planeetan trafiikki | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 197
139
63
Espoo
Alkuvuodesta liikennettä on ollut noin 3000 käyntiä/kk ja 300/päivä, siis eri osoitteista. Päiväkohtainen liikenne on jakautunut siten että alle 10% kävijöistä on saitilla yli puoli minuuttia, jota voidaan pitää todellisen käynnin miniminä. Eli aktiivisia käyttäjiä on noin kolmekymmentä. Vielä pari vuotta sitten tuo luku oli parisataa, joten hiukan on tultu alaspäin

2013 saitti oli miljoonan suosituimman saitin joukossa Internetissä. Nyt sijoitusta ei reitattu, mutta saitin estimoitu arvo on tippunut vuoden 2011 noteerauksesta (25000 Usd) jonkun verran (3000 usd)

Sisältö, koulutukset ja tapahtumat mahdollisesti tuottivat entisaikoina kiinnostavaa kirjoitettavaa ja aktiivinen markkinointi uusia lukijoita (tai sitten aika on vain ajanut aiheesta ohi.)

Planeetta on ollut tänään pystyssä 9 vuotta 9 kuukautta ja 11 päivää. Aktiivisin vaihe oli n. 2013 paikkeilla, jolloin kävijämäärä lähenteli ajoittain 300 aktiivista lukijaa päivässä. Nyt alejtaan jälleen lähestyä vuoden 2008 lukemia. Ilman kehittämistä ja markkinointia hyvätkin asiat katoavat tavallisista puhumattakaan.
 
Aktiivisten käyttäjien määrän arviointi on hankalaa kun sivustolla ei ole mitään uutta. Alle puolen minuutin vilkaisee aktiivisisita viestiketjuista ettei mitään ole tapahtunut sitten viime käynnin ja jatkaa matkaansa muualle. Pystyykö sen toiminnon käyttäjien määrää jostakin näkemään?
 
Pystyy, mutta siihen puoleen minuuttiin mahtuu pääosa eksyneistä. Aktiivisimpina aikoina puolet oli puolen minuutin kävijöitä, nyt huonoimpina päivinä tuo 90%. KK tilanne ei ole ihan yhtä paha, maaliskuussa oli noin 65% on pikapyrähdyksiä, mutta trendi on kääntynyt tasaiseen laskuun ja jotain tarttis tehdä. Parasta lääkettä on ollut perinteisesti tapahtumat, joista riittää tekstiä ja luettavaa sisäisesti sekä aktiivinen markkinointi, jolla saa myös uusia kävijöitä. Oikein hyvä mahdollisuus olisi tuleva vuosikokous. Jos siellä n>5, voisi kuvitella että kehitystyötä on järkevää tehdä.
 
Maasturisti sanoi:
Alkuvuodesta liikennettä on ollut noin 3000 käyntiä/kk ja 300/päivä, siis eri osoitteista.

Täytyy ihan kysellä että miten tuo menee kun en ymmärrä. 3000 kävijää/kk tekee vissin 10 / päivä jos kuukaudessa on 30 pv.
ja jos on 300/pv niin taitaa tehdä 9000/kk?
 
STEFFE sanoi:
Maasturisti sanoi:
Alkuvuodesta liikennettä on ollut noin 3000 käyntiä/kk ja 300/päivä, siis eri osoitteista.

Täytyy ihan kysellä että miten tuo menee kun en ymmärrä. 3000 kävijää/kk tekee vissin 10 / päivä jos kuukaudessa on 30 pv.
ja jos on 300/pv niin taitaa tehdä 9000/kk?

Toihan tekee jotakuinkin 100 käyntiä per päivä, jos on 3000 kävijää kuukaudessa


Anyway, aika hiljainen on kyläraitti kuitenkin! :cry:
 
Tuo 3000 on eri kävijöiden määrä kuukausitasolla. Keskimäärin yksi kävijä poikkeaa noin kolme kertaa kuussa.
Määrää nostaa robotit yms. jotka käyvät kolkuttamassa monta kertaa päivässä ja satoja kertoja kuukaudessa. Tietenkin on myös ansioituneita planeetan kävijöitä, jotka toiveikkaasti käyvät kurkkaamassa uutta sisältöä.

Päivässä käy nyt 300-350 kävijää, mutta näistä aktiivisia on vain pieni osa. Valtaosa on robotteja, onnenonkijoita ja eksyneitä.

Eli jos samaksi tunnistettu kävijä käy 10 kertaa päivässä, lasketaan käynti yhdeksi päivätasolla ja samoin /kk tasolla 1krt/kävijä/kk. (sekoittikohan tämä enemmän?) Eli jos vaikka ville käy kymmennen kertaa päivässä koko kuukauden ajan ja kalle vain kerran koko kuukauden aikana, tulee jokaiselle päivälle sivuston kannalta yksi käynti, paitsi silloin kun ville ja kalle kävivät samana päivänä. Kuukauden aikana on kaksi aktiivista kävijää.
 
