Peräkärry koneen kuljettamiseen | AvantClub - Keskustelupalsta

eetu

Jäsen
Keskustelun aloittaja
25.10.2009
6
0
1
Hyvinkää
Laitoin uuden Avant 420 tilaukseen ja nyt olisi aika hankkia sopiva peräkärry sen kuljettamiseen. Millaista kärryä planeetan väki suosittelee? Alustavasti olen ajatellut jotan 180cm levee ja 350cm pitkää kärryä.
 
Jos meinaat hommata kaivurin joskus, niin saisi olla vähintään neljä metriä.
kantavuutta saisi olla n. 1200-1600 kg. Yksi akseliselle kärrylle on helpompi saada kone ja tykötarpeet tasapainoon. (tosin valikoima on pienempi kuin telillä)
 
Onko 3.5 metrinen kärry auttamattomasti liian lyhyt. Ajattelin vaan kun hinnat hyppää kun mennään pitempään kärryyn ja kun budjetti on aika tiukka. Kestääkö tavallisen vaneripohjaisen kärryn pohja avantia vai pitäiskö olla oikea koneenkuljetuskärry tai autotraileri.

Kuulisin mielelläni muidenkin käyttäjien kokemuksia
 
Vielä jatketta ja toivottavasti saat muitakin mielipiteitä:

Käytännössä kauhat yms. saa järkevästi kyytiin vain koneen etupuolelle, jottei aisapaino muutu negatiiviseksi.
Tällöin kärryn pituus merkitsee leveyttä enemmän. Leveyttä pitäisi olla tuplasti yli avantin leveyden että romut saisi laidoille kiinni ennen koneen lavalle ajoa. -> jos kauha vie 50 cm tilaa reunalta, pitäisi kärryn olla 2300 leveä, jotta kone tulisi kyytiin leveimmillä renkailla.

Katselin ennen folkkarin hommaamista JT-Trailerin kärryä, jota myy mm. SR-Tuote www.sr-tuote.fi. -> kuljetustraileri Kärry oli muistaakseni 4800mm pitkä, paino 300 kg ja kantavuus 1200 kg ja hinta oli tuolloin vajaa pari tonnia. Levytavarat on manitussa kärryssä sähkösinkitty ja saumat kylmäsinkitty. Viimeistely ei ole paras mahdollinen, mutta varmasti kestää satunnaisessa käytössä vuosia, kunhan pitää hiukan suojan alla käyttöjen välissä.

Toinen vaihtoehto pitkälle kärrylle edukkaasti on eduard.nl kärryt, joita nettikoneessa myy ainakin someron vahinkopalvelu. Näille löytyy kauppiaita myös ruotsista http://www.biltrailer.com/Eduardbil.htm ja Belgiasta, jossa 4 m kärryn omistajaksi pääsee n. 2500 eur hintaan. Viet perheen jouluostoksille köpenhaminaan ja karkaat aamiaiselta kärrynhakumatkalle ja kärry perässä vihellellen muina miehinä päivällispöytään.

Ja se kallein vaihtoehto lienee hankkia hyvä käytetty. esim www.rentpoint.fi myy vanhaa vuokrakalustoaan. Nyt näytti olevan kaksi seiskaa myynnissä, 1-akselinen 1300/1800 kg kärry pituus 450, leveys n. 2m. Tämmöinen on ihan hyvä, mutta turhan painava ja leveä pelkän avantin kuskaamiseen.
 
Kyllä Respoa ja Farmia on katseltu. Osa Farmin kärryistä onkin Respon valmistamia. Olen Farmilta katsonut Respon valmistamaa Farmi PRO KLTJ Lavakoko: 180 x 350 x 41 cm mutta kun täältä saadun tiedon mukaan olisi liian lyhyt.
http://www.farmi.fi/farmi_pro_KLL_KLT_KLLJ_KLTJ.htm
Farmilta ostaminen tuottaa tiettyjä haasteita - Ei ole oikein myyjät kiinnostuneet myymään. Pihalla sai katsella kärryjä ihan rauhassa ainostaan Viron kilvillä varustettuja autoja sai väistellä, niitä siellä tuntui käyvän ihan kiitettävästi. Eipä ole Farmin pojat viitsineet sähköpostiinkaan vastata.
 
Menee firmalla varmaan liian hyvin sitten kun ei kauppa kiinnosta.

