Perävaunu, jarruton, kokonaispaino 825kg! | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
Hardware sanoi:
Suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin vetoajoneuvoon kytketty keskiakseliperävaunu on kuormattava siten, että enintään suurempi seuraavista massoista kuormittaa «pystysuunnassa» vetoajoneuvoa: 4 prosenttia perävaunun kytkentämassasta tai 25 kg."

Olen aina ihmetellyt miten saa autoa kuljetettu trailerilla tasapainoisesti, suurin osa autoista jotka tiedän on selvästi etupainoisia. Avanttikin (630) tarvii käytännössä vähintään neljä metrisen kärryn koska on niin takapainoinen.

Toinen ihmetyksen kohde on "dollyt" joissa koko jarruton massa kohdistuu vetoautolle. (no eipä oo aisapainoo kun auton keulan paino on akselin päällä)
 
Sain tänään soiton mun tutulta joka oli jutellut Trafin kavereiden kanssa työnsä puolesta.
Tämä tulkinta on oikea ja meidän vanha väärä tulkinta on ollut muutamissa EU maissa ja ne on korjauksen alla. Suomen osalta korjaus lakiin/asetuksiin on tulossa. Nyt se menee nimellä "näin se tulkitaan".

Tämä on ollut vielä isompi ongelma rekkojen osalta missä "aisapaino" saattaa olla 10 tonnia. Toisiin maihin on saanut ajaa ja toisiin ei koska on 10 tonnia ylikuormaa!

Eli meidän pieni banaani maa on aina olla väärässä asian suhteen!
 
Eikös Germaaniassa ole sallittu jarruttoman kärryn veto 100kmh, jos kärryssä on iskunvaimentimet tms vaatimukset täyttyy? Saisitko Steffe avattua keskustelun siellä Trafissa, että jos se sama sääntö saataisiin Suomeenkin?
 
exjko sanoi:
Eikös Germaaniassa ole sallittu jarruttoman kärryn veto 100kmh, jos kärryssä on iskunvaimentimet tms vaatimukset täyttyy? Saisitko Steffe avattua keskustelun siellä Trafissa, että jos se sama sääntö saataisiin Suomeenkin?

Voin viestittää eteenpäin kysymystä/ajatusta!
 
Mun tietääkseni ne on kyllä suoraan mitä tehdas ilmoittaa (riippuu koneesta+laatikosta yms), ainakin näin on itsellä ollut rekisteröintikatsastuksessa. (uudemmissahan kaikki on EU-hyväksynnällä, ei mitään "suomimalleja")
 
Keskemmässä Euroopassa myös mäkien prosentit voi vaikuttaa auton maksimi kytkentämassaan, ainakin omassa Passatissa oli eri maksimit alle (7%) ja yli mäkiin... (suluissa kun en muista oliko se just 7%) ;) Muistaisin että oli 1500kg alle tuon jyrkkyysrajan ja sitten jyrkempiin 1300kg, joka on Suomen otteessakin, ainoana.
 
Petrus sanoi:
En kyllä ymmärrä miten 750 kg:n kärryllä saadaan 75 kg:n aisapaino, koska aisapaino saa olla enintään 25 kg tai 4 % kytkentämassasta. 750 kilon kärryllä se tekee vain 30 kg.
Ainakin hinaamalla sitä O1-luokan jarrutonta kevytkärryä kuorma-autolla CE-ajokortilla se onnistuu, jolloin aisapainoa saakin olla 10%, eikä 4% kuten henkilöautoilla ja pakuilla.
Kyseistä kärryä voi toki hinata henkilöautollakin, mutta silloin rekisteröintitodistukseen kirjattua suurinta teknisesti sallittua kokonaismassaa 825 kg ei voi hyödyntää tällä hetkellä voimassa olevan lainsäädännön puitteissa ainakaan Suomessa. En sitten tiedä voiko mahdollisesti jossain muussa EU maassa?
Kärry ei siis ole laiton, mutta sen kuormaus voi toki sitä olla.
 
STEFFE sanoi:
Sain tänään soiton mun tutulta joka oli jutellut Trafin kavereiden kanssa työnsä puolesta.
Tämä tulkinta on oikea ja meidän vanha väärä tulkinta on ollut muutamissa EU maissa ja ne on korjauksen alla. Suomen osalta korjaus lakiin/asetuksiin on tulossa. Nyt se menee nimellä "näin se tulkitaan".

