Perässä vedettävää. | AvantClub - Keskustelupalsta

Sekatyömies

Jäsen
Keskustelun aloittaja
11.5.2010
1 126
3
38
Laitan tässä netti osoitteen, jos jollakin on tarvetta lisätä vaunu yms.laitteistoa.
Väsäilevät Ruotsinmaalla aika hienoja ja idearikkaita pelejä. Käsittääkseni
maahantuojakin on olemassa. Voi tilata myös Avantin värisenä! :mrgreen:
http://www.k-vagnen.com
 
Aika kätevä patentti:
http://www.k-vagnen.com/pictures/galleri/Dumpervagn/!cid_7F337FDB-CF70-4996-99CA-035FAC872418.jpg

Ja eiku hiekkaa Hangosta Kuusamoon.
 
Jos tollaista kärriä kuten: K-vagn mini K-600 alkais itse tekeen, niin minkähän kokoisesta pitäis runko tehdä? 70x50x4mm? Kokemuksia?

On tässä pidemmän aikaa ollut suunnitelmissä kärryntekoo, pitäis olla jatkoaisalla jotta sais pitkääkin (6-7m) tavaraa roudattua. Eli etupääty kans poistettavissa tai ainakin kaadettavissa.
 
Jos maksimikuorma on 600 kg, niin 70x50 on aika rajua. Avantin oma 1200 kg:n kärryssä runko on muistaakseni noin 60x40 profiilia.

Jos meinaat kärryä vetää 300 sarjan Avantilla, niin tuo 600 kg voi olla muutenkin ihan passeli maksimi. Ainakin jos on vähänkin mäkistä maastoa. Itse olen kesän aikana harjoitellut omalla 320+kippikärry-yhdistelmällä ja täytyy myöntää etteivät kokemukset ole aina kaikin ajoin olleet niitä mukavimpia. Kun kärryssä on noin tonnin verran kuormaa se puskee alamäessä ihan tolkuttomasti. Siinä lyhytakselivälisellä liukuohjattavalla saa olla TODELLA tarkkana. Vähän kun päästää yhdistelmää vinottain mäen suuntaan nähden, niin kärry työntää takaa yhdistelmän linkkuun vaikka mitä tekisi. Ensimmäisellä kerralla kärryn vetokita väänty solmuun. Se ehkä kertoo jo jotain voimista.

Jos siis meinaat rakentaa kärryn ja vetää sitä 300 sarjan koneella muuallakin kuin tasamaalla, niin kärryyn kannattaa samalla rakentaa jarrut. Avant ei ihan turhaan ole nettisivuillaan laittanut, ettei kippikärry sovellu 300 sarjaisiin koneisiin. Olisi pitänyt itsekin uskoa..... ;)
 
Perävaunuja on tullut suuniteltua ja tehtyä muutamia,yleensä tätä isompia.
Tällä hetkellä on Avant / Mönkijä perävaunu hydr.kipillä työn alla. Materiaalin
mitoituksessa on hyvä muistaa sen vaikutus painoon / hyötykuormaan.
Ratkaisevassa asemassa on käytetyt jännevälit ja kuormitussuunta.
Omassa projektissani ala runkona käytän 80*40/3mm rhs putkea.
Lavarunkona käytän 60*60/3mm ja 60*40/3 rhs:ää paikasta riippuen.
Kärryni kokonaispaino tulee olemaan 1500kg ja kantavuus n.1150kg.
Painoa tuo 2mm laidat, 440mm korkeina ja perälaudan avaus mekanismi.
Olen suunitellut kärryn "varman päälle ja kovaan käyttöön".
Lavan pituus on vain 2000mm ja leveys 1300mm.
Yli 3mm seinämävahvuuksia ei ole tarpeelista käyttää, ainakaan putki-
rakenteissa, tässä kokoluokassa.
Toivottavasti kirjoittamastani on jotain hyötyä muille nikkareille.
Miellyttäviä suunittelu ja rakentelu hetkiä!
 
Tolle Profille 5-600kg on varmaan maksimi, tai kokonaispaino 800kg. Mulla on kyllä tasainen tontti, sen puoleen ei kiloista niin tarkkaan. Joo vähän oon tainnu turhan isosta materiaalista miettiä...

