Peräkärry koneen kuljettamiseen

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
2 988
20
38
Espoo
exjko sanoi:
Mulla oli jarruttomassa kuomukärryssä pinnatut kumit hakkapeliitan kuviolla ilman nastoja kymmenkunta vuotta, eikä ollut mitään ongelmia talvikelillä. Viime kesänä ne kumit sitten halkesivat reilulla lautakuormalla ja hankin tilalle uudet vinkuintialaiset kumit. Ja tänä talvenä onkin sitten ollut ohjelmaa. Kaasuun ei saa koskea ennekuin yhdistelmä on suorassa, muutoin kärry vie mukanaan mummot ja muut. Ja käännökset kaupan pihassa tms pitää suorittaa tosi varovasti, tai tulee sanomista. Jos kyydissä on kelkka tms, niin tilanne on vähän rauhallisempi, mutta selvästi heikompi kuin niillä vanhoilla pinnatuilla.
hyvällä ja halvalla renkaalla on yhtenäistä pyöreähkö muoto ja musta väri, mutta samassa paketissa niitä ei myydä. siis hyvää ja halpaa. kaikki säästökokeilut aiheen ympäriltä ovat päätyneet renkaiden ennenaikaiseen vaihtoon surkeiden ajo-ominaisuuksien saattelemana. Poikkeuksetta rengastesteissä halparenkaiden joukossa on muutama yksilö joiden toimintaa ja ajo-ominaisuuksia moititaan kaikissa olosuhteissa, mikä on huono juttu renkaan pääasiallinen käyttötarkoitus huomioiden. Hintaero halvan ja hyvän välillä ei kuitenkaan ole niin suuri että kannattaisi siinä säästää, jos laitetta aikoo itse käyttää. ostohintaa saa laadun kärsimättä säädettyä ostopaikalla. esim. Rengas-online myy melko sopivasti merkkirenkaita ja hinta jää ainakin isommissa/kantavimmissa kokoluokissa alle rengasliikkeiden tarjousten vaikka päällelaitosta maksaisi parikymppiä pyörältä. Hyvä rengas maksaa reilun (vetoauton)tankillisen verran ja palvelee normaaliolosuhteissa 60-100 tkm. tuolla matkalla sen viisikymppiä saa säästettyä vaikkapa ennakoivalla ajolla moneen kertaan ja kuskillakin on parempi mieli kun auto ja kärry kulkevat suoraan.
 

exjko

Moderaattori
24.2.2009
1 023
3
38
> hyvällä ja halvalla renkaalla on yhtenäistä pyöreähkö muoto ja musta väri, mutta samassa paketissa niitä ei myydä. siis hyvää ja halpaa. kaikki

Niin, tässä tapauksessa halpa pinnattu ja jo käytetty uusiorengas oli kertaluokkaa parempi kuin halpa uusi. Mutta oppihan siitä sen, että talvikäyttöön tarkoitettu rengas jarruttomaan kärryyn on se ainoa oikea ratkaisu ympärivuotiseen käyttöön. Ja pitäisi varmaan vielä lisätä että pohjoismaissa valmistettu (ja nokian venäjän tehdas voidaan laskea pohjoismaaksi)

Jarrullisessä vaunussa se jo lainkin puolesta, että talvikumit vaaditaan. Tosin, eikös viimekuussa joku lehtijuttu ehdottanut, että jarruttomiinkin kärryihin pitäisi laittaa talvirengaspakko tapahtuneiden onnettomuuksien vuoksi.
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
2 988
20
38
Espoo
Mulla on kevytkärryssä nokian kesäkumit n. 5 mm pinnalla ja se on kyllä tullut suoraan perässä myös talvella ;) .

Vikuroivasta kärrystä on kokemusta myös. Pihakärryksi hakemassani raadossa oli kovettuneet entiset talvikumit alla melko mitättömällä kuviolla. Kärry pyrki ohi joka käänteessä. Kuski olisi sakkonsa tilanteessa ansainnut :?

Edit: fundeerasin että talvirenkaalla on melko kehnot pito-ominaisuudet asfaltilla etenkin märällä. päääsin kerran ajamaan radalla useammalla uudellla autolla joissa rengastus vaihteli vanhasta talvirenkaasta kesärenkaaseen. pujottelukokeessa nopeusero oli vähintään 25% kesäkumin hyväksi.

