Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 105
97
48
Espoo
Avantplanetin vuosikokouksessa on päätöslistalla taustayhdistyksen lopettaminen.

Erilaisia vaihtoehtoja on pohdittu yhdessä ja yksityisesti. Siirtoon liittyy myös juridisia ongelmia. Periaatteessa valokuvat ja tekstit ovat sinällään teoksia, vaikka ovatkin nimimerkin suojissa laadittuja. Toisaalta anonyymiteetti mahdollistaa datan hyödyntämisen erottamattomana teoksenaan, mutta mitäpäs jos kanta siirtyy uuden kohteen osaksi.

Vähintäänkin kaikkien käyttäjien pitäisi saada tästä tieto ja sallia tai kieltää omien tietojensa siirto. Jos käyttäjäkanta ei siirry mukana, olisi ylläpito ja jatkaminen uudessa kohteessa hankalaa tai jopa mahdotonta. Mennyttä sisältöä voisi korkeintaan tarkastella sellaisena kuin se on.

Omasta mielestäni ja puolestani ainoa järkevä kohde on masinistien foorumi, siellä on valmiina alajaostot valmeteille, zetoreille ja muutamalle muulle Suomessa suositulle traktorimerkille. Yhdistys myös julkaisee lehteä 2-3 kertaa vuodessa ja pitää normaalivuosina Rauta ja Petrooli näyttelyn Riihimäellä. Tämän kaiken saisi planeetan nykyisellä jäsenmaksulla, jolloin se on vielä halpaakin.

Toisena tai mahdollisesti rinnakkaisena vaihtoehtona voisi olla datan täydellinen anonymointi ja jakelu nykyisille maksaneille jäsenille. Huonoimpana vaihtoehtona olisi tietenkin töpselin veto pois seinästä.

Negatiivisena vaihtoehtona olisi datan siirto yksityiseen kaupalliseen käyttöön, niin että siitä tulisi osa markkinavetoista toimintaa, joka hyödyttäisi yksityistä ammtinharjoittajaa tai yritystä. Sitä varten en ole ollut mukana palstaa tekemässä kaikkine käänteineen ja sitä tulevaisuutta tulen vastustamaan kaikin laillisin keinoin.

Mutta toivotaan että planeetta löytää polun, jossa se jäisi ainakin jäsenistönsä käyttöön tai mielellään palvelemaan riippumattomana jatkossakin. Toivotaan hallitukselle viisautta päätöksiin.
 

Juha

Jäsen
25.4.2018
1 205
565
113
Kaarina
Avantplanet ja esim. Masinistit ovat yhden ideologian foorumeita, eli pitää kirjautua sisään ja joko a)kurkata, mitä muut ovat kirjoittaneet tai b)kontribuoida itse, eli kirjoittaa tarinaa kuvilla tai ilman.

Kyseisten kaltaisten foorumien käyttö vaatii harrastuneisuutta ja omaa aikaansa. Facebook on vienyt tarinoinnin muuhun tapahtumavirtaan, jossa keskustelu pomppaa esille, jos ilmoitusasetukset on oikein laitettu ja asetettu. Lisäksi ainakin Avant- ja se toinen pienkuormaaja-ketju ovat aika aktiivisia, joten voisin kuvitella, että keskustelu jatkuu siellä.

Omalta osaltani on yksi lysti, mitä poustaamilleni kuville ja tarinoille tapahtuu. Mihinkään masinistien palstalle en jaksa rekisteröityä.
 