Ok. Ehkä ymmärsin nyt paremmin. Kyllä mä tunnustan että käyn 3-5 krt / pvä katsomassa jos olisi tullut jotain uutta.
 
Jep. Kyllä täällä melko hiljaista välillä on. Olen pohdiskellut asiaa ja olen tullut kahteen loppupäätelmään.

1. Tapahtumat ovat hyväksi jos ne onnistuvat. Olemme nähneet sekä hyviä tapahtumia ja vähemmän hyviä. Kumpikin generoi keskustelua. Toista vähän enemmän ikävän sävyistä keskustelua. Mutta kummassakin tapahtumissa on yksi yhteinen tekijä. Tapahtuma on vaikea järjestää ellei löydy käsiä. Ja se tunne että alkaa väsätä ja ilmoittautuu että joo tullaan tekemään on kauhea kun porukka peruu osallistumisensa loppumetreillä. Silloin ei ole kivaa olla "vastuuhenkilö" tapahtumaan. Kun ideoidaan niin löytyy aina innokkaita "osallistujia" mutta loppumetreillä siinä seistään melko yksin. Koen että tämä on yksi syy miksi tapahtumien järjestäminen on tämän päivän yhteiskunnassa haasteellista kaikissa kuvioissa/yhdistyksissä.

2. Maasturisti kirjoitti että "onko aika ajanut ohitse". Minä luulen että on. 5-10 v sitten Avanttilaiset oli melko pieni etuoikeutettu joukkue. Naapurilla ei ollut konetta. Eli sitä "omaa" vihreätä porukkaa ei ollut. Oli tilaus tällaiselle vihreälle yhteisölle(joka ikävää kyllä nyt on pitkään ollut sininen!). Nyt eletään vuotta 2018 ja koneita on ympärillä paljon enemmän. Omassa ympäristössäni löytyy 2 km säteellä ainakin 8 konetta mitä tiedän. Meillä on oma yhteisö jo tänä päivänä paikallisesti. Lainataan työlaitteita tarvittaessa toisiltamme tekstiviesti ilmoituksella. Kun on ongelmia tai kysymyksiä niin apu on lähellä.
Ei ole niin iso tarve kysyä täältä vastauksia. Eikä kaikilla ole tarvetta ripustaa elämänsä "someen". Esimerkiksi minulla ei ole mitään muuta somea kuin watsappi ja muutamia kotisivuja sekä sähköposteja. Enkä ole kaivannut mitään muuta. Tuntuu että elämässä on muutakin sisältöä!

Toivottavasti en loukannut ketään. En tuomitse "somelaisia", en vaan ymmärrää sen tarkoitusta!
 
Kyllä mielestäni planeetan alkuperäiselle ja sääntöihin kirjatulle aatteelle on etenkin käyttäjäjoukon kasvaessa kysyntää. Eli toimia koneen käyttäjien etujen valvojana. Siis käyttäjien ja omistajien etujen, ei myyjien ja valmistajien.

Tapahtumat ovat viime vuosina olleet masiivisia tai sitten niitä ei ole ollut ollenkaan. Joskus kauan sitten, kun pidettiin paljon ja pientä, oli käyttäjätrendi pitkään kasvusuuntainen. Ennätystehdasta edeltäneellä vakiintuneella tasolla jatkettiin noin viime vuoden alkuun, mutta sitten on homma hiljentynyt tasaisesti. Kun rumpua ei ole lyöty, ei uusia käyttäjiä ole löytänyt perille.

Vielä vanhalle uralle pääsisi kohtuudella takaisin, jos intoa piisaisi kytkeä kanavat tämän päivän someen, mutta tietenkin se vaatii valtavan työn ja sitoutumista. Ennenkaikkea pitäisi löytää planeetan symbioosista hyötyviä kumppaneita jotka voisivat tasata tekemistä.
 
Onko GDPR huomioitu tällä palstalla?

Esim. The right to be forgotten?

Nyt kun rennompi keskustelu on siirtynyt FB:n puolelle, ja sinne saa poustata kuvia ja videoita suoraan kännykästä ilman kokorajoituksia, niin tämä palsta on nähdäkseni liipaisimella.

(myönnän. minua ärsyttää, että viestejäni poistetaan ilman perusteluja...)
 
No mikäs viesti on nyt poistettu?

Oikeus tulla unohdetuksi käsitellään tapauskohtaisesti ja yksityisyyttä kunnioittaen.
 
Maasturisti sanoi:
No mikäs viesti on nyt poistettu?

Oikeus tulla unohdetuksi käsitellään tapauskohtaisesti ja yksityisyyttä kunnioittaen.

