Peräkärry | AvantClub - Keskustelupalsta

Paalari

Jäsen
Keskustelun aloittaja
27.9.2008
179
4
18
On ollut hakusessa pieni kippikärry 520 perään, ja nettikoneesta löysin tuollaisen lavakoko 240x156cm
http://www.nettikone.com/viewMachine.php?id_machine=728048
Kuinkas paljon tuollaisesta kannattaa maksaa?
taidan käydä huomenna katsastamassa sen, kun on vielä melkein naapuripitäjässä.
 
Hyvät puolensa Tuhdissa on,että kaikki laidat saa irti ja vetolenkki on tukeva. Saattaa mahtua auton vetokoukkuun!!
Lavakoko on aikalailla sama kun Avantin isommassa, mutta kantavuus 300kg pienempi.

Mulla on tuo Avantin oma 1200 kärry. Joskus pitkää tavaraa kuljettaessa kiinteä etulaita on haittoina ja auton peräkärryn vetolaite tuntuu taipuvan isommilla kuormilla.
Muuten on todella tukeva ja asiallinen kärry.

Alle puolet halvempi tuo Tuhti verrattuna uuteen Avantin isompaan. Kaikki mitä saa tinkattu ei tarvitse maksaa!
 
Kärry vaihtoi omistajaa..
Oli kaverille tullut runsaasti puheluita, jonka johdosta ei ollut valmis tinkimään ensinkään.

Vetolenkki mahtuu juuri 50mm vetokuulan ympärille, jokin toppari siihen pitää laittaa ettei pääse hyppäämään pois kuulan ympäriltä, tai vaihtaa lenkki kuulakytkentälaitteeseen. Ainakin ne pellistä prässätyt taitavat olla vähän heppoisia..
 
Onnittelut kärrystä!

Pitäisin olemassa olevan ympäripyörivän vetolenkinlenkin kärryssä turvallisuus syistä!

Rakentelet vaan vetotapin päälle jousikuormitteisen salpalaitteen.


Tässä ruutupaperiavuste.. ei missään mittakaavassa! Ajatus selvinnee.. ;)
 

Liitteet

  • vetok.lukko.jpg
    vetok.lukko.jpg
    47,5 KB · Katselut: 7 610
Edukkaasti sait komian kärrin. Kohta voitkin luopua traktorista :)

Ovat pikkukipit hakusessa, koitin pari vuotta katsella ja lopulta löysin avantin pienemmän kärryn.

Avantin omassa tekeleessä on se mukava puoli että koneen voi pyörittää ympäri molempiin suuntiin linkussa ilman että kärry ottaa kiinni. Toki senkin saa solmuun ajettua taidolla.

Ajattelin sovitella siihen myös pyörivää vetopäätä ja kävin IKH:n valmistetta katsomassa. Totesin että IHK:n tekele oli niin hepponen, ettei lasti välttämättä mene perille saakka.

Täydellä kärryllä sepeliä todennäköisesti saa koneenkin kumoon huonommalla tuurilla. Silloin peltinen vetopää varmaankin toimii sulakkeena :?

Mutta nyt kun leppis on kehittänyt planeetalle jousisalvan, niin pitääkin käydä tarkastelemassa traktorille tehtyjä värkkejä.
 
Mitenkähän Tuhdin saa kuormattuna kyytiin kiinteeseen vetokoukkuun?
Voi olla että Paalari joutuu laittamaan vielä kärryyn säädettävän tukijalan kuten Avantin omassa on. :?
 
Siinä on alunperin perinteinen tappiläpeen tukijalka, joten vaihdoin sen auton kärryn veivattavaan nokkapyörään.
Tyhjän kärryn kyllä nostaa käsin koukkuunkin, mutta täyden kanssa taitaa jäädä nostamatta..
Taidan polttaa sen silmukan pois, ja pultata siihen 50mm paksuun ympäripyörivään akseliin tyrnävän kuulakytkimen.

Silloin kun oli Giantti koeajossa niin siinä oli sellainen vetokita persiissä.
Samantapainen kun perävaunullisissa kuorma-autoissa mutta pienempää kaliperia.

Kärry pääsi ensi töikseen liiterin tyhjennykseen. Harmi vaan kun joutuu käsin paiskimaan kuorman, kauha menee erinomaisen huonosti klapikasaan.
Tyhjennys sentään onnistuu suoraan luukusta kippaamalla pirtin puuvarastoon.

