Peräkärry koneen kuljettamiseen | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
Heiluriliikkeestä puheen olle olen saanut sen aikaseksi kahdesti. Ensimmäisellä kertaa lastattiin noin 3 metrin kärryyn 6 metriä pitkiä muovisia rumpuputkia niin paljon, että aisapaino oli negatiivinen. Yhdistelmän maksimi nopeus oli 20km/h, muutoin karkasi ojaa. Onneksi matka ei ollut pitkä...

Toinen kerta oli kun asuntovaunuun laitettiin reilusti sisälle työkaluja sen kummemmin niitä kiinnittämättä ja miettimättä. Ekan jarrutuksen jälkeen ne olivat sitten kiinni etuseinässä ja silloin kaikki vauhdit yli 70km/h oli yhdistelmälle liikaa. Yleensä sillä olisi voinut ajaa n. 90km/h, ennen isompaa vaappumista.

Noiden kokemusten jälkeen on sitten osannut kiinnittää lastaukseen huomiota. Tapahtumat on 80-luvulta, jolloin tietysti autot ja kärryt olivat erilaisia. Muistaakseni asuntovaunu painoi melkein 1200kg ja vetoauto oli ehkä vähän yli 1000kg perheauto. Nykyvehkeillä meno onkin paljon vakaampaa, kun valmistaja määrää painot...
 
Juu, suoralla pärjää kyllä, kun lasti on kiinni ja tuo oma heiluri oli väärästä koukun korkeudesta kiinni. mutta sitä sivuttaispitoa kysytään kun tehdään nopea väistö ja paluu jolloin ensin mennään naapurikaistalle, palataan takaisin ja koitetaan suoristaa menopeli. tämmöisiä tilanteita saattaa liikenteessä joskus sattua ja silloin ei pysty enää renkaita vaihtamaan.

Väistökokeissa radalla temppu joka onnistui kesärenkailla yli 80 km/h vauhdissa päätyi "pientareelle" n. 60 vauhdista vanhoilla kitkoilla. Jos perässä olisi reilun tonnin nyytti, jolla on oma suunta kaistanvaihdossa saattaisi se viedä vetoautonkin ihan uusille linjoille.
 
Sivusta seuranneena ja toisten kuormia tieltä korjanneena olen pannut merkille, että yleisin virhe peräkärryn käytössä tulee ilmeisesti kuormatessa lankkukuormaa kyytiin.
Laitoja myöten täyteen ahdettu viisi-kuusimetrinen lankkukuorma tekee tuollaisesta normikärrystä todella vaarallisen kuorman nostaessa aisaa ylös.
Töyssyssä sitten nostovoima kertautuu moninkertaiseksi ja sitähän vedetään tietysti etuvetoisella kevytperäisellä autolla. Töyssyn jälkeen ensireaktio on kaasun nostaminen, jolloin yhdistelmä onkin moottorijarrutuksen johdosta jo linkussa ja pitkällä pajukossa lankkukuorma takakontista sisällä.

Aisalle pitäisi tulla oikein lastatessa painoa 50-80kg. Omaan kärryyn tietysti voi merkitä missä kohtaa Avantti tulee olla kuskatessa, ettei joka kerta tarvitse aisaa punnita.
 
Juu, etenkin mökkikauden alussa on pitkällä metsässä auto tai pari, kun kyydissä viedään koko omaisuus ja remonttikamat päälle. Jos kärry nousee ominvoimin kuulasta, kun lukon kääntää auki, ei liikkeelle kannata lähteä ollenkaan.

Ja takaisin aiheeseen, eli aiemmin taisin jo mainita mutta sanompa taas että alle nelimetriseen kärryyn on hankalahkoa saada avanttia, kaivuria ja tykötarpeita tasapainoon.
 
Paremman puoliskon harrastusvälineen kuljettamiseen tarkoitettu koppi on löytänyt uuden käyttötarkoituksen...

Väliseinä vaan pois ja 220 kyytiin, painopistekin osuu just kohdalleen. Kärrissä on omapainoa 850 kg ja kantavuuttakin se melkein tonni, joten tulee itse asiassa aika tasapainoinen paketti Subarun perään. Lisälaitteita ei tarvitse haaveilla mukaan, mutta kauha mahtuu juuri sopivasti kulkemaan.
 

Liitteet

  • koppi.jpg
    koppi.jpg
    24,1 KB · Katselut: 3 874
Eikä ole kone kurassa kun pääsee perille. Itse olen kanssa umpikaappia miettinyt, hinta vaan on monesti niin kova.
 
