Peräkärry | AvantClub - Keskustelupalsta

Sekatyömies

Jäsen
Keskustelun aloittaja
11.5.2010
1 126
3
38
Lupasin kirjoittaa kärrytouhuistani ja tässä juttua sitten tulee. :mrgreen:
Aiemmin kerroin että väsäilen laitteita itse, jos haluamiani ominaisuuksia ei ole saatavilla,
niin tälläkin kertaa. Viime talvena lumimäärä oli niin suuri,että jouduin kantamaan lunta kauhalla
pois talomme ympäriltä. Minulle kehittyi ajatus suunnitella ja valmistaa kärry jota voisi käyttää myös
mönkijän perässä Avantin lisäksi. Näin saisin vietyä kerralla enemmän ja suuremmalla nopeudella.
Halusin kärrylleni tietysti muutakin käyttöä, joten lisäsin hankkeeseen irrotettavan etulaidan.Näin
pitkän tavaran kuljettaminen tuli mahdolliseksi. Perälaidan ajattelin tehdä "pakko-ohjatuksi" mutta
luovuin ajatuksesta painon vuoksi. Hyvä niin koska itsestäänpidättävä rakenne näkyy toimivan loistavasti,
eikä laitasalpojen kanssa tarvitse touhuta lumen ajossa. Aisasta tein korkeussäädettävän,sillä mönkärin
koukku on n.100mm korkeammalla kuin Avantin. Akselin suunittelin antamaan mahdollisimman suuren
maavaran ja raideleveys on säädettävissä. Akselin sijainti oli haasteelinen määriteltävä "veturien" erilaisuuden
ja kippauksessa siirtyvän painopisteen vuoksi. Kuormauskorkeus piti säilyttää sellaisena että 200:n yltää,
mielellään vielä maakauhan kanssa.
Pinnoitteena sinkitys oli itsestäänselvyys, sillä ruoste on asia,jota en voi hyväksyä.
Kärryni koko on Avantin ison ja pienen kärryn välissä, tämä noin vertailun vuoksi.
 

Liitteet

  • 10122010294.jpg
    10122010294.jpg
    187,1 KB · Katselut: 4 792
  • 10122010298-1.jpg
    10122010298-1.jpg
    209,3 KB · Katselut: 4 781
  • 10122010300.jpg
    10122010300.jpg
    249,1 KB · Katselut: 4 802
  • 29112010291.jpg
    29112010291.jpg
    150,1 KB · Katselut: 4 803
No kyllä näitä kuvia on jo odotettukin. Jo on hieno laitos. :shock:

Hydraulisylinteri näyttää noin silmämääräisesti ohuemmalta kuin Avantin omassa kärryssä. Oletko laskenut riittääkö paine kipata lava täynnä soraa ?

Minkälainen hydraulipumppu mönkkärissä on ? Joku sähköllä toimivako ??
 
Joo- saattaa näyttää,mutta kulma on edullisempi ja isku pitempi. Voima on laskettu 100 bar paineelle (Avantissani 225 bar)
ja tasainen kipattava kuorma lavalla saa olla silloin 1100kg. (Avanttini paineilla siis 2475kg, noin suoralla verrannolla pähkäiltynä).
Tuon siirrettävän sähkö-hydrauliikkayksikön rakensin muutama vuosi sitten 5ton sylinterin käyttöön maasturini kippaavalle perävaunulle,
jonka myös suunnittelin ja rakensin itse. Ko.koneikon paine on rajoitettu 120 bariin. Monkijään olen asentanut sähkötrukin
akkuliittimen virran ulosotoksi.Sellasta olen pitänyt stantardina laitteissani yhteen sopivuuden ylläpitämiseksi. Vaikuttavimmat
rajoitteet painojen suhteen tulevat kärryn navoista (750kg/kpl eli 1500kg yht.) ja mönkijän sallitusta aisapainosta- 50kg (ylittyy).
Aisapaino ei tietysti koske Avanttia,joten sorakuormat jäävät sen vedettäviksi tai raskaammalle kalustolle.
 
Kyllähän tuon sylinterin kapasiteetti sitten piisaa ihan komeesti. Kuten sanottua, se vaan näytti kuvissa melko ohuelta.

Voitko vielä laittaa lisätietoja ja mahdollisesti kuvia tosta sähköhydrauliyksiköstä. Mulla on sama ajatus, eli saada maasturin perään kippikärry.
 
