Peräkärry koneen kuljettamiseen

kaik

Jäsen
9.3.2009
31
0
6
Niinpä, kantavuudet riittää juuri ja juuri 200 sarjalaiselle jos on joitain työvälineitä mukana.
400'sella pitäisi sitten tyytyä ehkäpä yhteen "välineeseen".
On muuten huomattava kehitys autojen kohdalla, vetopainot ovat miltei aina uusissa malleissa alhaisempia kuin edellisessä mallissa.
Ratkaisu löytyy yleensä isommista koneista tai maastureista.
Odotellaan HT Trukin soittoa, varmaankin juhannuksen jälkeen.
Juhannus terveiset Kaik'ille
 

repa

Moderaattori
13.3.2010
309
5
18
Olen katsellut myös koneenkuljetuskalustoa, mutta oman autoni jarrullisen peräkärryn maksimimassa on vain 1400kg. Niinpä olen katsellut lava-autoja: Maasturistin kaltaisia LT:tä ja vanhempia mersuja. Tosin vain Be -kortin omaavana noissa laitteissa maksimikantavuus näyttää pyörivän 1300-1500 kilon paikkeilla. Mahtaiskohan tuolla jo pärjätä? 530+ mallin ohjekirjassa sanotaan massaksi 950kg, mutta sisältääköhän tuo kauhan, turvakaaren ja -katon; tuskin, joten ollaan jo pitkälti yli tonnissa. Jotenkin tuo lava-auto tuntuisi kätevämmältä kuin peräkärry. Tosin vaihtoehtona voisi olla joku vanha Hilux + peräkärry. Minkäslaisia kokemuksia/suosituksia palstalaisilla on omista kulkineista? Oma auto on työnantajan liisari ja sen kanssa ollaan naimisissa vielä pari vuotta.
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
2 988
20
38
Espoo
Juu, toi kärryhomma on vähän hankala. Käytännössä pitää olla nelikko että saa riittävällä kantavuudella olevan kärryn liikkeelle. Mulla oli aiemmin rekisterissä vanha nissan kärryn vetoon mutta siinä oli ongelmana kalliit ja harvinaiset osat. Esim. Käsijarrun vaijeriin tuli kahva kaupanpäälle nissanpuodista ja hintaa oli kolmatta sataa.

Kannattaa katsoa veturin totaalikustannukset, eli kulutusosien hinnat ja vakuutukset ennen kuin tekee kauppoja. Nykyinen vw lt kuljettimeni palvelee hyvin raksaprojektin tukena ja on siten monikäyttöinen. Osat on halpoja mutta vakuutus on aika kova, kun bonareita ei ole kakkosautoon kovasti kertynyt. Pakussa tulisi lisäksi käyttömaksu. Jos siirtotarve on muutama kerta/vuosi kannattaa kartoittaa lähiseudun vuokraamot ja lehti-ilmoittelu. Monasti on tyrkyllä kuljetukseen sopivaa kalustoa niin että hinta jää pariin sataan/vkl. Omaan autoon menee aika paljon vuodessa vaikka ei ajaisi yhtään. Pelkkä katsastus on toista sataa kuorma-autossa.

Edit: kärryssä tai lavalla kantavuutta saisi olla n. 1500 kg, että saa koneen lisäksi työkalujakin kyytiin ja lavapituus saa olla n. 4m. Tämmöiset kärryt painavat n. 500-600 kg, jolloin leimatun vetokyvyn pitäisi olla vähintään 2000 kg. Vakuutuksiin saa helpotusta AKEn nettirekisteröinnin kautta, kun nyt voi auton laittaa kannattavasti seisontaan jopa alle kahden viikon jaksolle.

huomioi että on mahdollista muutoskatsastaa kuorma-autona/erikoisautona uransa aloittanut vehje pakuksi. Ka on hiukan halvempi pienemmän ostajakunnnan myötä ja usein paljon tukevampi kuin paku. Pakuna kuitenkin kantavuutta jää usein vain rapiat 1000 kg (esim LT 28) kun lavarakenteet ovat paikallaan. Lavan vaihtaminen kuljetusritiläksi hiukan keventää.

Uusi direktiivikoulutus ka kuskeille ei poistanut yksityiskortin hankintamahdollisuutta. Korota siis kortti BeC malliseksi, niin pääset valkkaamaan 5000-7000 kg:n autoista ja vältyt (toistaiseksi) käyttömaksulta. Konekin voi tällöin päivittyä vaikka 700 sarjaan kantavuuden puolesta. Omassa folkkarissani kantavuus on 2800 kg (Lt 55)
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Minulla on nelikko jonka perään useampia kärryvaihtoehtoja. Suurin kärryni on kokonaispainoltaan 3000kg, hydr.kipillä ja ajosilloilla. Kärryn vakuutus on halpa ja auto sopivan kokoinen arkiajoihin. Yhdistelmien monipuolisuus on vertaansa vailla. Suosittelen! Pikku haittana on se, että kavereillakin on usein kuljetettavaa... :)

