Lupasin kirjoittaa kärrytouhuistani ja tässä juttua sitten tulee. :mrgreen:
Aiemmin kerroin että väsäilen laitteita itse, jos haluamiani ominaisuuksia ei ole saatavilla,
niin tälläkin kertaa. Viime talvena lumimäärä oli niin suuri,että jouduin kantamaan lunta kauhalla
pois talomme ympäriltä. Minulle kehittyi ajatus suunnitella ja valmistaa kärry jota voisi käyttää myös
mönkijän perässä Avantin lisäksi. Näin saisin vietyä kerralla enemmän ja suuremmalla nopeudella.
Halusin kärrylleni tietysti muutakin käyttöä, joten lisäsin hankkeeseen irrotettavan etulaidan.Näin
pitkän tavaran kuljettaminen tuli mahdolliseksi. Perälaidan ajattelin tehdä "pakko-ohjatuksi" mutta
luovuin ajatuksesta painon vuoksi. Hyvä niin koska itsestäänpidättävä rakenne näkyy toimivan loistavasti,
eikä laitasalpojen kanssa tarvitse touhuta lumen ajossa. Aisasta tein korkeussäädettävän,sillä mönkärin
koukku on n.100mm korkeammalla kuin Avantin. Akselin suunittelin antamaan mahdollisimman suuren
maavaran ja raideleveys on säädettävissä. Akselin sijainti oli haasteelinen määriteltävä "veturien" erilaisuuden
ja kippauksessa siirtyvän painopisteen vuoksi. Kuormauskorkeus piti säilyttää sellaisena että 200:n yltää,
mielellään vielä maakauhan kanssa.
Pinnoitteena sinkitys oli itsestäänselvyys, sillä ruoste on asia,jota en voi hyväksyä.
Kärryni koko on Avantin ison ja pienen kärryn välissä, tämä noin vertailun vuoksi.
Aiemmin kerroin että väsäilen laitteita itse, jos haluamiani ominaisuuksia ei ole saatavilla,
niin tälläkin kertaa. Viime talvena lumimäärä oli niin suuri,että jouduin kantamaan lunta kauhalla
pois talomme ympäriltä. Minulle kehittyi ajatus suunnitella ja valmistaa kärry jota voisi käyttää myös
mönkijän perässä Avantin lisäksi. Näin saisin vietyä kerralla enemmän ja suuremmalla nopeudella.
Halusin kärrylleni tietysti muutakin käyttöä, joten lisäsin hankkeeseen irrotettavan etulaidan.Näin
pitkän tavaran kuljettaminen tuli mahdolliseksi. Perälaidan ajattelin tehdä "pakko-ohjatuksi" mutta
luovuin ajatuksesta painon vuoksi. Hyvä niin koska itsestäänpidättävä rakenne näkyy toimivan loistavasti,
eikä laitasalpojen kanssa tarvitse touhuta lumen ajossa. Aisasta tein korkeussäädettävän,sillä mönkärin
koukku on n.100mm korkeammalla kuin Avantin. Akselin suunittelin antamaan mahdollisimman suuren
maavaran ja raideleveys on säädettävissä. Akselin sijainti oli haasteelinen määriteltävä "veturien" erilaisuuden
ja kippauksessa siirtyvän painopisteen vuoksi. Kuormauskorkeus piti säilyttää sellaisena että 200:n yltää,
mielellään vielä maakauhan kanssa.
Pinnoitteena sinkitys oli itsestäänselvyys, sillä ruoste on asia,jota en voi hyväksyä.
Kärryni koko on Avantin ison ja pienen kärryn välissä, tämä noin vertailun vuoksi.