Peräkärry koneen kuljettamiseen | Sivu 4 | AvantClub - Keskustelupalsta
Näyttäisi sisämaan rahti Saksassa olevan 250euron paikkeilla. Mikä estäisi että tilaisi vain rahdattuna Suomeen - vaikka rahti olisi 500 niin olisivat silti selvästi edullisemmat kuin täältä ostetut ? Vai tuleeko näihin jotain veroja päälle - ei kai ?
 
exjko sanoi:
"Köyhän miehen" kapellina laitetaan vain 2m korkea tukirunko kärryn etuseinään ja siihen pressu. Laidat jää auki. Onko kellään kokemuksia, suojaako se kurakeleillä kyydissä olevaa tavaraa, esim Avanttia.

Vastaus on; ei auta mitenkään, vaan lisää pyöreitä. :cry:

Kävin Humbaurin tehtaalla saksassa, kun olin suunnittelemassa omaa isoa kärryäni.
Heilläkään ei vaan ollut tarjota vastaavaa kuin suunnitelemani/valmistamani kärry on.
-On kuulemma liian kallis toteuttaa ja kysyntä jäisi sen takia liian vähäiseksi.

Hieno, tehokas tehdas ja upea konttorirakennus! :p
 
Olen itse yrittänyt saada tarjouspyyntöalumiinisesta erikoismitta vaunusta. Ei ole tullut yksikään vastaus. Kuulin muualta että nykyään yksittäiskappaleen tekeminen tulee tosi kalliiksi. Pitää testata ja tyyppihyväksyttää jne. Eli tulee kalliiksi= ei kysyntää. En tiedä, näin kuulin IKH:lla.
 
Tuossa minun kärryssäni eivät lavan mitat sinällään olleet ongelmana.

Mutta kun halusin kärryn toimivan myös laidattomana lavettina ja kipin nostavan
yli 4metrisen lavan 52 asteen kulmaan, eli sama kaltevuus kuin maansiirtoautoissa.
Kantavuudeksi yli 2000kg.
Oli valmistajista tarjonta nollissa, on kuulemma mahdoton yhtälö järkevällä painolla.

Laitoja on 6 kpl kaikki avattavissa saranoilla/irroitettavissa, samoin irroitettavia tolppia 6kpl.

Lisäksi halusin kulmavaihteeliset kääntyvät takatuet, ajosillat lukittuvaksi lavan alle,
tilan sähköhydraulikoneikolle, 5tonnin kippisylinterin, rasvanipat kaikkiin niveliin, kaaren,
pressun, reilusti kiinityskoukkuja, valoja yms.

Suunnitemien ollessa jo valmiina, ei auttanut muu kuin väsätä kärry itse.
Ongelmiakin toki oli esim. suomessa ei ollut kuin yksi kuumasinkitysallas johon rungot
mahtuivat kerta upotuksella.

Tyyppikatsastuksessa sain pelkästään kehuja ja se oli kaikin puolin ongelmatonta.

Kokonaisuutena hommia oli sen verran että toista en tekisi.
Kärryni on herättänyt paljon kiinnostusta ja olen siihen hyvin tyytyväinen.
 
Tyyppikatsastuksessa sain pelkästään kehuja ja se oli kaikin puolin ongelmatonta.
minkälainen prosessi toi tyyppikatsastus oikein on ja paljonko kustantaa,olen kuullut että siinäkin on pajon paikkakunta kohtaisia hintaeroja? on muuten pirun komia kärri :mrgreen:
 
Tyyppikatsastuksessa punnittiin painot molemmilta akseleilta ja vetopäältä.
Mitattattiin ainevahvuudet, raideväli, akseliväli, kok. leveys, lavan pituus, kok. pituus, vetopään
etäisyys akseleista, korkeus, valojen sijoitukset jne.

Todettiin akseleitten, jarrujen ja vetolaitteiden yhteensopivuus, renkaiden laatu/kantavuus, sekä tyyppihyväksynnät,
sammoin valojen ja heijastimien hyväksynnät jne.

Kirjattiin tuotenimi ja vähintään kaikki edellä kirjoittamani. :lol:

(Hommaa helpottaa kun valmistaja on tietoinen kaikista säännöksistä ja osaa
vastata kysymyksiin tuotteestaan epäröimättä. ;) )

Sitten vielä normaali vuosikatsastus ja vakuutus päätteeksi.

Hintoja en enää muista, mutta ei se mitään ylitsepääsemätöntä ollut, joskin ei halpaakaan.
 
roadking sanoi:
Tuossa IKH:lla käydessä huomasin, että ovat alkaneet tuoda Pongratzia maahan. Pari kärryä pihassa näyttivät ihan laadukkaan olosilta.