Tämä on ollut vielä isompi ongelma rekkojen osalta missä "aisapaino" saattaa olla 10 tonnia. Toisiin maihin on saanut ajaa ja toisiin ei koska on 10 tonnia ylikuormaa!

Eli meidän pieni banaani maa on aina olla väärässä asian suhteen!
Yli vuosi on jo kulunut, eikä mitään muutosta asetuksissa näy, joten voisitko tarkentaa mikä tarkalleen ottaen on korjauksen alla?
Ilman tarkennuksia oletan edelleen, että muutos koskee sitä mitä rekisteröintitodistuksessa lukee, ja sitä mitä ajoneuvoja rekisteriin hyväksytään, eikä lainkaan sitä millä tiellä saa ajella ja missä kuormassa. Jälkimmäiset löytyy edelleen asetuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä, minkä mukaan 825kg asti kuormattua jarrutonta keskiakseli peräkärryä ei saa vetää tiellä BE kortilla henkilö- tai pakettiautolla vetäen millään aisapainolla.
Lisäksi nousee kysymykseksi kyseisen asetuksen 3 § Ajoneuvoluokkia koskevat nopeusrajoitukset, jonka 3a momentti: "auton, johon on kytketty luokittelumassaltaan yli 0,75 tonnin jarruton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 kilometriä tunnissa"
En löydä mistään tuota luokittelumassan määritelmää, mutta jos se ylittää 750 kg tuolla 825 kg kärryllä, niin eipä moista taida kannattaa hankkia, kun suurin sallittu nopeus tippuu 60 km/h luokkaan!
ainakaan tästä (EU) N:eek: 1230/2012 ei kyseisen käsitteen määritelmää löydy.

Jos tuttusi on edelleen tekemisissä niiden Trafilaisten kanssa, niin voisitko tiedustella asiasta uudelleen?
 
autotekn_harrastaja sanoi:
STEFFE sanoi:
Sain tänään soiton mun tutulta joka oli jutellut Trafin kavereiden kanssa työnsä puolesta.
Tämä tulkinta on oikea ja meidän vanha väärä tulkinta on ollut muutamissa EU maissa ja ne on korjauksen alla. Suomen osalta korjaus lakiin/asetuksiin on tulossa. Nyt se menee nimellä "näin se tulkitaan".

Tämä on ollut vielä isompi ongelma rekkojen osalta missä "aisapaino" saattaa olla 10 tonnia. Toisiin maihin on saanut ajaa ja toisiin ei koska on 10 tonnia ylikuormaa!

Eli meidän pieni banaani maa on aina olla väärässä asian suhteen!
Yli vuosi on jo kulunut, eikä mitään muutosta asetuksissa näy, joten voisitko tarkentaa mikä tarkalleen ottaen on korjauksen alla?
Ilman tarkennuksia oletan edelleen, että muutos koskee sitä mitä rekisteröintitodistuksessa lukee, ja sitä mitä ajoneuvoja rekisteriin hyväksytään, eikä lainkaan sitä millä tiellä saa ajella ja missä kuormassa. Jälkimmäiset löytyy edelleen asetuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä, minkä mukaan 825kg asti kuormattua jarrutonta keskiakseli peräkärryä ei saa vetää tiellä BE kortilla henkilö- tai pakettiautolla vetäen millään aisapainolla.
Lisäksi nousee kysymykseksi kyseisen asetuksen 3 § Ajoneuvoluokkia koskevat nopeusrajoitukset, jonka 3a momentti: "auton, johon on kytketty luokittelumassaltaan yli 0,75 tonnin jarruton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 kilometriä tunnissa"
En löydä mistään tuota luokittelumassan määritelmää, mutta jos se ylittää 750 kg tuolla 825 kg kärryllä, niin eipä moista taida kannattaa hankkia, kun suurin sallittu nopeus tippuu 60 km/h luokkaan!
ainakaan tästä (EU) N:eek: 1230/2012 ei kyseisen käsitteen määritelmää löydy.

Jos tuttusi on edelleen tekemisissä niiden Trafilaisten kanssa, niin voisitko tiedustella asiasta uudelleen?