5...600kg kantavuus taitaa kuitenkin olla niin vähän että pitäis varmaan tehdä/hommata välikoon kauha tohon sorakauhan (150 l) ja lumikauhan (450 l) väliin . Vois tehä n. 300 l kauhan jossa ei ois kovin pitkä alaosa jotta sais painopisteen mahdollisimman lähelle konetta. Eli siinähän sitä kuskais jo kauhassakin puolet peräkärryn kantavuudesta.
Tietty kaivurin kaa kärry ois käytännöllinen. Kaivuri nokalla kulkiessa sais vähän painoo myös edemmäs jotta koukkukin kestäis painoo jotta vois edetä keulimatta ;)

Ei oo helppoo näit mietties.
 
Ei oo helppoo näit mietties.

Heh, totta !!!

Joo, ei mullakaan kärryyn montaa kauhallista mahdu. Kärryn täyttää noin kolmella kauhalla. Pistää välillä miettimään onko sen perässä vetäminen sittenkään kannattavaa. Kärryn irrottaminen ja kiinnittäminen ovat aina oma vaivansa ja vievät aikaa. Fiksuin kärry olisikin ns. täysperävaunukärry, joka seisois aina omilla pyörillään ja jossa olis nivelöity aisa. Se olis helppo ja nopee kytkee. Vähän pidemmälle jotain kuskatessa kärry on kuitenkin todella hyvä. Etenkin kun tuo 300 sarjanen ei ole mikään pitkänmatkan ajopeli.

Kippikärryä ja kauhaa suunnitellessa kannattaa kauha mitoittaa hieman lavaa leveämmäksi. Tällöin lavalta voi kipata suoraan koneen kauhaan. Tän olen huomannut näppäräksi kun kuskaa materiaalia, jota ei halua levittää kippauspaikalle maahan. Tällöin ei tartte ensin kipata maahan ja siitä ottaa uudelleen kauhaan, vaan voi kärrystä kipata suoraan kauhaan ja viedä materiaalin minne haluaa. Salaojia tehdessä ja salaojasoraa kuskatessa tätä kokeilin ja hyvin pelasi. Letku vain olisi saanut olla hieman pidempi. Oikeastaan kärryyn pitäisikin taakse laittaa toinen hydrauliliitin näitä tilanteita varten.
 
Timberman sanoi:
Tällöin ei tartte ensin kipata maahan ja siitä ottaa uudelleen kauhaan, vaan voi kärrystä kipata suoraan kauhaan ja viedä materiaalin minne haluaa. Salaojia tehdessä ja salaojasoraa kuskatessa tätä kokeilin ja hyvin pelasi. Letku vain olisi saanut olla hieman pidempi. Oikeastaan kärryyn pitäisikin taakse laittaa toinen hydrauliliitin näitä tilanteita varten.

Tässä täytyy huomioida kärryn kaatumisvaara, kun kärry ei ole aisasta kiinni koneessa.

Eikö voisi kehitellä kolmen-neljän kauhallista vetävää edellätyönnettävää kärryä. Etukulmissa kääntyvät pyörät ja sisältä tasainen pohja jonka voisi kauhalla tyhjentää. Pikakiinnitys kauhaan. Olisiko se "etukasetti".
 
Tässä täytyy huomioida kärryn kaatumisvaara, kun kärry ei ole aisasta kiinni koneessa.

Totta. Tämä toimenpide on syytä suorittaa tasamaalla ettei kärry kellahda kyljelleen. Tasasella ei ole mitään ongelmaa. Kärry pysyy ihan tukevasti paikallaan. Kaltevalla tasolla en tiedä uskaltaisinko kipata kärryä vaikka se olisikin koneessa kiinni. Voisi silti kaatua.... ehkä... en tiedä ja toivottavasti ei tule koskaan kokeiltuakaan :cool:

Jos taas ajattelit, että kärry kaatuisi taaksepäin, niin Avantin pikkukärryn lavan on niin lyhyt, ettei painopiste mitenkään pääse karkaamaan taka-akselilinjan takapuolelle kaataen kärryä taaksepäin. En usko että se onnistuisi vaikka jättäisi perälaudan avaamatta, kippaisi lavan aivan pystyyn ja saisi koko kuorman valutettua aivan perälautaa vasten. En usko, että tällöinkään painopiste siirtyisi riittävän taakse ja koko kärry kippaisi. En taida kuitenkaan haluta kokeilla tätäkään :lol:

Omaa kärryä suunnitellessa nämä asiat on kuitenkin syytä huomioida. Jos rakentaa 300 sarjaseen kärryä, niin aisapainoa ei saa tulla liikaa. Tällöin akselilinja pitää olla aika lähellä lavan keskikohtaa. Silloin taas nopeasti kipatessa painopiste saattaa helpostikin siirtyä akselilinjan takapuolella ja kärry kellahtaa selälleen mikäli se ei ole vetokoneessa kiinni.
 
