kaatuiko se penkan reunalta heti kyljelleen vai ensin nokalleen ja siitä vasta kyljelleen ?
 
Ïtse olen huomannut ongelmalliseksi kivisessæ maastossa peuhaamisen ilman luistonestoa/lukkoa.
Toisen puolen renkaat voi sutasta kiviæ pois renkaiden alta ja sitten mentiin kyljelleen.

Viikonloppuna siirtelin isoja kiviä kaltevalla alustalla 218 avantilla. Rengaspainot takana, 15mm levikepalat edessä sekä 50kg lisäpaino vetokoukun alla antoi henkistä tukea, mutta jännää oli silti.
 

Uusimmat keskustelut