Tuo kärryn koko ja tarve selviää mielestäni parhaiten kun otat vuokralle sellaisen kuin olit ajatellut ostaa ja katsot miltä tuntuu. Vetoautokin vaikuttaa jo paljon siihen miten se kärry siellä perässä käyttäytyy. Itse kyllä ottaisin kaksiakselisen yksi akselisen sijaan. On vakaampi vauhdissa.

Testaa tasapaino siten että lastaa kärry kun irti auton perästä ja kokeile sen jälkeen ilman tukijalkoja nostaa aisasta. Kyllä tuntee käteen onko balanssissa.

IKH laittoi kanssa aika hyvät hinnat kärryille kun sieltä kyselin ja ihan hyvän tuntuisia pelejä olivat. Samoja Majavan kärryjä tietääkseni kuin Avant myy tehtaalta.
 
Tässä olisi niitä samoja eesti kärryjä..kannattaa kysellä tarjouksia.

http://www.kolumbus.fi/jsimarkkinointi/lavavaunut.html


Kärry valmistajat saisivat rakentaa paremmat kiinnitys lenkit lavan sisäpuolelle.
Yleensä kärryissä on se sama lenkki kiinni 6-8mm pultilla!!
Ensimmäisessä töyssyssä katkeaa pultti tai ainakin vääntyy lenkin peltinen runko uuteen muotoon.
Olen monesti ihmetellyt, etteikö tuota voisi rakentaa samanlaiseksi kun on rekoissa.
Neliö putken pätkä pystyy pohjavanerin läpi ja sinne sisään kettingin lenkki, jonka voi tarpeen vaatiessa nostaa ylös.
Tämä putki hitsattuna runkoon kiinni. Menisi kastamalla samassa galvanoinnissa, kun koko kärry.
Vähintään neljä lenkkiä per sivu!!

Avantin kautta kannattaa myös kysellä tarjouksia. Myyvätten hyvää kotimaista.
 
Minullakin on nyt menossa peräkärryn hankinta, kun tuli ostettua. Avant 218 metsätöihin. Mielenkiintoinen kärrylöytö netissä on tällainen: http://www.klapinetti.fi/product_details.php?p=68


Siinä on kärry, jota saa vetää rekisteröitynä autolla 80 km/t, on kippilava ja tukkipankovarustus. Jos sen kantavuus ja mitat riittävät, niin 1169 € hinta ei ole paha.
 
jos kärryssä on tavalliset 4pr mönkkärin pallorenkaat alla, niin kärry saattaa olla aika vetelä vedettävä. Suuntavakavuus noissa renkaissa loppuu n. 40 km/h paikkeilla. Sinänsä ihan hyvä ja tervetullut idea + hintaluokka.

Joskus siirsin konetta yhdistelmällä, jossa auton+trailerin+avantin yhteispaino oli parisataa kiloa yli rekisteriotteessa sallitun ja fundeerasin, josko käryn käydessä lastaisi auton lavalle ja laittaisi avantin veturiksi, jolloin massat olisivat olleet traktorille sallitun puitteissa ok. Kolminkertainen sallittu vetopaino koskettaa kuitenkin vain traktoreita ja moottorityökoneella ei taida saada vetää edes sen omaa kärryä kuin korkeintaan tyhjänä liikenteessä.
 
Mitä mieltä olette tästä Avant 218:n tukki- ja peräkärryksi? Käy vielä auton peräänkin rekisteröiväksi - varsinainen monitoimikärry. Klapinetti myy.

Heppu PKM 500
Heppu PKM 500 | lisätiedot
• Voidaan rekisteröidä tieliikennekäyttöön
• Enimmäisnopeus 80 km/h
• Vinssi
Heppu PKM 500 Tukkipankoilla | lisätiedot
• Sisältää myös tukkipankot (2 kpl)
• Lava ja vinssi kuuluvat hintaan
• Nopea vaihto pikakiinnityksellä lavasta pankkoihin

1169.00 €
 
Avantgardisti sanoi:
Mitä mieltä olette tästä Avant 218:n tukki- ja peräkärryksi? Käy vielä auton peräänkin rekisteröiväksi - varsinainen monitoimikärry. Klapinetti myy.