Timotopi

Jäsen
30.5.2016
1 334
928
113
Jyväskylä
Moi
On kyllä harmi jos tämä häviää jonnekkin bitti avaruuteen tulevaisuudessa. Facessa en ainakaan minä löydä vanhoja keskusteluja kun etsii tietoa? Ymmärrän kyllä ylläpitäjiä jos ei enää nappaa hoitaa tätä saittia hyvää hyvyttään.
Vieläkään en ole tajunnu kuinka paljon on rekisteröityjä käyttäjiä ja kuinka moni niistä maksaa pienen korvauksen ??
Pysyykö tämä päällään nykyisellä menolla ja saako moderaattorit korvausta??
Mun puolesta voi poistaa kaikki mitä olen tänne kirjoittanut ja laittanut kuvia tilaa viemästä.!
Itsellä tilanne se että takki rupee olemaan aika tyhjä, jonka johdosta ei ole jaksanut kirjoitellakkaan mitään hetkeen vaikka erilaisissa avantti hommissa oltu melkein päivittäin. Oikeissa töissä ollut sen verran kiireinen kevät ja päälle lisääntyneet avantti hommat rupee vetään hiljaiseksi...
 

Jyrki pokela

Jäsen
18.11.2019
399
269
63
Alavieska
En minäkään maksava jäsen ole eikä kyllä sitä yhdistys jäsenyyttä kovinkaan ole markkinoitu. Joten montako maksavaa on? Tietysti fasebook on nopea mutta tieto ei säily eikä löydy. Mun puolesta saa siirtää eteenpäin kun aika julkista mun touhu on muutenkin.
 

mek

Jäsen
16.11.2020
236
252
63
Kempele
youtube.com
Eikös kaikki muu sisältö, paitsi sisäpiiri, ole näkynyt myös kirjautumattomille tähänkin saakka? Toivottavasti tämä tietopankki ei häviä, kaikki eivät ole facebookissa. Saisiko tänne myytyä mainoksia sen verran, että sivusto pitäisi päällään? vai onko kysymys enemmän vastuuhenkilöiden ajan puutteesta?
 

pleh

Jäsen
28.3.2013
785
249
43
?? ---> ??
Niin, no eikös tuo FB ole juurikin yksi iso kaupallinen yritys joka hyötyy kaikesta mitä teemme sen puitteissa?
Jokatapauksessa Sisäpiirin osalta olisin aika varovainen ennen sen siirtoa toisaalle ottamatta yhteyttä suoraan kirjoittajiin (?), julkiset ketjut pystynee siirtämään haluttuun suuntaan. Jos päädytään sulkutilaan niin toivottavasti siitä saadaan riittävän ajoissa tieto, että ehtii poimimaan itselle tärkeät neuvot ja ohjeet talteen. Sama vaivahan tässä on kuin muillakin: töitä ja tekemistä on vähän yli oman aika kapasiteetin.

Olen ollut mukana toisissakin harrastuspiireissä ja siellä toinen kahdesta foorumista ajettiin alas - aikaa neljä viikkoa lukea ja tallentaa mitä halusi. Senjälkeen siirto osoitteeseen /dev/null. Ensimmäinen lienee vielä hengissä, mutta sen ylläpito on "tappanut" ns vapaan keskustelun aiheen vierestä joten käsittääkseni kuivahtanut. Itse en ole tuota foorumia katsonut varmaan ++viiteen vuoteen vaikka harrastus onkin vielä jossain määrin hengissä poislukien pari viime vuotta.
 
Viimeksi muokattu:

mek

Jäsen
16.11.2020
236
252
63
Kempele
youtube.com
Tuli vielä mieleen, onko Avantilta kysytty, jos olisi kiinnostunut ottamaan koko foorumin haltuun? Aika monella valmistajallahan on tukisivujen yhteydessä myös keskustelufoorumi. Esimerkkinä vaikkapa Dell ja Garmin. Toki ylläpito vaatisi valmistajaltakin resursseja, mutta olisi nähtävissä myös markkinointipanostuksena. Ja osaltaan vähentäisi ehkä suoria yhteydenottoja huollon tai varaosien neuvontaan.
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
3 521
593
113
^ Kyllä me ollaan tehtaan kanssa tehty hyvässä hengessä yhteistyötä, mutta evät ole katsoneet tarpeelliseksi sivuston liittämistä tehtaan sivuston yhteyteen.
 

