Peräkärry | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
Palajonko on lavalla pittuutta, levveyttä ja korkeutta?

Hyvä on kyl siel talavivaarassa testiä kestävyyttä ja mennä laillista työn apua antammaa ku virolaisista olivat tehneet oikeusjutun.. Juansp yörät avanttiin ja kärriin ja eikun menoks. :twisted:
 
Lavan pohja 150x300cm, laitakorkeus 75cm, tilavuus runsaat 3 mottia.
Kuiviketurvetta uskaltaa mättää laatikon täyteen, mutta murskeen kanssa pitää olla hieman maltillisempi, tai saa vaihtaa traktorin veturiksi.
 
Teli hakee paikkaansa..
Meneeköhän paljon metsään jos laittaa keinupisteen n. 20cm lavan puolivälistä taakseppäin?
Hirveitä aisapainoja Avantti ei kärsi, ettei hyppää pystyyn.
 

Liitteet

  • Teli.jpg
    Teli.jpg
    86,2 KB · Katselut: 3 165
Melko passeli mitta. Keskellä ei voi kiikku olla, kun silloin kipaa koko vehje, eli kone ja kärry muodostavat V:n väärin päin.

Mistäs navat löytyi? Melko toimivan näköinen alusta rupeaa olemaan. Topparit näyttävät olevan riittävän järeät.
 
Navat löytyi Motonetistä, kantavuutta luvataan 500kg-80km/h
Akselitappikin oli sen verran pitkä, että keinuvarren läpi mennyt pää toimii topparina runkoa vasten.

Aiemmin oli juttua vetokidasta.
Hyväkooneelta tilasin kuvan näköisen kapistuksen. On varmaan kuulakytkintä turvallisempi suurempien kippikärryjen kanssa, joiden kanssa ryskätessä +/- aisapainot voivat vaihdella huomattavasti.
Sopii tr kärryn vetosilmukoihin, eikä sihdinkään tarvitse olla kauhean tarkka, sillä keskittää jonkin verran.
Senverran voisi vielä jalostaa, että tekisi uuden 50mm kuulalla olevan tapin siihen.
 

Liitteet

  • Vetikita.jpg
    Vetikita.jpg
    90,4 KB · Katselut: 3 504
Tossa pysyy kärry ainakin kiinni. Kärryissä pitänee sitten olla pyörivät silmukat, ainakin niissä raskaammissa?

Olikos tommonen tyyris?

Sovitusvälineetkin näkyivät kuvassa (viila ja vasara :)
 
Ei se loppujen lopuksi kallis ollut.
Listahinta 70€, jota moitin kalliiksi, samaan hengenvetoon kehuin Gianttia, joten se irtosi 50€ hintaan ;)
Postilijooni pudotti sen seuraavana päivänä pihalle.

Mitenköhän saisi lavanpohjan pysymään ruosteettomana?
Maalit ei yleensä kauaa pysy, kestääköhän hatsi kuinka kulutusta?
Varastosta löytyisi 10 kekku kyseistä tökömenttiä, jollei ole mennyt kirveellä pilkottavaan muotoon.
 
Tuollainen vetokita oli Giantissa, kun katselin sitä sporttimessuilla viime viikolla. Vetokuulan kun hitsaa tapin päähän, niin homma on kunnossa.
Hankin tuon myös omaan koneeseen. :) Siis ei tuon "kahvan" päähän vaan, mutkasta poikki ja kuula päähän.

Paalarille, jos et ole vielä hitsannut teliä kiinni niin ota huomioon myös lavan painopisteen siirtyminen taakse kipatessa etenkin sellaista tuotetta mikä jää lavaan kiinni. Tuskin etupyörät nousee vaikka teli olisi 3/4 (lavan mitassa) kohdalla. Vetävillä pyörilläkin täytyy olla painoa. Riita halki 2/3 kohta on hyvä.

Hartsit on hyviä kulutusta kestäviä ja arvokkaita. Noita pinnoitteita mitä laitetaan autotallien lattioihin kestää nastoilla ajamisen.
 
Näyttää tulevan vetokita muotiin kevään mallistossa.

Taidan siis minäkin mokoman hommata.

Missäs numerossa sitä Gianttia kannattaa kehua?

-m
 
520 kärsii aisapainoa koukussa n. 500kg, jolloin etupään nostaa käsin ylös.
Negatiivistä aisapainoa se kärsii huomattavasti enemmän ennen kuin perä nousee.
Keinu tuli 2/5 kohtaan.
Esitteen(paperi600) mukaan Avantin isommassa kärryssä akseli on melkein keskellä.
Kauhulla odotetaan ensimmäistä kippausta.. :eek:

Jos tuohon vetokitaan hitsaa kuulan tapin päähän, niin kannattaa porata tapin alapäähän reikä, että saa siihen rengassokan estämään tapin ulösnousua.
Tapin lukitus tuskin kestää isommin ylöspäin kohdistuvia rasituksia.

Vetokidan myyjä oli Tuomo 040-5902775
Jos hinta ei tunnu olevan kohillaan, niin kannattaa mainita että tuo paha Avantin rutku pitäisi vaihtaa johonkin parempaan, jossain vaiheessa :)
 
Tollanen siitä sitten tuli..
 

Liitteet

  • Kärry 150x300 001.jpg
    Kärry 150x300 001.jpg
    90,1 KB · Katselut: 3 485
  • Kärry 150x300 003.jpg
    Kärry 150x300 003.jpg
    81,9 KB · Katselut: 3 433
  • Kärry 150x300 002.jpg
    Kärry 150x300 002.jpg
    101,1 KB · Katselut: 3 422
  • Kärry 150x300 004.jpg
    Kärry 150x300 004.jpg
    94,7 KB · Katselut: 3 413
Komea peli..ei sitten ollut ruuhkaa galvanoinnissa, kun sait näin äkkiä laidat takasin.
Aisan pituus riittää traktorikäyttöönkin..avantille olisi ilmeisesti riittänyt lyhyempikin.
Vetokita painotelineen jatkona keventää keulaa myös.. :)

Ei kun heti mursketta täyslaidallinen kyytiin ja kippaamista testaamaan..