Viestin alkupäässä olevassa Rehi 3500 ls kärryyn mahtuu koneen lisäksi ainakin sorakauha, trukkipiikit puukahmarilla ja koneessa on kiinni tasoitusritilä
 

Liitteet

  • Lavakuorma kauha,trukkipiikit, kone+tasoitusritilä.JPG
    Lavakuorma kauha,trukkipiikit, kone+tasoitusritilä.JPG
    209,3 KB · Katselut: 3 109
  • Kone lavalla takaa.JPG
    Kone lavalla takaa.JPG
    213,8 KB · Katselut: 3 041
Torstaina hain 218 ja ATV-kärryn yhdellä kuormalla. Aisapojat Oy:ltä sain ison telikärryn, johon heidän ATV-kärry lastattiin ja sitten Ylöjärvelle. Vuokra oli 35 € (Aisapojat tuli vastaan, koska ostin heiltä tuon ATV:n). Vuorokauden hinta olisi 50 € eli noin 50 reissua voi tehdä vuokrakärryllä ennen kuin hankintahinta olisi mennyt. Harvemmin kuljetusta Avantistin kannattanee pysytellä vuokrauslinjalla?
 

Liitteet

  • 218 ja ATV-kärry perillä.JPG
    218 ja ATV-kärry perillä.JPG
    208,6 KB · Katselut: 3 654
meillä avantti kulkee eduart merkkisessä kärryssä kokonaispainoltaan 3500kg. kaivuri mahtuu hyvin pienempään kärryyn kun irroittaa tukijalat. toi 750 ja 250 kaivuri on aika pitkä pötkö yhdistelmänä laittaa kärryyn että saa vielä painotettua hyvin.

linkistä löytyy kuvia.

http://img522.imageshack.us/gal.php?g=avantkrry.jpg

mistä ja miten te ootte sitonu avantin kärryyn? kuvissa avantti on edestä kiinni kahdella liinalla ristiin noista lenkeistä ja takaa vain koukun ympäri, puut avantin alla on vain sitä varten koska toi vaneeri painuu jonkin verran pyörien kohdalta kun pyörät jää vaneerin alla olevien palkkien väliin, ajosillat tosta kärrystä tulee tuolta rekisterikilven takaa.
 
willez_ sanoi:
meillä avantti kulkee eduart merkkisessä kärryssä kokonaispainoltaan 3500kg. kaivuri mahtuu hyvin pienempään kärryyn kun irroittaa tukijalat. toi 750 ja 250 kaivuri on aika pitkä pötkö yhdistelmänä laittaa kärryyn että saa vielä painotettua hyvin.

Ei taida olla Eduartin kyydissä Avantti/kaivuri yhdistelmä tasapainossa vaikka laittaisi kaivurin kauhan aisan päälle?

Avantti kannattaisi sitoa neljällä lyhyellä erillisellä liinalla nurkistaan kiinni. Jos yksi irtoaa on vielä kolme kiinni koneessa.
Näin myös liinaa ei tarvitse vetää terävien kulmien yli hiertymään poikki.
Lyhyitä muutaman tonnin liinoja on saatavilla, ettei tarvitse katkaista pitempiä. Näin toimin myös venettä kuskatessa!

Monesti peräkärryssä on tosi huonot kiinnityslenkit. Lenkin runko alle millin peltiä ja kiinni fanerin läpi 6mm pultilla.
Jos ei mene töyssyssä pultti poikki, niin tulee läpi!!
 
willez_ sanoi:
mistä ja miten te ootte sitonu avantin kärryyn? kuvissa avantti on edestä kiinni kahdella liinalla ristiin noista lenkeistä ja takaa vain koukun ympäri, puut avantin alla on vain sitä varten koska toi vaneeri painuu jonkin verran pyörien kohdalta kun pyörät jää vaneerin alla olevien palkkien väliin, ajosillat tosta kärrystä tulee tuolta rekisterikilven takaa.


olen laittanu keskinivelen yli yhden liinan ja koukun/takajalkojen kautta toisen (500 sr1), kun kone kulkee sorakauhan tms työlaitteen kanssa. Tällöin peruutan koneen VW LT:n lavalle törmäyssermin kiinni ja kytken käsijarrun.