Pitoa tarvitaan ainakin nopeissa kaistan vaihdoisssa kun väistetään sitä hirveä ja palataan omalle kaistalle. jos tässä rytäkässä kärry kaistalle palatessa lähtee (lastin kanssa) poikittain saattaa veturi jatkaa tangentin suuntaan tai pyörähtää. Ehkäpä kuitenkin kannattaisi ajella olosuhteisiin suunnitelluilla renkailla.
 

exjko

Moderaattori
24.2.2009
1 023
3
38
Vielä ei ole tullut vastaan tilannetta, että kärry olisi jotenkin luistellut kesäolosuhteissa asfaltilla edes märällä kelillä. Ei edes näillä uudemmilla hiihtoliiton suosittelemilla kummeilla. Mutta lienee se mahdollista. Irtosoralla voi luistoa tietysti tapahtua mutta sitten se on yleensä koko yhdistelmässä tai muuten hakemalla haettua. Jarruttomassa kärryssäni on teli, kumivääntöjousitus ja kuivapaino kuomun kanssa noin 230kg, joten ehkä se käyttäytyy rauhallisemmin kuin 90kg painoinen yksiakselinen.


Jarrullisessa kärryssä voisi tuolla kesä- ja talvirenkaan pitoerolla olla merkitystä täysjarrutuksessa. Mutta toisaalta en ole saanut yhdenkään työntöjarrukärryn pyöriä jarrutuksessa lukkoon joten mahtaako kärryn renkaista saada teoreettista maksimia jarrutettaessa millään irti? Vai, onko muut siinä onnistuneet joten minun kohdalle olisi sattunut vain huonoja jarrullisia vaunuja?
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
2 988
20
38
Espoo
Tarkoitin oikeastaan sivuttaispidon menetystä ja siitä alkavaa heiluria. aiemmin ihmetttelin mistä tulevat ne mustat viivat asfalttiin suoralla tiellä, kunnes kerran piirsin niitä itse. Tilanteeseen johti erillisakselit ja liian korkealla oleva koukku kärryn aisaan nähden. Mutta oli melkoinen tunne päästä matkustajaksi ja nähdä peilistä kun auto+traileri yhdistelmä olivat suunnilleen poikittain vetoautoon nähden hakemassa uutta vauhtia heiluriin. hommasta selvittiin kun oli tyhjän moottoritien kolme kaistaa käytössä. Heilurin aikana mietin että metsään mennään varmasti ja mielessä kävi myös että lähteeköhän tässä henki. Kova ruorimies olisi tietenkin kaasulla oikaissut.
 

linna

Jäsen
4.8.2009
92
0
6
Jotenkin sekavin tuntein seurannut tätä keskustelua. Kyllä itselleni on täreää turvallisuus ja hankinnat sen mukaan vaikka maksaisi. Kun ajat pahan kolarin sen takia että säästit esim. renkaissa, niin se vasta voi olla kivulias juttu. Itse en ainakaan halua tappaa tai vammauttaa ketään sen takia että en raaskinut ostaa kunnon renkaita tai kärryä.
 

exjko

Moderaattori
24.2.2009
1 023
3
38
Heiluriliikkeestä puheen olle olen saanut sen aikaseksi kahdesti. Ensimmäisellä kertaa lastattiin noin 3 metrin kärryyn 6 metriä pitkiä muovisia rumpuputkia niin paljon, että aisapaino oli negatiivinen. Yhdistelmän maksimi nopeus oli 20km/h, muutoin karkasi ojaa. Onneksi matka ei ollut pitkä...

Toinen kerta oli kun asuntovaunuun laitettiin reilusti sisälle työkaluja sen kummemmin niitä kiinnittämättä ja miettimättä. Ekan jarrutuksen jälkeen ne olivat sitten kiinni etuseinässä ja silloin kaikki vauhdit yli 70km/h oli yhdistelmälle liikaa. Yleensä sillä olisi voinut ajaa n. 90km/h, ennen isompaa vaappumista.

Noiden kokemusten jälkeen on sitten osannut kiinnittää lastaukseen huomiota. Tapahtumat on 80-luvulta, jolloin tietysti autot ja kärryt olivat erilaisia. Muistaakseni asuntovaunu painoi melkein 1200kg ja vetoauto oli ehkä vähän yli 1000kg perheauto. Nykyvehkeillä meno onkin paljon vakaampaa, kun valmistaja määrää painot...
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
2 988
20
38
Espoo
Juu, suoralla pärjää kyllä, kun lasti on kiinni ja tuo oma heiluri oli väärästä koukun korkeudesta kiinni. mutta sitä sivuttaispitoa kysytään kun tehdään nopea väistö ja paluu jolloin ensin mennään naapurikaistalle, palataan takaisin ja koitetaan suoristaa menopeli. tämmöisiä tilanteita saattaa liikenteessä joskus sattua ja silloin ei pysty enää renkaita vaihtamaan.