Lisään vielä pojan kännykkäkameralla ottaman kuvan viime kesältä... tuo takana oleva ei ole Avant vaikka hiekan
nostikin kyytiin. :D
 

Liitteet

Avantgardisti

Jäsen
7.3.2010
57
0
6
Ostin käytetyn Muuli 1250 xi:n, jonka kantavuus on 610 kg (kokonaiskantavuus 750 kg). Avant 218 on siis juuri tuon kantavuuden rajoilla. Vielä en ole päässyt kokeilemaan, miten hommi toimii.
:mrgreen:
 

Roadking

Jäsen
15.9.2010
134
10
18
Kyllä 200-sarjalaista hätätilassa jarruttomalla pystyy kuskaamaan, mutta ei kyllä laillisesti. Paino ilmoitetaan käsittääkseni kuivana, joten nesteiden ja kauhan kanssa ollaan n. 700kg:ssa. Jos Muulin kärry tosiaan painaa vain 140kg (mitä kyllä epäilen), taitaa rakenteet olla sen verran heiveröiset, että pidempien matkojen kuskaaminen vaihtelevakuntoisilla teillä alkaa käydä kärryn rakenteiden päälle.

Lopuksi kevennys: Hain kerran paikallisesta rautakaupasta 1000kg:n betonisäkin jarruttomalla telikärryllä. Myyjä ehdotti, että kirjoita tussilla säkin päälle 500Kg, niin täydestä menee. :lol:
 

exjko

Moderaattori
24.2.2009
1 002
0
36
roadking sanoi:
Lopuksi kevennys: Hain kerran paikallisesta rautakaupasta 1000kg:n betonisäkin jarruttomalla telikärryllä. Myyjä ehdotti, että kirjoita tussilla säkin päälle 500Kg, niin täydestä menee. :lol:
En tiedä oliko sama kauppa, mutta joskus eräs kyläpoliisi haki kanssa peräkärryllä työmaalle lankkuja. Lopussa mutisi itsekseen, että kai tuossa tarvisi punainen lippukin olla. No, myyjä kaivoi taskustaan naulan ja sanoi että laita tuo, niin voit sitten tarvitessa sanoa että Jaa, mihinkäs se lippu on pudonnut?
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
2 988
20
38
Espoo
ja rautakauppa keskustelun jatkeeksi kävin kerran hakemassa kaverille kaksi kivilavaa folkkarilla a'1200 kg. Olivat tarjouksessa. Folkkarin kantavuus oli 2800 kg, joten kesti hyvin. Rautakaupan portin jälkeen n. 200 m päässä portista oli pieni ruuhka kun kevytperävaunulla oli yritetty samaa settiä liikkeelle. kumijouset eivät kestäneet ja akseli oli pettänyt kärryn alta. Ahneella on loppunsa.
 

repa

Moderaattori
13.3.2010
309
5
18
Avantgardisti sanoi:
Ostin käytetyn Muuli 1250 xi:n, jonka kantavuus on 610 kg (kokonaiskantavuus 750 kg). Avant 218 on siis juuri tuon kantavuuden rajoilla. Vielä en ole päässyt kokeilemaan, miten hommi toimii.
:mrgreen:
Mulla oli aikoinaan juurikin samanlainen peräkärry ja toin sillä jonkinmoisen läjän hiekkalaatikko hiekkaa ja kyllä se oli kovilla. Kyllä tuo kärry tosiaan painaa tosiaan muistaakseni vain 140kg, joten sinänsä kantavuuden pitäisi ainakin paperilla riittää. Runko on V-aisalla prässättyä pelti U-palkkia, joka ei osu renkaiden kohdalle todennäköisesti ollenkaan. Tuohon kun ajaa Avantin niin veikkaan kyllä rakenteiden olevan todella kovilla. Ekalla ajokerralla kannattaa kyllä ajella varovasti, ettei pääse ikäviä yllätyksiä/vahinkoja tapahtumaan.

Itse näin kerran 200-sarjalaista vietävän jollain kevytperäkärryllä ja kyllä se näytti todella pelottavalta kärryn renkaat lokareita hangaten; päästiinkö perille asti, en tiedä.
 

lajaatena

Jäsen
29.10.2009
654
18
18
Etelä-Suomi
Jossain vaiheessa tätä ketjua joku mainitsi lautakuormasta jotain, tässä loppukesällä tuli oltua sahalla töissä ja tässä tulosta, kuorman mitat 2,10*4,30*0,70, oli muuten painava kuorma tuoretta puuta. Taisi olla puolet ylikuormaa, oli ilta-aika ja hiljainen kylätie.
 