Kaivurin kanssa laitan vielä liinan kaivurin tukijalkojen edestä. ( kone nokka edellä lavalle ja kaivurin kauha lavan törmäysermin päälle) Monta taktiikkaa on tullut kokeiltua, mutta tämä nykyinen 2-3 liinan kiinnitys on nopea kytkeä ja "riittävän tukevan" oloinen. Semmoiset metalliset vanttikiristimet voisivat olla vielä paremmat.


edit: ja kuvasta kun katsomme niin lumikauhan kanssa se toinen liina näyttääkin menevän työlaitekiinnikkeen kautta. Kuvassa on oltu ahkeria ja laitettu kolmaskin liina. Käytän IKH:n 2000/4000 kg liinoja, jotka olen lyhentänyt mukavampaan mittaan (n. 3 m)
Huomioi kuvassa eturenkaan alla "käsijarru", joka varmistaa kuljetuslaitteen paikoillaan pysymisen lastauksen aikana.
 

Liitteet

  • LT.jpg
    LT.jpg
    77,5 KB · Katselut: 3 555
Tuota 218-Avanttia kotiin talutettaessa käytin kiinnitykseen peräkärryn etuosan käsivinssiä ja takaa laitoin vedon taljalla - molemmissa vankka teräsvaijeri. Liinat olivat vain lisävarmistuksena erityisesti pienen tukkikärryn pitämiseksi lavalla.
Kokonaan oma asiansa olisi ollut paniikkijarrutus 80 km/t vauhdista - tuskin olisivat kiinnitykset kestäneet? Törmäyksestä puhumattakaan. :shock:
 
Netti koneessa on näköjään myynnissä koneenkuljetukeen sopiva perävaunu.
Kone-Id: 845487 Itsellä on umpikori juuri työnalla, pitäis tulla valmiiksi heinäkuunalkuun.

Terv. Kaik
 
kaik sanoi:
Netti koneessa on näköjään myynnissä koneenkuljetukeen sopiva perävaunu.
Kone-Id: 845487 Itsellä on umpikori juuri työnalla, pitäis tulla valmiiksi heinäkuunalkuun.

Terv. Kaik

Komea kärry on, mutta 1100kg kantavuus ei riitä isommille koneille.
Laitatko kuvia omasta kärrystä, kun saat valmiiksi.
 
Niinpä, kantavuudet riittää juuri ja juuri 200 sarjalaiselle jos on joitain työvälineitä mukana.
400'sella pitäisi sitten tyytyä ehkäpä yhteen "välineeseen".
On muuten huomattava kehitys autojen kohdalla, vetopainot ovat miltei aina uusissa malleissa alhaisempia kuin edellisessä mallissa.
Ratkaisu löytyy yleensä isommista koneista tai maastureista.
Odotellaan HT Trukin soittoa, varmaankin juhannuksen jälkeen.
Juhannus terveiset Kaik'ille
 
Olen katsellut myös koneenkuljetuskalustoa, mutta oman autoni jarrullisen peräkärryn maksimimassa on vain 1400kg. Niinpä olen katsellut lava-autoja: Maasturistin kaltaisia LT:tä ja vanhempia mersuja. Tosin vain Be -kortin omaavana noissa laitteissa maksimikantavuus näyttää pyörivän 1300-1500 kilon paikkeilla. Mahtaiskohan tuolla jo pärjätä? 530+ mallin ohjekirjassa sanotaan massaksi 950kg, mutta sisältääköhän tuo kauhan, turvakaaren ja -katon; tuskin, joten ollaan jo pitkälti yli tonnissa. Jotenkin tuo lava-auto tuntuisi kätevämmältä kuin peräkärry. Tosin vaihtoehtona voisi olla joku vanha Hilux + peräkärry. Minkäslaisia kokemuksia/suosituksia palstalaisilla on omista kulkineista? Oma auto on työnantajan liisari ja sen kanssa ollaan naimisissa vielä pari vuotta.
 
Juu, toi kärryhomma on vähän hankala. Käytännössä pitää olla nelikko että saa riittävällä kantavuudella olevan kärryn liikkeelle. Mulla oli aiemmin rekisterissä vanha nissan kärryn vetoon mutta siinä oli ongelmana kalliit ja harvinaiset osat. Esim. Käsijarrun vaijeriin tuli kahva kaupanpäälle nissanpuodista ja hintaa oli kolmatta sataa.