Juha

Jäsen
25.4.2018
1 205
565
113
Kaarina
^ Kyllä me ollaan tehtaan kanssa tehty hyvässä hengessä yhteistyötä, mutta evät ole katsoneet tarpeelliseksi sivuston liittämistä tehtaan sivuston yhteyteen.
Ongelma saattaa olla siinä, että suurin osa (suuri osa?) tämän palstan kirjoittajista kertoo rehellisesti myös ongelmista. Tehtaan yhteyteen sellainen ei ehkä sovi, eikä sovi muutamalle kirjoittajallekaan. Siinä on vielä paljon opittavaa Tecnolla, miten arvokkaat käyttäjäpalautteet otetaan onkeen.
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
3 521
593
113
Kyllä tehdas kuuntelee herkällä korvalla asiallista palautetta, mutta eivät he käy täällä sivulla etsimässä tuotteistaan virheitä.
 
  • Tykkää
Reaktiot: Aku9 ja Timotopi

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 105
97
48
Espoo
Eikös kaikki muu sisältö, paitsi sisäpiiri, ole näkynyt myös kirjautumattomille tähänkin saakka? Toivottavasti tämä tietopankki ei häviä, kaikki eivät ole facebookissa. Saisiko tänne myytyä mainoksia sen verran, että sivusto pitäisi päällään? vai onko kysymys enemmän vastuuhenkilöiden ajan puutteesta?
Kaupallisuus poistaa riippumattomuuden. Jos se menetetään ei ole kuin tyhjä sivu. Jäsenistöllä ei ole intressejä eikä varaa tuottaa ammattimaista ylläpitoa ja talkoilla pyöritettynä tämä sitoo liikaa moderoinnin merkeissä. Maksavia jäseniä on ehkäpä 20 nyt. Ylläpidon hinta ammattimaisesti hoidettuna on luokkaa 4-5 ke vuodessa, eli suunnilleen 100-150 eur/jäsen. Harva on innokas laittamaan tuollaista summaa jakoon, että muut saisivat tarkistaa ral koodin tai kysyä huolto-ohjeita. Jäsenistöä tarvittaisiin lähemmäs sata että paketti pyörisi ammattimaisesti ylläpidettynä ilman että se kohtuuttomasti rasittaisi yksittäisiä ihmisiä.Ainut mahdollisuus jatkaa kaupallisesti riippumattomana on laittaa hynttyyt yhteen jonkun riittävän ison tahon kanssa, joka ei ole mainostuloista riippuvainen.

Ikävää oli että kosketus fyysiseen maailmaan ja käyttäjiin menetettiin suunnilleen samaan aikaan kun yhdistys perustettiin. Ennen sitä oli myös toimintaa, joka sitoi ja antoi jäsenistölle konkreettista syytä maksaa jäsenmaksu. Jäsenistölle jaettiin materiaalia, joka antoi sekä näkyvyyttä että yhteenkuuluvuuden tunnetta, niitä T-paitoja ynnä muuta. Krääsällä ja kontakteilla oli alussa valtava merkitys kasvuun.

Saittia ei perustettu tehtaan eikä merkin hyväksi, vaan hyödyntämään pienkuormaimen omistajia ja käyttäjiä ja tavoittamaan muut keskustelemaan käytön syvemmästä olemuksesta, se ideologia on valitettavasti unohtunut ja yhdistyksen toiminta on ollut hiukan tai itseasiassa aika paljon suomettunutta. Yhdistys ei ole asemanssa epämääräisyyden johdosta ole yrityksistä huolimatta saanut asemaa, jossa voisi toimia edunvalvonnan tai yhdistäytymisen merkeissä vaikkapa vakuutusyhtiöiden tai muiden toimijoiden suuntaan. Saitilla oleva tieto on yksittäisen käyttäjän kannalta arvokasta, silloin kun sitä sattuu tarvitsemaan, mutta harva näkee että siitä kannattaisi maksaa. Todennäköisesti saitti saa parhaimman suosionsa puolisen vuotta alasajon jälkeen, aivan kuten kaikki muutkin järjestelmät.
 

