Pitihän se näinkin käydä... | AvantClub - Keskustelupalsta

exjko

Moderaattori
Keskustelun aloittaja
24.2.2009
1 226
1
121
63
Kesän mittaan on projektina ollut ladon pelastaminen totaaliselta maan nielemiseltä....

Salaojaa olin piilottamassa....



Mutta pehmeä hiekka, maan ja koneen kallistus ja ahtaat tilat saavat aikaan ennalta-arvaamatonta päänvaivaa...


Eikä ees-taas ajelu oikein vie asiaa parempaan suuntaan...


Takatassu painaa, vaan etutassu on kepeä...


Eikä tilanne näytä täältäkään sen auvoisemalta...
 

Liitteet

  • lähtötilanne2.jpg
    lähtötilanne2.jpg
    116,7 KB · Katselut: 1 463
  • 10092009681.jpg
    10092009681.jpg
    86,6 KB · Katselut: 1 474
  • 10092009682.jpg
    10092009682.jpg
    102,5 KB · Katselut: 1 456
  • 10092009684.jpg
    10092009684.jpg
    122,7 KB · Katselut: 1 460
  • 10092009685.jpg
    10092009685.jpg
    84,1 KB · Katselut: 1 466
Nyt mennään jo kylki kyljessä (tai nurkka kyljessä)...


Pitää ottaa saatavilla olevia tarvikkeita avuksi...


No ei siinä nyt sitten pahemmin nojattukaan, yleisilme ei juurikaan kärsinyt...




Se vaati jonnin verran lapioimista, koneen keikutusta kauhan ja takapyörien välillä ja tukipuun kiilaamista takapuskurin ja peruskivien väliin. Sentti sentiltä se palautui ajettavalle uralle. Ekalla kertaa tosin tilanne palautui ennalleen, koska lähdin vaan pyörien ajovoimalla liikkeelle. Toisella kertaa kiilausten jälkeen käytin pelkkää jatkopuomia ja kauhan kääntöä ja sain pyörän sen verran nurkan ohi että päästiin irti.
 

Liitteet

  • 10092009686.jpg
    10092009686.jpg
    99,6 KB · Katselut: 1 466
  • 10092009687.jpg
    10092009687.jpg
    119,2 KB · Katselut: 1 474
  • 10092009688.jpg
    10092009688.jpg
    98,1 KB · Katselut: 1 462
Mukavaan jumiin olit koneen saanut! :)
En tiedä olisiko ollut apua tässä tapauksessa, mutta Avantti kulkee mukavasti sivuttain painamalla kauhalla etupyörät ilmaan ja kääntämällä kone linkkuun.
Sitten kauha taas ylös ja kääntö toiseen suuntaan linkkuun (tai niin paljon kun mahtuu). Taas kauhalla etupyörät ilmaan ja kääntö toiseen suuntaan. Näin vähän kerrallaan olen itse saanut tukalista tilanteista purettua paketin irti. Kauhan kallistusadapteri auttaa myös huomattavasti hytin heilahduksiin käännön aikana, kun kauhalla otetaan "tukea" maasta!

Kuvista huomasin "jatkovarren" venttiilivivussa! Varmaankin näppärä ajon aikana, kun lyhyt vipu jää tikun taakse piiloon!

Itsellä on myös samanmoisia operaatioita rakennusten kanssa tehtävänä. Täytyisi kaivuulaitteella mennä nurkan alle, jotta saisi nurkkakiviä korjattua.
Saattaisi olla että minikaivurilla pääsisi paremmin rakennuksen alle, kun "oikealla" kaivurilla.
 