Heppu PKM 500
Heppu PKM 500 | lisätiedot
• Voidaan rekisteröidä tieliikennekäyttöön
Ymmärtäisin että vain työkone käyttöön ainakin noilla renkailla.
Avantgardisti sanoi:
• Enimmäisnopeus 80 km/h
• Vinssi
Heppu PKM 500 Tukkipankoilla | lisätiedot
• Sisältää myös tukkipankot (2 kpl)
• Lava ja vinssi kuuluvat hintaan
• Nopea vaihto pikakiinnityksellä lavasta pankkoihin

1169.00 €
Hinta laatusuhde varmaankin kohtaa.

Ehkä ymmärsin väärin, mutta oletko siirtämässä tällä kärryllä Avanttia auton perässä?

Soveltuu varman hyvin Avant käyttöön, mutta auton perässä ainakin noilla renkailla ei onnistu.
Eli tämä Heppu malli on tieliikennekäyttöön rekisteröitävä kylläkin, mutta lähinnä mönkiä käyttöön.

Aiheen aiemmista viesteistä löytyy oikeita kärryjä koneen siirtelyyn.
 
Hankin tälläisen Rehi ls 3500, lavan koko 2,20 * 5,15 ja laitojen korkeus n. 40 cm, laidat on pois yleensä kun kuskailen Avanttia, kokonaispaino 3500 kg, kippi ylös ja Avant nousee helposti lavalle
 

Liitteet

  • Rehi lavetti.JPG
    Rehi lavetti.JPG
    180,5 KB · Katselut: 4 937
komia kärri, kateeksi käy...

Iten kärriä hankkiessa tuo rengaspuoli aiheutti ihmetystä. Eli mites tuo talvikäyttö, siis renkaat kärryssä. Nastat, kitkat vai kesä? Entä vetoauto?

Jotkut kärrykauppiaat sanoivat, että on ihan laillista ajaa kärryssä kitkoilla, jos siihen ei saa nastoja. mahtaako siitä olla rekisteriotteessa merkintä. Mutta mitähän siitä seuraa vakuutusyhtiön kanssa jos hama käy? Ite päädyin ratkaisuun, jossa kärryssä on nyt nastat ja vetoautossa vehkeestä riippuen kitkat tai nastat. Mutta mahtaako sekään olla OK, jos kitkakumeilla vetää kärryn nastakumeja?

Tosin, talvirengaspakko taisi juuri kuun alussa taas tältä vuodeltä päättyä...
 
Itse selvittelin juuri tuota rengasasiaa eli jos autossa on nastarenkaat niin myös kärryssä pitää olla jos taas autossa kitkarenkaat kärryssä saa myös olla kitkarenkaat. Tässä mikä näkyy kuvassa on kitkarenkaat ja sain mukaan poliisin tiedottajan lapun jossa lukee mm. että jos renkaisiin ei saa nastarenkaita voidaan käyttää myös kitkarenkaita
 
rengaspolitiikassa toivon poliisien käyttävän maalaisjärkeä

esim. minulla on jarruttomassakin nastarenkaat koska nastoitta se oli ihan mahdoton liikenneympyrässä ajettaessa talvikelillä.
Enkä ota kesäksi pois. Ei sitä niin useasti tule vedettyä että tiet kuluisi, mutta jos unohtaa laittaa taas talveksi nastat niin siinä on muilla liikenteessä olijoilla hengenlähtö lähellä.

Eli kunhan on hyvät renkaat alla, rengaspaineet kohillaan jne. niin toivon että poliisit malttavat olla sakoittamatta..

Ihmettelen syytä miksi nastoja ei saisi joidenkin vaunujen renkaisiin???
 
Mulla oli jarruttomassa kuomukärryssä pinnatut kumit hakkapeliitan kuviolla ilman nastoja kymmenkunta vuotta, eikä ollut mitään ongelmia talvikelillä. Viime kesänä ne kumit sitten halkesivat reilulla lautakuormalla ja hankin tilalle uudet vinkuintialaiset kumit. Ja tänä talvenä onkin sitten ollut ohjelmaa. Kaasuun ei saa koskea ennekuin yhdistelmä on suorassa, muutoin kärry vie mukanaan mummot ja muut. Ja käännökset kaupan pihassa tms pitää suorittaa tosi varovasti, tai tulee sanomista. Jos kyydissä on kelkka tms, niin tilanne on vähän rauhallisempi, mutta selvästi heikompi kuin niillä vanhoilla pinnatuilla.