exjko

Moderaattori
24.2.2009
1 222
118
63
Jos paloitellaan haasteitamme hieman, niin löytyy kaksi pääryhmää

Avantplanet (sivusto)

ACF ry (yhdistys)


Molemmat voisivat elää omaa elämäänsä (tai olla elämättä). Nykymallissa ne ovat tosin symbioosissa keskenään ihan tarkoituksella. Ja voisivat olla jatkossakin. Nyt akuutisti seuraavassa ry:n kokouksessa keskustellaan taas ry:n kohtalosta. Ry on juridinen yksikkö, jonka toiminnasta vastaa tehtäviin nimetyt henkilöt etunenässä ja tietysti myös yhdistyksen kokouksien kautta kaikki jäsenet. Avantplanet sivusto on huomattavasti virtuaalisempi käsite, mutta nykymallissa yhdistys vastaa sen hallinnoinnista. Ennen yhdistystä, sivuston hallinnoinnista vastasi saitin perustaja yksityishenkilönä.

Haasteet ovat osin yhteisiä. Eli työtä pitää tehdä säännöllisesti myös konehuoneen puolella, eikä pelkkä ulkopeltien tarkastelu riitä pitemmällä tähtäimellä. Jonkin aikaa innokkaita ulkopintojen huoltajia löytyy ja myös tulpan- ja rattaidenvaihtajia sinne konehuoneen puolelle. Mutta aika aikaansa kutakin, eikä samat käsiparit maailman tappiin ole käytössä. Varsinkaan, kun vastinetta investoidulle omalle ajalle on joskus vaikea löytää. Konehuoneen puolen osaamista voi löytyä tai olla löytymättä innokkaista talkoolaisista. Mutta ei pelkkä osaaminenkaan auta, jos resurssilla ei ole ylimääräistä aikaa hommaan investoivaksi. Jos resursseja ei löydy porukasta, niin palveluja voi ostaa mutta sitten budjetti kerrotaan vähintään piin neliöllä.

RY:tä pystyy pyörittämään perusmuodossaan talkoilla alle satasen vuosibudjetilla. Kuluja tulee lähinnä pankkitilin kuukausimaksuista kun kokouskutsutkin laitetaan sähköpostilla.

Sivuston peruskulut ovat jokusia satasia palveluntarjoajalle ja lisensseihin, joten nippa nappa nykyisellä jäsenistöllä ja maksutasolla homma toimisi jos kaiki tarvittava onnistuisi talkoilla. Mutta jos ja kun talkoolaiset ei riitä, niin silloin ollaan tilanteessa missä nyt olemme.

Työmäärä ry:n kanssa ei liene ratkaiseva ongelma ajankäytön suhteen. Mutta työmäärä saitin kanssa on paljon isompi. Moderointi varmasti vie aikaa ja vaatinee päivittäistä seuraamista. Sitä voi kuitenkin tehdä ns 'peruskoulupohjalta' joten siihen löytynee helpommin resursseja. Moottorin kanssa touhuamiseen tarvitaan enemmän erityistaitoja ja niiden järjestämisessä on se meidän isoin ongelma, kuten tiedettyä.

Planeetta siirtyi (kovalla työllä) taannoin uudelle alustalle ja käsittääkseni tämä on toimiva ja hallittavissa oleva ratkaisu myös teknisessä mielessä. Olisi sääli heittää tuokin panostus bittimurskaimeen. Toisaalta on kanssa myönnettävä tosiasia, että keskustelu on hiipunut parhaimmista päivistä, mutta onhan sitä aina joitain uusiakin jutustelijoita mukaan saatu. Nykytilalla/-suuntauksella kuitenkin on vaikea perustella maksullisen ylläidon kulut. Vaikka joku meitä siltä osin sponsoroisikin, niin silti joutuisi kukin miettimään homman mielekkyyttä ja omaa panostustaan tähän juttuun.