Kärry olikin hieman pienempi kuin ensin ilmoitin, lavakoko n. 120x200cm.
Todennäköisesti tulen tekemään jossain vaiheessa isomman n. 150x300cm kokoa olevan.
Pitäisi olla matala, vakaa, suuri kippauskulma,..
Raati saa ehdottaa rakenteellisia ratkaisuja...
 

Liitteet

  • Kärry.jpg
    Kärry.jpg
    732,4 KB · Katselut: 6 751
Näköjään on keksitty vetokuula/vetokarttu yhdistelmä, tälläinen olisi ilmeisesti kaiken paras koneen perseessä.

Kuva luettelon sivulla 15
http://www.ikh.fi/files/File/Pdf/Kauppiasverkostot/Assa/Peravaunutarvikkeet_2007.pdf
 
Viisaan näköinen vetolaite!! Toivottavasti ei ole hinnalla pilattu!
Silloin kun oli Giantti koeajossa niin siinä oli sellainen vetokita persiissä.
Samantapainen kun perävaunullisissa kuorma-autoissa mutta pienempää kaliperia.

Oliko GiiAntissa automaattinen lukitus vetolenkin kidassa?

http://www.agromatic.fi/files/agromatic/lisavarusteet/lisavarusteet.pdf
Perävaunu, 3-tie kippi, jossa lavan alla "vetokuulat" joka nurkassa!
Kuvissa ainakin hyvän näköinen peräkärry. Luultavasti hinnakas??
 
Vetolaitteen hinta oli muistaakseni 67€
Tuolla on IKH.n kamojen hintoja(sivun yläreunan laatikkoon tuotenumero)
http://www.tyokaluketju.fi/index.php

Giantin vetolaite jäi perusteellisemmin tarkistamatta, mutta luulisin että ajamalla aisaa päin se lukittuu automaattisesti, ja vivusta vääntämällä aukeaa, joku jousisysteemi siellä oli.

Mitenköhän tuo Agromaticin lava lukitaan runkoon, ettei ole arvailun varassa kippaussuunta.

Kuinkas pystyyn Avantin kärryn lava nousee, Tuhti jää johonkin 45-50 asteen korville.
Tuskin sieltä sitkeämpi tavara kunnolla pois tulee..
 
Aventin omassa kärryssä kippauskulma on melko hyvä, jotakuinkin 70-75 astetta.

kärry on nyt talviteloilla, joten tarkistus jää keväämmälle.


avant kärryssä on myös hyvä veivi, siinä on riittävän tiheä välitys, jotta myös täyden kärryn saa koukulle ja lisäksi tapilla korkeuden säätö, jolloin kammesta ei tarvi kiertää joka siirrolla. saisi olla vaan vähän isompi.

siihen isompaan kärryyn ajatuksia:

keinuteli olisi hyvä isommassa kärryssä kääntymisen uhallakin. Silloin kärry pysyy paremmin maastossa pystyssä.
pikku hiab tietenkin aisalle keikkumaan, että saa puuta ynnä muuta lavalle. Esim puuilossa on 99eur kiinalainen tunkkihiab, n 1,5m puomi, 360 astetta pyörivä. siihen tunkin tilalle sylinteri ja vinssiliina puomin päälle, jolloin oiva puunlastausväline on valmis. 60 cm laidat ja saranointi ylhäältä, jotta saa kipattua ja pestyä laidat paikoillaan. Irroitettavat laidat ja tolpat nurkkiin, jotta pikkurankoja saa ajelutettua ja ehkä jokin irtonainen karrikkahäntä + jatkettava aisa samaan tarkoitukseen.

ja jos meinaat pelkkää maata ynnä muuta massaa siirrellä niin edukkain ja nopein kärryaihio on kippikontti. Siihen akseli alle ja puomi kiinni ja kärry on valmis. esim 2000 l kontti on n. 1.2m leveä ja kulkee mukavasti koneen perässä. Mulla on kuvatus kontin rungosta jossain, laitan kun löydän. Ainoa ongelma kippikontissa on se että tavara kippaantuu kerralla vain yhteen paikkaan.
 
Onko Avantin kärryssä millainen sylinteri, onko perinteinen, vai monijatkoinen teleskooppi?
Avantin isommassa taitaa olla 2-toiminen? Ainakin esitteessä mainitaan että vaatii 2-toimisen ulosoton.

Itelläkin on tuollainen 1000 litran kippilaatikko, ja se on kyllä turhan äkäinen liikkeissään..
 