Kannattaa katsoa veturin totaalikustannukset, eli kulutusosien hinnat ja vakuutukset ennen kuin tekee kauppoja. Nykyinen vw lt kuljettimeni palvelee hyvin raksaprojektin tukena ja on siten monikäyttöinen. Osat on halpoja mutta vakuutus on aika kova, kun bonareita ei ole kakkosautoon kovasti kertynyt. Pakussa tulisi lisäksi käyttömaksu. Jos siirtotarve on muutama kerta/vuosi kannattaa kartoittaa lähiseudun vuokraamot ja lehti-ilmoittelu. Monasti on tyrkyllä kuljetukseen sopivaa kalustoa niin että hinta jää pariin sataan/vkl. Omaan autoon menee aika paljon vuodessa vaikka ei ajaisi yhtään. Pelkkä katsastus on toista sataa kuorma-autossa.

Edit: kärryssä tai lavalla kantavuutta saisi olla n. 1500 kg, että saa koneen lisäksi työkalujakin kyytiin ja lavapituus saa olla n. 4m. Tämmöiset kärryt painavat n. 500-600 kg, jolloin leimatun vetokyvyn pitäisi olla vähintään 2000 kg. Vakuutuksiin saa helpotusta AKEn nettirekisteröinnin kautta, kun nyt voi auton laittaa kannattavasti seisontaan jopa alle kahden viikon jaksolle.

huomioi että on mahdollista muutoskatsastaa kuorma-autona/erikoisautona uransa aloittanut vehje pakuksi. Ka on hiukan halvempi pienemmän ostajakunnnan myötä ja usein paljon tukevampi kuin paku. Pakuna kuitenkin kantavuutta jää usein vain rapiat 1000 kg (esim LT 28) kun lavarakenteet ovat paikallaan. Lavan vaihtaminen kuljetusritiläksi hiukan keventää.

Uusi direktiivikoulutus ka kuskeille ei poistanut yksityiskortin hankintamahdollisuutta. Korota siis kortti BeC malliseksi, niin pääset valkkaamaan 5000-7000 kg:n autoista ja vältyt (toistaiseksi) käyttömaksulta. Konekin voi tällöin päivittyä vaikka 700 sarjaan kantavuuden puolesta. Omassa folkkarissani kantavuus on 2800 kg (Lt 55)
 
Minulla on nelikko jonka perään useampia kärryvaihtoehtoja. Suurin kärryni on kokonaispainoltaan 3000kg, hydr.kipillä ja ajosilloilla. Kärryn vakuutus on halpa ja auto sopivan kokoinen arkiajoihin. Yhdistelmien monipuolisuus on vertaansa vailla. Suosittelen! Pikku haittana on se, että kavereillakin on usein kuljetettavaa... :)

Lisään vielä pojan kännykkäkameralla ottaman kuvan viime kesältä... tuo takana oleva ei ole Avant vaikka hiekan
nostikin kyytiin. :D
 

Liitteet

  • 2000kg hiekkaa kyydissä..jpg
    2000kg hiekkaa kyydissä..jpg
    112,3 KB · Katselut: 3 413
Ostin käytetyn Muuli 1250 xi:n, jonka kantavuus on 610 kg (kokonaiskantavuus 750 kg). Avant 218 on siis juuri tuon kantavuuden rajoilla. Vielä en ole päässyt kokeilemaan, miten hommi toimii.
:mrgreen:
 
Kyllä 200-sarjalaista hätätilassa jarruttomalla pystyy kuskaamaan, mutta ei kyllä laillisesti. Paino ilmoitetaan käsittääkseni kuivana, joten nesteiden ja kauhan kanssa ollaan n. 700kg:ssa. Jos Muulin kärry tosiaan painaa vain 140kg (mitä kyllä epäilen), taitaa rakenteet olla sen verran heiveröiset, että pidempien matkojen kuskaaminen vaihtelevakuntoisilla teillä alkaa käydä kärryn rakenteiden päälle.