> Ihmettelen syytä miksi nastoja ei saisi joidenkin vaunujen renkaisiin???

Nastakummeja ei tahdo löytyä esim lavettimallisiin kärryihin, joissa on matalaprofiiliset renkaat isolla kantavuudella. Yhdessä mallissa oli esim kyljessä alleajossuojarauta, joten vaikka isompi rengas olisi mahtunut pyörimään, niin sitä ei saa paikalleen ilman plasmaleikkuria...
 
Eipä Klapinetti vastaa sähköposteihin, mutta Heppu-kärryn sivuilta selvisi, että kantavuus on paljon alle 600 kg. Ehkä eivät sen takia edes vastanneet.
Niinpä ostin tänään Aisapojat Oy:ltä ATV-kärryn (kippilava) tukkivarustuksella (640 €). Subaruun laitatan vetokoukun (650 €) ja satunnaista kuljetustarvetta varten vuokraan autokärryn. Avantin vakuutukset sain lopulta varsin näppärästi kuntoon Pohjolassa; liikenne n. 80 € ja palo-varkaus n. 40 €.
 
Meillä ja lavettikärry, (Anssems MSX 3000, renkaat 195/55 R 10 C) ei siihen tosiaan saa nastarenkaita, M+S renkaat on ja jos sakotetaan niin sakkoja ei tarvi maksaa vaikka vetoautossa onkin nastat.
 
exjko sanoi:
Mulla oli jarruttomassa kuomukärryssä pinnatut kumit hakkapeliitan kuviolla ilman nastoja kymmenkunta vuotta, eikä ollut mitään ongelmia talvikelillä. Viime kesänä ne kumit sitten halkesivat reilulla lautakuormalla ja hankin tilalle uudet vinkuintialaiset kumit. Ja tänä talvenä onkin sitten ollut ohjelmaa. Kaasuun ei saa koskea ennekuin yhdistelmä on suorassa, muutoin kärry vie mukanaan mummot ja muut. Ja käännökset kaupan pihassa tms pitää suorittaa tosi varovasti, tai tulee sanomista. Jos kyydissä on kelkka tms, niin tilanne on vähän rauhallisempi, mutta selvästi heikompi kuin niillä vanhoilla pinnatuilla.

hyvällä ja halvalla renkaalla on yhtenäistä pyöreähkö muoto ja musta väri, mutta samassa paketissa niitä ei myydä. siis hyvää ja halpaa. kaikki säästökokeilut aiheen ympäriltä ovat päätyneet renkaiden ennenaikaiseen vaihtoon surkeiden ajo-ominaisuuksien saattelemana. Poikkeuksetta rengastesteissä halparenkaiden joukossa on muutama yksilö joiden toimintaa ja ajo-ominaisuuksia moititaan kaikissa olosuhteissa, mikä on huono juttu renkaan pääasiallinen käyttötarkoitus huomioiden. Hintaero halvan ja hyvän välillä ei kuitenkaan ole niin suuri että kannattaisi siinä säästää, jos laitetta aikoo itse käyttää. ostohintaa saa laadun kärsimättä säädettyä ostopaikalla. esim. Rengas-online myy melko sopivasti merkkirenkaita ja hinta jää ainakin isommissa/kantavimmissa kokoluokissa alle rengasliikkeiden tarjousten vaikka päällelaitosta maksaisi parikymppiä pyörältä. Hyvä rengas maksaa reilun (vetoauton)tankillisen verran ja palvelee normaaliolosuhteissa 60-100 tkm. tuolla matkalla sen viisikymppiä saa säästettyä vaikkapa ennakoivalla ajolla moneen kertaan ja kuskillakin on parempi mieli kun auto ja kärry kulkevat suoraan.
 
