Peräkärry koneen kuljettamiseen | Sivu 3 | AvantClub - Keskustelupalsta
Pitäisi löytää kärry 220:n, kaivurin ja muitten tarpeitten kuljettamiseen. Painoa kamoille tulee noin tonni ja autollani saa vetää max 1500kg. Joten semmoinen kärry joka painaa alle 500kg, pitäisi löytää.

Lisätoiveena olisi, että kärryssä olisi kippi.

Olisiko raadilla suosituksia? Netistä löysin huonosti, tai sitten olen huono ja kärsimätön googlaaja.
 
Moi,
Voin suositella Majavan/IKH:n 5035:sta.
Kok.p. 1300, kantavuus kuomun korkeudesta riippuen 900-980kg.
Mulla siis kuomun (Jaxal) korkeus 125, ja laidat 35cm, eli 220 kulkee siististi kuomun alla (toki kuomu on auki n. 35cm takaa, ja joudun tukemaan sen hyvin, ettei kuomun kippimekanismit tule väljiksi) Kuomu kyllä tukeutuu hyvin Avantin kattoon (kumimatto välissä)

Eli lava 150x350cm, laidat 35cm, kastamalla sinkitty, FI tekoa jne jne. Itse olen ollut tosi tyytyväinen kärryyn liittyen 200-sarjan tarpeisiin. Mulla on käytössä 170 kaivuri kanssa.

Googlaile majava.fi tai IKH.fi, samoja laitteita eri tarroilla.

Itse valitsin kärryn vain siksi, että halusin kuomun kelkka yms. risukuormia varten. Jos kuomua et tarvitse, vaihtoehtoja on huomattavasti enemmän.
 
Kuomulle ei ole juurikaan tarvetta, mutta tuo kuomu kyllä voisi toimia mökillä suojana Avantille... Oliko tuossa 5035:ssa siis kippi?? Ajosiltalauta näytti ainakin olevan.
 
T-bone sanoi:
jes on kippi. ja vielä kaasujousilla kevennetty

Siis tämäkö sulla on:

http://www.majava.fi/fi/tuotteet/peravaunut/kuomulliset-peravaunut/m-5035-lj-kuomu-95

Saisikohan kuomua modifioitua sen verran, että menisi kokonaan kiinni? Reikä kuomuun ja jokin laatikontapainen vaikka niiteillä kiinni Avantin katon kohdalle.

Ja siis 170 kaivurin kanssakin mahtuu hyvin? Mullahan kyytiin pitäisi mahtua tosiaan Avant 220, Kaivuri 150, Yleiskauha (tai vast) ja ehkä puskulevy tai muu työlaite.

Eipä olisi paha tuo kuomu, kun tosiaan voisi suojana käyttää kun jonnekin koneen jättää.
 
jets sanoi:
Saisikohan kuomua modifioitua sen verran, että menisi kokonaan kiinni? Reikä kuomuun ja jokin laatikontapainen vaikka niiteillä kiinni Avantin katon kohdalle.

Ei kai kuomua kannata mennä pilaamaan, menee jälleenmyyntikin mahdottomaksi?

Korottaa lisälaidoilla, niin arvo ja käytettävyys lisääntyy/ säilyy. :roll:
 
http://www.majava.fi/fi/tuotteet/peravaunut/jarrulliset-peravaunut/m-5035-j-lj-1300-kg eiköhä se ole tuommoinen kärry :?:
 
Mä taisin copypastettaa väärän linkin.

Ja eihän mulle tullut mieleenkään tuo laitojen korottaminen! Kiitoksia järjen äänestä :)
 
jes linkki on nyt oikea. Niin kuin aiemmin totesin, kuomun ja avantin yhdistäminen täydellisesti on vähän taiteilua, useimmat konekärryt ovat ilman kuomua.
Mutta onnistuu 200-sarjan suhteen.
Mulla linkin mukainen kärry 125 korkealla kuomulla, jolloin sisäkorkeus on noin 155-160. 220 kulkee nätisti noin. Olen samaa mieltä sekatyömiehen kanssa, ettei kannata modata kuomua, mieluummin jatkolaidat jne.
Kannattaa vaan selvittää hökötyksen tukevuus, jos on jatkolaidat ja korkea kuomu...kannattaa miettiä kärryn kokonaiskäyttötarve, jos vain Avanttia varten, ottaisin itse abt 2000 kg Sariksen tms. kärryn tai Eduardin.
 
Pistäkää ihmeessä suoria linkkejä suositeltuihin kärryihin.

Missähän pääkaupunkiseudulla kannattaisi käydä paikan päällä ihmettelemässä kärryjä?

Alkoi tosissaan kiinnostaa sellainen vaihtoehto, että kone mahtuisi kuomun alle. Siitä saisi ihan mainion suojan koneelle samalla.
 
