Planeetan työkalupakki | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 197
139
63
Espoo
Laitanpa listaa työkaluista, joita tulee käytettyä vekottimen kanssa säännöllisesti.

Yhden käden rasvaprässi
lenkkisarja 6-32
Hylsysarja 6-32
Kuusiokoloavainsarja
kumivasara
Papukaijapihdit
Kärkipihdit

Satunnaiskäytössä, mutta tarpeellisia, kun sattuu ja tapahtuu:
Varapyörä (alla olevien renkaiden kanssa yhtenevän kokoinen)
Ulosvetäjä (kaksihampainen)
Hylsysarja 24-50
Abikopihdit, sulakkeita, jännitemittari, kolvi ja kutistesukkaa
Tunkki
Vastakierretapit 4-6mm (katkenneisiin nippoihin)
Autopukki (malli biltema)
Käsivinssi


lisäksi olen jemmannut hydrauliikkaliittimiä, jotka ovat aina tarpeen tullen vääriä sekä pitänyt yhtä huoltosarjaa ja öljysatseja varalla esim koneen kaatumista tai jäätymistä odotellessa. kaivurin käyttäjänä jemmassa on myös yleensä käännön ketjulukkoja.
 
Tossa listassa on kyllä mun mielestä jo aika paljon sellaista, mitä ainakaan minä en ole tarvinnut koneen normaalissa käytössä kertaakaan. Esimerkiksi sulakkeita ei ole mennyt ainoatakaan. Ei myöskään renkaita. Kolvia, tinaa ja abikopihtejä en olisi tarvinnut ellen olisi askarrellut Avantiin valoja. Kuusiokoloista en ole aivan varma. Moottorin sivupellit taisivat alunperin olla kiinni kuusiokolopulteilla, mutta vaihdoin niiden tilalle tavalliset M8 pultit. Kumivasaraa (siis ehjää) en edes omista. :D

Toki sitten hieman enemmin koneen kanssa harrastellessa työkaluvalikoimalle ei varmasti löydy kattoa. Hitsauskone ja rälläkkä tulee jotain työlaitetta korjatessa nopeasti tarpeen. Sitten jos niitä alkaa enemmin rakentamaan ja modifioimaan, niin sitten pitäisi jo varmaan olla plasmaleikkuri, sorvi, jyrsin..... Lämmin talli.... :cool: Tai nyt kesähelteillä ilmastoitu viileä talli :mrgreen:
 
Lisävaloihin ja systeemeihin noita sähkötyökaluja yleensä tarvitaan. Kumivasara on äärettömän kätevä jumissa olevien pulttien aukaisussa, sillä saa naputeltua kevyesti lenkkiä, kun vääntäjän voimat loppuvat.

Vanha kansanviisaus sanoo että jos Avantilla ajellessa näkee purku- tai huopakattotyömaan, puhkeaa rengas viiden minuutin kuluessa 80% todennäköisyydellä.

-m
 
Spartalainen 313 pysyy koossa pikku hylsysatsilla ja letkut 19-22mm avaimilla. Ainoa avant spesifinen hankinta on ollut pyörännavan mutteriin passaava hylsy. Lähietäisyydellä sopii olla pyörän pultteja ja muttereita, huollettu varaetunapa vähän kauempana. Ristikkoavain ja vararengas on syytä pitää näköetäisyydellä.

Tänään räjäytin eturattaan ihan itse kauhasylinteriä kääntämällä.
Työlaite oli kuopassa, kurotin sitä ylhäältä paikalleen puomi ala-asennossa - työlaitekiinnikkeen lukitustapin vipu ylsi näköjään renkaaseen. Kattoremonttikohde eli näin pitikin käydä.
 
Kumivasara on äärettömän kätevä jumissa olevien pulttien aukaisussa, sillä saa naputeltua kevyesti lenkkiä, kun vääntäjän voimat loppuvat.

Toi voikin olla hyvä idea. Tarttee varmaan korjata kumivasaran irronnut varsi. Kuminuijalla varmasti osuu lenkkiin tavallista vasaraa helpommin ja se ehkä lipsu lenkistä niin kuin tavallinen vasara.

Lenkin naputtelu vasaralla kannattaa joskus vaikka voimatkaan ei olisi loppuneet. Esim. auton jarrujen ilmausruuvi menee helposti vääntämällä poikki, mutta vasaralla lenkkiä varovasti naputellen jumissakin ollut ruuvi saattaa joskus jopa irrota aivan ehjänä.
pyörännavan mutteriin passaava hylsy.

Jonka koko on 41mm.
 

Uusimmat keskustelut