Tuossa on trafin tiedote: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3363/jarruttomien_kevyiden_peravaunujen_kokonaismassa_voi_olla_825_kg

Tuskin tuota konstaapeli kiistää.
 
Hardware sanoi:
autotekn_harrastaja sanoi:
STEFFE sanoi:
Sain tänään soiton mun tutulta joka oli jutellut Trafin kavereiden kanssa työnsä puolesta.
Tämä tulkinta on oikea ja meidän vanha väärä tulkinta on ollut muutamissa EU maissa ja ne on korjauksen alla. Suomen osalta korjaus lakiin/asetuksiin on tulossa. Nyt se menee nimellä "näin se tulkitaan".

Tämä on ollut vielä isompi ongelma rekkojen osalta missä "aisapaino" saattaa olla 10 tonnia. Toisiin maihin on saanut ajaa ja toisiin ei koska on 10 tonnia ylikuormaa!

Eli meidän pieni banaani maa on aina olla väärässä asian suhteen!
Yli vuosi on jo kulunut, eikä mitään muutosta asetuksissa näy, joten voisitko tarkentaa mikä tarkalleen ottaen on korjauksen alla?
Ilman tarkennuksia oletan edelleen, että muutos koskee sitä mitä rekisteröintitodistuksessa lukee, ja sitä mitä ajoneuvoja rekisteriin hyväksytään, eikä lainkaan sitä millä tiellä saa ajella ja missä kuormassa. Jälkimmäiset löytyy edelleen asetuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä, minkä mukaan 825kg asti kuormattua jarrutonta keskiakseli peräkärryä ei saa vetää tiellä BE kortilla henkilö- tai pakettiautolla vetäen millään aisapainolla.
Lisäksi nousee kysymykseksi kyseisen asetuksen 3 § Ajoneuvoluokkia koskevat nopeusrajoitukset, jonka 3a momentti: "auton, johon on kytketty luokittelumassaltaan yli 0,75 tonnin jarruton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 kilometriä tunnissa"
En löydä mistään tuota luokittelumassan määritelmää, mutta jos se ylittää 750 kg tuolla 825 kg kärryllä, niin eipä moista taida kannattaa hankkia, kun suurin sallittu nopeus tippuu 60 km/h luokkaan!
ainakaan tästä (EU) N:eek: 1230/2012 ei kyseisen käsitteen määritelmää löydy.

Jos tuttusi on edelleen tekemisissä niiden Trafilaisten kanssa, niin voisitko tiedustella asiasta uudelleen?

Tuossa on trafin tiedote: http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3363/jarruttomien_kevyiden_peravaunujen_kokonaismassa_voi_olla_825_kg

Tuskin tuota konstaapeli kiistää.
Tiedote ei ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa mitä yllä kirjoitin.
Tiedote ei ota kantaa saako kyseistä kärryä hinata henkilöautolla täydellä kuormalla, millä nopeudella ja millä ajokortilla. Kuten yllä totesin, se ottaa kantaa siihen että tuollaisen saa rekisteriin noilla massoilla, jos haluaa.
Ts kärry on sinänsä laillinen, mutta sen käyttöä ja kuormaamista koskee moni muukin pykälä, ja ne eivät ole muuttuneet eikä tuossa tiedotteessa toisin todeta. Tuossa on asiasta paremmin muotoiltu tiedote: http://www.trafi.fi/filebank/a/1386768495/1210f41392ec5107cfd71a8c26a09fee/13768-Tiedote_5_2013.pdf
Siitä ilmenee mistä on kyse, eli mikä on sallittu kalusto, eikä lainkaan siitä miten sitä saa käyttää. On varsin yleistä, ettei suurinta teknisesti sallittua massaa saa tiellä käyttää. Autotehtaat laittavat esim kuorma-autokalustoon suuria teknisesti sallittuja massoja erikoiskuljetuksia ja esim kaivoskäyttöä varten, niillä ei siis oikeuteta käyttämään kyseisiä massoja normaalissa tieliikenteessä. Teknisesti sallittu massa on siis ajoneuvon valmistajan määrittelemä, ei EU-säädöksen eikä kansallisen lainsäädännön ja yllä olevasta linkistä ilmenee että tuo 825 kg koskee nimenomaan suurinta teknisesti sallittua massaa.