Leppis sanoi:
Mukavaan jumiin olit koneen saanut! :)

Kyllä sitä piti siinä tilanteessa vähän aikaa punnita vaihtoehtoja.
1. Paljonko tulee vaurioita koneeseen, putkikehikko, muoviosat, renkaat jne
2. Saako sen nurin ja paljonko sitten tulee vaurioita
3. Paljonko rakennus tästä kärsii
4. Pitäisikö minimoida riskit ja käydä pyytämässä naapuria nyppäämään 4x4 Massikalla kone pois seinältä. Henkisesti se olisi kyllä ollut kova pala:)
En tiedä olisiko ollut apua tässä tapauksessa, mutta Avantti kulkee mukavasti sivuttain painamalla kauhalla etupyörät ilmaan ja kääntämällä kone linkkuun.
Sitten kauha taas ylös ja kääntö toiseen suuntaan linkkuun (tai niin paljon kun mahtuu). Taas kauhalla etupyörät ilmaan ja kääntö toiseen suuntaan. Näin vähän kerrallaan olen itse saanut tukalista tilanteista purettua paketin irti. Kauhan kallistusadapteri auttaa myös huomattavasti hytin heilahduksiin käännön aikana, kun kauhalla otetaan "tukea" maasta!

Joo, tätä taktiikkaa itsekin yritin soveltaa. Ongelmaksi alussa tuli lähinnä se, että oltiin niin lähellä seinää ja vielä kallistuneena (putkikehikko nojasi lautoihin, koska maa vietti ja reunalla oli pehmeää hiekkaa), että operointitila oli käytännössä nolla. Kauha, pyörät tai hytti nivelen kohdalta osui rakennukseen aina kun vähänkin jotain yritti liikuttaa.

Ohjaussylinteri on kuitenkin aika voimakas, joten sain puskurista sen verran vipuvartta tukihirren avulla, että ratista kääntämällä takapyörät kampesi muutaman sentin poispäin seinästä. Hyttikin liikkui samaan suuntaan, joten sekin oli hyvä asia. Lapioida piti kuitenkin pyörien sivusta maa pois, muuten kääntö ei olisi jaksanut konetta liikuttaa.

No, seuraavalla kerralla osaa ottaa tämänkin mahdollisuuden toivottavasti paremmin huomioon.
Kuvista huomasin "jatkovarren" venttiilivivussa! Varmaankin näppärä ajon aikana, kun lyhyt vipu jää tikun taakse piiloon!

Jatkovipu on esim minikaivurin kanssa ehdoton. Saa helpommin ohjattua kaivurin kauhaa ja puomeja samanaikaisesti vaikka paksuillakin hanskoilla.
Itsellä on myös samanmoisia operaatioita rakennusten kanssa tehtävänä. Täytyisi kaivuulaitteella mennä nurkan alle, jotta saisi nurkkakiviä korjattua.
Saattaisi olla että minikaivurilla pääsisi paremmin rakennuksen alle, kun "oikealla" kaivurilla.


Kaivuriakin tuossa projektissa jonkinverran tarvin, mutta pääasiassa homma hoitui kylllä 128 cm vakiokauhalla. Mutta kivien alle ei tarvinnutkaan juuri mennä. Mitä nyt yhtä kiveä nostin. Vierekkäin laitetuilla trukkipiikeilläkin sai sen verran maata poistettua porakiven alta, että siihen sai tehtyä uuden sorapedin. Kivi oli sen aikaa tunkattuna molemmista päistään.

Jos kivien alle pitää päästä maata vaihtamaan enemmänkin, niin pitäisi varmaan kääntää 25cm kaivurin kauhaa 90 astetta siten että kauhan piikit osoittaa esim vasemmalle eikä alaspäin ja kauhan pohja suoraan eteenpäin. Tai pyöräyttää kauha 180 astetta ympäri (piikit eteenpäin) jolloin kaivuusuunta on kaivurin edessä. Vakiominikaivuria ei varmaan helpolla noin saa modifioitua.
 
Tuohon nurkan alle kaivamiseen kommentti.
Olen kaivanut paljon perustuksien alta ja oma mielipiteeni on se, että minikaivuri on parempi kun molemmilla olen hommaa tehnyt. Muista suojata letkut ja liittimet hyvin kaivurissa oli mini tai maxi malli. Kun tuo perustuksen reuna kerran kunnolla nirhasee lehkua tai liitintä, niin saat komean öljysuihkun :(
 

Uusimmat keskustelut