Juu hyvin Avantin lava kippaa, mutta alaspäin ainakin mulla tosi hitaasti. Saattaa olla venttiilivuotoa on koneessa. Olenkin sammuttanut koneen laskun ajaksi.

Isompaa lavaa olen myös kaipaillut. Nyt on jäämässä uudenkarhea 26" TR-kuvioinen rengassarja varalle varastoon. Voisihan niiden päälle ruveta suunnittelemaan lavaa. Mitenkäköhän onnistuisi vetävänä?

Näytti Paalarin esitteessä olevan myös tukevampia veivistä säädettäviä tukijalkoja..
Leppis sanoi:
Mitenköhän tuo Agromaticin lava lukitaan runkoon, ettei ole arvailun varassa kippaussuunta.

En ole läheltä nähnyt, mutta epäilen pallonivelissä olevan vaan sokat joilla lukitaan kaatosuunta. Onkohan siinä erehtymisen vaara olemassa..jos vaikka koneeseen päin joskus.. :)


Ainakin pienemmässä on normi yksitoiminen sylinteri. Kaksitoiminen toisi kevyen ylikipatun lavan alas.
 
Keinuteli on vakavassa harkinnassa, vaikka rakenteesta tulee monimutkaisempi, ja sitämyöten kalliimpi.
4kpl 45mm tapilla olevia 5 pulttisia napoja kyllä löytyisi pajan nurkasta, pyörät vaan puuttuu.
Paalaimen alta löytyisi varsin näppärän oloinen paketti 26.12.12(Taivan 6pr) kummeilla, se saa toimia vaikka mallina..

Mahtaako Avantin vanteissa olla aivan omanlaisensa pulttijako, ei ole tullut vastaan 6 pulttista tarvikenapaa tuollaisella jaolla.
26" kummissa olisi varmaan kantavuutta 1tn luokkaa.

Veto voi olla kimurantimpi juttu, mutta varmaan jotenkin onnistuu.
laittaa kärryyn samankokoiset hydr moottori/napa paketit kuin koneessa.
Laittaa ajopuolen öljyt kiertämään kärryn kautta. Vaatii runsasta letkutusta, ja tulee aikamoinen pikaliitin patteristo koneen takapäähän.
Paha sanoa kuinka monta hydr moottoria voi laittaa peräsin, kolme voi olla jo liikaa.. Lisäksi moottorit pyörivät aina kun kärry liikkuu, joten joku vapaakierto pitäisi saada kärryyn silloin kun letkut eivät ole kiinni.

Taitaisi helpommin onnistua pyörää vasten painettavan vetorullan avulla, jota pyöritetään tarvittaessa työhydrauliikan avulla.
Tämäkin taitaa vaatia 2x2kpl ulosottoja taakse.

Halvin konsti on pyytää muijaa lykkäämään koneet pois hötteiköstä.. ;)
 

Liitteet

  • Teli.jpg
    Teli.jpg
    55 KB · Katselut: 4 404
Paalari sanoi:
Halvin konsti on pyytää muijaa lykkäämään koneet pois hötteiköstä.. ;)
Mistäs noin riskejä on löytynyt.. :)

Telissä kannattaa (ainakin teoriassa) laittaa painojakautuma enemmän telin etumaisille. Peruttaessa, mihin suuntaan kulkee pehmeässä huonommin, auttaa takimmaisten pyörien "pinnalla" pysymistä.
Raideleveys tietysti sama kun vetokoneessa. Teli kolahtaa kaksi kertaa samaan monttuun, kun taas yksiakselinen kerran vaan. Kumpikohan niistä sitten menee tasaisemmin?

Ensimmäinen pyörä oli neliskanttinen, montako kanttia oli seuraavassa kehitysversiossa??
Tietysti kolme, sehän kolahtaa kerran vähemmän kierroksella!! Heh Heh.
. :)
 
Tommosella keinutelillä vissiin pitää varsien olla suunnilleen saman mittaiset? Erillis akseleilla pääsee sitten paremmin kikkailemaan. Mulla on n. 2 tn painoisessa terassissa paalarin esimerkkikuvan kaltainen keinuteli ja hyvin tulee keväällä rantaan avantin perässä ja syksyllä pois. Jaa mikä terassi? Semmonen paalikärryn rungon päälle kestopuusta kasattu värkki, jonká voi vetää vaihtuviin maisemiin. Tärkeää tommosessa kiikussa on laittaa topparit, ettei keinu pyörähdä ympäri esteen kohdalla.