Väistökokeissa radalla temppu joka onnistui kesärenkailla yli 80 km/h vauhdissa päätyi "pientareelle" n. 60 vauhdista vanhoilla kitkoilla. Jos perässä olisi reilun tonnin nyytti, jolla on oma suunta kaistanvaihdossa saattaisi se viedä vetoautonkin ihan uusille linjoille.
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
2 693
144
63
Sivusta seuranneena ja toisten kuormia tieltä korjanneena olen pannut merkille, että yleisin virhe peräkärryn käytössä tulee ilmeisesti kuormatessa lankkukuormaa kyytiin.
Laitoja myöten täyteen ahdettu viisi-kuusimetrinen lankkukuorma tekee tuollaisesta normikärrystä todella vaarallisen kuorman nostaessa aisaa ylös.
Töyssyssä sitten nostovoima kertautuu moninkertaiseksi ja sitähän vedetään tietysti etuvetoisella kevytperäisellä autolla. Töyssyn jälkeen ensireaktio on kaasun nostaminen, jolloin yhdistelmä onkin moottorijarrutuksen johdosta jo linkussa ja pitkällä pajukossa lankkukuorma takakontista sisällä.

Aisalle pitäisi tulla oikein lastatessa painoa 50-80kg. Omaan kärryyn tietysti voi merkitä missä kohtaa Avantti tulee olla kuskatessa, ettei joka kerta tarvitse aisaa punnita.
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
2 988
20
38
Espoo
Juu, etenkin mökkikauden alussa on pitkällä metsässä auto tai pari, kun kyydissä viedään koko omaisuus ja remonttikamat päälle. Jos kärry nousee ominvoimin kuulasta, kun lukon kääntää auki, ei liikkeelle kannata lähteä ollenkaan.

Ja takaisin aiheeseen, eli aiemmin taisin jo mainita mutta sanompa taas että alle nelimetriseen kärryyn on hankalahkoa saada avanttia, kaivuria ja tykötarpeita tasapainoon.
 

jkans

Jäsen
31.1.2010
7
0
1
Paremman puoliskon harrastusvälineen kuljettamiseen tarkoitettu koppi on löytänyt uuden käyttötarkoituksen...

Väliseinä vaan pois ja 220 kyytiin, painopistekin osuu just kohdalleen. Kärrissä on omapainoa 850 kg ja kantavuuttakin se melkein tonni, joten tulee itse asiassa aika tasapainoinen paketti Subarun perään. Lisälaitteita ei tarvitse haaveilla mukaan, mutta kauha mahtuu juuri sopivasti kulkemaan.
 

Liitteet

linna

Jäsen
4.8.2009
92
0
6
Eikä ole kone kurassa kun pääsee perille. Itse olen kanssa umpikaappia miettinyt, hinta vaan on monesti niin kova.
 

Avantgardisti

Jäsen
7.3.2010
57
0
6
Torstaina hain 218 ja ATV-kärryn yhdellä kuormalla. Aisapojat Oy:ltä sain ison telikärryn, johon heidän ATV-kärry lastattiin ja sitten Ylöjärvelle. Vuokra oli 35 € (Aisapojat tuli vastaan, koska ostin heiltä tuon ATV:n). Vuorokauden hinta olisi 50 € eli noin 50 reissua voi tehdä vuokrakärryllä ennen kuin hankintahinta olisi mennyt. Harvemmin kuljetusta Avantistin kannattanee pysytellä vuokrauslinjalla?
 

Liitteet

willez_

Jäsen
13.12.2009
20
0
1
meillä avantti kulkee eduart merkkisessä kärryssä kokonaispainoltaan 3500kg. kaivuri mahtuu hyvin pienempään kärryyn kun irroittaa tukijalat. toi 750 ja 250 kaivuri on aika pitkä pötkö yhdistelmänä laittaa kärryyn että saa vielä painotettua hyvin.

linkistä löytyy kuvia.

