Piha-, talo- ja mökkimessut 2009 | AvantClub - Keskustelupalsta

SiteAdmin

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
17.8.2008
133
5
18
http://www.finnexpo.fi/exhibition.asp?id=1579

Toimittajamme vierailee messuilla myös. Lue huikea reportaashimme viikonloppuna planeetalta.

Mikäli poikkesit itse paikalla, niin paljasta tietosi muille planeetan kävijöille tässä ketjussa ja kerro mitä uutta ja ihmeellistä kohtasit messuilla.
 
Re: Piha-, talo- ja mökkimessut messukeskuksessa viikonloppuna

Nyt on messuilla rouvan kanssa käyty. En mitään kovin ihmeellistä huomannut, koneita oli aika lailla vähänlaisesti Avanttia lukuunottamatta esillä.

Avantilla oli esillä 200-, 500- ja 600-sarjan koneita lisälaitteineen. Itse perehdyin jonkin verran 200-sarjan uutuuksiin. 216-mallin valmistus on lopetettu ja tilalle on tullut 218. Tässä on 18 heppainen Kohlerin moottori entisen 16 heppasen Hondan sijaan. Hondissa on kuulemma lähinnä ammattikäytössä tullut kestävyysongelmia koneen voitelun kanssa liiallisen lämpiämisen johdosta. Tuossa koneessa kun on vain 0,9 litran öljytilavuus ja ilmajäähdytys. Ongelmaa ei pitäisi juuri yksityiskäytössä olla mutta jos haluaa pelata varman päälle suositeltiin 30w (yksiasteöljyn?) käyttämistä ja öljynvaihtovälin lyhentämistä kesällä. Tuollaista öljyä saa kuulemma jenkkiautotarvikeliikkeistä tai moottoripyöräliikkeistä (tarkoitettu HD-vehkeisiin).

Kokonaan toinen juttu on sitten se onko mitään järkeä pitää kahta eri versiota 200-sarjasta valmistuksessa vain 2 hevosvoiman erolla (218 ja 220).

Tässä muutama kuva:
 

Liitteet

  • 20090327-IMG_5816.jpg
    20090327-IMG_5816.jpg
    55,7 KB · Katselut: 2 866
  • 20090327-IMG_5814.jpg
    20090327-IMG_5814.jpg
    58,3 KB · Katselut: 2 865
  • 20090327-IMG_5808.jpg
    20090327-IMG_5808.jpg
    65,5 KB · Katselut: 2 869
  • 20090327-IMG_5803.jpg
    20090327-IMG_5803.jpg
    64,8 KB · Katselut: 2 858
  • 20090327-IMG_5801.jpg
    20090327-IMG_5801.jpg
    78,2 KB · Katselut: 2 901
Re: Piha-, talo- ja mökkimessut messukeskuksessa viikonloppuna

Mikä lienee tuon tavarakorin funktio turvakaaressa? Kovin isoa lastia siihen ei sovi. Ehkäpä sixpack jolla voi palkita kuljettajan ja talkooväen poikkeuksellisen onnistuneen urakan jälkeen.

Komia rantasauna oli kuvissa myös. Jollain messuilla oli vastaava, mutta ehkäpä puolta pienempi. Ilmeisesti rantasaunan rakennuslupa on antanut odottaa tavallistakin pidempään.
 
Re: Piha-, talo- ja mökkimessut messukeskuksessa viikonloppuna

No himputti, itse en edes huomannut koko koria. Onkohan tuohon tarkoitus laittaa rukkaset ajamisen ajaksi :lol: .

Jossain 500- tai 600-sarjan laitteessa oli myös mukitelineen näköinen syvennys penkin vasemmalla puolella. Voi olla helteellä tarpeeseen :D.
 
Re: Piha-, talo- ja mökkimessut messukeskuksessa viikonloppuna

Juu, messuilla tuli poikettua.

Laitan kuvia jossain välissä, mutta ennakkotietona tarinaa:

Messuilta puuttui kokonaan keskisarjan tekijät. Kirja- kukka ja krääsäkauppiaita oli noin kolmannes tarjonnasta ja loput olivat pääosin laatutavaran myyjiä.

Pienkuormaajia oli esillä kahta merkkiä. Se toinen oli Norcar, jota esitteli varsin asiantuntevasti noin kaksitoistavuotias kauppa-apulainen :)

Norcarissa silmää kirveli muun muassa melko suojattoman näköiset kytkimet. Olisiko esillä ollut malli tarkoitettu sisäkäyttöön?

Avantin osastolla oli jälleen väkeä tungokseksi asti. Nantti kuvasikin jo merkittävimmät uutuudet, muut kohteet olivat lähinä yksityiskohtien pikkuparannuksia ohjaamoissa. Kallistuva liitin oli myös esillä.

700 sarjan paperiesitteestä huomasin että oli tullut pari uutta työlaitetta: Hydraulijatkolla oleva nostovarsi, max pituus 1900mm ja piennarleikkuri.

Tuolla 1900 jatkolla ja zoomilla nostokorkeus alkaa olla 4.5 metrin paikkeilla.