(nyt luomet painuu, täytyy nukkua välillä)
 

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 105
97
48
Espoo
Joo, no yksi tärkeä kohta jäi pois, eli markkinointi. Silloin kun planeettaa rakennettiin, pidettiin huolta näkyvyydestä monin tavoin. Oli tarroja, t-paitoja ja muuta krääsää, lisäksi näkyvyyttä eri kanavilla. Sittemmin nämä ovat loppuneet ja näkyvyyttä ei ole hoidettu käytännössä mitenkään muutamaan vuoteen. Koska luonnollinen poistuma kohtaa planeetan kävijän, viimeistään kun mökki tai talo tulee valmiiksi yms, niin uusia pitäisi jotenkin saada kyytiin. Empiirisen tutkimuksen mukaan 100 mainoksen/viestin näkijää kohden 10 klikkaa ja yksi jää kanavalle. 10 poistujaa kohden pitäisi kilkattaa kelloja niin että 1000 näkisi planeetan mainoksen. Se on kova homma myös. Ja t-paidat sekä krääsä ei myöskään tule ilmaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Miksu

Jäsen
22.2.2021
30
16
8
Kangasala
Lyhyesti: toivottavasti sisältö ei katoa, paljon hyvää tietoa, mitä ei muualta löydy.

Pitkästi: oon nyt vajaan vuoden verran lueskellu palstaa. Avantin omistanu ny muutaman viikon Todella arvokasta tietoa paljon täällä ihan noviiseille ja koneiden kanssa kokeneemmillekkin. Toivottavasti tieto säilyy, vaikka systeemi muuttuisi.

Nykyisin yhdistystoiminta on hankalaa. Aktiiviset saa laskea yhden käden sormilla. Heille lankeava työn määrä on kääntäen verrannollinen aktiivisten määrään jösenyys tuntuu kaukaiselta, ellei se olisi tyyliin 10 e vuosi kannatusjäsenyyttä palstan ylläpitämiseksi.

FB on ihan myrkkyä mihinkään. Se on tarkoitettu jatkuvaan asioista keskusteluun, haku ei toimi eikä halutakaan toimivan, se kun lopettaisi sen jatkuvan keskustelun ja samoistakin asioista jauhamisen. Se alkaa kääntyyn sisällöltään muutenkin niin negatiiviseksi, että aiheuttaa enemmän pahaa mieltä kun hyvää.

Minkälaista aikapanosta tuohon moderointiin ja ylläpitoon menee? Eikö tuota alustojen automaattipäivitystä saa edullisesti palvelimen tarjoojalta? Sisällön moderointi on oma juttunsa, mutta onko sitä paljon? Joko se hoituu niin huomaamatta tai sitten sitö ei tarvita, hyvältä näyttää sisällöt

Saisiko sivu/yläbannereissa pyörivillä googlemainoksilla kuluja katettua missään määrin? Sovitaan että jokainen aktiivinen klikkaa vierailullaan vähintään kahta mainosta
 
  • Tykkää
Reaktiot: Leppis

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 105
97
48
Espoo
Mihkäs ne hoitajat ovat kadonneet? Tai mikäs ne on kadottanut?
No se mitä olen liputtanut pitkin matkaa. Pitäisi ottaa hyöty irti sieltä.mistä saa. Nyt mainostaminen on unohtunut vaikkapa niistä tilaisuuksista missä ollaan oltu matkassa järjestämässä asioita, esimerkiksi nyt vaikkapa murinoiden avustustyöt, sikäli kun siellä ollaan oltu yhdistyksen puitteissa. Hyvä tavara myy itsensä ei oikein päde, muuta kun niille jotka ovat jo sisällä. Muille pitää kertoa missä sitä hyvää tavaraa on saatavana.
 

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 105
97
48
Espoo
Lyhyesti: toivottavasti sisältö ei katoa, paljon hyvää tietoa, mitä ei muualta löydy.