http://img522.imageshack.us/gal.php?g=avantkrry.jpg

mistä ja miten te ootte sitonu avantin kärryyn? kuvissa avantti on edestä kiinni kahdella liinalla ristiin noista lenkeistä ja takaa vain koukun ympäri, puut avantin alla on vain sitä varten koska toi vaneeri painuu jonkin verran pyörien kohdalta kun pyörät jää vaneerin alla olevien palkkien väliin, ajosillat tosta kärrystä tulee tuolta rekisterikilven takaa.
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
2 693
144
63
willez_ sanoi:
meillä avantti kulkee eduart merkkisessä kärryssä kokonaispainoltaan 3500kg. kaivuri mahtuu hyvin pienempään kärryyn kun irroittaa tukijalat. toi 750 ja 250 kaivuri on aika pitkä pötkö yhdistelmänä laittaa kärryyn että saa vielä painotettua hyvin.
Ei taida olla Eduartin kyydissä Avantti/kaivuri yhdistelmä tasapainossa vaikka laittaisi kaivurin kauhan aisan päälle?

Avantti kannattaisi sitoa neljällä lyhyellä erillisellä liinalla nurkistaan kiinni. Jos yksi irtoaa on vielä kolme kiinni koneessa.
Näin myös liinaa ei tarvitse vetää terävien kulmien yli hiertymään poikki.
Lyhyitä muutaman tonnin liinoja on saatavilla, ettei tarvitse katkaista pitempiä. Näin toimin myös venettä kuskatessa!

Monesti peräkärryssä on tosi huonot kiinnityslenkit. Lenkin runko alle millin peltiä ja kiinni fanerin läpi 6mm pultilla.
Jos ei mene töyssyssä pultti poikki, niin tulee läpi!!
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
2 988
20
38
Espoo
willez_ sanoi:
mistä ja miten te ootte sitonu avantin kärryyn? kuvissa avantti on edestä kiinni kahdella liinalla ristiin noista lenkeistä ja takaa vain koukun ympäri, puut avantin alla on vain sitä varten koska toi vaneeri painuu jonkin verran pyörien kohdalta kun pyörät jää vaneerin alla olevien palkkien väliin, ajosillat tosta kärrystä tulee tuolta rekisterikilven takaa.

olen laittanu keskinivelen yli yhden liinan ja koukun/takajalkojen kautta toisen (500 sr1), kun kone kulkee sorakauhan tms työlaitteen kanssa. Tällöin peruutan koneen VW LT:n lavalle törmäyssermin kiinni ja kytken käsijarrun.

Kaivurin kanssa laitan vielä liinan kaivurin tukijalkojen edestä. ( kone nokka edellä lavalle ja kaivurin kauha lavan törmäysermin päälle) Monta taktiikkaa on tullut kokeiltua, mutta tämä nykyinen 2-3 liinan kiinnitys on nopea kytkeä ja "riittävän tukevan" oloinen. Semmoiset metalliset vanttikiristimet voisivat olla vielä paremmat.


edit: ja kuvasta kun katsomme niin lumikauhan kanssa se toinen liina näyttääkin menevän työlaitekiinnikkeen kautta. Kuvassa on oltu ahkeria ja laitettu kolmaskin liina. Käytän IKH:n 2000/4000 kg liinoja, jotka olen lyhentänyt mukavampaan mittaan (n. 3 m)
Huomioi kuvassa eturenkaan alla "käsijarru", joka varmistaa kuljetuslaitteen paikoillaan pysymisen lastauksen aikana.
 

Liitteet

Avantgardisti

Jäsen
7.3.2010
57
0
6
Tuota 218-Avanttia kotiin talutettaessa käytin kiinnitykseen peräkärryn etuosan käsivinssiä ja takaa laitoin vedon taljalla - molemmissa vankka teräsvaijeri. Liinat olivat vain lisävarmistuksena erityisesti pienen tukkikärryn pitämiseksi lavalla.
Kokonaan oma asiansa olisi ollut paniikkijarrutus 80 km/t vauhdista - tuskin olisivat kiinnitykset kestäneet? Törmäyksestä puhumattakaan. :shock:
 

kaik

Jäsen
9.3.2009
31
0
6
Netti koneessa on näköjään myynnissä koneenkuljetukeen sopiva perävaunu.
Kone-Id: 845487 Itsellä on umpikori juuri työnalla, pitäis tulla valmiiksi heinäkuunalkuun.

Terv. Kaik
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
2 693
144
63
kaik sanoi:
Netti koneessa on näköjään myynnissä koneenkuljetukeen sopiva perävaunu.
Kone-Id: 845487 Itsellä on umpikori juuri työnalla, pitäis tulla valmiiksi heinäkuunalkuun.

Terv. Kaik
Komea kärry on, mutta 1100kg kantavuus ei riitä isommille koneille.
Laitatko kuvia omasta kärrystä, kun saat valmiiksi.