Kyllä Avantin oma kärry kaatuu yli kipatessa, jos ei aisa ole koneessa kiinni, etenkin se isompi kärry.
Peräkärryn akselisto on laitettu aika keskelle lavaa jotta aisapainoa tulisi minimaalisen vähän.
Avanttihan on tosi takapainoinen etenkin niillä jotka ovat lisäpainottaneet konettaan.
Peräkärryä isolla kuormalla vedettäessä on syytä pitää kauhaa koneessa ja vielä täysinäisenä.

Jos on tarvetta kippailla irtonaisella lavalla kannattaisi lavan takakulmiin laittaa jonkinmoiset tukijalat.
 
Kyllä Avantin oma kärry kaatuu yli kipatessa, jos ei aisa ole koneessa kiinni, etenkin se isompi kärry.

Isompi kärry voi näin tehdäkin. Siitä ei ole kokemusta. Avantin sivujen kuvien perusteella akselisto siinä näyttäisi olevan paljon keskemmällä verrattuna pikkukärryyn. Se ei kaadu kipatessa vaikka ei olekaan koneessa kiinni. Se on testattu jo monta kertaa.
 
Ohessa kuva edelliseen viestiin lisäykseksi. Tässä laidat on irti, mutta olen kippaillut laitojenkin kanssa lava täynnä mursketta.
 
-Miten muilla kärrynikkareilla menee?? Minulla on ollut vähän motivaatio ja ajan käyttö ongelmia.
Hetki sitten tulin tallista ja nyt yritän saada selkääni rauhoittumaan, on meikeläisen tyyppivika nuo
selkä kivut. Sen lisäksi näkö tekee kiusaa, ainakin hitsatessa.-Olen kuitenkin saanut akselin,aisan, ala- ja
ylärunngon tehtyä. Tänään hitsailin laitoja nippuun ja sovitin niitä ensikertaa keskenään...kyllä se sokea
kanakin joskus jyvän löytää. :) Kertokaahan omista hankkeistanne, niin jaksaa paremmin puurtaa syksyn
hämäryydessä!
 
Tämä kirjoittelu menee näköjään yksinpuheluksi, mutta toivottavasti se ei ketään ärsytäkkään.
Tänään vein Avanttiin/mönkijään tarkoitetun kärryni osat kuumasinkitykseen. Sinkitystä suorittavat
yritykset ovat kovasti vähentyneet ja hinnoittelu noussut härskisti. Tässä voi pohtia kumpi on tapahtunut
ensin. Vinkkinä voin sanoa että kannattaa kysellä muualtakin kuin A...j..ta, näin nimiä mainitsematta. :roll:
Tällä kertaa käyttämäni sinkkaamo on näköjään tavoiltaan muiden kaltainen, asiakaspalveluun (mitä se on?!)
ei hukata aikaa ja asiakkaan rauta on vihattavaa tavaraa. Saa nähdä mitä saan takaisin "ensi viikon lopulla".
Toivottavasti saan yllättyä positiivisesti.
 
No niin,meni viikko ja meni toinen,sovittua ilmoitusta sinkkaamosta ei kuulunut.
Soittelin osieni perään ja monien vaiheitten jälkeen ne ovat nyt kotona.
Sinkkipinta on kohtuu hyvä ja hinnaksi saatiin sovittua 1€/kg+alv. Aiemmin tekemissäni
kärryissä olen toteuttanut laidat sinkitystä teräslevystä,koska lämpövetelyn vaikutus
jää silloin pois. Saadakseni yhtenäisemmän rakenteen tein nyt kaikki pinnoittamattomasta
teräksestä ja sinkitin koko kasan. Lämpö muokkasi etu-ja takalaitaa melkoisesti. Oikaisin
levypintoja prässillä ja tein etulaitaan pienen jälkikanttauksen. Jääneisiin kupruihin toivon
silmän tottuvan ja perässähän tuo kärry tulee,ei sitä silloin näe ;) . Kun saan osat kiini
toisiinsa laitan tekeleestä kertomusta lisää, kuvien kanssa.
 

Uusimmat keskustelut