Liitteet

Avantgardisti

Jäsen
7.3.2010
57
0
6
No nyt se ontehty. Toin AVANT 218:n Muuli 1450 xi kärryllä runsaat 200 km. Veturina oli Subaru Outback. Hyvin kulki. Kauha mahtuu Subben tavaratilaan, jolloin Avantin painon pitäisi olla 590 kg (kärryn laillinen kuorma on 610 kg rekisteriotteen mukaan). Ei kai ne nesteet sentään yli 100 kg paina? Poliisiautoja tuli vastaan matkan varrella useampia, mutta eipä virkavaltaa näyttänyt kuormani kiinnostavan. Avantin ohjaamossa oli vielä 2,5-metrinen joulukuusi.l :D :mrgreen: ja hyvää sekä rauhallista joulua!

Muulissa on kesärenkaat 165/80x13 79 T eli yksi rengas kantaa 437 kg (kaksi siis 874 kg) ja se kestää 190 km/t jatkuvaa ajoa. Ajelin sopuisaa 70-80 km/t pääasiassa sulaa moottoritietä. Varmasti jäisellä pääkallokelillä matka olisi ollut aika hurja. Ei siis kestäisi äkkinäisiä väistöjä tai paniikkijarrutuksia. Tiedä häntä, olisiko meno näissä ääritapauksissa nastoillakaan kovin vakaata? Pohdintaa aiheuttaa myös kärryn kiinnityslenkkien pitävyys tosipaikassa? Kaksi liinaa oli 1.000 kg kestävyydellä (eteen/taakse) ja kaksi 500 kg liinaa sivukaatumista estämään. Näillä mentiin. :?:
 

jets

Jäsen
18.5.2010
953
0
16
Pitäisi löytää kärry 220:n, kaivurin ja muitten tarpeitten kuljettamiseen. Painoa kamoille tulee noin tonni ja autollani saa vetää max 1500kg. Joten semmoinen kärry joka painaa alle 500kg, pitäisi löytää.

Lisätoiveena olisi, että kärryssä olisi kippi.

Olisiko raadilla suosituksia? Netistä löysin huonosti, tai sitten olen huono ja kärsimätön googlaaja.
 

T-bone

Jäsen
20.2.2010
26
0
1
Moi,
Voin suositella Majavan/IKH:n 5035:sta.
Kok.p. 1300, kantavuus kuomun korkeudesta riippuen 900-980kg.
Mulla siis kuomun (Jaxal) korkeus 125, ja laidat 35cm, eli 220 kulkee siististi kuomun alla (toki kuomu on auki n. 35cm takaa, ja joudun tukemaan sen hyvin, ettei kuomun kippimekanismit tule väljiksi) Kuomu kyllä tukeutuu hyvin Avantin kattoon (kumimatto välissä)

Eli lava 150x350cm, laidat 35cm, kastamalla sinkitty, FI tekoa jne jne. Itse olen ollut tosi tyytyväinen kärryyn liittyen 200-sarjan tarpeisiin. Mulla on käytössä 170 kaivuri kanssa.

Googlaile majava.fi tai IKH.fi, samoja laitteita eri tarroilla.

Itse valitsin kärryn vain siksi, että halusin kuomun kelkka yms. risukuormia varten. Jos kuomua et tarvitse, vaihtoehtoja on huomattavasti enemmän.
 

jets

Jäsen
18.5.2010
953
0
16
Kuomulle ei ole juurikaan tarvetta, mutta tuo kuomu kyllä voisi toimia mökillä suojana Avantille... Oliko tuossa 5035:ssa siis kippi?? Ajosiltalauta näytti ainakin olevan.
 

jets

Jäsen
18.5.2010
953
0
16
T-bone sanoi:
jes on kippi. ja vielä kaasujousilla kevennetty
Siis tämäkö sulla on:

http://www.majava.fi/fi/tuotteet/peravaunut/kuomulliset-peravaunut/m-5035-lj-kuomu-95

Saisikohan kuomua modifioitua sen verran, että menisi kokonaan kiinni? Reikä kuomuun ja jokin laatikontapainen vaikka niiteillä kiinni Avantin katon kohdalle.

Ja siis 170 kaivurin kanssakin mahtuu hyvin? Mullahan kyytiin pitäisi mahtua tosiaan Avant 220, Kaivuri 150, Yleiskauha (tai vast) ja ehkä puskulevy tai muu työlaite.

Eipä olisi paha tuo kuomu, kun tosiaan voisi suojana käyttää kun jonnekin koneen jättää.
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
jets sanoi:
Saisikohan kuomua modifioitua sen verran, että menisi kokonaan kiinni? Reikä kuomuun ja jokin laatikontapainen vaikka niiteillä kiinni Avantin katon kohdalle.
Ei kai kuomua kannata mennä pilaamaan, menee jälleenmyyntikin mahdottomaksi?

Korottaa lisälaidoilla, niin arvo ja käytettävyys lisääntyy/ säilyy. :roll: