STEFFE sanoi:
Sain tänään soiton mun tutulta joka oli jutellut Trafin kavereiden kanssa työnsä puolesta.
Tämä tulkinta on oikea ja meidän vanha väärä tulkinta on ollut muutamissa EU maissa ja ne on korjauksen alla. Suomen osalta korjaus lakiin/asetuksiin on tulossa. Nyt se menee nimellä "näin se tulkitaan".
Tämä on ollut vielä isompi ongelma rekkojen osalta missä "aisapaino" saattaa olla 10 tonnia. Toisiin maihin on saanut ajaa ja toisiin ei koska on 10 tonnia ylikuormaa!
Eli meidän pieni banaani maa on aina olla väärässä asian suhteen!
Yli vuosi on jo kulunut, eikä mitään muutosta asetuksissa näy, joten voisitko tarkentaa mikä tarkalleen ottaen on korjauksen alla?
Ilman tarkennuksia oletan edelleen, että muutos koskee sitä mitä rekisteröintitodistuksessa lukee, ja sitä mitä ajoneuvoja rekisteriin hyväksytään, eikä lainkaan sitä millä tiellä saa ajella ja missä kuormassa. Jälkimmäiset löytyy edelleen asetuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä, minkä mukaan 825kg asti kuormattua jarrutonta keskiakseli peräkärryä
ei saa vetää tiellä BE kortilla henkilö- tai pakettiautolla vetäen millään aisapainolla.
Lisäksi nousee kysymykseksi kyseisen asetuksen 3 § Ajoneuvoluokkia koskevat nopeusrajoitukset, jonka 3a momentti: "auton, johon on kytketty luokittelumassaltaan yli 0,75 tonnin jarruton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 kilometriä tunnissa"
En löydä mistään tuota luokittelumassan määritelmää, mutta jos se ylittää 750 kg tuolla 825 kg kärryllä, niin eipä moista taida kannattaa hankkia, kun suurin sallittu nopeus tippuu 60 km/h luokkaan!
ainakaan tästä (EU) N
1230/2012 ei kyseisen käsitteen määritelmää löydy.
Jos tuttusi on edelleen tekemisissä niiden Trafilaisten kanssa, niin voisitko tiedustella asiasta uudelleen?