Ps, oletan sen konstaapelin osaavan tarvittaessa vilkaista finlexistä mitä asetuksessa sanotaa, ja kirjoittavan sakon jos pykäliä rikotaan. Eli suurimpia aisapainoja ei ole henkilöautoille ilmeisesti nostettu 4% yhtään, ellei kärry ole niin kevyt että jää alle 25kg, jollloin se 25 kg aisapainoa sallitaan. Jarruttomassa kärryssä aisapaino ei siis saa olla lähellekään 75 kg henkilöautolla vedettäessä.
 
autotekn_harrastaja sanoi:
Tiedote ei ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa mitä yllä kirjoitin.
Tiedote ei ota kantaa saako kyseistä kärryä hinata henkilöautolla täydellä kuormalla, millä nopeudella ja millä ajokortilla. Kuten yllä totesin, se ottaa kantaa siihen että tuollaisen saa rekisteriin noilla massoilla, jos haluaa.
Ts kärry on sinänsä laillinen, mutta sen käyttöä ja kuormaamista koskee moni muukin pykälä, ja ne eivät ole muuttuneet eikä tuossa tiedotteessa toisin todeta. Tuossa on asiasta paremmin muotoiltu tiedote: http://www.trafi.fi/filebank/a/1386768495/1210f41392ec5107cfd71a8c26a09fee/13768-Tiedote_5_2013.pdf
Siitä ilmenee mistä on kyse, eli mikä on sallittu kalusto, eikä lainkaan siitä miten sitä saa käyttää. On varsin yleistä, ettei suurinta teknisesti sallittua massaa saa tiellä käyttää. Autotehtaat laittavat esim kuorma-autokalustoon suuria teknisesti sallittuja massoja erikoiskuljetuksia ja esim kaivoskäyttöä varten, niillä ei siis oikeuteta käyttämään kyseisiä massoja normaalissa tieliikenteessä. Teknisesti sallittu massa on siis ajoneuvon valmistajan määrittelemä, ei EU-säädöksen eikä kansallisen lainsäädännön ja yllä olevasta linkistä ilmenee että tuo 825 kg koskee nimenomaan suurinta teknisesti sallittua massaa.

Ps, oletan sen konstaapelin osaavan tarvittaessa vilkaista finlexistä mitä asetuksessa sanotaa, ja kirjoittavan sakon jos pykäliä rikotaan. Eli suurimpia aisapainoja ei ole henkilöautoille ilmeisesti nostettu 4% yhtään, ellei kärry ole niin kevyt että jää alle 25kg, jollloin se 25 kg aisapainoa sallitaan. Jarruttomassa kärryssä aisapaino ei siis saa olla lähellekään 75 kg henkilöautolla vedettäessä.

Tjaa. Luottamukseni viranomaisen kykyyn tuottaa ymmärrettävää tekstiä on vähäinen :) Trafin kaksi tiedotetta vahvistaa tämän. Viittaamasi 4% aisapaino on unohtunut. Sillä taas on käyttäjälle merkitystä koska Trafin tiedote antaa kuvan että sen kun vetämään.

Konstaapeli on taas yhtä sekaisin kuin muutkin kansalaiset, ainakin Sisä-Suomen poliisilaitoksella. Oletettavasti siis myös muualla.

"Suomen poliisi
Janne Karttunen, selvitellään tätä asiaa. Kun saan vastauksen niin käyn sen tähän ketjuun kirjailemassa. -Timo"

ja tovin myöhemmin:

"Sisä-Suomen poliisilaitos
Terve. Tässä Eu-perävaunu (825kg.) tilanteessa on tosiaan ristiriita kansallisen asetuksen ja EU:sta tulleen lainsäädännön /ajoneuvotyypin välillä. Kyseisen perävaunun käyttö on kuitenkin sallittua.