Tuliko samalla galvanoitua hevostallin karsinarautoja?
Milläs foorumilla hevosista kirjoitellaan, vai pitäisikö laittaa juttua viherosastolle?
 
Viime viikon keskiviikkona vein raudat sinkittäväksi, ja pe aamuste soitettiin että saa hakea pois.
Kärry saa ensin pari päivää kuivua rauhassa, jonka jälkeen on tarkoitus testata tositoimissa. Kaikeksi onneksi murskekasa on vielä jäässä, joten pitää aloitella turpeella ja hevonjaskalla.
Mukana oli myös tallikalusteita, tuon ekakuvan taustalla oleva rakennus on tarkoitus syksyyn mennessä muuttaa hevospihatoksi, muutama vuosi sitten tehtiin 8 hevon talli, jossa majailee parin oman lisäksi hoitohevosia.
 
Täytyy muistaa ettei jätä täyttä kuormaa pakkasen kynsiin, myöskin perälaita on syytä avata.

Perälaitaan voisi viela pultata toisenlaisen saranoinnin.
Ylänurkista varsi eteenpäin, ja saranointi sivulaidan yläosaan.
Näin perästä tulisi avaranpi, kun laita väistää ylöspäin.
Mutta kuinka pitkä varsi saa olla, että laita vielä avautuu poistuvan kuorman voimasta?
1/4,1/3, 1/2 perälaidan korkeudesta.
 
Paalari sanoi:
Näin perästä tulisi avaranpi, kun laita väistää ylöspäin.
Mutta kuinka pitkä varsi saa olla, että laita vielä avautuu poistuvan kuorman voimasta?
1/4,1/3, 1/2 perälaidan korkeudesta.

Lyhyt varsi se saa olla jos ei nouse hydraulisesti ylös. Mitä pitempi varsi on sitä vähemmän aukeaa alareunasta ulos päin.
 
Pulttasin perälaitaan n. 25cm varren jonka saranoin iroitettavalla pultilla sivulaitaan(sisäpuolelle).
Raskaampi tavara työntää laidan hyvin auki.
Poistamalla saranapultit ja laittamalla sokat takakarikan hahloon laita saadaan perinteisellä tavalla aukeavaksi, varret mahtuvat kääntymään laitojen sisällä.

Kaikista paras olisi jos tuo varren ja laidan liitos olisi myös nivelletty.
Ensin aukeaisi perinteisellä tavalla, ja kun kasa perässä kasvaa niin pääsisi myös nousemaan ylös. Ongelmana saada laitoksesta tukeva, ettei pääse sivuttain kovasti ruljumaan.

Nyt on koekippauksia suoritettu, ja toistaiseksi kaikki vehkeet on pysyneet pyörillään.
Täysi kuorma pehkua kippautui hyvin.
Puolen laatikollista hevostarhoista kaivettua vesimärkää hevonjaskan ja hiekan seosta laittoi koneen pillin huutamaan(takapää pysyi maassa), mutta hiljeni kun laski kauhan huulilevyn maahan.

Voisi sinne varoiksi vielä värkätä keinun lukot. Kun kippi nousee, niin samalla työntyy palkit rungon ja keinun takapään väliin.
Soramaton veto perälauta raollaan lienee kaiken hankalinta hommaa..
 
Jossain kuorma-autossa oli perälaidassa kaksi vartta päällekkäin / laidan kulma. Alimmaiset varret olivat jotenkin teleskooppimaiset. Käsittääkseni avautuessa siirtyy laita ensin hieman ulospäin ja sitten vasta ylös..
 
Paalari sanoi:
Romukaupasta tuomani kippisylinteri on yksitoiminen.
Sain sen suht edukkaasti, Nurmen tekemä 4tn 3-jatkoinen teleskooppitunkki, iskua 1150mm, asennuspituus 560mm

Oletko ollut tyytyväinen 4t kippisylinteriin? lähinnä siis että piisaako siinä voima ja onko kippauskulma hyvä?
 
teemupatrik sanoi:
Paalari sanoi:
Romukaupasta tuomani kippisylinteri on yksitoiminen.
Sain sen suht edukkaasti, Nurmen tekemä 4tn 3-jatkoinen teleskooppitunkki, iskua 1150mm, asennuspituus 560mm

Oletko ollut tyytyväinen 4t kippisylinteriin? lähinnä siis että piisaako siinä voima ja onko kippauskulma hyvä?

Kippauskulmahan riippuu asennuspaikasta. Samalla se vaikuttaa myös siihen, kuinka suuren kuorman jaksaa kipata.
 
Tuo kippisylinteri on niin väkevä että varmaan nostaa sen mitä laatikkoon arvaa laittaa.
Taitaa paksuin putki olla halkaisijaltaan jotain 80mm luokkaa.
Muistaakseni pohjapelti on 3mm, ei ole painunut. Mitään louhetta ei kyllä ole lavalle tiputeltu.

Mistä johtuu ettei meikäläisen koneella nävy foorumin kuvat?
 
Moron Paalari
Hyvä että kärry on kestänyt :)
Kuvien näkemättömyyteen voisi olla syynä täpän puuttuminen.
Omat asetukset => Viestien näyttö => Näytä viesteihin liitetyt kuvat => kyllä

Tietysti tietokoneen omat asetukset voi olla syynä :-(
 

Uusimmat keskustelut