Kerro vähän tarkemmin suunitelmastasi Timberman :?: . Tuo sähköhydrauli juttu kun ei ole
niin yksiselitteinen. Omani on täysin komponenteista rakennettu uniikki kappale. Pääsääntöisesti
en voi suositella ko.laitteiden rakentamista jos asiat eivät ole ammatillisesti tuttuja. Lisäksi valmiiden
koneikkojen hinnat ovat sillä tasolla että jos komponentteja ei ole entuudestaan "hyllyssä", ei homma
kannata.- Suosittelen: Osta valmis kärry tarvitsemallasi varustuksella ja käytä vapaa-aikasi vaikkapa
Avantilla ajeluun :D . Näin kannattaa menetellä varsinkin tieliikennekäyttöön tulevan rekisteröitävän
perävaunun kohdalla.
 
Jep! Satunnaisiin kippauksiin, pienille sylintereille, lyhyille lavoille (mielellään tyhjille) ja lihaksikkaille
käyttäjille :lol: .
Tulin hankkineeksi käsikäyttöisenpumpun silloin aluksi. (Ei tuo Maasturistin mainitsema) Ymmärsin
ottaa huomioon silloisen 3-portaisen sylinterin tilavuuden n.4l, joten pumpunsäiliö on n.5 litrainen.
Pumpussa on kaksi työmäntää,siis suuremman tuoton/pienemmän paineen tuottava ja pienempi
halkasijainen mäntä käänteisesti toimien.
Isopuoli valittuna, 700mm varrella jonka päässä 90kg velttoa Sekatyömiestä saa tyhjänlavan nousemaan
pumppaajan hampaitten kirskahdellessa irvistyksestä.Kunto on juuri loppumaisillaan kun 4l öljyä on siirtynyt
säiliöstä sylinteriin ja saanut kippauksen ihmeen aikaan.
Pienipuoli mahdollistaa myös kuormatun lavan kippauksen,kun on varustautunut reiluilla eväillä ja energiajuomalla.
Lavan kulma muuttuu juuri ja juuri silminnähtävästi. Ylös on piiitkä matka!
-No niin,tähän tuli nyt vähän pakinahenkeä,mutta tosiasia on se, että paineen ja tilavuuden tuottaminen
yhtäaikaa vaatii voimaa. Katselin perävaunu mainosta ja siinä tarjottiin sähköpumppua 500€ lisävarusteena.
-En minä silti käsipumpustani luovu, jos tulee vaikka sähkökatkos kesken kiireimpien touhujen!
 
Komea "ruostumaton" kippikärry. Sivulaidat taitaa olla kiinteätä mallia tai sitten saranat ei näy kuvissa.
Lumella onkin hyvä treenata ennen kesän murskekuormia.

Valmistaja varmaankin tietää, mutta muillekin muistiksi että molemmissa yksiköissä täytyisi olla
samat öljyt hydrauliikassa kun on Avantissa.
Ongelma tulee esiin etenkin, jos on vanha traktori toisena parina. Traktorin perässä saattaa olla "mitä vaan öljyä",
eikä avantti syö sitä ilman vatsan väänteitä. Ajomoottorit kärsii eniten.
Maasturisti muistikin myös muistuttaa asiasta toisessa viestiketjussa.
 
Tuota öljyasiaa olen minäkin toitottanut. Ristiin käyttö on aina riski jos laitteitten huoltotaso, saati öljynlaatu poikkeavat toisistaan.
Omissa hydrauliikkalaitteissani, joita voi käyttää Avantin kanssa ristiin, olen standartoinut öljyn laadun (Tellus TX 46) samaksi käsipumppua myöten, niin ei ole erehtymisen mahdollisuutta.
. Öljynvaihdot teen myös niin että toisen yksikön vanha öljy ei pilaa toisen yksikön uutta öljyä. Öljyä on paljon halvempi vaihtaa
kuin komponentteja. Työlaitteita en ole halunnut vuokrata juuri öljyn puhtauden säilyttämiseksi.

-Kyllä vaan,pikku kärryni sivulaidat ovat kiinteät. Kärrystä piti alkujaan tehdä dumpperi tyyppinen, mutta lisäsin sitten
irrotettavan etulaidan suunnitelmiin. Isommassa perävaunussani on kaikki laidat (6kpl) irrotettavissa, joten sekin tarve
on hallinnassa. :p
 

Uusimmat keskustelut