Rantsero

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2020
8
4
3
Olikohan se niin että takavuosina useimmissa pienkuormainpaloissa syyksi epäiltiin vikaa päävirtakytkimessä? Eikö koneen pitäisi olla täysin virraton jos päävirtakytkin on pois päältä ja se varmasti toimii. Toiminnanhan voi tarkistaa niin että kun päävirrat on pois, käyttää käynnistyskytkimen päällä. Jos merkkivalot ei syty, päävirtakytkimen pitäisi toimia. Vai voiko päärtakytkin mennä itsestään päälle? Vai onko uudemmissa avanteissa käytetty jotain hienompaa tekniikkaa.? Valtroissa päävirtakytkin menee viiveellä päälle.
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
3 521
593
113
Manuaalinen pääkytkin, jota ei ole muistettu kääntää off asentoon. Se varmasti suurin turvallisuusriski.
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
3 521
593
113
Avanteissa ihan perus käännettävä päävirtakytkin, ei mitään sen hienompaa.
Varotoimi no1 on kääntää päävirtakytkin off-asentoon kun konetta ei käytetä.
 
25.5.2015
85
46
18
Ja ihan uusimmissa se on virtalukon yhteydessä eli riittää kun kääntää avaimen "nolla asentoon"
Yksinkertaisella logiikalla varustettuna ihmettelen, mitä iloa on päävirtakytkimestä, jos kuitenkin virtapiirit jäävät ainakin jossain määrin jännitteelliseksi? Vai onko näissä erillinen herätevirtalähde pääkytkinreleen aktivoimiseksi? Ja miten se on varmistettu/suojattu... no, sähköstä mitään ymmärrä.
 

bolt

Jäsen
20.5.2019
83
54
18
Hamina
No,näin se vaan nykyään uusissa koneissa menee...saastelaitteet /kompuutterit vaatii "hituvirtaa".Toisissa koneissa on kaksi päävirtakytkintä,toinen sähköinen viiveellä varustettu ja toinen mekaaninen vain hätätapauksia varten josta sitten kaikki virta katkeaa heti..ja kokonaan.
 

Kefeidi

Jäsen
8.4.2011
33
10
8
Yksinkertaisella logiikalla varustettuna ihmettelen, mitä iloa on päävirtakytkimestä, jos kuitenkin virtapiirit jäävät ainakin jossain määrin jännitteelliseksi? Vai onko näissä erillinen herätevirtalähde pääkytkinreleen aktivoimiseksi? Ja miten se on varmistettu/suojattu... no, sähköstä mitään ymmärrä.
Ainakin linnavuorelaisen moottorin ohjaus (boschin hiluja) vaatii lisäreleistyksen päävirtakytkimen rinnalle, tämä jättää 10minuutiksi moottorin sammuttamisesta moottorin ohjaimelle sähköt ohi päävirtakytkimen oli se mekaaninen taikka sähköinen. Ja tämä tulee boschin yms saastelaite valmistajien takuuehdoista, jotta ureapumput yms kerkeää tyhjäämään itsensä, kun moottorin sammuttaa ja kuski vetää pääkytkimestä sähköt poikki.
 
25.5.2015
85
46
18
Taidetaan etääntyä aiheesta "Pienkuormainpalot"?

Isoissa vehkeissä ja urealaitteissa kokemukseni rajoittuvat lähinnä Catin koneisiin. Niissä päävirtakytkin vetää laitteen täysin jännitteettömäksi, mutta ohjeena oli odotella minuutin verran tai kunnes ureayksikkö hiljeni. Mielestäni ei voida puhua päävirtakytkimestä, jos laitteeseen jää joko jännitteellisiä virtapiirejä tai edellytyksiä sellaisten syntymiseen vikatilanteessa.
 
10.8.2012
85
7
8
Olen antanut itseni ymmärtää että pienkuormaajapaloissa rimpulat päävirtakatkaisijat ovat kuumentuneet/kipinöineet. Itselläni joskus vanhassa traktorissa päävirtakatkaisimen takaa löi tulta startatessa. Sen verran avonaisessa paikassa oli että sen näki ainakin hämärässä. Nyt on uusikin varalla että saa heti vaihtaa jos huomaa vikaa. Pitäisi oikeastaan Avantin rimpula päävirtakatkaisin samantien vaihtaa isompaan, mutta kun joutuisi siistejä peltejä leikkelemään ja sopisiko sittenkään. . .

Moottorin sammutus avaimesta ja virrat pois päävirtakatkaisijasta. Ok, saattaahan joku merkkivalo syttyä, jos päävirtakatkaisija ei pelaakaan, mutta todennäköisesti sen joko huomaa merkkivalosta tai sitten akku on tyhjä kun seuraavan kerran meinaa lähteä ja tietää heti alkaa vikaa etsimään. Uusissa laitteissa on jo liikaa elektroniikkaa ollakseen käyttökelpoisia?