Tämän 825kg. kokonaismassaltaan olevan perävaunun kanssa tulee sen käyttäjän ottaa huomioon, että vetoauton suurin sallittukytkentämassa jarruttomalle perävaunulle ei yleensä mahdollista tällaisen vaunun kuljettamista ainakaan täysin kuormattuna. "
 
Soppaa syntyy, kun kansallista sillisalaattia harmonisoidaan Yhteisön säännöstöön :D
Henkilökohtaisen suuren hämmästyksen aiheena on tuo sallittu aisapaino: 25 kg tai 4% on todella naurettavan pieni. Punnitus tapahtuu staattisessa tilassa ja kun lähdetään baanalle, ollaankin ensimmäisessä töyssyssä negatiivisella puolella ja lastista riippuen jopa vaikeuksissa. Näitä esimerkkejä näkee erityisesti rakennustarvikeliikkeiden lähistöllä :(
Kyllähän auton tavaratilaan voi huoletta lastata melkoisia massoja, vanha sakasalainen ohjekirja jopa suositteli talviajaksi 40 kg extraa pitoa parantamaan.
Onkohan tuo painoraja asetettu aikana, jolloin kansa ryhtyi karavaanareiksi ja Kuplan perään soviteltiin Soliferia? Kevyessä takatuupparissa voisin ounastella aisapainon nousevan kriittiseksi, mutta nykyautojen perässä 50 - 75 kg ei tunnu missään! Itsepäisenä lastaan isommat kuormat niin, että heikon miehen voimin aisan nippanappa saa nousemaan -kärryn aisasta siis puhe edelleen :mrgreen:
 
tuli tässä selattua tätä ketjua muussa mielessä ja tuli vastaan nämä #29 & #30 5 vuotta sitten


1597341306760.png



joten mutkat suorina voimme todeta että tämä 1.6.2020 lakimuutos 100km/h O1 kärryille oli meidän Planeettamme ansiota. Hyvä me
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis ja Aku9
ja sitten se asiakysymys. Hankin uuden 750/825 kg kärryn. Kuulakytkimessä on sellainen vaijerisilmukka joka on mielestäni sielunvihollisen keksintö käyttäjän ja auton puskurin kannalta. Tosin ymmärrän mitä sillä tavoitellaan, mutta käytettävyys syö hyödyt.

Mitäs jos se sattuu huollossa katoamaan? Tai, entäs jos sen korvaisi palohaalla tms jonka voisi kiinnittää vasta koukkuun laiton jälkeen, koukun varteen tai runkoon kuten jarrullisen kärryn kanssa tehdään.
 
Turvavaijeria ei ole määritelty pakolliseksi varusukseksi. Tukeva pallohaka on varmasti hyvä ratkaisu kiinnitukseen.
01 luokan kärryä vedellään ny sitten 100 km/h, mutta esim. venetraileri ei kuulu joukoon, eikä sitä saa vedellä kun 80 km/h edes tyhjänä.
 
Turvavaijeria ei ole määritelty pakolliseksi varusukseksi. Tukeva pallohaka on varmasti hyvä ratkaisu kiinnitukseen.
01 luokan kärryä vedellään ny sitten 100 km/h, mutta esim. venetraileri ei kuulu joukoon, eikä sitä saa vedellä kun 80 km/h edes tyhjänä.
Olen Leppis vähän eri mieltä tuosta nopeudesta.
Henkilö- tai pakettiauton sekä tähän kytketyn, luokittelumassaltaan enintään 750 kg:n painoisen venetrailerin muodostaman yhdistelmän suurin sallittu nopeus on 1.6. alkaen 100 km/h kahdeksankympin sijaan. – Pitää silti muistaa, että nopeusrajoitus ei ole sama asia kuin suositusnopeus.8.4.2020
 
@lajaatena on oikeassa, mulle oli jäänyt jostain jutusta väärinymmärrys mieleen.
Tosiaankin luokittelumassaltaan alle 750kg saa vedellä 100 km/h.
Jossain vanhoissa kärryissä voi olla rekisteriotteeseen merkittymax 80.
Kokonaismassaltaan 825kg kärryissä luokittelumassa on tuon 750 ja loput koukulle.

Saan näköjään olla tarkkana pakettiautolla, kuorma-autolla en saa vetää kuin 750kg peräkärryä perässä.
 
Katsokaa mitä lukee akselin päällä myös. Monissa kärryissä ei ole 750kg kokonaispaino jos nopeus on 100 km/h vaan saattaa olla vain esim 600kg.
 

Uusimmat keskustelut