Kapelli saisi olla korkeampi, tiedä sitten saisiko tilauksesta korkeamman

On kyllä asiallisen oloinen kärry!

Tuo kapellin korkeus on varmaankin laitakorkeuden lisäksi, eli yhteensä 196cm(?).
 
Niillä näytti myös olevan se 3.5t kipillä varustettu Pongrats jota itse olen viime aikoina himoillut tuolta saksanmaasta. Lehwaldilla 5.475 euroa ja IKH'lla 7.990 euroa.

Riippuu tietty mihin tarvitsee - mutta koska sen kärryn pitää muutenkin olla iso niin yhtä hyvin voisi ottaa sen isoimman - ja se kippihän on kullanarvoinen jos vähänkin haluaa siirtää maata/soraa tms pienempiä määriä.

Tuo Sekatyömiehen itse rakentama vaunu on aika optimalinen --- tämä isoin Pongrats jää siitä lavan pituudessa hiukan.
 
Joo kattelin kans ao kärryä IKH:n pihassa. Oli komea kärry, mutta numerolla 7 alkava hintalappu esti tehokkaasti enemmät haaveilut.
Tuossa alkaisi hakumatka kannattamaan. Pari pienempää kärryä kyytiin vielä, niin saisi bensatkin kuitattua.
Ainakin Eduard merkkiset kärryt ovat kolmanneksen Turkuun tuotuja halvempia saksa/hollanti suunnalla.

-m
 
Sainkin tehtaalta ihan mainion tarjouksen:

A47863 Kuljetusperäkärry
- 1-akselinen, jarrullinen
- kantavuus 1.040 kg, kokonaispaino 1.300 kg
- lavakoko 3260 x 1500 mm

Taitaa olla Majavan jokin kärry. Mutta kippi ja takalauta, joka toimii ramppina, on plussia.

Ei oo tosin sitä koppia, mutta josko jonkin kabiinin siihen joskus sitten rakentelisi.

Ja samalla "joutuu" tietysti muutakin ostamaan ja teettämään...

Pahus vain, kun eivät anna ilmaiseksi. Pitää jostain sitä rahaakin kaivaa.
 
Moi, kärry on sama kuin mun, mutta tarjouksessa 326 pitkänä, mulla 350 pitkänä. Muuta eroa ei ole. Niitä on siis kahta pituutta, lähinnä pitkien työkelkkojen takia.
Voin suositella.
 
Peter sanoi:
Niillä näytti myös olevan se 3.5t kipillä varustettu Pongrats jota itse olen viime aikoina himoillut tuolta saksanmaasta. Lehwaldilla 5.475 euroa ja IKH'lla 7.990 euroa.

Riippuu tietty mihin tarvitsee - mutta koska sen kärryn pitää muutenkin olla iso niin yhtä hyvin voisi ottaa sen isoimman - ja se kippihän on kullanarvoinen jos vähänkin haluaa siirtää maata/soraa tms pienempiä määriä.

Tuo Sekatyömiehen itse rakentama vaunu on aika optimalinen --- tämä isoin Pongrats jää siitä lavan pituudessa hiukan.

Hankkiessa nuo hinnat tietysti tuntuvat kovilta, mutta jos asiaa vertaa pelkkien materiaalien hankintahintaan nähden,
ihmetyttää miten voivat myydä noinkin "halvalla".
Taas täytyy muistaa että kunnon perävaunu on haluttu ja säilyttää hyvin hintansa, joten rahansa saa halutessaan suurimmaksi osaksi
takaisin.

Kippi antaa uskomattoman paljon lisää käytettävyyttä/arvoa. On todella mukava purkaa maa-aines-,ranka- tai klapikuorma nappia
painamalla. Samoin lavan pesu on vaivatonta kun lika ja huuteluvesi valuu helposti pois pystyssä olevalta lavalta.

Tuossa väsäämässäni kärryssä näkyy olevan vähän enemmän tilaa, se on lavamitoiltaan 600mm pidempi ja 300mm leveämpi,
kuin tuo Pongratsin suurin malli.
- Silti vaan välillä saisi olla enemmän pituutta, mutta sitten kipin momentit eivät pysyisi hanskassa. :roll:
 

Liitteet

  • Kivituhkaa!.jpg
    Kivituhkaa!.jpg
    121,4 KB · Katselut: 3 341
joo se on kyllä fakta että esim tollasessa kuumasinkityssä ei hinnat hirveesti heilahtele :D
mutta noista raaka-aineista joita noihinkin kärryihin käytetään niin tuskin tekijä niistä (tavallinen musta rakenneteräs s235)yli 1€/kg maksaa ja myy arviolta 2,5-3€/kg etiä päin.
 