Oliskohan tämän keskustelun sivulla 2 tai 3 kerrottiin hevoskärryn käytöstä 220 Avantin kuljetuksessa. En tiedä hevoskärryistä enkä niiden hinnoista mitään, mutta muuten muodon ja koon puolesta parin pollen vähän reilumpi kärry vois olla oiva kuljetin ja mobiili talli 200-sarjalaiselle.
 
Moi, IKH on Suomen suurin kärrymyyjä, ja lähes ainoa, jolla kunnolla eri malleja esillä.
Eli kehä III:lle Tuupakkaan vaan kattelemaan. Niillä tällä kaudella myös noita keski/itäeuroopan kärryjä myös..
 
Piti vielä lisätä, että STEFFECTIVEn 900J:n olisin minäkin varmaan valinnut, mutta laitakorkeus oli liian matala mulle. Tarvitsin kelkkakäyttöön korkeammat laidat ja kuomun. Muuli ja Majava molemmat hyviä vaihtoehtoja, ns. järeämpiä suomalaisia..Kantavuus Muulissa erinomainen, jos mietit vaikka 400-sarjalaista jossain vaiheessa... :cool:
 
http://www.konetori.com/?page=hae&ilmoitus_id=16377

Tuossa esimerkkinä yksi kapelli malli.

Itse jos olisin tilavan "kärrykopin" tarpeessa hankkisin todennäköisesti kapellin,
niitä saa mittatilauksesta omaan kärryyn ja tarpeeseen sopivan.
Hinta on kohtuullinen ja paino säilyy mahdollisimman maltillisena, joten jää
kuljetettavalle tavarallekin kiloja käyttöön. :)
 
"Köyhän miehen" kapellina laitetaan vain 2m korkea tukirunko kärryn etuseinään ja siihen pressu. Laidat jää auki. Onko kellään kokemuksia, suojaako se kurakeleillä kyydissä olevaa tavaraa, esim Avanttia.
 
Toi kapelli on muutenkin fiksu kun seinät saa auki. Umpikärryn käyttö ainakin autoja siirrettäessä on todella viheliäistä. Matala auto, jossa pitkä ovi, niin ovea ei saa kärryssä auki. Auton kun ajaa kärryyn, niin ikkunasta pitää kömpiä ulos.
 
Hevoskärryä tutkin jo vuosi sitten, tulee liian painava kuorma :( Muutoin ihan mainio idea.

Eli meikäläisen autolla voi vetää max 1500kg, joten kärryn maksimipaino on sitten käytännössä 500kg ja kantavuutta pitää olla tonni vähintään. Toiveena on kippi tai järkevä ajosilta, jonka voi kaataa, ettei tartte aina roplata ajoramppeja erikseen.
 
jarine80 sanoi:
jos itelle tulis tarve uudelle trailerille niin tekisin ehkä opintomatkan saksaan http://www.lehwald-gladbeck.de/

On aika paljon hintaeroa Suomessa myytäviin verrattuna... Harkitsin itekkin laittavani muuttokuormaan englannista yhden traikun mutta jäi ajanpuutteen takia tekemättä.
(ja hyvin näyttää tuon Eduardinkin hinta nousevan parilla tonnilla kun se Suomeen tuodaan, eihän täällä ahneita olla... :lol: :lol: )

Niin ja kun joskus harvoin Suomessa joku käytetty traileri myynnissä niin siitä pyydetään vaan pikkasen enemmän kuin vastaavasta uudesta. :lol:
 
tuttavani teki joku vuosisitten moottoripyörän hakumatkan saksaa(meni lentokoneella)
kun se tuli kotosuomeen sillä oli mukana pitkä sprintteri jossa sisällä se motskari jota lähti hakemaan,olutta ja pari sarjaa autonrenkaita,perässä melko uusi auton kuljetus traileri ja sen päällä oli joku quatro audi.
niin se sano että että se moottoripyörä jäi hakupalkaksi,en sit tiiä kuitteja yms en koskaan nähnyt :roll:
 
Tuosta Muuli 900J mallista vielä Muistaakseni sen kantavuus on tänäpäivänä vähän pienempi kuin ennen. Jotain on muutettu rakenteessa kun Teuvan Metalli(joka valmisti niitä ennen) siirtyi Juncar ryhmään. Nyt kaikki Muulit tehdään heillä.

Teetin itse siihen ajoramppi, sellainen tukeva Palkki/verkko perälaita. Alkuperäinen meni niin solmuun että ei kehdannut käyttää.
 
No ulkomailta en varmasti lähde hakemaan. Tiedän että semmoisten reissujen kulut ja vaiva ovat äkkiä suurempia kuin jos olisin Suomesta ostanut. Pitäisi tuoda kuorma-autolla niitä kärryjä, ennen kuin loppujen lopuksi kannattaisi.

Hakumatkahan on vähintään 2 vuorokautta ja aikakin maksaa.
 

Uusimmat keskustelut