Vetorulla olisi mielestäni paras värkki, silloin rullan voisi laskea tarpeen mukaan lähinnä varmaankin metsästä tullessa lastin kanssa. Muuna aikana veto toimii enemmän jarruna.

Keinutelin ja 1-akselin paremmuutta olen tosiaan vertaillut tuon terassin sekä saunan vedossa, sillä kalustosta löytyy myös n. 700 kg painava rantasauna. 1- akselisena sen vetäminen vaatii huomattavasti suurempaa tarkkuutta, sauna kaatuu kannon kohdalla varmasti, kun terassin voi ajaa keinulla kannosta yli.

Aiemmin oli tarinointia 3-kaatokipistä. Semmoinen kuorma-auto oli kerran lainassa ja siinä oli kippisylinteri suunnilleen lavan keskellä ja lavan nurkissa vetokuulan kokoiset pallot, joihin tuli semmoinen lukitussysteemi päälle. Kipatessa otettiin kaksi hattua pois siltä syrjältä, jota haluttiin kippauksessa ylösnousevaksi. Siinä versiossa oli mahdollista saada aikaan myös se neljäs suunta eli koppiin päin.
 
Tuossa paalaimen keinussa on varret yhtä pitkät etu/takapuolella, mettäkärryissä taitaa etummainen olla vähän pidempi, kiipeää silloin paremmin esteen yli.

Pitäisiköhän laittaa kippisarana aivan lavan takaosaan, silloin sillä saisi jonkunlaisen kasankin aikaiseksi..

Kippisylinteri varmaan saisi olla 2-toiminen, sillä tavoittelen mahdollisimman suurta kippauskulmaa, eikä pystyssä oleva kevyt lava tule oikein herkästi omalla painollaan alas.
 
Tuossa linkissä olisi kanssa joku kärry, taitaa olla ihan uusikin. Ja näyttäisi kuvan perusteella kippaavankin, ainakin yksi letku menee aisaa pitkin...

http://www.romukauppa.fi/?l=8&k=10&t=10&e=81

Samoilla sivuilla oli 6-pulttinen napakin (6x205mm) http://www.romukauppa.fi/?l=8&k=10&t=10&e=84, mutta eikös uuden Avantin pulttiväli ole kuitenkin kolmen tuuman luokkaa.
 
Tuo on Kiinankärry
Pitäisikin joku päivä käydä tuolla täydentämässä rautavarastoa, ja samalla ihmetellä aasialaisten nerokkaita ratkaisuja..
Rauta tuolla on valtakunnan edullisemmasta päästä.
Alkuvuodesta poiketessani esim rhs-putki 1€/kg, sis alv

Muovikuorisen 500/600 sarjan pulttijako on 6x120mm(ristimitta)
 
Kärry on melkein valmis, ehkä pientä viimeistelyä vielä vaatii.. ;)

Romukaupasta tarttui matkaan rhs-putkea, laitaprofiilia ja kippisylinteri.
Tuhti mallinen laitaprofiili 75x190cm ei ollut hinnan kiroissa 20€ kpl.
Korkeus on ihan hyvä, pituus taas vähemmän hyvä n.300cm lavaan.
Kumpikohan kannattaisi tehdä hitsata puolitoista palaa yhteen, vai laittaa puoliväliin tolppa ja laidat kahdesta osasta?
Laitasulkeisissa lyhyemmät olisivat kevyemmät ottaa pois ja laittaa takaisin.

Se kiinankärry oli aika rimpuli, suosittelen kiertämään sellaisen hieman kauempaa.
 

Liitteet

  • Rautakuorma.jpg
    Rautakuorma.jpg
    113,3 KB · Katselut: 4 377
Irrotettavat tolpat joka nurkassa ja puolessa välin olisi varmaankin paras ratkaisu.
Näin olisi muunneltavuutta eri töihin. Sileä lavan pohja on hyvä työpöytä, kun ei ole laitoja haittoina.
Pelkät tolpat kiinni voi käyttää vaikka ranka kärrynä. :D

Lukkoja "tolppasysteemi" vaatii rutkasti ja muutenkin vaativampi rakentaa.

Jonkinlaiset lenkit sidontaliinoja varten voisi olla tarpeen.
Paalari sanoi:
Pitäisiköhän laittaa kippisarana aivan lavan takaosaan, silloin sillä saisi jonkunlaisen kasankin aikaiseksi..