Kuulin messuilla myös varmana pidettävän huhun eräältä asioista tavallisesti perillä olevalta lähteeltä että aivan lähiaikoina olisi tulossa täysin uudentyyppinen kuormainmalli.
 
Re: Piha-, talo- ja mökkimessut messukeskuksessa viikonloppuna

Juu messuilla tuli käytyä.. isosti oli nähtävää.. :)

Avantin osasto oli totutusti mallikkaasti paikalla, kuten muutkin ovat todenneet!

Samalla reissulla tuli haettua avantplanet paita. Saas nähdä kuka ensimmäiseksi kysyy logon merkitystä.
Komea on paita! Kiitos vielä "Maasturistille" välityksestä!
 
..ja ne pari kuvaa, eli lähikuvassa kallistuva liitin, jota toivoisi vakiovarusteeksi kaikkiin malleihin. Helpottaisi työlaitteiden kiinnittelyä ja vähentäisi selkävaivoja kun kone ja laitteet ovat melko usein eri kulmissa.

Vilkku ohjaamon katolla kuvastaa pienten yksityiskohtien merkitystä. Nyt ei vilkku mene enää rikki, kun ajaa matalaan katokseen ja työvaloakin saa käännettyä. Mukavia toimintoja helpottavia oivalluksia molemmat.
 

Liitteet

  • kallis.JPG
    kallis.JPG
    56,1 KB · Katselut: 2 662
  • vilkku.JPG
    vilkku.JPG
    25,2 KB · Katselut: 2 648
Miten kallistajassa on järjestetty työkalun lukitustapit?
Ei taida lukittua itsestään kauhankäännöllä, niin kuin koneen omassa varustelevyssä.
 
Nappasin kuvan kallistajasta... Jostain syystä siinä on vakiona noi kuusioruuvit jotka estää jousilukon nostamisen riittävästi ja kääntämisen etuviistoksi. Takahammas on sen verran matalampi että siihen suuntaan kääntö pelaa. Vaatisi ruuvien poiston jotta ½-automaattinen lukitus toimisi.

Mikähän tässä järjestelyssä on takana?
 

Liitteet

  • kallistaja.jpg
    kallistaja.jpg
    123,8 KB · Katselut: 1 917
  • kallistaja2.jpg
    kallistaja2.jpg
    116,4 KB · Katselut: 1 933
Vivun ollessa eteen päin saattaa tulla helposti vahingonlaukauksia, eikä ehdi nähdä onko tapit alapäästään reissä.

Kuvan (alla) mukaiset palat kallistajan takimmaisessa raudassa saattaisivat laukaista vivut sivulle kallistaessa!
 

Liitteet

  • kallistaja_automaatilla.jpg
    kallistaja_automaatilla.jpg
    166,6 KB · Katselut: 780
Leppis sanoi:
Kuvan (alla) mukaiset palat kallistajan takimmaisessa raudassa saattaisivat laukaista vivut sivulle kallistaessa!

joo, varmaan kehittelemisen arvoinen juttu. Tuossahan voisi mennä kokeeksi pieni pultti kierteytettynä takalevyyn. Pulttiin sitten laakeriksi joku sopivankokoinen lankarulla tms, johon lukitusvipu törmää. Toisella puolella tielle voi tulla nuo letkut, mutta kai niitä voi vähän säätää. Jos kytkettävä laite on vinossa niin sitten automaatti ei toimi, paitsi jos keksii siihen korkeussäädön.
 
näköjään meikän ajatus toimii ainoastaan päätteen ääressä :oops:

Olin nimittäin aiemmin tullut siihen tulokseen, että kallistajan irroitus vaatii letkujen klemmarin löysäämisen. Sovittelin joskus hydraulista työlaitetta, mutta en viitsinyt irroitella kallistajaa em luulon takia, joten siirsin vain letkut uuteen laitteiseen ja sidoin kallistajan letkut sen sylinteriin kiinni. Pientä lisävälystähän tuplasovitukset aiheuttaa mutta eihän se yleensä haittaa.

Nyt kun katson tuota ottamaani kuvaa, niin tajuan vasta että letkujen alaklemmari on kiinnitetty tummaan rautaan, eli sen täytyy olla kiinteästi kallistajan rungossa ja siten vehje on irroitettavissa kuten mikä tahansa työlaite. Kallistaja on ollut paikalla alusta asti, eikä tarvetta irroitukseen ole vielä ollut. Täytyypä sitä nyt sitten viikolla kokeilla.
 
Onko tuossa myös kelluva asento esim. lumiauraa ja tasoitusritilää varten?
Joskus olen pyöräkuormaimessa nähnyt täysin ympäripörivän työvälinekiinnikkeen. Voikohan sillä tehdä muutakin kuin tyhjentää perunalaatikoita?
 
Ei ole kallistajassa kelluvaa asentoa. Toimii nostopuomin lisähydrauliikalla. Voisihan kellunnan järjestää vaikka käsiventtiilillä.
Kallistajaa ei voi käyttää sivukaatona, kallistuu liian vähän siihen tarkoitukseen. Trukkipiikkien kanssa epätasaisilla pinnoilla mukava laite, kuten myös tasoitus hommissa tasoitusritilän tai kauhan kanssa.
 

Uusimmat keskustelut