Mun ja Steffen keskustelua poistettiin viikonloppuna oikein viestitolkulla.

GDPR ei tunne mitään ”tapauskohtaisuutta”.
 
No, asia ei kyllä mulle kuulu, mutta mä en ymmärrä veljesten väittelyä "harrastuksista", ei ne ainakaan foorumia palvele, joten tässä mun ääneni menee modelle. Jos joku haluaa harrastaa, niin antaa harrastaa. Ei kai se ulkopuolisille kuulu.
 
Juha sanoi:
Maasturisti sanoi:
No mikäs viesti on nyt poistettu?

Oikeus tulla unohdetuksi käsitellään tapauskohtaisesti ja yksityisyyttä kunnioittaen.

Mun ja Steffen keskustelua poistettiin viikonloppuna oikein viestitolkulla.

GDPR ei tunne mitään ”tapauskohtaisuutta”.


Juu GDPR ei tunne tapauskohtaisuutta, mutta ei myöskään automaattia. Tämän vuoksi pyynnöt käsitellään yksilöllisen pyynnön perusteella ja selvitetään samalla sekä oikeutus pyyntöön että pyynnön kohteena oleva tietosisältö ja sen mahdollinen GDPR tieto. Jos kuviteltaisiin että GDPR on automaatti, joka poistaa vapaavalinnaisen sisällön mistä tahansa kohteesta, voisi vaikkapa pankin tiskillä käydä kuhinaa, kun kukin lainan ottaja vuorollaan pyytäisi tulla unohdetuksi. Pääosa tämän kuten muidenkin vastaavien palstojen sisällöstä on anonymisoitu jo valmiiksi nimimerkin taakse, jolloin ei muodostu asetuksessa tarkoitettua tietosisältöä.

Ymmärtääkseni poiston kohteena ollut viestiketju oli mennyt rikki ja karannut käsistä, jolloin ylläpito käytti valtaansa viisaasti ja siivosi rikkinäisen ketjun, jottei keskustelu harhautuisi planeetan ulkopuolelle.
 
Maasturisti sanoi:
Pääosa tämän kuten muidenkin vastaavien palstojen sisällöstä on anonymisoitu jo valmiiksi nimimerkin taakse, jolloin ei muodostu asetuksessa tarkoitettua tietosisältöä

Tämä on valitettavan usein esiintyvä harhaluulo monellakin foorumilla.

Jokaisella käyttäjällä on uniikki ID foorumille. Minulla se on ”Juha”. Kellään muulla ei ole, eikä voi olla samaa käyttäjätunnusta. Planeetan admineilla on tiedossa minun sähköpostiosoitteeni, joka taas on uniikki ja identifioi minut. En muista oliko oikea nimi ja osoitekin.

Eli planeetta on kaikilta osiltaan GDPR:n mainitsema rekisterinpitäjä. Nämä asiat nyt vaan täytyy ottaa vakavasti, ennenkuin sattuu joku tietomurto tms.

Minusta on hyvä, jos näistä asioista keskustellaan.
 
Joo, perustietojen osalta kyllä rekisterinpitäjä, mutta se on välttämätöntä julkaisuihin liittyvien vastuiden ja velvoitteiden johdosta. Jos joku tulisi ilmoittamaan tarpeestaan tulla unohdetuksi tms. tulisi ylläpidon joka tapauksessa selvittää kysyjän oikeutus tietoihin, jottemme anna tai tuhoa toisen tietoja oikeudettomasti. Samaan tapaan toimivat kaikki asiansa hoitavat rekisterinpitäjät. Tätä voi käydä testaamassa vaikkapa Ikean tai Elisan liikkeiden kameravalvontatallenteita pyytämällä. Ikeassa on siinä korttipäätteen päällä kamera, PCI-DSS aineistoa narulla siis.

Toisaalta Suomessa aiheeseen on toistaiseksi suhtauduttu varsin lepsusti. Ranskassa aiheesta on annettu ensimmäiset rapsutkin. Tällöin kuitenkin käytettiin tietoa oikeudettomasti hyväksi ts. hyödynnettiin dataa tavalla, jota ei oltu kerrottu kuluttajille tietoja kerätessä.
 
On se hienoa huomata kirjoittelun lisääntyneen sivustolla. Olisiko jo kevättä rinnassa :)
Tietysti Avantistit ovat häärineet kovasti tänä talvena kulkuväylien kunnossapitotehtävissä.
Ja mitä enemmän liikutaan, sitä enemmän juttuakin syntyy huollosta, korjailusta ja tietysti itse ajotapahtumasta.

Hyvä niin, että juttua riittää :)
Itsellä on yleisesti ottanen kaikki vähän "jäänyt". Ennen sattui ja tapahtui, nyt vaan sattuu :)
 

Uusimmat keskustelut