Juu aivan taakse kippisarana, kun voimaa kaatoon riittää.
Jos otit kaksitoimisena kippisylinterin, niin laita tukijalka myös lavan etureunaan. Näin voit nostella kärryn koukkuun hydraulisesti. saattaa vaatia silti aisaankin jalan, ettei "valu" vetolenkki maata vasten.
 
Joo, tuollaiset kaksiosaiset sivulaidat, irtotolpilla on tarkoitus laittaa.
Yksiosainen n.3m pitkä on jo turhan raskas, ja yhdellä käsiparilla hankala asennettava, varsinkin jos laita on kolhittu mutkalle ja kaikki tapit eri linjassa.
Lavalukkoja kyllä menee runsaasti, jollei sitten rupea pohtimaan muunlaista lukitusta.
Mieluummin saisi olla tasaiset lavan ulkoreunat, ulkonevat lavalukot haraavat ikävästi vastaan ovipieliin, puihin silloin kun joutuu jossain ahtaissa paikoissa sompaamaan.
Perälaidan saranointi tarkoitus tehdä niin että sen voi vaihtoehtoisesti saranoida joko ylhäältä tai alhaalta.
Kukkupäällinen klapikuorma tuskin tulee ylhäältä saranoidun laidan alta kunnolla pois.

Romukaupasta tuomani kippisylinteri on yksitoiminen.
Sain sen suht edukkaasti, Nurmen tekemä 4tn 3-jatkoinen teleskooppitunkki, iskua 1150mm, asennuspituus 560mm
 
Avantin pikkukärryssä on mukavasti toimiva linkkusysteemi, jolla saa molemmat päät kerralla auki. Lukitus tappi on laidan alakulmissa. Laidan yläkulmissa on laipallinen tappi, joka tiputetaan tolpassa olevaan koloon. Etupään kiinteässä laidassa on avaimenreikä kolot. Työläät rakentaa kotiverstaalla "polven päällä".
http://www.avanttecno.com/www/index.php?PAGE=58&LANG=1&pid=28
 
Kuinkas paljon sen pikkukärryn laidat rämisevät?
Lukkosysteemi ei kiristä laitaa tolppaa vasten.

Sivulaidat on tarkoitus saranoida alhaalta, joten ne voidaan laskea alas.

Kuvassa lavan runko rupeaa pikkuhiljaa hahmottumaan.
 

Liitteet

  • Lavan runko.jpg
    Lavan runko.jpg
    88,2 KB · Katselut: 3 307
Kai otit tarpeeksi romiksesta neliöputkea!! Sulla on nyt tuossa hyvä jigipohja valmiina, jonka päällä on helppo hitsata enemmänkin kärryn runkoja. :)
Paalari sanoi:
Kuinkas paljon sen pikkukärryn laidat rämisevät?
Lukkosysteemi ei kiristä laitaa tolppaa vasten.
Ei ne rämise yhtään. Laidat ovat paksua levyä ja sovitus liankin tiukka näin maatöihin. Jotkut ovatkin ihmetelleet sanontaani "kahden sentin toleranssi" on sopiva traktorivehkeissä.

Kiristettävät lavalukot ovat kyllä hyviä ja voithan laittaa ne laidan "upotuksiin" etteivät hälpi kiinni.
Tai sitten laidan sisäpuolelle. :eek: :)
Eikä nuo lukot enää hirveitä maksa, ainakaan pohjamaalatut hitsattavat.
 
Näppärä rungon päällä olisi tehda useampikin.
Ensimmäisen kanssa on aina oma mittaamisensa, ettei siitä tule salmiakin mallinen.

Kuinkas monta Leppikselle laitetaan..
Jos laittaisi kaksi kärryä peräkkäin, niin sitten voisi lähteä vaikka kuussatasen kanssa Talvivaaraan louheen ajoon.. :lol:

Lavalukot löysi paikkansa lavan ulkoreunalta.
Syvennyksessä olisivat olleet paremmassa suojassa, mutta lukon vastapeluri mahdotonta asentaa mihinkään helposti.
Muutenkin laidat olleet vähän isotöiset rakentaa, varsinkin kun kaikki lavaprofiilit piti katkoa oikeisiin mittoihin.
Tarkoitus käyttää tolpat ja laidat sinkkikylvyssä, niin pysyvät pitkään siistinä.
 

Liitteet

  • Laidat.jpg
    Laidat.jpg
    94,6 KB · Katselut: 3 281

Uusimmat keskustelut