Joo, hankkivat kyllä teräksensä paljon yksityistä halvemmalla.

Mutta tutkippa paljonko 3 tai 4 steppinen sylinteri kovakromatuilla
putkilla maksaa! Omani on Nurmen konepajan tuotantoa.

Samoin akselit ja vetopää ovat hinnoissaan....ainakin yksityiselle, ja
siihen myyntihintaa varmastikin peilataan.
 
Peter sanoi:
Niillä näytti myös olevan se 3.5t kipillä varustettu Pongrats jota itse olen viime aikoina himoillut tuolta saksanmaasta. Lehwaldilla 5.475 euroa ja IKH'lla 7.990 euroa.

Riippuu tietty mihin tarvitsee - mutta koska sen kärryn pitää muutenkin olla iso niin yhtä hyvin voisi ottaa sen isoimman - ja se kippihän on kullanarvoinen jos vähänkin haluaa siirtää maata/soraa tms pienempiä määriä.

2.5t ilman kippiä on pitempi kuin 3.5t kipillinen, hyötykuorma on vain 500kg vähemmän ja hinta 3500 € halvempi. :!: Pistää kyllä miettimään, miten paljon sitä kippiä tarvitsee. Lisäksi menisi veturinkin vaihtoon, jos täysiä kuormia haluaisi vetää, nykyisen otteessa lukee 3000kg. :(
 
roadking sanoi:
2.5t ilman kippiä on pitempi kuin 3.5t kipillinen, hyötykuorma on vain 500kg vähemmän ja hinta 3500 € halvempi. :!: Pistää kyllä miettimään, miten paljon sitä kippiä tarvitsee. Lisäksi menisi veturinkin vaihtoon, jos täysiä kuormia haluaisi vetää, nykyisen otteessa lukee 3000kg. :(

Siitä ei pääse mihinkään, jos kärry on "oikeasti" kippaava, on runkoja oltava kaksi päällekkäin, se painaa ja maksaa.
Lavarungon suunnitelu (varsinkin lavettina) on haastavaa, sillä jäykkyyden aikaansaaminen ja painon pitäninen kurissa
ei onnistu helposti.

Vetoautoista harva kykenee laillisesti yli 3000kg kuormaan, mutta harvoin siihen on tarvettakaan.

Pelkällä lavettimallilla saa hyvän esim. koneen kuljetuskyvyn.
Mutta uskallan väittää, että kun kippaavan on kerran hankkinut siitä tuskin haluaa luopua,
vaikka kippailun tarve olisi vähäisempääkin. :D
 
Aiheen alla on ollut eri vaihtoehtoja peräkärryiksi, tarpeita on monenlaisia, valinnan tekee se joka sitä käyttää, mutta heitän tähän vaan ajatuksen että muistakaa kiinnittää lasti hyvin,mitä sitten kuljetattekin lavalla, itse käytän koneen kiinnityksessä 6 mm lyhythahloista kettinkiä ja kuormankiristäjää. Kettingin kesto n. 2 t. Näillä kun sitoo koneen joka kulmasta ei ole virkavallalla huomauttamista tien päällä ja mikä tärkeintä kone pysyy lavalla. Tässä linkki mistä löytyy http://www.certex.fi
 

Liitteet

  • Peräkärry 001 1.jpg
    Peräkärry 001 1.jpg
    303,9 KB · Katselut: 3 266
tarpeita on monenlaisia, valinnan tekee se joka sitä käyttää

Totta. Esimerkiksi meilläpäin Rudus tuo maa-ainekset pihaa ja ei ole tarvetta omatoimiseen maansiirtourakointiin.
muistakaa kiinnittää lasti hyvin,mitä sitten kuljetattekin lavalla

Niin totta tuokin. Taas perjantaina kuuntelin kun radiossa varoteltiin jossain muistaakseni vähän Porvoosta itään olevan jokin kaivinkoneen tai kauhakuormaajan kauha keskellä tietä. Pari ylimääräistä liinaa tai kettinkiä ei ole koskaan pahasta. Ja niitä liinoja ja kettinkejä kannattaa vielä välillä käydä tarkastamassa ja kiristämässä jos on pitkä matka. Kerran meni autotrailerista vauhdissa pyörän napa poikki ja fillari läks omille teille. Onneks oli lasti kunnolla kiinni ja muutenkin kaikki kunnossa, niin ei tapahtunut sen suurempaa onnettomuutta.
 