Lopuksi kevennys: Hain kerran paikallisesta rautakaupasta 1000kg:n betonisäkin jarruttomalla telikärryllä. Myyjä ehdotti, että kirjoita tussilla säkin päälle 500Kg, niin täydestä menee. :lol:
 
roadking sanoi:
Lopuksi kevennys: Hain kerran paikallisesta rautakaupasta 1000kg:n betonisäkin jarruttomalla telikärryllä. Myyjä ehdotti, että kirjoita tussilla säkin päälle 500Kg, niin täydestä menee. :lol:

En tiedä oliko sama kauppa, mutta joskus eräs kyläpoliisi haki kanssa peräkärryllä työmaalle lankkuja. Lopussa mutisi itsekseen, että kai tuossa tarvisi punainen lippukin olla. No, myyjä kaivoi taskustaan naulan ja sanoi että laita tuo, niin voit sitten tarvitessa sanoa että Jaa, mihinkäs se lippu on pudonnut?
 
ja rautakauppa keskustelun jatkeeksi kävin kerran hakemassa kaverille kaksi kivilavaa folkkarilla a'1200 kg. Olivat tarjouksessa. Folkkarin kantavuus oli 2800 kg, joten kesti hyvin. Rautakaupan portin jälkeen n. 200 m päässä portista oli pieni ruuhka kun kevytperävaunulla oli yritetty samaa settiä liikkeelle. kumijouset eivät kestäneet ja akseli oli pettänyt kärryn alta. Ahneella on loppunsa.
 
Avantgardisti sanoi:
Ostin käytetyn Muuli 1250 xi:n, jonka kantavuus on 610 kg (kokonaiskantavuus 750 kg). Avant 218 on siis juuri tuon kantavuuden rajoilla. Vielä en ole päässyt kokeilemaan, miten hommi toimii.
:mrgreen:

Mulla oli aikoinaan juurikin samanlainen peräkärry ja toin sillä jonkinmoisen läjän hiekkalaatikko hiekkaa ja kyllä se oli kovilla. Kyllä tuo kärry tosiaan painaa tosiaan muistaakseni vain 140kg, joten sinänsä kantavuuden pitäisi ainakin paperilla riittää. Runko on V-aisalla prässättyä pelti U-palkkia, joka ei osu renkaiden kohdalle todennäköisesti ollenkaan. Tuohon kun ajaa Avantin niin veikkaan kyllä rakenteiden olevan todella kovilla. Ekalla ajokerralla kannattaa kyllä ajella varovasti, ettei pääse ikäviä yllätyksiä/vahinkoja tapahtumaan.

Itse näin kerran 200-sarjalaista vietävän jollain kevytperäkärryllä ja kyllä se näytti todella pelottavalta kärryn renkaat lokareita hangaten; päästiinkö perille asti, en tiedä.
 
Jossain vaiheessa tätä ketjua joku mainitsi lautakuormasta jotain, tässä loppukesällä tuli oltua sahalla töissä ja tässä tulosta, kuorman mitat 2,10*4,30*0,70, oli muuten painava kuorma tuoretta puuta. Taisi olla puolet ylikuormaa, oli ilta-aika ja hiljainen kylätie.
 

Liitteet

  • Lautakuorma.JPG
    Lautakuorma.JPG
    315,5 KB · Katselut: 2 748
  • Lautakuorma 2.JPG
    Lautakuorma 2.JPG
    294,3 KB · Katselut: 2 759
No nyt se ontehty. Toin AVANT 218:n Muuli 1450 xi kärryllä runsaat 200 km. Veturina oli Subaru Outback. Hyvin kulki. Kauha mahtuu Subben tavaratilaan, jolloin Avantin painon pitäisi olla 590 kg (kärryn laillinen kuorma on 610 kg rekisteriotteen mukaan). Ei kai ne nesteet sentään yli 100 kg paina? Poliisiautoja tuli vastaan matkan varrella useampia, mutta eipä virkavaltaa näyttänyt kuormani kiinnostavan. Avantin ohjaamossa oli vielä 2,5-metrinen joulukuusi.l :D :mrgreen: ja hyvää sekä rauhallista joulua!

Muulissa on kesärenkaat 165/80x13 79 T eli yksi rengas kantaa 437 kg (kaksi siis 874 kg) ja se kestää 190 km/t jatkuvaa ajoa. Ajelin sopuisaa 70-80 km/t pääasiassa sulaa moottoritietä. Varmasti jäisellä pääkallokelillä matka olisi ollut aika hurja. Ei siis kestäisi äkkinäisiä väistöjä tai paniikkijarrutuksia. Tiedä häntä, olisiko meno näissä ääritapauksissa nastoillakaan kovin vakaata? Pohdintaa aiheuttaa myös kärryn kiinnityslenkkien pitävyys tosipaikassa? Kaksi liinaa oli 1.000 kg kestävyydellä (eteen/taakse) ja kaksi 500 kg liinaa sivukaatumista estämään. Näillä mentiin. :?:
 

Uusimmat keskustelut