Pitkästi: oon nyt vajaan vuoden verran lueskellu palstaa. Avantin omistanu ny muutaman viikon Todella arvokasta tietoa paljon täällä ihan noviiseille ja koneiden kanssa kokeneemmillekkin. Toivottavasti tieto säilyy, vaikka systeemi muuttuisi.

Nykyisin yhdistystoiminta on hankalaa. Aktiiviset saa laskea yhden käden sormilla. Heille lankeava työn määrä on kääntäen verrannollinen aktiivisten määrään jösenyys tuntuu kaukaiselta, ellei se olisi tyyliin 10 e vuosi kannatusjäsenyyttä palstan ylläpitämiseksi.

FB on ihan myrkkyä mihinkään. Se on tarkoitettu jatkuvaan asioista keskusteluun, haku ei toimi eikä halutakaan toimivan, se kun lopettaisi sen jatkuvan keskustelun ja samoistakin asioista jauhamisen. Se alkaa kääntyyn sisällöltään muutenkin niin negatiiviseksi, että aiheuttaa enemmän pahaa mieltä kun hyvää.

Minkälaista aikapanosta tuohon moderointiin ja ylläpitoon menee? Eikö tuota alustojen automaattipäivitystä saa edullisesti palvelimen tarjoojalta? Sisällön moderointi on oma juttunsa, mutta onko sitä paljon? Joko se hoituu niin huomaamatta tai sitten sitö ei tarvita, hyvältä näyttää sisällöt

Saisiko sivu/yläbannereissa pyörivillä googlemainoksilla kuluja katettua missään määrin? Sovitaan että jokainen aktiivinen klikkaa vierailullaan vähintään kahta mainosta
Peruskulut sinällään ei ole ongelma, vaan jatkuvan tuen ja ylläpidon tekeminen pitkällä tähtäimellä. Moderointi vaatii käytännössä päivittäistä sitoutumista. Se että aktiivisen käyttäjämäärä saisi nostettua takaisin 20 >100 tilaan edellyttäisi lisäksi hakukoneoptimointia ja markkinointia sopivilla foorumeilla. Esim. Rauta ja petroli, eri tapahtumat yms. Näissä painotus siis planeetan markkinoinnissa, niin myös lukijat ja kirjoittajat löytävät perille.
 

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 105
97
48
Espoo
Voisin oikeastaan erikoistarjouksena ottaa hoitaakseni saitin ylläpidon ja rahoituksen, yhdistyksen kanssa tai non-profit muodossa joukkorahoituksella. Samalla voisin koittaa kanavoida toimintaa niin että väkimäärä saataisiin samalle tasolle kuin mitä se oli silloin ennen yhdistystä, kun saittia vielä markkinoitiin. Tarjous ja tavoite voisi olla voimissaan vaikkapa pari vuotta ja jos sinä aikana ei saada sataa aktiivista aikaan, niin seuraava voi jatkaa.
 
  • Tykkää
Reaktiot: mek

mek

Jäsen
16.11.2020
236
252
63
Kempele
youtube.com
Verrokkina, Metsastys.net sivuston ylläpitäjän vaihtuessa vuosia sitten foorumi muuttui rekisteröityneille maksulliseksi, 2 eur/vuosi. Samalla domain vaihtui eralle.netiksi. Vanhat viestit säilyivät, mikä oli tosi tärkeää. Käsittääkseni maksullisuus ei karkottanut käyttäjiä. Vain rekisteröityneet voivat sinne kirjoittaa ja 2 eur peritään tekstiviestillä vuosittain. Jos ei maksa, tunnus deaktivoituu ja kirjoitusoikeus ja jäsenosion lukuoikeus poistuu.

En ole (vielä) yhdistyksen jäsen, en oikein ehtinyt asiaa harkita kun Avantin hsnkintapäätös syntyi syksyllä aika nopeasti. Lupaan vakavasti harkita liittymistä, jos sivut saadaan sillä pidettyä pystyssä.
 

Samankaltaiset keskustelut