Timberman sanoi:
tarpeita on monenlaisia, valinnan tekee se joka sitä käyttää

Totta. Esimerkiksi meilläpäin Rudus tuo maa-ainekset pihaa ja ei ole tarvetta omatoimiseen maansiirtourakointiin.

Ilman muuta, maksaja/käyttäjä määrittää tarpeen.-Eihän soraakaan tukkirekalla kuljeteta tai tukkeja jakeluautolla. :lol:
-Tuo "Lajaatenan" lavettikärry on varmaan paras mahdollinen Avantin yms. kuljetukseen, se on todella asiallinen.

Kyllä se Rudus (ja muutama muukin) tännekin kylälle on suostunut maa-aineksia tuomaan ja on tuonut
minullekin toistasataa kuormaa.
Mukisematta ovat tavaraa myös kärryn kyytiin nostaneet, vaikka en maansiirtourakoitsija olekaan, siitä heille kiitokset.

Silloin kun tarve on 1-2 mottia jotakin määrättyä kiviainesta tai multaa tulee siitä vaan Ruduksen kuljettamana
niin kallista, että montaa kertaa ei tarvita niin kippi on tienannut hintansa. Puhumattakaan klapien yms. kuljettamisesta
omien kiinteistöjen välillä. ;)
muistakaa kiinnittää lasti hyvin,mitä sitten kuljetattekin lavalla
Timberman sanoi:
Niin totta tuokin.... Pari ylimääräistä liinaa tai kettinkiä ei ole koskaan pahasta. Ja niitä liinoja ja kettinkejä kannattaa vielä välillä käydä tarkastamassa ja kiristämässä jos on pitkä matka.

Pari ylimääräistä liinaa kannattaa olla senkin takia että liinoihin tai kiristimiin saattaa tulla vaurio reissun päällä.
Näin tapahtui mm.talvitien teko keikalla.

Kerran kuljettaessani väliseinäprofiileita, oli tehtaalta saamani nippu auennut ja viiltänyt liinan lähes poikki,
onneksi pysähdyin tarkastamaan kiinnityksen kireyttä ajoissa!
 
Tuo liinojen viiltely on oikeasti vaarallista. Kuljetin yhdessä vaiheessa paljon lasiruutuja (teline rakennettu peräkärryyn) ja sidoin ne liinoilla. Vaikka oli mielestäni eristettä välissä niin yhdellä reissulla (olin jo niin monta reissua tehnyt enkä enää jaksanut/viitsinyt pysähdellä ja tarkastaa kuormaa välillä) - oli kolme kuormaliinaa ehtinyt hankautua poikki. No - onni onnettomuudessa että siinä vaiheessa olin jo hiukan syrjäisemmällä tiellä ja hitaalla nopeudella - mutta 5kpl 150x130cm kolmoislasia (eli 15ruutua) siroteltuna 100m matkalle - ja oikeanpuoleiset renkaat telikärryssä riekaleina.

Eli kyllä tuo kettinkien käyttö näissä raskaitten koneitten siirtelyssä on ihan suositeltavaa.
 
Veikkaan että tapausta on edeltänyt parit spiraalit ja lopulta hihnat tai vetolenkit ovat pettäneet. Kärry yleensä yrittää aluksi kertoa ettei kuorma ole tasan ja jos ei kuski usko, niin kärry ottaa ohjat käsiin. Kuormattuna käryn pitäisi pysyä aina kuulassa, vaikka lukon avaa. Jos ei pysy, niin ei kannata myöskään lähteä liikkeelle sillä siinä voi käydä köpelösti kun kärry nostaa vetoauton takarenkaat ilmaan.
 
Mökkimaisemista raportoin minikaivuri/nivel/koura yhdistelmästä ja nyt laitan kuvan klapihommiin lähdöstä.

-Auton kyydissä on mininikaivuri kavereineen, polttoaineet, moottorisaha yms.
-Kärryssä Avantti, trukkihaarukat ja halkoja-sirkkeli.
Sirkkeli on n. 100mm kapeampi kuin kärry, joten kuorma on laillinen kaikinpuolin.

Valtatielle kääntyessäni ajoin poliisiauton eteen ja virkavalta seurasi katseella ohittaessaan yhdistelmääni.
-Eivät pysäyttäneet, joten mitään huomautettavaa ei ollut heidänkään osaltaan.
 

Liitteet

  • Polttopuita tekemään....jpg
    Polttopuita tekemään....jpg
    325,2 KB · Katselut: 3 683

Uusimmat keskustelut