> hyvällä ja halvalla renkaalla on yhtenäistä pyöreähkö muoto ja musta väri, mutta samassa paketissa niitä ei myydä. siis hyvää ja halpaa. kaikki

Niin, tässä tapauksessa halpa pinnattu ja jo käytetty uusiorengas oli kertaluokkaa parempi kuin halpa uusi. Mutta oppihan siitä sen, että talvikäyttöön tarkoitettu rengas jarruttomaan kärryyn on se ainoa oikea ratkaisu ympärivuotiseen käyttöön. Ja pitäisi varmaan vielä lisätä että pohjoismaissa valmistettu (ja nokian venäjän tehdas voidaan laskea pohjoismaaksi)

Jarrullisessä vaunussa se jo lainkin puolesta, että talvikumit vaaditaan. Tosin, eikös viimekuussa joku lehtijuttu ehdottanut, että jarruttomiinkin kärryihin pitäisi laittaa talvirengaspakko tapahtuneiden onnettomuuksien vuoksi.
 
Mulla on kevytkärryssä nokian kesäkumit n. 5 mm pinnalla ja se on kyllä tullut suoraan perässä myös talvella ;) .

Vikuroivasta kärrystä on kokemusta myös. Pihakärryksi hakemassani raadossa oli kovettuneet entiset talvikumit alla melko mitättömällä kuviolla. Kärry pyrki ohi joka käänteessä. Kuski olisi sakkonsa tilanteessa ansainnut :?

Edit: fundeerasin että talvirenkaalla on melko kehnot pito-ominaisuudet asfaltilla etenkin märällä. päääsin kerran ajamaan radalla useammalla uudellla autolla joissa rengastus vaihteli vanhasta talvirenkaasta kesärenkaaseen. pujottelukokeessa nopeusero oli vähintään 25% kesäkumin hyväksi.

Pitoa tarvitaan ainakin nopeissa kaistan vaihdoisssa kun väistetään sitä hirveä ja palataan omalle kaistalle. jos tässä rytäkässä kärry kaistalle palatessa lähtee (lastin kanssa) poikittain saattaa veturi jatkaa tangentin suuntaan tai pyörähtää. Ehkäpä kuitenkin kannattaisi ajella olosuhteisiin suunnitelluilla renkailla.
 
Vielä ei ole tullut vastaan tilannetta, että kärry olisi jotenkin luistellut kesäolosuhteissa asfaltilla edes märällä kelillä. Ei edes näillä uudemmilla hiihtoliiton suosittelemilla kummeilla. Mutta lienee se mahdollista. Irtosoralla voi luistoa tietysti tapahtua mutta sitten se on yleensä koko yhdistelmässä tai muuten hakemalla haettua. Jarruttomassa kärryssäni on teli, kumivääntöjousitus ja kuivapaino kuomun kanssa noin 230kg, joten ehkä se käyttäytyy rauhallisemmin kuin 90kg painoinen yksiakselinen.


Jarrullisessa kärryssä voisi tuolla kesä- ja talvirenkaan pitoerolla olla merkitystä täysjarrutuksessa. Mutta toisaalta en ole saanut yhdenkään työntöjarrukärryn pyöriä jarrutuksessa lukkoon joten mahtaako kärryn renkaista saada teoreettista maksimia jarrutettaessa millään irti? Vai, onko muut siinä onnistuneet joten minun kohdalle olisi sattunut vain huonoja jarrullisia vaunuja?
 
Tarkoitin oikeastaan sivuttaispidon menetystä ja siitä alkavaa heiluria. aiemmin ihmetttelin mistä tulevat ne mustat viivat asfalttiin suoralla tiellä, kunnes kerran piirsin niitä itse. Tilanteeseen johti erillisakselit ja liian korkealla oleva koukku kärryn aisaan nähden. Mutta oli melkoinen tunne päästä matkustajaksi ja nähdä peilistä kun auto+traileri yhdistelmä olivat suunnilleen poikittain vetoautoon nähden hakemassa uutta vauhtia heiluriin. hommasta selvittiin kun oli tyhjän moottoritien kolme kaistaa käytössä. Heilurin aikana mietin että metsään mennään varmasti ja mielessä kävi myös että lähteeköhän tässä henki. Kova ruorimies olisi tietenkin kaasulla oikaissut.
 
Jotenkin sekavin tuntein seurannut tätä keskustelua. Kyllä itselleni on täreää turvallisuus ja hankinnat sen mukaan vaikka maksaisi. Kun ajat pahan kolarin sen takia että säästit esim. renkaissa, niin se vasta voi olla kivulias juttu. Itse en ainakaan halua tappaa tai vammauttaa ketään sen takia että en raaskinut ostaa kunnon renkaita tai kärryä.
 

Uusimmat keskustelut